Gå til innhold

Hvordan overlever dere søvnmangelen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg sitter på en rosa sky, som er realist nok til å forstå at det ikke er alle babyer som sover godt og lenge og vel og bra og dittogdatt, så vil jeg gjerne at dere som forsvarer skrikekurer ÆRLIG og redelig fortelle hvor lenge babyen hadde """problemer""" med søvnen, hvor gammel babyen var og hva dere prøvde før skrikekur. Og det uten å lyve/ gjøre historien verre enn den er.

Jeg leser heller ikke forskning for å finne ut om eggehvite er farlig for en baby, men når det er ekstremt kontroversielle ting som en skrikekur, så er det kanskje på sin plass å VITE hva det gjør med en liten baby, og ikke bare anta at "det ikke gjorde noen skade i ettertid" bare fordi babyen er glad når den våkner om morgenen. 

Jobben som mor er også å følge babyens BEHOV.

Folk som møter seg selv i døra (?) må lære at nei betyr nei på lekebutikken - tviler på at de har bortskjemte barn pga trygghet og nærhet har blitt ivaretatt.

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvis skrikekuren feiler og babyen våkner like mye etterpå, hva gjør man da? 

(Ja, det hender)

 

 

Anonymkode: f6a7e...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sitter på en rosa sky, som er realist nok til å forstå at det ikke er alle babyer som sover godt og lenge og vel og bra og dittogdatt, så vil jeg gjerne at dere som forsvarer skrikekurer 

Anonymkode: f6a7e...fd1

min baby begynte med kolikk. Jeg bar og bar og trøstet alt jeg kunne. Barnet hadde det svært vondt og jeg prøvde alt som kunne prøves for å hjelpe tarmene i gang. Dette nok nesten 3  Mnd. Så begynte ting å gå seg til og jeg ammet barnet i søvn om kveldene og bar ham til min seng. Vi samsov og dette fungerte greit med ca 3 måltider i løpet av natta. Gradvis begynte dette å bli verre. Han skulle ha kos(ikke mat oftere og oftere). Det var slitsomt men overkomlig. Etterhvert måtte han sove fastsugd i meg konstant SAMTIDIG som han ble irritert over at jeg var for varm og bevegde meg. Nå satt jeg med en baby som aldri fikk sove, verken dag etter natt, og som vi alle vet er søvn svært viktig for å kunne ha overskudd til å vokse og utvikle seg.

Jeg hadde aldri en glad baby, og selv var jeg utmattet. Jeg så at både baby og jeg hadde BEHOV for søvn. Dette funket for oss, og det funker tydeligvis ikke for deg. Det er ikke mitt problem :)

 

Jeg er trygg i min rolle som mor. Jeg har tatt de riktige avgjørelsene, og en baby som ligger langt foran både i utvikling og mor-og-barn-kontakt. Du er tydeligvis ute etter en eller annen form for bekreftelse som følge av din egen usikkerhet. Beklager, den får du ikke hos meg. De fleste mødre leser sine barn godt nok til å håndtere både gledene og utfordringene!

Jeg sa aldri at dette var et råd TS måtte følge, jeg presenterte det det som et alternativ og en erfaring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tydeligvis ute etter en eller annen form for bekreftelse som følge av din egen usikkerhet. Beklager, den får du ikke hos meg. De fleste mødre leser sine barn godt nok til å håndtere både gledene og utfordringene!

Dere ligger langt foran i mor-barn-kontakt? Jaha, hvordan funker den skalaen?

Usikkerhet? Jeg har aldri vært mer sikker på noe i hele mitt liv. Og siden man tydeligvis har så veldig vondt for det, skal jeg nå ta det igjen - denne gangen med teskje.

- Vet du hva som skjer med barnet under en skrikekur?

- Ser du inn i hodet på barnet ditt om det lagde noen riper der eller ikke? (Neppe, så ikke svar ja)

- Forstår du HVORFOR en skrikekur stort sett virker??

- Har du målt stresshormoner og opiater hos barnet i det siste? (Neppe)

- Er du klar over at ripene i lakken kan tre frem i fremtiden?

