Gå til innhold

UDI krever at ssylmottak fjerner kors og andre kristne symboler


FreeLife

Anbefalte innlegg

Det endrer ingen ting. Julenissen er ikke et religiøst symbol. Det står da vitterlig ingen ting om julenissen i Bibelen. Julenissen er ikke en del av treenigheten. Det heter ikke Faderen, Sønnen og Julenissen!   :fnise:

Julenissen = Guden Odin

 

Det er således ingen tilfeldighet at de fleste granskere viser til de norrøne Asene og «guden Odin» som opphavet til vår tids julenisse. Asene og deres «Allfader» («Odin») hadde som kjent bodd i Norden «siden opphavs tid» og «alle folk i norderlanda regnet sin ætt etter dem» (Snorre Edda). Under det strengt katolske regime (ca. 1050-1550) ble disse gamle idealer bannlyst og årets merkedager ble tillagt latinsk opprinnelse og betydning. Først etter reformasjonen finner vi igjen «livshjulets tre» og den gamle «Øttefar» - Nec-Klas gjengitt i tekst og bilde. Som maske og rollefigur tillates «Gamle Hvitskjegg» benyttet først på 1800-tallets begynnelse, da den engelske «Father Christmas», nederlandske «Sinterklaas» og den danske «julemand» igjen er å finne i det offentlige rom.

https://no.wikipedia.org/wiki/Julenissen

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror poenget her er at selve stedet de bor på ikke skal kunne knyttes til en spesifikk religion. Hva de personlig velger å ha på seg kan man vell ikke blande seg i? Og bønnerom er jo bare en hyggelig ting hvis dette også er religionsnøytralt. Halalkjøtt burde de ikke kunne kreve, men hvis dette er et alternativ på menyen skader det jo ingen? 

Anonymkode: 983d1...396

https://youtu.be/AWKD37RVheg?t=13m7s

Anonymkode: 7c116...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at noen gjør det til en generell debatt om religiøse symboler i det offentlige. Det som da unnlates er at UDI gir betingelser for å leie ut, i en situasjon der plass til de tusenvis av migranter/flyktninger som er blitt invitert er mildt sagt problematisk. Årsaken til denne betingelsen er IKKE en generell ide om at offentlige skal være fri for religiøse symboler, men rett og slett frykt, selvforakt, og en motbydelig, kvalm og missforstått form for respekt for andre. Det bunner vel i all hovedsak i frykt, og ikke respekt. Vi snakker ikke om UDIs egne bygg. At det blir en generell debatt om religions symboler i det offentlige blir med det ikke annet enn et skalkeskjul for frykt. I en situasjon med en flyktninge/migrantstrøm ute av kontroll, der man går ut mot det litt uvanlige, som for eksempel lokaler til "det kristne misjonsselskapet" eller andre, så er det rett og slett stygt å komme med slike krav.

http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/religion/asyl/innenriks/42148795/

Den feigheten som det offentlige viser i situasjoner som dette får meg til å miste ALL tro på at det kommer til å bli noen god integrasjon. Hele faenskapet kommer til å ende opp i en enorm katastrofe, og det i stor grad takket være den mentaliteten som denne, og mange andre saker illustrerer.

Endret av Snof
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har kirker blitt brukt til å huse asylanter før (kirkeasyl), uten at kirken så seg nødt til å fjerne hverken kors eller bibler. En kirke er et offentlig bygg, sist jeg sjekket. Det kan ha vert kristne asylanter kanskje?

Anonymkode: 01101...eaf

så vidt jeg vet er ikke kirkeasylordningen en offentlig ordning og den norske stat eier ikke formelt noen kirkebygg foruten om de få som har vært helfinansiert over statsbudsjettet. 

Anonymkode: 2b68f...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymkode: 7c116...b8e

ønsket og debatten om et sekulært offentlig rom er nok mye eldre enn "white guilt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele faenskapet kommer til å ende opp i en enorm katastrofe, og det i stor grad takket være den mentaliteten som denne, og mange andre saker illustrerer.


Jepp. The powers that be legger opp til at vi skal underkaste oss islam (et ord som forøvrig betyr, nettopp, "underkastelse"). Vi skal tilpasse oss muslimene som kommer hit, ikke omvendt. Myndighetene ønsker altså ikke at muslimene skal integreres i det norske samfunnet, men at samfunnet skal integreres -- eller assimileres -- i islam. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det skal være verdinøytralt...

Regner med at muslimene som flytter inn ikke får bære hijab, ha bønnerom eller kreve halalmat? :)

Eller..går det bare èn vei? 

http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/asylmottak/inneriks/42144518/

 

UDI høster storm over kravet om å fjerne kristne symboler. Selv muslimer kritiserer UDIs krav.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de vil til Norge må de innrette seg etter oss, ikke omvendt. Her i Norge er mange kristne, det vet de før de kommer hit, så det får de bare akseptere og respektere. Jeg tilhører ingen religion, men forventer ikke at folk skal gjemme vekk korsene sine for min del. 

Anonymkode: 0cef5...389

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier egentlig at asylsøkerne hadde hatt noe i mot kristene  symboler? 

Anonymkode: 360ff...90c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

RELIGION? Akhenaton Oddvar de Leon, daglig leder i OMOD, skjønner ikke hva som er galt ved at kristne hjelper muslimer.

- UDI, hva er galt ved at kristne hjelper muslimer?

Flere reagerer på at kristne leirer må fjerne kors og kristne symboler for å få huse flyktninger.

