Gå til innhold

Hva ville du hatt i din nødbag, dersom katastrofer skulle skje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du skulle hatt en nødbag liggende hjemme til bruk hvis det plutselig blir krig, naturkatastrofer, du må flykte eller lignende, hva ville du hatt i den? 

En liten bag eller sekk. Det er jo begrenset hva man får plass til da. 

Anonymkode: 66a9d...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha kastet meg foran menneskeheten dersom det ble til konfrontasjoner. Mitt liv er så ubetydelig at jeg gjerne ofrer det for andre.

Anonymkode: 65cf6...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har svart, så får jeg svare selv da. 

Her er det jeg tenker er lurt å ha med:

Vann

Mat ("overlevelsesmat")

Førstehjelpsskrin

Evt. medisiner jeg bruker

Klesskift (varme klær)

Penger

Pass

Noen hygieneartikler

notatblokk/blyant

Bilder av familien (hva om jeg aldri får se de igjen?)

Mobil og lader 

Anonymkode: 66a9d...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har svart, så får jeg svare selv da. 

Her er det jeg tenker er lurt å ha med:

Vann

Mat ("overlevelsesmat")

Førstehjelpsskrin

Evt. medisiner jeg bruker

Klesskift (varme klær)

Penger

Pass

Noen hygieneartikler

notatblokk/blyant

Bilder av familien (hva om jeg aldri får se de igjen?)

Mobil og lader 

Anonymkode: 66a9d...3fa

Dette over + gode sko (vet aldri om en må gå langt f.eks.) og regntøy. Og selvfølgelig en god stor tursekk til å ha alt i. Ville også hatt med et multiverktøy. Og istedenfor vanlig lader brukt solcelle-lader. I tilfelle noe skulle gått gale med strømmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som allerede er nevnt:

Vannfilter

Bredspektret antibiotika

Sysaker (for hud og tøy)

Kniv 

Lommelykt/hodelykt + batterier

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps + batterier

Lommekniv og lighter

Nylon tråd eller annen type sterk tråd

Kompass

Vannflaske eller termos

Førstehjelpsutstyr

Energibarer

Ulltøy

Sammenleggbar spade

Eventuelt en bok av Lars Monsen 

 

Høres ut som rene villmarksturen egentlig

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 10 måneder senere...

Her i huset er vi glad i en villmarkstur, og har hver vår sekk på 50-60 l. Når vi er hjemme, pleier disse å stå pakket med litt forskjellig, og blir jevnlig oppdatert, da jeg synes sånne overlevelses-duppedingser er spennende! :duskedame:

Så si at vi pakker begge disse da, til vår familie på tre. Hehe.. Dere har jo nevt mye, men ramser opp litt jeg og! Her kommer min (foreløpige) komplette liste!

  • Det er vel umulig å få med seg særlige mengder med vann, men en 5-liters sammenleggbar beholder som det er mulig å feste på sekken,  ville jeg tatt med. Vannfilter også.
  • Vakuumpakket turmat, havregryn, melkepulver og mel kan du få til litt forskjellig med. Tar med en del sjokolade også - kan bli sårt trengte karbohydrater.
  • Kniv og multiverktøy
  • Hodelykt
  • Batterier
  • Kompass
  • Stormkjøkken med tilbehør, tallerken, enkelt bestikk
  • Klokke
  • Fyrstikker, tennstål
  • Antibiotika og mine medisiner (er bipolar, så det kommer jo til å bli gøy etter hvert :fnise:)
  • Ullklær
  • Soveposer, et lite telt og/eller presenning
  • Førstehjelpsskrin, med nål og tråd, forbindinger, strips, pinsett, saks, munnbind, teip og noe til å rense sår med, alkohol el, febermåler, paracet
  • Lite speil, til hvis du skader deg i ansiktet f.eks, eller å signalisere
  • Stråledekke, kan også brukes til å holde varmen, få opp kroppstempraturen
  • Mobil, lader, noen penger, pass, usb-pinne med bilder, og noen papirbilder i vanntett innpakning.
  • Batteridreven radio og evt sattelitt-telefon, solcellelader? Kanskje gps
  • Sammenleggbar spade
  • Øks, evt stålwire til å sage
  • Tau, stropper, lisser
  • Fløyte
  • Lite mikrofiberhåndkle
  • Tannbørste, såpe
  • Også håper jeg at jeg klarer å få med meg bamsen til sønnen min...