 

Nå er jeg litt lei av å til stadighet måtte gjenta meg selv, men jeg tror sannelig ikke at du eller de andre som snakker rundt grøten hele tiden enten ikke VIL eller ikke orker å åpne øynene å se hva det EGENTLIG er å kjøre en skrikekur.

Det er det eneste jeg vil frem til. Ja, det funket For dere alle, men har dere egentlig en forståelse for hvorfor det funket så fint?

"Min tok ikke skade av det... blabla" - Hvordan vet du det? Sånn egentlig. Svaret er ikke "jeg har en blid og glad gutt". Da stryker du.

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mødre leser sine barn godt nok til å håndtere både gleder og utfordringer uten skrikekur. 

It's so 1950's

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ligger langt foran i mor-barn-kontakt? Jaha, hvordan funker den skalaen?

Usikkerhet? Jeg har aldri vært mer sikker på noe i hele mitt liv. Og siden man tydeligvis har så veldig vondt for det, skal jeg nå ta det igjen - denne gangen med teskje.

- Vet du hva som skjer med barnet under en skrikekur?

- Ser du inn i hodet på barnet ditt om det lagde noen riper der eller ikke? (Neppe, så ikke svar ja)

- Forstår du HVORFOR en skrikekur stort sett virker??

- Har du målt stresshormoner og opiater hos barnet i det siste? (Neppe)

- Er du klar over at ripene i lakken kan tre frem i fremtiden?

 

Nå er jeg litt lei av å til stadighet måtte gjenta meg selv, men jeg tror sannelig ikke at du eller de andre som snakker rundt grøten hele tiden enten ikke VIL eller ikke orker å åpne øynene å se hva det EGENTLIG er å 

Anonymkode: f6a7e...fd1

Du viker rett og slett helt på bærtur :) Du vil ikke forstå og prøver heller ikke. Jeg forstår hva du sier, og jeg har ikke fasiten for alle barn. Men for oss var det riktig, og det er jeg trygg på. Jeg kommer ikke til å svare deg mer, siden du ikke får med deg noe likevel. Hysteri er ikke sunt. Du har tydelige riper du også.

 

God natt!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

De fleste mødre leser sine barn godt nok til å håndtere både gleder og utfordringer uten skrikekur. 

It's so 1950's

Anonymkode: f6a7e...fd1

Jeg tviler på at du er mor . Tror du er 16 år og gravid. Lykke til videre!

 

Glemte å svare på denne. Min våknet ikke etter dette, så det var ikke noe tema hos oss. EDIT: denne gjaldt at babyen våkner i ettertid

Endret av Macro
misslykket sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en smell når baby var 7 mnd. Hadde da hatt 3-4 timer søvn i døgnet hele veien, og hatt han alene hele tiden. Jeg snakket om det på helsestasjon og da ble det rett og slett anbefalt skrikekur. Dette nektet jeg plent på i begynnelsen fordi det er en grusom ting å gjøre, samt at jeg følte jeg straffet baby for noe han ikke kunne noe for. Helsesøster var for så vidt enig, men hun mente det var verre for begge at jeg hadde blitt så utslitt. Jeg fikk hjelp to netter av en helsesøster fra kommunen til å komme i gang med dette. Det gikk fire dager og alt ble SÅ mye bedre for både meg og barnet. Begge var uthvilt og vi kunne begynne å kose oss sammen!

Anonymkode: 720d6...ae6

Hvordan kan helsepersonell foreslå skrikekur egentlig? Babyen gråter jo ikke uten grunn. Det som skjer med skrikekur er at babyen resignerer. Det innfinner seg med at trøst og beskyttelse ikke kommer uansett, så det er ikke noe poeng å gi uttrykk for behov.

Jeg skjønner at når man har prøvd "alt" så er en "enkel løsning" veldig forlokkende, men forskningen er veldig klar og tydelig på hva slike skrikekurer egentlig gjør med en baby.

Når man selv sliter med å sove når babyen sover så får man gjøre noe med seg selv. Kanskje har fastlegen eller søvnspesialist noe å komme med. Kanskje man kan kontakte barnevernet og be om hjelp derfra.