(Dagbladet): På grunn av den store asyltilstrømningen til landet, har UDI sett seg nødt til å losjere asylsøkere på flere steder enn de ordinære mottakene.


Det Norske Misjonsselskapet (NMS) driver flere kristne leirsteder, som de ønsker å leie ut til UDI. UDI sier ja takk, men på en betingelse.
 

Må ikke undergrave historien

Alle kristne symboler må fjernes før asylsøkerne kan flytte inn. Det skriver avisa Dagen.

Det har fått flere til å reagere.

- Hva er galt med at kristne hjelper muslimer? spør daglig leder i organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD), Akhenaton de Leon.

Han minner om at folk har hjulpet hverandre på tvers av religioner i all tid.

- Profeten Muhammed søkte beskyttelse hos de kristne i Etiopia. Muslimer har hjulpet jøder. Gjennom historien har de store verdensreligionene hjulpet hverandre. Men nå som de kristne vil hjelpe, må de fjerne sine symboler så ingen skal bli støtt. Jeg forstår ikke hvorfor. Vi må ikke undergrave historien, sier De Leon.

Han fortsetter:

- Den grunnleggende verdien i korset er Jesus sitt budskap, og det budskapet er godt. Kristendommen, jødedommen og islam har mye tilfelles. De har hjulpet hverandre før, og slik hjelp fører til forsoning.
 

- Jeg blir provosert

De Leon er ikke alene om denne meningen. Med seg på laget har han Ahmed Aadan Warsame. Han kom til Norge i 1994, som flyktning fra Somalia. I dag er han leder for Kystpartiet i Tromsø.

- Jeg blir veldig provosert av UDI sin holdninger. Det er helt uakseptabelt, sier Warsame.

Han mener at kristendommen er en del av de norske verdiene, og at ved å fjerne de kristne symbolene, øker man polariseringen mellom nordmenn og flyktningene.

- Da jeg kom til Norge ville et kors på veggen vært det siste jeg la merke til. Og de som måtte bli støtt av det, må huske at det er de som må tilpasse seg det norske samfunnet.

- Vi skal beskytte de som trenger det, men vi skal ikke undergrave norske verdier.

UDI sier til Dagbladet at selve overnattingsstedet skal være religions- og verdinøytralt fordi botilbudet må kunne brukes av mennesker som søker asyl i Norge, uavhengig av opprinnelsesland, politisk ståsted, religion og livssyn.http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/religion/asyl/innenriks/42148795/

Hvorfor mener UDI dette (merket med rødt)?

Anonymkode: 5c851...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier egentlig at asylsøkerne hadde hatt noe i mot kristene  symboler? 

 

Det er ingen som sier dette, men man sitter igjen med det inntrykket at UDI frykter at enkelte "flyktninger" kan bli provosert av kristne symboler. Jeg tror den frykten er sterkt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye penger skaleventuelt  brukes til å fjerne de kristne symbolene på disse stedene?

Er det forsvarlig å bruke disse pengene på slike unødvendige ting?

Anonymkode: 5c851...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å nevne en ting.

 

Helt ærlig så tror jeg ikke asylsøkere hadde hatt noe i mot kristne symboler, iallefall ikke slikt at de vil kreve noe slikt. Dette er KUN en sak laget av verdensfjerne byråkrater og politikere, og det er ikke innvandrere, asylsøkere, og diverse, som har presset på med disse kravene. Det blir som saken der erkebiskopen av Canterbury ville tillate Sharia i deler av Storbritannia. Det lagde et voldsomt rabalder, men det var IKKE muslimske organisasjoner som hadde gitt slike krav, noe var vel klar over at det ville skape ALL for stor motstand. Derimot så var det en politisk korrekt idiot av en biskop som syntes det hørtes ut som en kjempe ide, og med det så fikk muslimer et dårligere rykte blant mange briter, og bidro til økt segregering. Som tidligere nevnt så tror jeg det i hovedsak bunner i frykt, og ikke respekt som noen vil hevde. Dessverre så må jeg si at om det bare var så enkelt så hadde det ikke gjort noe. Problemet er at det har store negative konsekvenser.

Endret av Snof
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De får ta det de får, de vet at Norge er ett kristent land. Ønsker de å leve 100% muslim så kan de dra til ett muslimsk land.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ta det de får, de vet at Norge er ett kristent land. Ønsker de å leve 100% muslim så kan de dra til ett muslimsk land.

 

Som jeg nevnte overfor, så tror jeg ikke det er muslimske organisasjoner som kommer med disse kravene. Det er derimot politisk korrekte byråkrater som har fått hodet ødelagt av PK-hysteriet. 

Endret av Snof
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt overfor, så tror jeg ikke det er muslimske organisasjoner som kommer med disse kravene. Det er derimot politisk korrekte byråkrater som har fått hodet ødelagt av PK-hysteriet. 

Ja mulig, men uansett så har jeg litt for mange kolleger som bor blandt muslimer og har hørt en del om hva muslimene forlanger til sin fordel. Jeg er så drittlei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier dette, men man sitter igjen med det inntrykket at UDI frykter at enkelte "flyktninger" kan bli provosert av kristne symboler. Jeg tror den frykten er sterkt overdrevet.

Hvorfor skal man tro det, all den tid UDI også avviste moskeer som akuttovernatting i Oslo med samme begrunnelse? 

Om jeg synes det er riktig å ta slike hensyn i en akutt situasjon som nå, kan diskuteres, men de er i det minste konsekvente. 

Anonymkode: f7773...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...