Gå til innhold

Hvem eier forlovelsesringen ved et evt brudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en verdifull forlovelsesring, og lurer på om mannen kan kreve den tilbake ved et evt brudd? 

Anonymkode: f966f...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en verdifull forlovelsesring, og lurer på om mannen kan kreve den tilbake ved et evt brudd? 

Anonymkode: f966f...fae

Man kan kreve hva man vil, det er et fritt land. Jeg har krevd å få servering på utesteder, jeg har krevd at Jens skal trekke seg som toppleder for NATO og jeg har krevd å slippe å betale lisens. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den som har betalt for den.

Jeg ble forlovet i en tid der man hadde glatte ringer, ikke voldsom ring til damen med stener og greier. Da vi ble skilt beholdt vi hver vår ring siden vi betalte dem sammen.

Hadde han fridd med en dyr ring, hadde det vært helt naturlig å levere denne tilbake ved brudd. Dette er ikke noe jeg ønsker å beholde, eller bruke. Da kan han selge den eller gjøre hva han vil med den.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier loven om dette? 

Man kan vel ikke kreve en gave tilbake? 

Anonymkode: f966f...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har betalt for den.

Jeg ble forlovet i en tid der man hadde glatte ringer, ikke voldsom ring til damen med stener og greier. Da vi ble skilt beholdt vi hver vår ring siden vi betalte dem sammen.

Hadde han fridd med en dyr ring, hadde det vært helt naturlig å levere denne tilbake ved brudd. Dette er ikke noe jeg ønsker å beholde, eller bruke. Da kan han selge den eller gjøre hva han vil med den.

Den er ikke hans lenger når han gav den bort til sin forlovede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Den er ikke hans lenger når han gav den bort til sin forlovede.

Det er ikke en gave. Det er et symbol på en forlovelse.

Norsk lovverk sier nok ikke allverden om dette. Men det har vært flere Judge Judy episoder der dette har vært et tema og der hun - uten unntak - har måttet returnere ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kvinnen ringen, tar hun mannen til ekte.
Tar hun ikke mannen til ekte, leverer hun ringen tilbake.
Det er mulig man ikke blir rammet av Norges Lover om man lar være, men det er noe som heter folkeskikk

Griskhet er ikke sjarmerende, og verdier er ikke bare jordisk gods og gull. Hva forteller det at man beholder forlovelsesringen om man hever forlovelsen om en persons karakter? At det meste, også integritet, er til salgs?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en gave. Det er et symbol på en forlovelse.

Norsk lovverk sier nok ikke allverden om dette. Men det har vært flere Judge Judy episoder der dette har vært et tema og der hun - uten unntak - har måttet returnere ringen.

Det stemmer når du sier det... På JJ blir den forlanget tilbake fordi ringen blir gitt som en del av en kontraktinngåelse, i følge deres lovverk. Når en av partene faller fra kontrakten (om å gifte seg) så er ikke kontraktet fullbyrdet og med det... Må forlovelsesringene leveres tilbake.

Anonymkode: 46b54...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leverer den selvsagt tilbake. Forutsetningen for at du skulle få den var et giftemål. Når giftemålet ikke blir noe av kan du heller ikke beholde forlovelsesringen. 

Anonymkode: 3ed6d...875

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er han som bryter forlovesen, bør ikke hun da få beholde ringen som kompensasjon? Han har jo sviktet og gått tilbake på sitt løfte, så da synes jeg hun kan få beholde ringen, selge den og få pengene for tort og svie..

Anonymkode: 20664...564

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er han som bryter forlovesen, bør ikke hun da få beholde ringen som kompensasjon? Han har jo sviktet og gått tilbake på sitt løfte, så da synes jeg hun kan få beholde ringen, selge den og få pengene for tort og svie..

Anonymkode: 20664...564

Hva om han bryter fordi hun viser seg å være et utyske? Skal han da måtte betale med ringen for å komme seg unna?

Anonymkode: d3bff...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en fyr krever ringen tilbake, sier jeg bare wow. På samme måte hadde det ikke falt meg inn å beholde den. Jeg tror forøvrig at dette med å gi ringen tilbake, kun er et juridisk aspekt i amerikansk rett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovelses ringen er ingen gave. Det er noe en mann tilbyr sin kvinne å bære. Ringen har samme oppgave som halsbåndet til en hund nemlig vise at man tilhører noen. Verken kvinnen eller hunden eier ringen eller halsbåndet.

Du plikter å returnere ringen.

Endret av Stiani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva om han bryter fordi hun viser seg å være et utyske? Skal han da måtte betale med ringen for å komme seg unna?

Anonymkode: d3bff...fc5

Men la oss nå for en gangs skyld anta at hun ikke er et utyske, og at han velger å bryte forlovelsen, av ulike grunner. Jeg tenker da at det fortsatt er riktig å levere ringen tilbake, men han kan kanskje være litt mindre krevende og heller ta i mot dersom hun tilbyr den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en fyr krever ringen tilbake, sier jeg bare wow. På samme måte hadde det ikke falt meg inn å beholde den. Jeg tror forøvrig at dette med å gi ringen tilbake, kun er et juridisk aspekt i amerikansk rett. 

Det er som sagt snakk om en ring med høy verdi, og derfor vil nok begge parter ha interesse av hvem som er rettmessig eier. 

Anonymkode: f966f...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt snakk om en ring med høy verdi, og derfor vil nok begge parter ha interesse av hvem som er rettmessig eier. 

Anonymkode: f966f...fae

Jeg synes uansett at det er småelig å kreve den tilbake, og å nekte å gi den tilbake, med unntak av hvis det er et arvestykke. Altså; hun bør gi den tilbake uopfordret. Juridisk tror jeg hun kan beholde den, men her må nok advokat konfereres med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det kommer an på bruddet. Om dere skilte lag som venner, det var kvinnens skyld osv kan man fint levere ringen tilbake.

Var mannen en utro drittsekk derimot så er det bare å beholde ringen og selge den eller whatever...

Anonymkode: 9e009...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...