Gå til innhold

UDI krever at ssylmottak fjerner kors og andre kristne symboler


FreeLife

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror poenget her er at selve stedet de bor på ikke skal kunne knyttes til en spesifikk religion. Hva de personlig velger å ha på seg kan man vell ikke blande seg i? Og bønnerom er jo bare en hyggelig ting hvis dette også er religionsnøytralt. Halalkjøtt burde de ikke kunne kreve, men hvis dette er et alternativ på menyen skader det jo ingen? 

Anonymkode: 983d1...396

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det skal være verdinøytralt...

Regner med at muslimene som flytter inn ikke får bære hijab, ha bønnerom eller kreve halalmat? :)

Eller..går det bare èn vei? 

http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/asylmottak/inneriks/42144518/

Haha, du kan drømme, du. Det er tragisk at staten Norge gjør knefall for spesielt muslimer og er villig til å utslette våre verdier og alt Norge hittil har stått for. "Elsk din neste" er en fin handling, men det betyr ikke å logre og gi avkall på seg selv.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget her er at selve stedet de bor på ikke skal kunne knyttes til en spesifikk religion. Hva de personlig velger å ha på seg kan man vell ikke blande seg i? Og bønnerom er jo bare en hyggelig ting hvis dette også er religionsnøytralt. Halalkjøtt burde de ikke kunne kreve, men hvis dette er et alternativ på menyen skader det jo ingen? 

Anonymkode: 983d1...396

Skader kors noen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det skal være verdinøytralt...

Regner med at muslimene som flytter inn ikke får bære hijab, ha bønnerom eller kreve halalmat? :)

Eller..går det bare èn vei? 

http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/asylmottak/inneriks/42144518/

Greit nok at det i utgangspunktet skal være verdinøytralt, men det får da være grenser. Dette er ikke Syria, Afghanistan, Irak eller noe annet muslimsk land!! Uansett hvilken tro eller livssyn man har, så må man ikke glemme at Norge har en kristen kulturarv. Dersom muslimske "flyktninger" føler seg støtt av kristne symboler på enkelte mottak, så har de kanskje søkt om asyl i feil land. 

Kanskje vi bør dempe julefeiringen også?


 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halalkjøtt burde de ikke kunne kreve, men hvis dette er et alternativ på menyen skader det jo ingen? 

Anonymkode: 983d1...396


Å? Skader det ikke dyrene som lider unødig fordi de blir slaktet på en brutal måte? 

Men dyrs følelser og smerteopplevelse betyr kanskje ingenting for deg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det skal være verdinøytralt...

Regner med at muslimene som flytter inn ikke får bære hijab, ha bønnerom eller kreve halalmat? :)

Eller..går det bare èn vei? 

http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/asylmottak/inneriks/42144518/

Jeg synes det er bra. Tankegangen er at det skal være nøytralt og hvorfor har vi kors der i utgangspunktet. Det er vel på tide at kristne våkner opp fra dvalen snart og innser at hele deres religion er basert på tull. Latterlig morsomt hvordan Paulus og CO har lurt så mange mennesker 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra. Tankegangen er at det skal være nøytralt og hvorfor har vi kors der i utgangspunktet. Det er vel på tide at kristne våkner opp fra dvalen snart og innser at hele deres religion er basert på tull. Latterlig morsomt hvordan Paulus og CO har lurt så mange mennesker 

Da regner jeg med at muslimene ikke får ha på seg hijab eller lignende plagg?

Og ikke bønnerom eller halal-mat heller ?

Anonymkode: 56ecb...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide at kristne våkner opp fra dvalen snart og innser at hele deres religion er basert på tull. 


Hva med muslimene? Hva mener du at deres religion er basert på? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle da bare mangle at bygninger som blir brukt til å utføre offentlige oppgaver skal være verdinøytrale i forhold til religiøse spørsmål. Skal dette være sjokkerende?

Endret av studerende
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skal være nøytralt bommer de jo når det er bønnerom (som er religiøst) eller serverer mat på religiøst vis. Hvorfor er det så ille at kors og andre kristne symboler får henge? Er det noen som blir provosert over det? I så fall hvem? 

