Gå til innhold

Har mer lyst til å feire jul med foreldrene mine enn med samboer og barna hans. Kan jeg gjøre det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ps

Det finnes også mange tiltak for å hjelpe mennesker med lite penger. Frelsesarmeen deler ut mat i flere byer. Man kan også søke om å få penger til Jul både fra Frelsesarmeen og andre (bl.a Juleinnsamlinger i enkelte lokalaviser).

Anonymkode: d5285...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er kjipt for deg, men jeg syns allikevel du bør holde deg hjemme. Og selv om hans barn ikke gir uttrykk for det nå tror jeg absolutt de vil sette pris på at du er med dem i julen. Det vil styrke deres familiebånd at dere feirer jul sammen. Alle må en eller gang feire uten mor og far, og ja det er kjipt. Men sånn er det. Fokuser heller på å skape en koselig stemning hjemme hos dere, for det klarer du!

Også ville jeg kjørt hjem i og tilbragt romjulen med venner og familie.

Kloke ord (hele innlegget)

og veldig godt forslag (det uthevede)

Anonymkode: d5285...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med de fleste her. Hadde min samboer sagt at han ville reise til sine foreldre julafta så hadde jeg bedt han om å pakke med seg alt han eide. Det virker som du er ganske ung TS. Når man blir voksen skjønner man at man har bygd opp en ny familie og den skal være viktigere enn den "gamle". Jeg hadde heller aldri reist fra min samboer for å reise til mine foreldre. Hvis du bli sponset flybillett, kan det være et alternativ å spørre om du heller kan bruke de pengene på mat? Mat er faktisk viktigst. 

At du vil treffe venner etc... Du tok et valg da du flyttet langt og fikk deg samboer. Enig med den ene over her at du burde tenkt på dette tidligere slik at alle kunne fått seg billigere flybilletter. Å si at du ikke vil ha med deg barna hans i bilen fordi de maser sånn... det viser at egentlig så har du ikke lyst til å være sammen med de i det hele tatt. 

 

Anonymkode: 005b3...3f2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er egoistisk. Samboeren din ble jo med deg til din familie i fjor, med ditt barn. Han tenkte ikke at "det er bare kjæresten og hennes barn", men han tok del i dine tradisjoner. Jeg synes ikke det er for mye å forvente at du gjør det samme for ham; og at dere skaper nye tradisjoner sammen. Som andre har foreslått ville jeg heller tatt en tur hjem til familie i romjula. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan reise hjem og komme tilbake hit i romjula og være med samboer på nyttårsaften isteden. Heller det enn å være her julaften og reise hjem i romjula. Det er liksom julaften og lille julaften som er det viktigste for meg. Romjula kan jeg i nøden gi fra meg til fordel for samboer og barna hans. Siden venner og familie treffer jeg rundt julaften og lille julaften uansett. 

Men jeg tror fortsatt ikke at barna hans bryr seg om jeg drar. De har tross alt faren sin sammen med seg. Og det er jo han de er glad i og bryr seg om. Hva jeg gjør, spesielt når barnet mitt ikke er her uansett, tror jeg de driter i så lenge de har pappaen sammen med seg. 

Nei det er litt vanskelig. Den eneste jeg skuffer her er jo samboeren. Og han kommer jo over det. Det er jo ingen krise om vi er par kvelder ikke er sammen. Vi er jo sammen resten av året, omtrent døgnet rundt. 

 

Anonymkode: c6f51...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan reise hjem og komme tilbake hit i romjula og være med samboer på nyttårsaften isteden. Heller det enn å være her julaften og reise hjem i romjula. Det er liksom julaften og lille julaften som er det viktigste for meg. Romjula kan jeg i nøden gi fra meg til fordel for samboer og barna hans. Siden venner og familie treffer jeg rundt julaften og lille julaften uansett. 

