Gå til innhold

Hva er greia med pakkekalendere til barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri helt skjønt dette med pakkekalendere til barn (eller til voksne for den del, men det får bli en annen debatt). Pakker og nye ting hver dag i 24 dager, og så Gavefesten over alle gavefester, nemlig julaften, til slutt? :klo:

Hvorfor holder det ikke med kun julegaver? Hvorfor trenger man enda flere gaver, handle enda flere nye ting? Har man ikke nok? (Jeg er veldig klar over at ikke alle barn i Norge har nok, eller får mange julegaver, men disse får neppe pakkekalendere heller.)

Jeg er ikke imot adventskalendere i seg selv. Man kan jo lage f.eks. en aktivitetskalender for familien, hvor hver dag i desember betyr en felles aktivitet. En tur i skogen, bake pepperkaker sammen.. Det er den jevne strømmen av gaver og ting jeg synes er så merkelig, og synes det burde være en større debatt. 

Hva tenker dere om pakkekalendere? Hvorfor gir dere evt. pakkekalendere til deres barn, og hva er mentaliteten rundt det?

Anonymkode: 722e6...d79

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri helt skjønt dette med pakkekalendere til barn (eller til voksne for den del, men det får bli en annen debatt). Pakker og nye ting hver dag i 24 dager, og så Gavefesten over alle gavefester, nemlig julaften, til slutt? :klo:

Hvorfor holder det ikke med kun julegaver? Hvorfor trenger man enda flere gaver, handle enda flere nye ting? Har man ikke nok? (Jeg er veldig klar over at ikke alle barn i Norge har nok, eller får mange julegaver, men disse får neppe pakkekalendere heller.)

Jeg er ikke imot adventskalendere i seg selv. Man kan jo lage f.eks. en aktivitetskalender for familien, hvor hver dag i desember betyr en felles aktivitet. En tur i skogen, bake pepperkaker sammen.. Det er den jevne strømmen av gaver og ting jeg synes er så merkelig, og synes det burde være en større debatt. 

Hva tenker dere om pakkekalendere? Hvorfor gir dere evt. pakkekalendere til deres barn, og hva er mentaliteten rundt det?

Anonymkode: 722e6...d79

hvis hver sag i desember skulle bety nok en ny familieaktivitet hadde jeg død!

Anonymkode: 883c8...66b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hver sag i desember skulle bety nok en ny familieaktivitet hadde jeg død!

Anonymkode: 883c8...66b

Hehe, det trenger jo ikke være store aktiviteter. Små ting som å lage gløgg til kveldsmaten, eller å skrive et julekort til bestemor. Man trenger selvsagt ikke ha noen aktivitetskalender hvis man ikke orker, poenget mitt var bare at jeg ikke er en surmaga julehater som er imot adventskalendere i seg selv. Det finnes sikkert mange smarte og koselige kalendere, det er pakkekalenderne med nye ting hver dag som gir meg en uggen følelse. 

Anonymkode: 722e6...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fordi jeg har lyst. Husker selv gleden fra når jeg var liten. Men jeg gir små gaver og det blir de glade for 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo kanskje an på hva man putter i kalenderen som du sier. Jeg er også litt av den mening at store fine gaver hver dag i en måned kan være unødvendig. Men dersom man planlegger kan jo kalenderen være både nyttig og koselig, for eksempel med en kombinasjon av aktiviteter for familien, ting som man uansett må kjøpe til barnet før eller siden (hårstrikk, sokker, undertøy osv), og litt godteri på lørdagen. Hvis trusene har Elsa på seg blir i tillegg jentungen superhappy :fnise: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det trenger jo ikke være store aktiviteter. Små ting som å lage gløgg til kveldsmaten, eller å skrive et julekort til bestemor. Man trenger selvsagt ikke ha noen aktivitetskalender hvis man ikke orker, poenget mitt var bare at jeg ikke er en surmaga julehater som er imot adventskalendere i seg selv. Det finnes sikkert mange smarte og koselige kalendere, det er pakkekalenderne med nye ting hver dag som gir meg en uggen følelse. 

