Gå til innhold

Har man virkelig 0 kontroll over hvem man forelsker seg i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man virkelig har 0 kontroll over kjærligheten så kan man jo unnskylde utroskap? Man kan ikke hjelpe for hvem man forelsker seg i? Jeg tror man må være litt åpen for å forelske seg, og at man kan velge hvordan man takler slike følelser...

Anonymkode: 6c816...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke kontroll på hvem man forelsker seg i, men man har kontroll og ansvar over egne handlinger, og dermed kan ikke utroskap unnskyldes. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hvis man virkelig har 0 kontroll over kjærligheten så kan man jo unnskylde utroskap? Man kan ikke hjelpe for hvem man forelsker seg i? Jeg tror man må være litt åpen for å forelske seg, og at man kan velge hvordan man takler slike følelser...

Anonymkode: 6c816...048

jeg skjønner ikke helt hva du mener. At man ikke velger hvem man får følelser for betyr ikke at man ikke kan ta valg på andre områder? OK, du er forelsket i kollegaen din, som liker deg tilbake. Du har samboer. Men du velger å ikke være utro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kontrollere det til en viss grad, litt ut i fra hvilke forventinger man har til en person. Det er jo litt sånn at man på førsten blir betatt av ideen du har i hodet av personen, fremfor hvem de faktisk er i virkeligheten. 

Hvis det gav noen mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke helt hva du mener. At man ikke velger hvem man får følelser for betyr ikke at man ikke kan ta valg på andre områder? OK, du er forelsket i kollegaen din, som liker deg tilbake. Du har samboer. Men du velger å ikke være utro...?

men folk skiller seg fra sin partner og begrunner det med at de ble forelsket i en annen. Det er liksom OK, for man 'kan ikke styre følelsene sine'. 

Anonymkode: 6c816...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man virkelig har 0 kontroll over kjærligheten så kan man jo unnskylde utroskap? Man kan ikke hjelpe for hvem man forelsker seg i? Jeg tror man må være litt åpen for å forelske seg, og at man kan velge hvordan man takler slike følelser...

Anonymkode: 6c816...048

Tror ikke man har kontroll over hvem man forelsker seg i. Jeg forelsker meg alltid i de feile mennene ;) . Har null kontroll!. Men man kan ha kontroll over hvem man skal ligge med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

men folk skiller seg fra sin partner og begrunner det med at de ble forelsket i en annen. Det er liksom OK, for man 'kan ikke styre følelsene sine'. 

Anonymkode: 6c816...048

det er ikke ok, for andre enn dem selv. Men ja, det er mange slm forventer å være nyforelska hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje ikkje bestemme kven du forelskar deg i, men du kan bestemme om du vil vere utro eller ikkje.

jeg tenker at du må være åpen for å møte en ny partner/åpen for disse følelsene, for å forelske seg. Drar man på julebord med intensjonen prat 'alt kan skje' eller drar man og tenker jeg er godt gift og det å falle for noen andre er helt uaktuelt...

Anonymkode: 6c816...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men folk skiller seg fra sin partner og begrunner det med at de ble forelsket i en annen. Det er liksom OK, for man 'kan ikke styre følelsene sine'. 

Anonymkode: 6c816...048

Å forelske seg i en annen er jo ikke en handling. Vi kan ikke for hva vi føler, noen ganger blir følelsene større enn oss, og vi kan ikke slå det av. Forelskelse er en følelse, mens utroskap er en handling, og det kan vi styre. Hvis man forelsker seg i en annen mens man er i et forhold, og det vedvarer, da er det jo ikke rett å bli værende i forholdet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forelske seg i en annen er jo ikke en handling. Vi kan ikke for hva vi føler, noen ganger blir følelsene større enn oss, og vi kan ikke slå det av. Forelskelse er en følelse, mens utroskap er en handling, og det kan vi styre. Hvis man forelsker seg i en annen mens man er i et forhold, og det vedvarer, da er det jo ikke rett å bli værende i forholdet. 

 

det er det jeg er litt usikker på om jeg tror på... Er 'følelsene større enn oss'? 'Kan vi ikke noe for hva vi føler'? Følelser er jo uansett flyktige, skal man basere livet sitt på noe så midlertidig? Unskylder det å gjøre 'ulogiske' livsvalg?

Anonymkode: 6c816...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke ok, for andre enn dem selv. Men ja, det er mange slm forventer å være nyforelska hele tida.

Der sa du det litt bedre enn meg. Det var dett jeg mente...