Ser du har skrevet liten sekk, men håper dette var greit. Spennende er det i hvert fall!

 

 

 

 

Og hvis det blir rene 'walking dead'her, våpen!! :trampe: Og denne: :fnise:

 

IMG_0361.JPG

Endret av Virilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2015 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Hvis du skulle hatt en nødbag liggende hjemme til bruk hvis det plutselig blir krig, naturkatastrofer, du må flykte eller lignende, hva ville du hatt i den? 

En liten bag eller sekk. Det er jo begrenset hva man får plass til da. 

Anonymkode: 66a9d...3fa

Vann, næringsrik mat (hermetikk og nøtter bl.a.), førstehjelpsutstyr, våtservietter, lommelykt, fyrstikker, stormlighter, ullpledd, propanbrenner el.l. og kasserolle for koking av vann, en lett presenning + tau (til å lage provisorisk sovested, ly for vær og vind), fiskekroker, fiskesnøre, kniv (til å sløye fisk m.m.) turøks (til felling av trær for å bygge en "hytte", og til annet), nødvendige medisiner, + mer som jeg ikke kommer på

Anonymkode: 46b27...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2015 den 23.30, FruLuna skrev:

I tillegg til det som allerede er nevnt:

Vannfilter

Bredspektret antibiotika

Sysaker (for hud og tøy)

Kniv 

Lommelykt/hodelykt + batterier

 

Får man kjøpt dette, og hvor? (Får man ikke antibiotika på resept kun når man trenger det der og da, og ikke for å ha i en eventuell nødsituasjon i fremtiden?)

Anonymkode: 46b27...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Machete, samekniv, øks, feltspade, drikkeflaske, vannfilter, førstehjelpsutstyr(inkludert suturutstyr og antiseptiske midler), nål og tråd for reparasjon av klær, saks, fiskesnøre m/kroker, grovkalibret pistol m/ammunisjon, tau, gaffateip, regntøy i kamuflasjemønster, Zippo, Zippobensin, flint, bryne, semi-automatisk grovkalibret rifle m/kikkertsikte og m/ammunisjon og semi-automatisk hagle m/ammunisjon både til forsvar og jakt, ulltøy, sovepose, solcellelader, kompass, kjele til koking av vann og mat, såpe, militære stridsrasjoner for 10 dager, kamuflasjemønstret fjelltelt. Av klær som jeg tar på meg, svarte eller camo feltklær, vanntette feltstøvler.

Oppdatering: Jeg kom på noe mer man bør ha: Moderne armbrøst for stille jakt, bredspektret antibiotika, febernedsettende tabletter, smertestillende tabletter, jod-tabletter(renser kroppen for radioaktivitet), kikkert, nattkikkert, og noe man kan bruke som "valuta".

Skal man virkelig preppe, så bør man ha forberedt seg med flere hemmelige depoter ute i felten på forhånd som kan oppsøkes ved behov. Disse depotene, bør bare en besøke bare når man er absolutt sikker på at man ikke synes. Depotene bør inneholde mat, vannfiltre, medisin, ammunisjon, såpe, samt reserveutstyr til det man har i sekken.

I tillegg så bør en aldri oppholde seg for lenge på samme sted, da er det lett å bli oppdaget av andre desperate mennesker som ikke vil ta fem øre for å overfalle deg. Skal man oppholde seg på et sted, bør det være øde og samtidig så bør det være oversiktlig og ha mulighet til å se ting på lang avstand - slik at man har mulig til å stikke av på nytt. 

Endret av Rocka69
Oppdatering av tanker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med å planlegge dette. Man vet aldri hva som kan skje med både krig og naturkatastrofer, så greit med en stor sekk med det nødvendige + matlager i hjemmet. 