Anonymkode: 722e6...d79

jeg er ikke totalt imot aktivitetskalender, men vi brant oss ett år med et hardkjør med kino, snømannlaging, kysdrypping-maraton i 24 dager. Har aldri vært så sliten før! Nå kombinerer vi aktiviteter og enkle små gaver ( type en seigmann etc.) aldri mer aktivitetskalender!

Anonymkode: 883c8...66b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri helt skjønt dette med pakkekalendere til barn (eller til voksne for den del, men det får bli en annen debatt). Pakker og nye ting hver dag i 24 dager, og så Gavefesten over alle gavefester, nemlig julaften, til slutt? :klo:

Hvorfor holder det ikke med kun julegaver? Hvorfor trenger man enda flere gaver, handle enda flere nye ting? Har man ikke nok? (Jeg er veldig klar over at ikke alle barn i Norge har nok, eller får mange julegaver, men disse får neppe pakkekalendere heller.)

Jeg er ikke imot adventskalendere i seg selv. Man kan jo lage f.eks. en aktivitetskalender for familien, hvor hver dag i desember betyr en felles aktivitet. En tur i skogen, bake pepperkaker sammen.. Det er den jevne strømmen av gaver og ting jeg synes er så merkelig, og synes det burde være en større debatt. 

Hva tenker dere om pakkekalendere? Hvorfor gir dere evt. pakkekalendere til deres barn, og hva er mentaliteten rundt det?

Anonymkode: 722e6...d79 

synes ikke noe om pakkekalender med gaver i histen og pisten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på.. kjøpe masse smått og unyttig bare for å fylle opp kalenderen er jo bare tull og idiotisk. Aktivitetskalender høres koselig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke totalt imot aktivitetskalender, men vi brant oss ett år med et hardkjør med kino, snømannlaging, kysdrypping-maraton i 24 dager. Har aldri vært så sliten før! Nå kombinerer vi aktiviteter og enkle små gaver ( type en seigmann etc.) aldri mer aktivitetskalender!

Anonymkode: 883c8...66b

*lysdrypping

Anonymkode: 883c8...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det tar bort litt av det spesielle med jula å skulle åpne reelle gaver hver eneste dag i desember. Jeg fikk sånn bildekalender da jeg var liten, oppgraderte til enkel sjokoladekalender da jeg ble litt eldre. Det var ikke så nøye hva som var i den kalenderen, magien lå i å åpne en luke hver dag! I voksen alder hører jeg ett kapittel av Jostein Gaarders Julemysteriet hver dag istedet :hjerte:

Anonymkode: 2cc63...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakkekalender skal være en koselig nedtelling til jul. Dessverre har det blitt en status-greie på skoler, hvor det er "om å få det beste i kalenderen". Det er noe foreldre burde tenke over at barn gjør. Husker selv hvor synd jeg syntes på de som ikke hadde kalender i klassen, hvor de ble holdt utenfor. Ofte tok noen med seg gavene på skolen for å vise... Trist at det er slik. :(

 

Anonymkode: 994b6...fba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt pakkekalender. min favoritt gavekalender var det pappa som lagde til meg. jeg var opphengt i barbiedukker, så han hadde kjøpt en barbiedukke og så et ekstra sett med klær og tilbhehør til henne så hver dag frem til juleaften fikk jeg deler av antrekkene, som èn sko ene dagen den andre skoen andre dagen, èn liten øredobb og så den andre bittelille øredobben osv, og på juleaften fikk jeg barbiedukken :laugh:

Søsteren min hadde allerede så mange leker at mamma bare pakket inn hennes egne leker og gav til henne da hun var veldig liten. Hun var storfornøyd. Det er det å få en gave man kan pakke opp som er mesteparten av moroa når man er så liten.

Anonymkode: 933a9...38f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det magiske med det da jeg var liten, et viskelær, en liten sjokolade, en sprettball, et klistremerke... Det var ikke de større greiene, men det var virkelig moro :) Siden jeg har søsken fikk vi også annenhver dag eller hver tredje etterhvert. Dette er noe jeg gjerne vil videreføre mine barn i fremtiden.

