Gå til innhold

Føler meg presset til å gå ned i vekt.....


frøk1

Anbefalte innlegg

Jeg er like høy som deg og veier 46 kg, og jeg ser normalvektig ut. Du veide 20 kg over "min idealvekt" og sier at du har gått opp enda mer de siste årene. Jeg har stor forståelse for at BMI kan være svært upålitelig mht. muskelmasse, som faktisk veier mer enn fett, men jeg kan ikke se at over 20 kg mer enn hva jeg selv veier når jeg ser normalvektig ut, er sunn for en så liten kropp.

Og hvis du har søkt opp kirurgiske inngrep mot fedme, så er kanskje en del av dine overflødige kilo nettopp fett og ikke muskler?

Anonymkode: bce89...bc7

Kanskje jeg skrev litt utydelig, men jeg var 19 år sist jeg veide meg. Så hvidt jeg vet er det vel vanlig å gå opp noen kilo til med både muskler og fett, så vet ikke om jeg veier 64 kg lenger :)  

Etter at jeg snakket med min mor for litt siden om at hun synes jeg har lagt på meg og at jeg burde gjøre noe med det, så gjorde det litt med tankeprosessen, derav fullstendig panikk, innlegg på KG, google-søk på slanketips og, ja, kirurgisk inngrep, nettopp fordi det gikk innpå meg det hun sa. Jeg er sterk og har ikke følt meg skikkelig feit, men jeg vet at jeg sikkert har litt overflødig, så er ikke in denial :) Står jeg oppreist er magen helt flat, men sitter jeg ned synes jo fett mye bedre så klart, så føler jo at det er der problemet ligger, i så fall.....Jeg har levd med at moren min har overvåket ALT jeg har spist og trent hele livet, og nå rant det litt over, derav sjekket om inngrep, uten at dette er noe jeg nødvendigvis skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke nødvendigvis å spise mindre. Bare bytt ut 50 gram bulgur med en paprika :) 

Notert! Får se om jeg ikke prøver å gjøre porsjoner litt mindre, og smartere, altså mindre bulgur o.l med paprika, tomater, spinat, etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Si det som det er; Vet dere! Jeg er fornøyd med meg selv akkurat som jeg er. Jeg spiser sunt, variert og normalt, trener jevnt og har en sunn og sterk kropp. Jeg vil ikke høre et ord mer om hva dere mener om kroppen min med mindre det er noe positivt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Når jeg leser at moren din har overvåket alt du har spist og trent hele livet, og du endelig  har kommet til et punkt hvor du er fornøyd med deg selv, så er min første tanke at det er sunnere å ha noen kilo ekstra enn å risikere at du selv overtar der hvor moren din slapp, om du skjønner. Livet er så mye mer enn hva vekten viser, og det er viktigere hva kroppen kan klare enn hvordan den ser ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre, beveg deg mer. Magisk formel som funker hver gang. Den første delen er viktigst og den andre delen er valgfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å trene mer, og mer effektivt - sjekk ut HIT (High Intensity Training)! Trening som tar kort tid men som er svært effektivt. Trening gjør deg også mindre godtesyk. 

Viktig også å huske på at sukker gjør deg avhengig på lik linje som alle andre ting man legger seg for vane. Dette betyr at jo mindre du spiser jo mindre får du lyst på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaa, jeg kan alltids prøve, men føler jeg har gjort det hver gang de har tatt det opp, og de mener at de bare sier det fordi de bryr seg, men det går jo veldig innpå meg fordi de alltid har vært sykelig opptatt av det :( Jeg har prøvd å ta det opp som at med mindre jeg spør eller har gått opp synlig typ 20 kilo er det innafor å si noe, men om det ikke er noen av de tilfellene er det ikke noe å ta opp fordi min vekt angår ikke de.... Har du noen flere måter å si det på? Har liksom ikke noen gode ideer.... Det kan jo hende de har rett og at jeg har lagt på meg, hva vet jeg... :( Jeg er ca 155 og sist jeg veide meg, når jeg var 18/19 år veide jeg 64 kilo....Hvis jeg sjekker BMI kalkulator står det jo at jeg er tydelig overvektig, dog det tar ikke hensyn til muskel og fettprosent.... Men det er vel tydeligvis noe i det :(

Forsto ikke helt hva du mente her...du har ikke veid deg siden du var 18-19? Hvordan er den vekten relevant nå?

Anonymkode: 0127f...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøk1, jeg synes du starter i helt feil ende. Jeg kan forstå at det er vanskelig å gjøre seg opp en egen mening hvis man alltid har blitt fortalt hva man si, tro og mene. Men det er veldig viktig at du forstår at du ikke er foreldrene dine og at de verken kan eller skal bestemme over deg. Du er voksen, og med det følger både frihet og ansvar. 

De aller fleste vil selv lett kunne fastslå om de er overvektige eller ikke. Noen unntak er det: Noen vil nekte å forholde seg til at de øker i vekt og bruke mye krefter på å ikke tenke på det. Anorektikere tror ofte de er tjukke selv om de er sykelig undervektige. Med din historie kan jeg forstå at det hele er vanskelig. Du trenger å få fakta på bordet og en nøytral vurdering. KG er dessverre ikke den mest nøytrale instansen. Få en time hos legen din, og få veid deg, og sjekk gjerne høyden din også. BMI er forholdet mellom høyde og vekt, og gir en grov pekepinn på om du er eller kan være overvektig. Spør også legen din om hva han/hun synes om din vekt/kroppssammensetning. 

Hvis legen mener at du er overvektig og bør gå ned i vekt, kan du spørre igjen her inne (leger vet mye om kropp og sykdom, men lite om sunn vektmestring og kosthold) om hvordan man gjør det (det er veldig enkelt, men ikke nødvendigvis lett). Hvis du står fast og støter på konkrete problemer, kan du så be om hjelp til å løse dem.

Dessuten bør du vurdere, aller helst i samråd med legen din, om du trenger "noen å snakke med" om din relasjon til dine foreldre og ditt selvbilde. 

Slankeoperasjoner og -piller er uansett aldri veien å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...