Men skrikekur? Før man har prøvd alt for å fikse morens problem (for det er moren som er problemet, ikke babyen)? Nei.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan helsepersonell foreslå skrikekur egentlig? Babyen gråter jo ikke uten grunn. Det som skjer med skrikekur er at babyen resignerer. Det innfinner seg med at trøst og beskyttelse ikke kommer uansett, så det er ikke noe poeng å gi uttrykk for behov.

Jeg skjønner at når man har prøvd "alt" så er en "enkel løsning" veldig forlokkende, men forskningen er veldig klar og tydelig på hva slike skrikekurer egentlig gjør med en baby.

Når man selv sliter med å sove når babyen sover så får man gjøre noe med seg selv. Kanskje har fastlegen eller søvnspesialist noe å komme med. Kanskje man kan kontakte barnevernet og be om hjelp derfra.

Men skrikekur? Før man har prøvd alt for å fikse morens problem (for det er moren som er problemet, ikke babyen)? Nei.

Jeg fikk hjelp av fagfolk.

Jeg var der med barnet hele tiden, og han var aldri alene. Han lå aldri å SKREK alene.

 

Slutt å vri om på ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud snakk om å ta ting for god fisk bare fordi en helsesøster uten fagøig oppdatering anbefaler det.

Har dere lest forskning ang. skrikekurer og hva det er som gjør at disse stakkars babyene kapitulerer? Og hva det gjør for deres trygghet, selvtillit og tilknytning? Særlig til mor og far som skal være deres alt?

Jeg blir kvalm, takkars babyer. Det er snakk om en så kort tid av livene deres at om man ikke klarer å hanskes med det,bør man kanskje ikke ha fått barn?

Og hvis man ikke klarer å sove når baby sover,og ikke klarer å sove på dagen eller legge seg tidlig (blablabla) så er det dere det er noe galt ed, ikke stakkars baby.

Hilsen mor til 12 mnd gammel baby som våkner 1 gang o timen HELE natten, ikke har sovet sammenhengende mer enn 1,5 -2 timer siden juli, og ikke sovet en hel natt siden februar 2014.

 

Skrikekur for at JEG er sliten? Nei takk.

Anonymkode: f6a7e...fd1

Jeg er så enig med deg. Bravo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske dette kunne ha ordnet seg uten skrikekur, men slik gikk det ikke. Babyen min har fått det fantastisk. Han er ikke av den sarte og redde typen så alt har gått helt fint. Han lå ikke å skrek alene. Jeg var der HELE tiden, men han fikk ikke ligge og nippe etter melk i tide og utide. Barnet mitt vet at han aldri er alene, og han har på ingen måte tatt skade av dette. Tvert imot. Han slet med en uvane som jeg hjalp han med å bli kvitt.

Dette er vel ikke en ekte "skrikekur". Hvis man er der hele tiden og babyen får nærhet og trøst faller det neppe inn under definisjonen.

Men uansett bør man kontakte f.eks. barnevernet for å søke hjelp før man begynner med slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke en ekte "skrikekur". Hvis man er der hele tiden og babyen får nærhet og trøst faller det neppe inn under definisjonen.

Men uansett bør man kontakte f.eks. barnevernet for å søke hjelp før man begynner med slikt.

Nei, mulig det ikke er skrikekur da. Men jeg hadde med meg helsepersonell i to dager hjemme for å få hjelp. Regner med de hadde kontaktet barnevernet om de mente det var nødvendig. 

Hadde vi ikke gjort noe hadde det gått kraftig ut over barnet. Han orket ikke å leke, utforske eller å spise. Han var overtrøtt døgnet rundt. Har sagt før i tråden at dette ikke var mitt ønske, men i samråd med helsepersonell ble dette løsningen. Om han våkner og er tørst så får han drikke, våkner han og har vondt får han trøst, våkner han og er urolig får han trøst og kos. Men han kan IKKE ligge å tulle opp etter meg hele natten for da får verken han eller jeg sove. Skrikekuren min gikk ut på at en 7 mnd gammel baby kan ikke ha brystvorta i munnviken døgnet rundt. Ja, det er min feil at jeg har lagt opp til det, men jeg har ordnet opp i det. Og baby har det bra. :)

 

En liten ekstra kommentar til det du skrev der. Mener du helt alvorlig at man skal kontakte barnevernet for å trappe ned på ammingen? 