Anonymkode: 6c816...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge. Jeg tror vi alle en dag forelsker oss - vi sitter jo ikke hjemme og gjemmer oss vekk? Men hva vi gjør med det, når vi er i et forhold, der har vi et valg. Har selv opplevd å være utro med en jeg kunne prate med. Det var ikke planlagt fra noen av oss. Jeg er ikke stolt av det og han jeg var samboer med fikk aldri vite noe. Det var bare en kveld, men jeg følte meg råtten, det var en av hans beste venner. Og han får aldri vite noe heller, vi angret begge to. Det var en bitter forelskelse. Vi kuttet kontakten og mistet de nære samtalene og vennskapet.

Anonymkode: e0d8e...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er det jeg er litt usikker på om jeg tror på... Er 'følelsene større enn oss'? 'Kan vi ikke noe for hva vi føler'? Følelser er jo uansett flyktige, skal man basere livet sitt på noe så midlertidig? Unskylder det å gjøre 'ulogiske' livsvalg?

Anonymkode: 6c816...048

Nei vi kan i all hovedsak ikke kontrollere hva vi føler, litt avhengig av hva det dreier seg om. Når det er snakk om forelskelse og kjærlighet, så er det noe av det sterkeste og overveldende vi føler, og vi har ingen kontroll på hvem vi får slike følelser for. 

Som jeg prøver å forklare, følelser og handling er to forskjellige ting. Følelser trenger verken være flyktig eller midlertidig, og kjærlighet er ikke logisk og fornuftig. Man skal selvsagt ikke avslutte et langvarig forhold med en gang det kribler litt i magen for en annen person. Men har man vedvarende sterke følelser for en annen over lang tid, så blir man ulykkelig hvis man må bli værende med en annen man ikke lenger føler det samme for. Jeg hadde helst sett at mannen min hadde gått fra meg hvis han elsket en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men folk skiller seg fra sin partner og begrunner det med at de ble forelsket i en annen. Det er liksom OK, for man 'kan ikke styre følelsene sine'. 

Anonymkode: 6c816...048

Det er "liksom" ikke ok å skille seg med begrunnelse i at man er forelsket i en annen. Alle vet at forelskelse og følelser er flyktige, har du giftet deg så håper jeg at man også har gjort en rasjonell vurdering. I det så bør man være forberedt på at forelskelser kan skje, og at man da har gjort valgene på forhånd uavhengig av hvem personen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke kontroll på hvem man forelsker seg i, men man har kontroll og ansvar over egne handlinger, og dermed kan ikke utroskap unnskyldes. 

Ikke unnskyldes nei, men jeg tror pinadø vi alle bør anerkjenne at det her er krefter man ikke alltid klarer å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke unnskyldes nei, men jeg tror pinadø vi alle bør anerkjenne at det her er krefter man ikke alltid klarer å kontrollere.

Vi er dyriske, vi har behov. Jeg tror ikke vi er skapt monogame, men er presset inn i det pga kultur. Og enig med deg, jeg tror heller ikke vi alltid klarer å kontrollere de kreftene.

Anonymkode: f1290...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unnskyldes nei, men jeg tror pinadø vi alle bør anerkjenne at det her er krefter man ikke alltid klarer å kontrollere.

Det er total ansvarsfraskrivelse slik jeg ser det. Har man forelsket seg i en annen og ikke klarer å ligge unna den personen, så forlater man partneren sin først. Noe annet er respektløst.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er total ansvarsfraskrivelse slik jeg ser det. Har man forelsket seg i en annen og ikke klarer å ligge unna den personen, så forlater man partneren sin først. Noe annet er respektløst. 

Enig med deg. Får man slike følelser får man enten vende det andre kinnet til dvs eller forlate partneren. Et godt alternativ er å ta ut all frustrasjon og dyrisk på din egen parner i senga...

Hvis man ikke tåler honning, så svirrer man ikke rundt den man flyr bort.

Er man godt voksen burde man se konsekvenser av handlinger, uavhengig av beruselse. Så klart man ikke ikke vil bryte opp, begynne på scratch osv.

 

 

Endret av Onar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er total ansvarsfraskrivelse slik jeg ser det. Har man forelsket seg i en annen og ikke klarer å ligge unna den personen, så forlater man partneren sin først. Noe annet er respektløst.

Ansvarsfraskrivelse å anerkjenne at det her er krefter som er større enn oss og at noen ganger feiler vi i å håndtere dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...