Men jeg tror fortsatt ikke at barna hans bryr seg om jeg drar. De har tross alt faren sin sammen med seg. Og det er jo han de er glad i og bryr seg om. Hva jeg gjør, spesielt når barnet mitt ikke er her uansett, tror jeg de driter i så lenge de har pappaen sammen med seg. 

Nei det er litt vanskelig. Den eneste jeg skuffer her er jo samboeren. Og han kommer jo over det. Det er jo ingen krise om vi er par kvelder ikke er sammen. Vi er jo sammen resten av året, omtrent døgnet rundt. 

 

Anonymkode: c6f51...403

Jeg tror hvilken del av julen du burde være med din samboer og hans barn er noe du både bør og må ta en liten runde med din samboer på.

Siden jeg får en opplevelse av at du faktisk overhodet ikke trives med å bo sammen med hans barn på et nytt sted langt fra din biologiske familie, så la meg spørre det spørsmålet du kanskje ikke helt har tenkt på eller spurt deg selv: 

Angrer du? Angrer du på at du valgte å flytte sammen med ham, fikk hans barn med som del av pakka, fikk hans foreldre og barnas mor med på kjøpet? 

Var du overhodet forberedt på hva du kom til å møte i hverdagen? 

Jeg får inntrykk av at du lengter kanskje like mye bort fra det du nå er i som du lengter hjem til det du kom fra.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Barnet mitt er hos pappaen i år. 

Slik at det blir kun jeg og samboeren og hans barn. Jeg har bodd her i 1 år, og har aldri feirer jul uten familien min. (Flytta hit i fjor, og tidligere bodde jeg i samme by som mine foreldre og resten av familien og slekta mi).

jeg synes tanken på å ikke feire jul med dem er bare trist. Ifjor var samboer med meg hjem til foreldrene mine og feiret jul der sammen med barnet mitt og resten av slekta. Barna hans bar til moren deres. Mens i år når barnet mitt ikke er med meg, føles det litt meningsløst å sitte her sammen med dem. Det er bare kjæresten og barns hans liksom. Mulig foreldrene hans kommer hit men. Det blir liksom ikke det samme. 

Er det tåpelig av meg om jeg stikker av på den måten? Vet jo han vil ha meg her med dem, men jeg må vel få lov til å tenke litt på meg selv også? Vi feiret jo jula sammen i fjor, jeg og samboer og barnet mitt. Mens i år blir det liksom så tomt uten henne. Føler at om jeg skal ha en skikkelig fin jul uten at hun er med oss så vil jeg hjem. Jeg er så skjelden hjemme. Er redd jula skal bli tom og litt ødelagt om jeg skal sitte her. Ikke kan jeg lage ribbe heller. Ikke kan jeg bake.. Det kommer til å bli litt koselig. Det blir ikke jul. Ikke jul sånn som jeg vil ha den.  

Hva synes dere? 

Neste år vil vi jo være sammen igjen. Siden da er datteren nmin hos meg igjen. Jeg risikerer en potte sur samboer her nå. For han kommer til å reagere...

Anonymkode: c6f51...403

Ts,jeg forsår deg inderlig godt.Var så tradisjonell og avhengig av min familie,våre tradisjoner osv.

Så mens jeg var gravid,ekstra sårbar osv,skulle vi feire jul hos samboer med foreldre.De hadde ikke fått pyntet juletreet en gang,det var nok til at tårene presset på ;-D

Maten og pakkeutdeling var helt annerledes også,og hjelp som jeg savnet familien min! Men,sånt må en gjennom.En har andre enn seg selv å tenke på.Du har mann og to barn(selv om det ikke er dine).De vil alle sette stor pris på at du er der med dem.Tenker faktisk mest på samboeren dun,han vil jo dele sine barns kveld med deg,det skjønner du vel? Vær tøff og "ofre"deg! Mitt sterke råd.

