Gå til innhold

Hvordan gjøre det effektivt? Studie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får mest sannsynlig plass på profesjonsstudiet i psykologi til neste år, da jeg er godt over poengsummen. Jeg gleder meg masse, men i tillegg er jeg spent. 

Jeg lurer på om noen kan gi meg noen gode studietips. Hvordan lære seg flere tusen sider på kort tid? Dere som har studert psykologi/annen høyrer utdanning med gode resultater, hvordan har dere studert? Jeg bekymrer meg for at dette skal bli ufattelig vanskelig å komme gjennom.. Noen lure tips? 

Anonymkode: 390bf...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av, det går fint. Har du gode nok karakterer fra vgs har du nok såpass gode studievaner at det skal gå fint. Sørg for å komme inn i lesingen tidlig. Ikke tenk at du skal ta igjen lesingen senere. Selv om det er gøy å feste i begynnelsen kan det bli mye pensum å ta igjen om du ikke henger med fra start. 

Anonymkode: f3b7f...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg og les igjennom pensum før en forelesning. Skriv notater. Repeter stoffet ved å gjøre oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at psykologi er et rent kvasifag lurer jeg litt på hvorfor du så gjerne vil studere det. Er det ikke bedre å bruke evnene sine på noe ordentlig?

Anonymkode: 48f79...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men hvordan klare å lese og til og med huske mange 1000 sider? Er det noen som har gode lesetips eller noteringstips eller andre tips, utover det å begynne å lese tidlig? 

Anonymkode: 390bf...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir student skal du lære å skille ut det viktige fra det uviktige. Du trenger mao ikke å lese alle sidene i pensum, men ha evnen til å trekke ut det viktigste. Du må lære deg å lese kapittelinndelinger, se helheten og trekke ut det viktigste. Les læreplanen og se hva som er læringsmålene i emnene du tar. Det er mange detaljer, men det er ikke forventet at du skal kunne alt. Se de store linjene i faget og du kommer langt.

Anonymkode: f3b7f...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan begynne å lese "En psykologihistorie" av Teigen. Den har vært pensum lenge flere steder. God innføring i psykologens rolle gjennom historien. Mange syns den er dørgende kjedelig, men den er en god innføring i de ulike retningene og hvordan forskere of filosofer har tenkt opp igjennom tidene. 

Anonymkode: f3b7f...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Flere som har noen gode tips? Gjerne studietekniske tips som er effektive :)

Anonymkode: 390bf...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mest sannsynlig plass på profesjonsstudiet i psykologi til neste år, da jeg er godt over poengsummen. Jeg gleder meg masse, men i tillegg er jeg spent. 

Jeg lurer på om noen kan gi meg noen gode studietips. Hvordan lære seg flere tusen sider på kort tid? Dere som har studert psykologi/annen høyrer utdanning med gode resultater, hvordan har dere studert? Jeg bekymrer meg for at dette skal bli ufattelig vanskelig å komme gjennom.. Noen lure tips? 

Anonymkode: 390bf...9d1

Første bud: Du skal ikke lære deg flere tusen sider. Du skal selvsagt tilegne deg kunnskap, men utover det er det viktigste å forstå, kunne drøfte, se de store linjene, kunne kritisere og diskutere.

Anonymkode: 5d230...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må lære dersom du ønsker å bli en effektivt student er å velge ut det du ønsker å fokusere på, jeg bruker pensumet mer som et oppslagsverk fremfor å lese slavisk. Gå i dybden i det som blir snakket om på forelesninger, se på tidligere eksamensoppgaver og diskuter fagstoffet med dine medstudenter. Skriv gode notater fra temaene som blir tatt opp på forelesning og pugg disse i dagene før eksamen. 

En annen ting, pensumlitteraturen er ikke alltid den beste, jeg bruker flittig biblioteket på skolen. Målet er å lære et aktuelt tema, ikke lese x-antall sider.

Anonymkode: 6ec63...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at psykologi er et rent kvasifag lurer jeg litt på hvorfor du så gjerne vil studere det. Er det ikke bedre å bruke evnene sine på noe ordentlig?

Anonymkode: 48f79...fb0

Haha, bedre lykke neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...