Anonymkode: 5dd20...b0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle da bare mangle at bygninger som blir brukt til å utføre offentlige oppgaver skal være verdinøytrale i forhold til religiøse spørsmål. 

Hæ? Må de være verdinøytrale sammenlignet med religiøse spørsmål? 

Anonymkode: 849c6...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlige bygg bør etter min mening alltid være verdinøytrale, så det er helt greit for meg, faktisk helt riktig i mine øyne, om jeg skal være enda mer presis. 

Å kreve et verdinøytralt bygg er milevis unna å kreve at menneskene i bygget ikke skal ha eller praktisere en tro. Eks. verdinøytrale rom for kremasjon, bryllup etc. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en interessant dobbeltmoral her, ser jeg. Man forlanger at asylmottakene er "verdinøytrale" (altså at de ikke inneholder kristen symbolikk), men tillater samtidig beboerne å ha bønnerom med koraner og annen muslimsk symbolikk. Og i tillegg har man ingenting imot å varte opp med halalmat eller å la beboerne bære muslimske hodeplagg o.l.

Hvorfor denne dobbeltmoralen? Hvorfor skal "verdinøytraliteten" omfatte kristne symboler og kristne skikker, men ikke de muslimske? 

Jeg venter i spenning på gode svar. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er forresten et kristent land med en kristen kulturarv. Når flyktninger kommer hit, får de rette seg etter norsk skikk og bruk og vår kristne kulturarv. Eller finne seg et annet sted å bo. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er forresten et kristent land med en kristen kulturarv. Når flyktninger kommer hit, får de rette seg etter norsk skikk og bruk og vår kristne kulturarv. Eller finne seg et annet sted å bo. 

 

Dette skulle være kjent også for UDI. For meg er det en selvfølge at immigranter av alle slag må tilpasse seg landet de kommer til. Det er ikke vi som skal kaste vrak på vårt eget og tilpasse oss femmede.

Endret av Arabella
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skader kors noen?

Det kunne jo hende det er vampyrer blant asylsøkerne... 

 

 

Anonymkode: 96545...a96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Må de være verdinøytrale sammenlignet med religiøse spørsmål? 

Anonymkode: 849c6...940

Grammatik über alles?

Det er en interessant dobbeltmoral her, ser jeg. Man forlanger at asylmottakene er "verdinøytrale" (altså at de ikke inneholder kristen symbolikk), men tillater samtidig beboerne å ha bønnerom med koraner og annen muslimsk symbolikk. Og i tillegg har man ingenting imot å varte opp med halalmat eller å la beboerne bære muslimske hodeplagg o.l.

Hvorfor denne dobbeltmoralen? Hvorfor skal "verdinøytraliteten" omfatte kristne symboler og kristne skikker, men ikke de muslimske? 

Jeg venter i spenning på gode svar. 

skjønner ikke helt hva du mener er dobbelmoralsk med dette. Staten og følgelig bygg som staten disponerer, samt mennesker som utfører en jobb på vegne av staten bør fremstå som verdinøytrale. 

 

Dette betyr ikke at mennesker som bruker byggene trenger å være nøytrale. Om de tror på Gud, Allah, Kali eller det flyvende spaghettimonsteret burde ikke ha noe å si. Et evt. bønnerom bør kunne brukes av alle og bør ikke være dekorert på en måte som utelukker noen.

Det at staten som institusjon/organisasjon bør være nøytral betyr ikke at alle mennesker som bor i staten trenger å være det.

Personlig er jeg i mot halalslakt da det virker som en lite human måte å avlive dyr. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det at staten som institusjon/organisasjon bør være nøytral betyr ikke at alle mennesker som bor i staten trenger å være det.

 


Norge er faktisk en kristen stat med en kristen kulturarv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker selv at det hadde vært lurere dersom de ferdes rundt i et miljø hvor forskjellige livssyn var en normalitet. Det er tross alt slik samfunnet er utenfor asylmottaket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...