Kjøo ferdig stekt ribbe,prøv å lag et pepperkakehus(de er sjarmerende og gode selv om de er mislykka:-)Kjøp noen kaker,ikke ha prestasjonsangst,ditt tilstedeværende er mer verdt! Så får du også god samvittighet etterpå.

Håper du gjør det rette.Du kan også besøke familien din i romjula.Sånn.Velkommen til de voksnes verden ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan reise hjem og komme tilbake hit i romjula og være med samboer på nyttårsaften isteden. Heller det enn å være her julaften og reise hjem i romjula. Det er liksom julaften og lille julaften som er det viktigste for meg. Romjula kan jeg i nøden gi fra meg til fordel for samboer og barna hans. Siden venner og familie treffer jeg rundt julaften og lille julaften uansett. 

Men jeg tror fortsatt ikke at barna hans bryr seg om jeg drar. De har tross alt faren sin sammen med seg. Og det er jo han de er glad i og bryr seg om. Hva jeg gjør, spesielt når barnet mitt ikke er her uansett, tror jeg de driter i så lenge de har pappaen sammen med seg. 

Nei det er litt vanskelig. Den eneste jeg skuffer her er jo samboeren. Og han kommer jo over det. Det er jo ingen krise om vi er par kvelder ikke er sammen. Vi er jo sammen resten av året, omtrent døgnet rundt. 

 

Anonymkode: c6f51...403

Er du sikker på at han kommer over det? For her må han faktisk synes det er helt greit at du reiser, ellers vil du nok komme til å miste han før eller siden. At barna ikke bryr seg er ikke så viktig, det som er viktig er at du har en samboer å ta hensyn til, jeg er ganske sikker på at han helst vil feire julen sammen med deg. Det virker på meg som du driter like mye i de ungene som de driter i deg, så her lurer jeg litt på hvor mye du egentlig vil være i denne familien. Om du virkelig ønsker å være en del av denne familien tar du med deg ungene og lager jul, baker og lager julepynt og så feirer du sammen med de, lager en ny tradisjon. Hvis du må gå i skjørtekanten til mor resten av livet vil jeg råde deg til å flytte hjem igjen!

Anonymkode: 005b3...3f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye DEG, DINE behov og ønsker, ts. Sikker på at du er klar for noen andre i livet ditt enn deg og ungen din?

Anonymkode: ac993...3ce

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at han kommer over det? For her må han faktisk synes det er helt greit at du reiser, ellers vil du nok komme til å miste han før eller siden. At barna ikke bryr seg er ikke så viktig, det som er viktig er at du har en samboer å ta hensyn til, jeg er ganske sikker på at han helst vil feire julen sammen med deg. Det virker på meg som du driter like mye i de ungene som de driter i deg, så her lurer jeg litt på hvor mye du egentlig vil være i denne familien. Om du virkelig ønsker å være en del av denne familien tar du med deg ungene og lager jul, baker og lager julepynt og så feirer du sammen med de, lager en ny tradisjon. Hvis du må gå i skjørtekanten til mor resten av livet vil jeg råde deg til å flytte hjem igjen!

Anonymkode: 005b3...3f2

Dette!

Hadde en samboer luftet dette for meg så hadde jeg bedt han dra og aldri komme tilbake. Er du sikker på at du er glad i hans?

Anonymkode: 8725b...883

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke vitsen med tråden siden det er ingen her som kan nekte TS å dra heim til mora si i julen.

Nja.. TS spurte jo oss om hun kan det. Så hun ville jo ha våre synspunkt og tanker rundt dette. Kanskje har noen av våre innlegg påvirket henne til å tenke anderledes og ta en annen avgjørelse :)

 

 

Anonymkode: d5285...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det fryktelig mye sutring fra ei jeg går ut i fra er voksen. Som voksen burde du klare en jul uten foreldrene dine. Du virker jo motvillig til alt som ikke er at du drar hjem til mor. En lite attraktiv side, ikke noe du burde lære barnet ditt. 

