Gå til innhold

Har mer lyst til å feire jul med foreldrene mine enn med samboer og barna hans. Kan jeg gjøre det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så utrolig egoistisk du er.

julen er ikke det samme uten familie skriver du. Hvorfor er du sammen med en mann med 2barn fra før om du ikke ser på dem som familie?

 

du vil hjem til fine foreldre for å slippe å feire jul med den familien du har valgt å involvere deg i for å slippeå spise spagetti med kjøttboller i romjule. Men du unner mannen din og hans barn å måtte gjøre det? Føybilletter til 4 er altfor dyrt, så regner med en billett også koster litt. Hva med å bruke de pengene på DIN egen familie som du seøv har valgt? 

Tror det er på tide at du vokser opp og tar gode valg på vegne av familien din. Når man får narn og går inn i forhold kan man ikke nare tenke på seg selv å reise hjem til mamma og pappa fordi julen uten dem ikke er det samme.... Tenk på hvilke sognaler du sender til barna hans når de ikke betyr nok for deg til å greie å feire jul sammen med dem. De har IKKE valgt å få deg til stemor, du har valgt å få dem til stebarn. De fortjener du gjør det beste du kan for at de får en så fin jul som mulig annethvert år så lenge du er sammen med faren deres. Uansett hvor ditt eget barn er

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

TS: jeg hadde reagert sterkt om du var min samboer og opptrer så egoistisk som det du fremstiller her. Ifjor var det han som feiret jul uten sine barn og han ble da med hjem til dine foreldre. Når det er hans tur til å ha sine barn i julen så orker ikke du feire sammen med dem - da stikker du hjem til dine foreldre istedet?

Du sier at du ikke kan lage julemat eller bake - kan du det neste år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som ikke helt stemmer her. TS sier at økonomien er så dårlig at det bare blir julemat på selve julaften, og spaghetti de andre dagene. Likevel er det penger nok til en flybillett tur/retur? 

 

Anonymkode: 6da27...966

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri ha feiret jul uten mannen min. Det er oss to nå, og så lager vi det beste ut av enhver situasjon - sammen. Om det hadde vært dårlig råd, barn her eller der, pølse til middag - uansett hva, så hadde vi løst det sammen. At "julen alltid har vært sånn og sånn før" tenker jeg er mindre viktig enn her og nå og fremover. Jeg hadde blitt helt satt ut og utrolig såret om min mann ikke tok det som et selvfølgelig utgangspunkt at det først og fremst er "oss", deretter alle andre. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alt du skriver er det bare meg, meg, meg. Hva med din samboer? Han skal sitte alene i julen? Og spise billig mat, og kjede seg. Du skal bare dra fra han, og storkose deg, mens han har det fælt. Penger til fly har du? Men ikke mat.

Anonymkode: 291a7...6ff

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er greit at han sitter uten barnet sitt sammen med dere, men du gidder ikke å stille opp når du er uten barnet ditt? Du har råd til flybillett, men ikke mat i jula? Enten er dette trolletråd, eller så er du bare dum. 

Anonymkode: cafc0...7cb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du da er klar tin at din samboer gjør det samme neste år sa. Da stikker han til sin familie siden det ikke er vits å feire med deg og ditt barn. Du er jo bare samboeren og ditt barn liksom....

Som du ser mener jeg du bør feirie med hans familie når han ble med og feiret med din året før. 

Anonymkode: a533e...1ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har bestemt at dere skal være en familie og derfor bo sammen så kan ikke du ha innstillingen om at det er "bare kjæresten og barna hans". Har man tatt valget om å bo sammen så er man en familie og da tilbringer man høytider som jul, nyttår osv i sammen, uavhengig av hvilke barn som er hvor.

Forøvrig så hadde det kanskje vært lurt å byttet litt høytider slik at dere har barna samme jul. Da får de også feire jul i sammen og dere står fritt til å reise hvor dere vil de årene dere ikke har barn på julaften.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har to barn så de blir tre. Pluss at foreldrene hans mulig kommer på besøk på julaften. Så han blir jo ikke alene.

TS 

Anonymkode: c6f51...403

Det gjør det litt bedre, men jeg mener fortsatt at du ikke burde dra uten dem. Du skriver jo at julen er en tid for familie. Er det ikke meningen at du, samboer og barna deres skal være en familie?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Hadde jeg vært din samboer så hadde jeg vært rasende om du hadde dratt og hatt den innstillingen til felles familie, det er ingen jeg ønsker å tilbringe tid sammen med eller ha i mitt hus. Det er meningen at man skal være en familie, det er meningen at man skal leve sammen og lage egne tradisjoner. 

Når du har valgt å danne en familie med en mann så kan du ikke gjøre som du vil lengre og da er det andre mennesker som du skal ta hensyn til, du stiller lengre ikke i første rekke. Dette må dere løse sammen, og du kan ikke bare stikke av som det passer deg fordi du ikke gidder. Jeg må si at jeg stusser selv på at dere har råd til å sette deg på flyet, men at dere ikke har råd til mat i julen?

