Gå til innhold

Mer normalt å ha diagnose idag enn å ikke ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"normale" skulle det stå. Sp ikke gidd å prøve å vær morsom.

Anonymkode: be6d6...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at mange misforstår hva det vil si å ha en diagnose, og begrepene utvannes.

Hvis man er litt nedfor et par dager = jeg har en depresjon!

Synes man det er litt ekkelt å snakke foran folk = jeg har sosial angst! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mer normalt å ha enn å ikke ha, men det snakkest mye mer om. Husker ikke statistikken men det er fryktelig stor prosent av nordmenn som sliter med depresjon (dog forskjellige grader), angst og stress. De større problemene hører vi ikke like mye tilfeller om. 

Og det har vel dessverre blitt et uttrykk som feks; "jeg er så deppa", "jeg får helt ocd når noe skjer" når det ikke er tilfelle. Alle har kjipe og mørke dager, men å bli deppa for burgeren falt i gulvet og være deppa for man har mistet jobben er to forskjellige ting.. Så det ligger mer i dagligtalen enn før. 

Endret av Dwight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du mener med diagnose. Mange jeg kjenner har en eller annen form for diagnose, allergi, astma, ryggproblemer, diverse slike ting. Dette kommer jo an på alder og. Om det er snakk om psykiske sykdommer, er den store majoriteten av alle jeg kjenner friske. Det kan være litt misbruk av ord som nevnt over, men de fleste har ikke en diagnose.

Endret av Duckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,hvis man regner med allergi, og alt mulig sånt annet også, så ja, det er vel teknisk sett mer normal å ha diagnose, men i ditt ordbruk hadde jeg heller sagt at "normalt" symboliserer ikke majoritet, men det idealet folk ønsker seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo på moten å være " psykisk syk" virker det som. Alle mulige personlighetstrekk gir en eller annen form for diagnose.

Anonymkode: ad56e...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en gjenomsnittlig skoleklase med 25 elever er det vel ca to-te barn med diagnoser vil jeg tippe. Så nei, ikke normalen. 

Blandt de voksne jeg kjenner har mange i min familie en diagnose, men i mannens familie har ingen diagnoser. Blandt vennene mine har ingen diagnoser som jeg vet om. Så ikke normalen alt i alt der heller. 

For å ha en psikriatisk diagnose skal man være generellt sett være ganske lavtfungerende i hverdagen så det vil aldri være slin at de fleste har diagnoser. De fleste fungerer jo helt i hverdagen til en hver tid. 

Anonymkode: f12b8...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NORMALT: En oppførsel som politiet, staten, politikerne og psykologene sier seg enige i

det er min mening, så det har ikke noe med en simpel diagnose som allergi

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...