Men som det skrives her, om det er "reelle" julegaver, dyre ting og status om den beste gaven er hele poenget borte, så skjønner godt skepsisen om det er synet på dagens pakkekalendere. Det høres ikke koselig ut i det hele tatt, bare ennå mer mas og fjas om pengebruk i juletiden. Jeg skal gjøre det jeg kan for å videreføre det koselige, beskjedne og "magiske" med småpakker:laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn blir faktisk ikke glade for klistremerker, en fin refleks, et viskelær, undertøy, eller lovnad om at vi skal skrive julekort. De ble det da de var 3, nå er de 8. Jeg blir sur når de er misfornøyde. Så dette vil jeg ikke utsette verken dem eller meg selv for, skuffede unger og sur mor i 24 dager på rad? Så de får en smågodtting hver dag. Ferdig. 

Anonymkode: 68939...53d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på pakkekalendere da! Det er mulig å lage en kalender med små ting, som viskelær, hårpynt, sokker, en godtebit eller to, noen koselige aktiviteter, noe hjemmelaget, en liten boks Lego delt over mange dager. Det trenger ikke være juleaften hver dag i 24 dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia. Fikk aldri pakkekalender selv, men jeg og søsteren min fikk en NRK-kalender på deling. Selv om en har råd og alt det der, ser jeg ikke helt at det er bryet verdt å handle inn, pakke inn og tenke ut 24 små gaver. Men mange er uenige med meg der...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og brodern fikk en slik sjokoladekalender som koster en 10-er elns. Kan ikke huske det var noe konkurranse om å få finest kalendergave når jeg var barn, men det var nå helt tilbake til 80-tallet :P

Nå skal jeg bli mamma selv og kommer nok til å falle for fristelsen til å lage kalendergaver til jentungen når hun blir stor nok. Synes ideen om litt barbieklær hver dag var veldig god :) Kommer ikke til å gå bananas.

Anonymkode: 96243...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får ungen legokalender slik som i fjor (bare en annen type). Da slipper jeg å bruke mye energi på hvilke type smågaver jeg skal kjøpe (jeg har en gutt, og det er sannelig ikke like enkelt å finne billige småting til gutter slik som til jenter). Det er også en relativt grei pris på denne kalenderen, og prisen på denne + julegavene han får fra oss overskrider ikke summen man får  barnetrygd på én måned. Det er med på å gjøre ventetiden til julaften litt koseligere synes jeg. 

 

Jeg er helt i mot en praksis der man kjøper store gaver man har i kalenderne, for deretter å poste bilde av hele kalenderen i sosiale medier (er venn med en på Facebook som har gjort det). 

Anonymkode: 7cb84...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire barn og jeg ser på det som et mareritt om vi skulle hatt pakkekalender med 96 pakker tilsammen som skal tenkes ut, kjøpes, pakkes inn og henges opp.

Derfor har vi aktivitetskalender, men med aktiviteter som for det meste må gjøres uansett før jul og ingen avanserte ting som lysdypping, såpelaging osv.

Her går det i alt fra å henge opp julenek, drikke gløgg om kvelden, bake ditt og datt, pakke inn julegaver, pynte juletreet, pusse sølvtøy o.l 

Veldig lettvindt og litt utspekulert måte å få ungene til å bidra på ting som må gjøres likevel. Og de hopper av glede for å få være med å pusse sølvtøy f.eks. Da spiller vi julemusikk, har litt kaker og godis på bordet og jobben blir unnagjort på en hyggelig måte.

Noen av dagene gjør vi selvfølgelig også bare hyggeting, som en tur i svømmehallen den dagen nissen er der, eller går på kino og ser en julefilm. 

De gleder seg i hvertfall hvert år til aktivitetskalenderen. Den består forresten av 24 røde hjerter som henger på kjøleskapsdøra. Det står et tall på fremsiden og dagens aktivitet på baksiden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...