Anonymkode: 8725b...883

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Nei, det er ikke greit. Hadde jeg vært din samboer så hadde jeg vært rasende om du hadde dratt og hatt den innstillingen til felles familie, det er ingen jeg ønsker å tilbringe tid sammen med eller ha i mitt hus. Det er meningen at man skal være en familie, det er meningen at man skal leve sammen og lage egne tradisjoner. 

Når du har valgt å danne en familie med en mann så kan du ikke gjøre som du vil lengre og da er det andre mennesker som du skal ta hensyn til, du stiller lengre ikke i første rekke. Dette må dere løse sammen, og du kan ikke bare stikke av som det passer deg fordi du ikke gidder. Jeg må si at jeg stusser selv på at dere har råd til å sette deg på flyet, men at dere ikke har råd til mat i julen?

Anonymkode: 8725b...883

Dette var meg, var ikke meningen å bli anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Jeg kan prøve å lage nye tradisjoner med dem, men ikke uten barnet mitt. 

Anonymkode: c6f51...403

Når man går sammen med mine, dine og våre barn så blir det til at man må oppholde seg i samme rom som stebarna og samboer uten at ditt eget barn er tilstede. Du er klar over at de barn de også som er like mye rett til å bli inkludert i deres familie som ditt barn har eller ville du likt det om samboeren din frøs ut barnet ditt på samme måte? Du vet, på barneskolen så anses det som mobbing å fryse ut noen? 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du er voksen nå og det fokuset på min familie rett og slett er litt barnslig. Du har jo en ny familie nå og fokuset bør være å skape en hyggelig juletid med din samboer og hans barn. Du er voksen, de er barn.

Anonymkode: 1e997...add

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår tankegangen til de fleste svarene du har fått. Jeg mener også at som familie vi velger å gå inn i, så må man ta hensyn til hverandre. At man f.eks går annenhvert år til hverandres famile, og er positive og imøtekommende. Selv om man aller helst skulle feiret med bare sin egen foreldre. 

For meg er det en selvfølge at man deler på å ta hensyn. Jeg synes det er helt greit hvis begge partene er helt enige om hvordan de vil gjøre det, om det så er å feire hver for seg, men man tar hensyn.

Samtidig hvis jeg forstod på min mann at han ville reise bort i julen, feire alene med sine foreldre eller ett eller annet, hadde jeg villet at han skulle gjøre det. Jeg hadde blitt skuffet, fordi han ikke ville tilbringe julen med min familie og meg, men vil heller ikke være med en mann vitende om at hans ønske var å være et annet sted.

Hvis jeg var i Ts sitt sted, hadde jeg prøvd å innstille meg til å glede meg og være positiv med å feire julen hjemme med samboer og de barna som han hadde fra før. Det er jo blitt også Ts sine barn nå. De er ikke bare sammen med sin biologiske mor. Nå kan Ts ha sjansen til å bidra til at barna får en fin jul sammen hos dere. Det er ikke vanskelig å bake. Finn noen enkle oppskrifter og la barna være med. 

Lage ribbe er vel heller ikke så vanskelig. Ta det som en utfordring å lage i stand og gjøre det hyggelig. Neste jul ordner dere med feiring med din familie.

Du sier at foreldrene hans inviterer ikke. Kan ikke du invitere da? Kanskje de vil bidra noe økonomisk på mat og drikke hvis du ordner?

Jeg forstod ikke det du sa med at dere måtte låne penger av foreldrene. Er det han som låner fra sine, eller du dine?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er ganske dårlig gjort av deg om du "stikker av" fra samboeren din i jula. Det er tross alt du og han, samt deres respektive barn, som er familie nå. Han ble med deg på "din" julefeiring i fjor, da bør du kunne være med på hans feiring i år og bidra til at den blir så hyggelig som overhodet mulig. Jeg skjønner veldig godt at han ikke applauderer innstillingen din, for å si det slik. Enten satser dere på hverandre eller lar det være, det skal ikke bare være slik at han satser på deg. 

 

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnet mitt er hos pappaen i år. 

Slik at det blir kun jeg og samboeren og hans barn. Jeg har bodd her i 1 år, og har aldri feirer jul uten familien min. (Flytta hit i fjor, og tidligere bodde jeg i samme by som mine foreldre og resten av familien og slekta mi).

jeg synes tanken på å ikke feire jul med dem er bare trist. Ifjor var samboer med meg hjem til foreldrene mine og feiret jul der sammen med barnet mitt og resten av slekta. Barna hans bar til moren deres. Mens i år når barnet mitt ikke er med meg, føles det litt meningsløst å sitte her sammen med dem. Det er bare kjæresten og barns hans liksom. Mulig foreldrene hans kommer hit men. Det blir liksom ikke det samme. 