Så da følger jeg denne tråden, og kanskje jeg etterhvert deler min liste og plan :) 

Høres kanskje litt gal ut som planlegger sånt, men er nå viktig synes jeg :fnise: 1 mor og 1 datter i hus her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Rocka69 skrev:

Machete, samekniv, øks, feltspade, drikkeflaske, vannfilter, førstehjelpsutstyr(inkludert suturutstyr og antiseptiske midler), nål og tråd for reparasjon av klær, saks, fiskesnøre m/kroker, grovkalibret pistol m/ammunisjon, tau, gaffateip, regntøy i kamuflasjemønster, Zippo, Zippobensin, flint, bryne, semi-automatisk grovkalibret rifle m/ammunisjon og semi-automatisk hagle m/ammunisjon både til forsvar og jakt, ulltøy, sovepose, solcellelader, kompass, kjele til koking av vann og mat, såpe, militære stridsrasjoner for 10 dager, kamuflasjemønstret fjelltelt. Av klær som jeg tar på meg, svarte eller camo feltklær, vanntette feltstøvler

:hjerter: Skal vi møtes når apokalypsen kommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

har ikke planlagt i detalj, men synes skytevåpen kommer meget høyt på lista. for å forsvare seg både i tilfelle krigssituasjon og mot desperate mennesker (se bare på hva som skjer selv i siviliserte land som feks. USA etter naturkatastrofer) samt for å kunne jakte og få enkel tilgang til mat/fett og proteiner.

husk også å holde vaksiner up to date, det er litt flaut å overleve sivilisasjonens sammenbrudd for så å dø neste uke av stivkrampe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann, samekniv, kulltabletter, lite førstehjelpsskrin, fyrstikker, tennstål, stearinlys, liten batteriradio, hodelykt, tamponger, tannbørste og tannkrem, såpe, våtservietter, solkrem, solbriller, mat (makrell i tomat, tørrfisk, sjokolade, nudler, pulverkaffe), spork, liten kjele til å varme vann og drikke fra, ekstra ullundertøy og ullsokker, teleskopfiskestang m/sluk, gaffatape, presenning, søppelsekker, sovepose, tau, penger.

(eventuelt revolver og ammunisjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Virilja skrev:

Her i huset er vi glad i en villmarkstur, og har hver vår sekk på 50-60 l. Når vi er hjemme, pleier disse å stå pakket med litt forskjellig, og blir jevnlig oppdatert, da jeg synes sånne overlevelses-duppedingser er spennende! :duskedame:

Så si at vi pakker begge disse da, til vår familie på tre. Hehe.. Dere har jo nevt mye, men ramser opp litt jeg og! Her kommer min (foreløpige) komplette liste!

  • Det er vel umulig å få med seg særlige mengder med vann, men en 5-liters sammenleggbar beholder som det er mulig å feste på sekken,  ville jeg tatt med. Vannfilter også.
  • Vakuumpakket turmat, havregryn, melkepulver og mel kan du få til litt forskjellig med. Tar med en del sjokolade også - kan bli sårt trengte karbohydrater.
  • Kniv og multiverktøy
  • Hodelykt
  • Batterier
  • Kompass
  • Stormkjøkken med tilbehør, tallerken, enkelt bestikk
  • Klokke
  • Fyrstikker, tennstål
  • Antibiotika og mine medisiner (er bipolar, så det kommer jo til å bli gøy etter hvert :fnise:)
  • Ullklær
  • Soveposer, et lite telt og/eller presenning
  • Førstehjelpsskrin, med nål og tråd, forbindinger, strips, pinsett, saks, munnbind, teip og noe til å rense sår med, alkohol el, febermåler, paracet
  • Lite speil, til hvis du skader deg i ansiktet f.eks, eller å signalisere
  • Stråledekke, kan også brukes til å holde varmen, få opp kroppstempraturen
  • Mobil, lader, noen penger, pass, usb-pinne med bilder, og noen papirbilder i vanntett innpakning.
  • Batteridreven radio og evt sattelitt-telefon, solcellelader? Kanskje gps
  • Sammenleggbar spade
  • Øks, evt stålwire til å sage
  • Tau, stropper, lisser
  • Fløyte
  • Lite mikrofiberhåndkle
  • Tannbørste, såpe
  • Også håper jeg at jeg klarer å få med meg bamsen til sønnen min...

Ser du har skrevet liten sekk, men håper dette var greit. Spennende er det i hvert fall!

 

 

 

 

Og hvis det blir rene 'walking dead'her, våpen!! :trampe: Og denne: :fnise:

 

IMG_0361.JPG

Denne boka er genial. Har faktisk brukt mange av triksene på tur i skog og fjell.

Anonymkode: 44400...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...