Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg elsker Oslo, det er her jeg er født og oppvokst, og det er her jeg har valgt å kjøpe leilighet og jobbe. Jeg håper mine fremtidige barn får en like fin oppvekst som jeg hadde da jeg var barn. :)

Oslo er veldig mye mer enn Karl Johan og Oslo s, og det tror jeg dessverre enkelte kanskje ikke ser når de snakker om hvor forferdelig Oslo er. For meg er Oslo en trygg og koselig by, som tilbyr både kultur og natur sammen med trygghet og trivsel. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo et annet sted selv om det er mange andre byer jeg liker godt rundt om i landet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Oslo. Føler meg aldri utrygg uansett hvor jeg beveger meg. Jeg kan absolutt anbefale byen!



Samme her! Alltid bodd i oslo og skjønner ikke hvorfor noen ser på byen som utrygg.
Absolutt trygt her, aldri følt meg utrygg og jeg har gått MYE hjem alene på natta i de områdene som "bønder" tror er skumle.
Eneste stedet jeg ikke føler meg 100% trygg det er på nattklubber på VESTkanten (fin-kanten) for der er det ofte noen putter noe i drinken til andre.

Anonymkode: 1f636...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo for meg blir for upersonlig og stressende rett og slett, jeg er dog ikke noe bymenneske overhodet.

Det positive er at jeg føler meg trygg og har alt tilgjengelig rett utenfor døren.

Anonymkode: d52b3...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er fantastisk, spør du meg. Flyttet hit egentlig for å jobbe og bo i ett år, men etter bare to uker skjønte jeg at det var bare å glemme :nigo: Ble værende og trives veldig godt på tredje året i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i oslo, oppvokst rett utenfor og bodd alene midt i byen. Har ingen interresse av å flytte innover igjen, med mindre jeg får en hinsides bra jobb.

Pros: Alt er tilgjengelig hele tiden, sosialt, god kollektivtransport og en del ting som skjer. 
Cons: Bråkete, trangt, dyrt, mye asfalt/lite natur (å måtte ta banen til marka er ikke helt min greie), dårlig luft.

Alt i alt liker jeg ro rundt meg. Jeg er lykkelig over å ikke høre kofferter og rullebrett som klirrer mellom gatene, fulle folk, bråkete naboer, illeluktende eller frekke folk på offentlig transport, menn eller utlendinger med no shame, stor drikkekultur også syntes jeg det er litt for mye uekte og try hards. Men det er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født og oppvokst i Oslo, kunne aldri tenkt meg å bo et annet sted. Føler det er mye rart som blir sagt om byen, men jeg har personlig aldri følt meg utrygg 😊 det er en koselig by. Er man glad i natur så må man jo ikke bo i sentrum, det er mange muligheter! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er et av de mest forurensede byene i Norge

Oslo har mest vinningskriminalitet i Norge

Oslo har de største sosiale forskjellene i Norge

Oslo har de største innflyttingsgruppene i Norge

Oslo har de største muslimske ghettoene i Norge

etc.

 

Anonymkode: 495c4...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer jo egentlig fra bygda, men stortrives i Oslo. Klart det kan være en utrygg by om du raver alene i mørke bakgater midt på natten, men da kan selv den minste bygd være utrygg. Bare man tar visse forhåndsregler og ikke gjør noe man innerst inne vet ikke er trygt, men idiotisk, tror jeg ikke byen er noe særlig farlig. Mtp ditt budsjett, tror jeg du kommer til å slite med å finne noe som er sentrumsnært om du ikke er student eller vil bo i kollektiv med noen. Jeg liker byen veldig godt siden den har alt jeg vil ha ift shopping, uteliv, restauranter, kulturliv, trening og fine turmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet ut når barna skulle begynne på skole. Ville ikke de skulle vokse opp i Oslo.

Anonymkode: aa579...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i oslo, oppvokst rett utenfor og bodd alene midt i byen. Har ingen interresse av å flytte innover igjen, med mindre jeg får en hinsides bra jobb.

Pros: Alt er tilgjengelig hele tiden, sosialt, god kollektivtransport og en del ting som skjer. 
Cons: Bråkete, trangt, dyrt, mye asfalt/lite natur (å måtte ta banen til marka er ikke helt min greie), dårlig luft.

Alt i alt liker jeg ro rundt meg. Jeg er lykkelig over å ikke høre kofferter og rullebrett som klirrer mellom gatene, fulle folk, bråkete naboer, illeluktende eller frekke folk på offentlig transport, menn eller utlendinger med no shame, stor drikkekultur også syntes jeg det er litt for mye uekte og try hards. Men det er min mening da.

Lite natur? 2/3 av Oslo består av enten skog- eller vannområder. Og selv i sentrumsområdene er det mange grøntområder og parker. Jeg klarer ikke helt å forstå argumentet med at det er lite natur, da lurer jeg egentlig på om vi har vært i samme by.

Og bråkete? Tja, det kommer vel an på hvor du oppholder i deg byen, men siden Oslo er mer enn bare sentrumskjernen finner man faktisk rolige boligstrøk her også. Jeg hører ikke engang naboen min, selv om vi bor i borettslag og bor i blokk. Her er det sjelden bråk, og bil/trakfikkstøy finnes ikke. Vi har skogen bokstavelig talt et steinkast unna, vi trenger ikke ta t-banen engang. ;)

Jeg ser ingen grunn til å flytte ut av byen, når jeg tross alt kan få det samme i byen, uten å være nødt til å ofre god kollektivtrafikk og tilgjengelighet m.m. Og ja, jeg har bodd utenfor Oslo lenge nok til å vite hvordan det er. Aldri igjen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten et opphold i utlandet under studier har jeg bodd i Oslo hele mitt 28 år lange liv, og jeg har utelukkende bodd på Vålerenga og Kampen. Mye har allerede blitt skrevet, men for min del vil jeg si Oslo er en inkluderende, trygg og liberal by hvor man kan være seg selv uten å måtte tenke på hva andre tenker og mener. Enga og Kampen er to veldig rolige og trygge nabolag, så jeg har i stor grad blitt skjerma fra uhyggelige opplevelser. Jeg føler meg aldri utrygg når jeg går strekka fra Karl Johan til Kampen via Grønland og Tøyen. Jovisst treffer man på folk med mindre reint mel i posen enn den gjengse Osloboer, men om du ikke ypper til bråk lar de deg være i fred. Helt ærlig vil jeg påstå at den største trusselen mot en selv er unge, fulle menn som reker gatelangs etter stengetid, og i drosjekø.

 

Velkommen skal du være.

Anonymkode: c2aa2...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler veldig Oslo, men da kanskje nærmere sentrum om du er ung slik at du slipper så mye utgifter på taxi. Selv liker jeg best Tøyen, Kampen og St.haugen som bosted. Oslo har utrolig mye å by på av kultur (konserter, teater, eventer). Aldri følt meg utrygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er en by på godt og vondt. Noen av oss ser de sidene som 'vanlige folk' aldri ser. Vi ser deler av Oslo fra innersiden bak fasaden, men det er svært sjelden direkte farlig, det er mest trist og sier mye om hvordan mennesker ser på andre mennesker som ubetydelige.

Etter et 10-år utenbys var det med stor jubel jeg vendte nesen hjemover for å jobbe i Oslo nok en gang.

Anonymkode: c945f...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...