Er det tåpelig av meg om jeg stikker av på den måten? Vet jo han vil ha meg her med dem, men jeg må vel få lov til å tenke litt på meg selv også? Vi feiret jo jula sammen i fjor, jeg og samboer og barnet mitt. Mens i år blir det liksom så tomt uten henne. Føler at om jeg skal ha en skikkelig fin jul uten at hun er med oss så vil jeg hjem. Jeg er så skjelden hjemme. Er redd jula skal bli tom og litt ødelagt om jeg skal sitte her. Ikke kan jeg lage ribbe heller. Ikke kan jeg bake.. Det kommer til å bli litt koselig. Det blir ikke jul. Ikke jul sånn som jeg vil ha den.  

Hva synes dere? 

Neste år vil vi jo være sammen igjen. Siden da er datteren nmin hos meg igjen. Jeg risikerer en potte sur samboer her nå. For han kommer til å reagere...

Anonymkode: c6f51...403 

Nå var han hos deg og din familir i fjor, alene. Da er det nok din tur, ingen vei utenom så sant han ikke sier noe annet da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt rart...! :)

Du må også tenke på at den som intet prøver intet vinner, kanskje foreldrene hans tror at du ikke liker dem. Du vil alltid kunne dra til dine foreldre dagen etter og være der et par dager hvis du føler for det. 
Jeg tror det vil være lurt for dere å stå samlet, siden du ønsker å være i familie med mannen du er glad i.

Ene venninna mi har valgt sånn som du tenker på, hun dro til sin familie hvert år og sa at han fikk dra til sin familie eller hennes alt ettersom hva han selv ville. Foreldrene hans har vært sååå såre på det, og kjæresten hennes har vært sååå sår på at familien hans er såpass lite viktig.
Jeg venter egentlig bare på at han skal klikke i vinkel og si at enten får hun tenke på hans familie ellers er han borte for alltid. Jeg mister respekten for henne litt etter litt pga dette.


Ønsk deg flybillett eller togbillett hjem til foreldrene dine og si at de ikke trenger å gi deg andre gaver i år. :)

Anonymkode: 11196...7fe

slikt skjedde meg også...om man vil eller ei så bygger man da opp nag og mer til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått alle de logiske og riktige svarene, TS. 

Det ingen har spurt deg om er om du da du skrev innlegget ditt kjente på den triste tanken om å for første gang feire jul uten alle de menneskene du alltid har feiret jul med, duften av jul i dine foreldres hus, julepynten du alltid har sett, - og at den tanken er litt 'skremmende'.

Så du kan velge: Enten å dette året starte egne tradisjoner hvor du plukker inn de tradisjonene du selv har med deg og kombinerer de med tradisjoner fra din samboers familie.

Du sier du ikke kan lage mat. Prøv ! Alle har laget julemiddag for første gang, med spenning og et håp om at det skulle bli akkurat som den julemiddagen du er så kjent med. 

Ring din mor dersom dere skal ha den julematen som er din families tradisjon. Snakk med mamma'n din, få råd og tips og det du trenger av 'moralsk støtte' til å lage julemat. Det er nå tross alt bare ett av årets 365 middagsmåltider.

Litt julepynt lager dere alle 5 i perioden frem til jul nå. Lag noen julekaker sammen med din datter og med hans barn. Om kakene ikke blir helt perfekte gjør ikke noe, det er litt av sjarmen med julekaker at de er hjemmelagede.

Det blir fort mye koseligere enn du så for deg da du skrev innlegget.

Alternativt gir du opp og reiser hjem til dine foreldre i julen og overlater til din samboer å lage jul for seg selv og sine barn, men da har du på en måte ekskludert deg selv fra å være med å lage tradisjoner for en felles familie.

Valget er ditt, og i hovedsak vil det være med å bestemme om denne mannen og hans barn vil føle at du er del av deres familie nå og det blir slik dere voksne legger opp til det.

Økonomien er ikke den beste; Da lager dere jul med de midlene dere har, det er ikke snakk om en konkurranse.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke alltid få det som man vil og hver jul er ikke dønn lik. Der kommer nye barn, voksne dør, noen gifter seg osv slik man er aldri den samme gjengen hele tiden. 

Jeg er for at man kan feire i to forskjellige hjem så lenge man ikke har barn. Og det har du. Du har ikke bare ett, men tre i din husholdning. To barn som tydeligvis er "bare" og ett som er "ditt". Det du ikke viser å forstå er at når man flytter sammen med noen så tar man et valg om at dine og mine blir våre. Du vil feire julen med familien din, ja de bor i samme hus som deg.

Hva skal du gjøre når foreldrene dine dør? Eller "ditt" barn får seg ektefelle og barn? Gamle tradisjoner må byttes ut, både frivillig og ikke. Å feire jul annenhvert år med sine foreldre og hans foreldre høres ut som en normal og fin ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...