Men her er et tips uansett. Siden dere ikke har barna på samme jul, så kan dere lage en tradisjon ved at dere drar hjem til dine foreldre når du har barnet ditt. Og så lager dere en koselig jul hjemme når han har barna sine. 

Anonymkode: 1a057...4f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det fryktelig mye sutring fra ei jeg går ut i fra er voksen. Som voksen burde du klare en jul uten foreldrene dine. Du virker jo motvillig til alt som ikke er at du drar hjem til mor. En lite attraktiv side, ikke noe du burde lære barnet ditt. 

Men her er et tips uansett. Siden dere ikke har barna på samme jul, så kan dere lage en tradisjon ved at dere drar hjem til dine foreldre når du har barnet ditt. Og så lager dere en koselig jul hjemme når han har barna sine. 

Anonymkode: 1a057...4f2

enig. Merkelig at du ikke prioriterer å reise hjem når du har barnet ditt. Må jo være koselig for familie å få feire med barnebarnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bytte på fordelingen av barna da? Slik at dere har barna samme jul, da står dere friere annethvert år til å reise hjem til dine foreldre :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg kan reise hjem og komme tilbake hit i romjula og være med samboer på nyttårsaften isteden. Heller det enn å være her julaften og reise hjem i romjula. Det er liksom julaften og lille julaften som er det viktigste for meg. Romjula kan jeg i nøden gi fra meg til fordel for samboer og barna hans. Siden venner og familie treffer jeg rundt julaften og lille julaften uansett. 

Men jeg tror fortsatt ikke at barna hans bryr seg om jeg drar. De har tross alt faren sin sammen med seg. Og det er jo han de er glad i og bryr seg om. Hva jeg gjør, spesielt når barnet mitt ikke er her uansett, tror jeg de driter i så lenge de har pappaen sammen med seg. 

Nei det er litt vanskelig. Den eneste jeg skuffer her er jo samboeren. Og han kommer jo over det. Det er jo ingen krise om vi er par kvelder ikke er sammen. Vi er jo sammen resten av året, omtrent døgnet rundt. 

 

Anonymkode: c6f51...403

Er barnet ditt hos sin far også i romjula og nyttårsaften?

Anonymkode: d5285...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bytte på fordelingen av barna da? Slik at dere har barna samme jul, da står dere friere annethvert år til å reise hjem til dine foreldre :)

Vi skal bytte neste år:) så da blir det sikkert noe sånt som du foreslår ja.  Ulempen er at da blir det aldri jul sammen med mine foreldre og barnet mitt. Siden vi da antagelig blir å reise sammen med alle barna, og foreldrene mine har ikke plass til alle. Men den tid den sorg. Mulig vi finner en løsning på det. 

Anonymkode: c6f51...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bytte neste år:) så da blir det sikkert noe sånt som du foreslår ja.  Ulempen er at da blir det aldri jul sammen med mine foreldre og barnet mitt. Siden vi da antagelig blir å reise sammen med alle barna, og foreldrene mine har ikke plass til alle. Men den tid den sorg. Mulig vi finner en løsning på det. 

Anonymkode: c6f51...403

Tenker du på soveplass til alle? (Det går an å sove andre steder)

Eller tenker du på plass i stua (at det ikke er plas til alle dere der?)

Anonymkode: d5285...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bytte neste år:) så da blir det sikkert noe sånt som du foreslår ja.  Ulempen er at da blir det aldri jul sammen med mine foreldre og barnet mitt. Siden vi da antagelig blir å reise sammen med alle barna, og foreldrene mine har ikke plass til alle. Men den tid den sorg. Mulig vi finner en løsning på det. 

Anonymkode: c6f51...403

Skjønner! Jeg har selv hatt det slik med annenhver jul sammen med alle søsken (hel, halv, ste) og det har vært veldig gøy. Men ser absolutt hva du mener med at dere blir mange og sånn :) Dere finner nok en løsning på det skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...