Endret av Macro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viker rett og slett helt på bærtur :) Du vil ikke forstå og prøver heller ikke. Jeg forstår hva du sier, og jeg har ikke fasiten for alle barn. Men for oss var det riktig, og det er jeg trygg på. Jeg kommer ikke til å svare deg mer, siden du ikke får med deg noe likevel. Hysteri er ikke sunt. Du har tydelige riper du også.

 

God natt!

Nei, DU forstår ikke/vil ikke forstå hva det innebærer å øa en baby gråte seg i søvn i flere dager. Det er jeg som må gjenta meg selv,ikke du.

Om du vil la ungene dine skrike,for all del, men vit nå hva du driver med da.

Anonymkode: f6a7e...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler på at du er mor . Tror du er 16 år og gravid. Lykke til videre!

 

Glemte å svare på denne. Min våknet ikke etter dette, så det var ikke noe tema hos oss. EDIT: denne gjaldt at babyen våkner i ettertid

Så dårlg hersketeknikk når du ikke har mer å gå på

Anonymkode: f6a7e...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan helsepersonell foreslå skrikekur egentlig? Babyen gråter jo ikke uten grunn. Det som skjer med skrikekur er at babyen resignerer. Det innfinner seg med at trøst og beskyttelse ikke kommer uansett, så det er ikke noe poeng å gi uttrykk for behov.

Jeg skjønner at når man har prøvd "alt" så er en "enkel løsning" veldig forlokkende, men forskningen er veldig klar og tydelig på hva slike skrikekurer egentlig gjør med en baby.

Når man selv sliter med å sove når babyen sover så får man gjøre noe med seg selv. Kanskje har fastlegen eller søvnspesialist noe å komme med. Kanskje man kan kontakte barnevernet og be om hjelp derfra.

Men skrikekur? Før man har prøvd alt for å fikse morens problem (for det er moren som er problemet, ikke babyen)? Nei.

Dette! Takk ❤

Anonymkode: f6a7e...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, DU forstår ikke/vil ikke forstå hva det innebærer å øa en baby gråte seg i søvn i flere dager. Det er jeg som må gjenta meg selv,ikke du.

Om du vil la ungene dine skrike,for all del, men vit nå hva du driver med da.

Anonymkode: f6a7e...fd1

Nå har skrevet x-antall ganger at barnet mitt ikke skriker seg i søvn. Du ønsker jo bare å lage uenighet og krangling du. Les ALT ikke bare det du ønsker å lese. Er du helt forbanna blind?! Makan...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk hjelp av fagfolk.

Jeg var der med barnet hele tiden, og han var aldri alene. Han lå aldri å SKREK alene.

 

Slutt å vri om på ting.

Fagfolk? Helsesøster? 

Folk som foreslår dette er ikke upto date. Litt sunn fornuft er bra, selv i møte med helsepersonell og "fagfolk". 

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagfolk? Helsesøster? 

Folk som foreslår dette er ikke upto date. Litt sunn fornuft er bra, selv i møte med helsepersonell og "fagfolk". 

Anonymkode: f6a7e...fd1

BEGYNN Å LES!!!!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har skrevet x-antall ganger at barnet mitt ikke skriker seg i søvn. Du ønsker jo bare å lage uenighet og krangling du. Les ALT ikke bare det du ønsker å lese. Er du helt forbanna blind?! Makan...

jeg skriver ikke om DITT barn, men på generell basis om hva som faktisk skjer når man holder på slik.  Jeg tviler ikke på at du er en god mor, men man må kunke tenke litt selv

Så ro ned høna.

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEGYNN Å LES!!!!!!!

Nei, vet du hva. Du skrev fagfolk og helsepersonell.

Tviler på at de var søvneksperter. Tar du alt fagfolk sier for god fisk?

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...