Gå til innhold

Servitør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kunne gjerne tenke med å arbeide som servitør ved siden av studiene, særlig de utlysningene som dreier seg om oppdrag på arrangementer i helger. Problemet er at jeg ikke har erfaring eller kan teknikk, noe som står under kvalifikasjonene i utlysningene. Finnes det noe korte servitørkurs? Er det noen som har en slik jobb som kan fortelle meg hvordan de gikk frem? Jeg regner vel egentlig med at jeg bør starte litt mer på bunnen og arbeide på et bestemt sted. Er det noen som har en slik jobb? Søkte du på utlyste stillinger eller møtte du bare opp på det aktuelle stedet? 

Anonymkode: fc8be...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med teknikk regner jeg med de mener å bære tre tallerkner samtidig og sånn? Søk på det på YouTube (søk på engelsk), også øver du hjemme. Er ikke så vanskelig, men krever øving :) Også kanskje at du klarer å åpne vinflasker med kork kjapt nok. Og kanskje har noen teknikker inne på hvordan bære flest mulig glass/kopper.

Ang tomme glass og kopper pleier jeg med kopper: å tre en på hver finger sålangt det går.. På begge hender. Med vinglass: enten ha ett glass mellom to fingre, eller legge liksom halsene (?) over hverandre på kryss også holde rundt... Hvis du skjønner :s

Fulle glass, ikke vinglass da (man heller i vinen ved bordet), skal du ha på ett rundt fat. La fatet hvile på hele håndflaten, den ene hånda di. Hold på midten under. Så kan du holde i kanten med den andre hånda. Krever også øving.

Man burde også øve på å servere suppe. suppetallerkner/boller er litt mer vriene å sette på bordet enn de flate tallerkene, hvis du må gjøre det med en hånd.

Det er mer og, spørs hvor formell restauranten er.. Men hvis du sier at du kan noen av disse teknikkene så er jo det et pluss! For da slipper de å lære deg det. Også er det vel mye bra på nett:) 

Anonymkode: 4afee...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på en familierestaurant først kanskje, de er ikke så formelle. 

Da jeg jobbet som servitør fikk jeg noen vis vikarbyrå, og en av de søkte jeg på. Var utlyst stilling. Men skader jo ikke å stikke innom og spørre:) de trenger nok hjelp nå når det nærmer seg jul.

Anonymkode: 4afee...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og mange gode tips! Da tror jeg at jeg prøver meg først på en familierestaurant eller lignende, så kan jeg heller gå litt videre fra dette dersom jeg trives med det. Jeg ser ikke at det er så mange utlyste stillinger her jeg bor, men jeg skal se litt videre. :) 

Anonymkode: fc8be...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom aktuelle steder med en søknad. Det er sjelden slike stillinger lyses ut, da det alltids er noen som kjenner noen som kunne tenke seg vakter på kvelds/nattestid, samt at folk stikker innom med åpne søknader. 

Ellers ville jeg øvd meg på å bære tre tallerkner med en hånd, samt å bære 18 fulle kaffekopper (eller hvor mange det er plass til) på brett. Skal du bære glass og karaffel til et bord, bær karaffelen i hånda. Høye ting er vanskelig å sjonglere på brett, og du vil ikke risikere at alt går i gulvet. Ellers bør du lære deg menyen samt hvilke viner som passer til de forskjellige rettene, samt være forberedt på alt mulig av spørsmål (hvilken temperatur holder vinskapet? Har kamskjellene vært frosne? Kommer rakfisken fra Valdres?) 

Lykke til :blomst: 

Anonymkode: e3f47...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...