Gå til innhold

Landsforeningen uventet barnedød fraråder babynest ... Hva tenker dere?


lille_frosk

Anbefalte innlegg

Jeg regelrett driter i "alle andre mødre" og ikke minst alle i tråden her som "bruker babynest, elsker det og det gikk jo bare fint". Jadda. Det meste går jo fint her i livet, men hvorfor i helvete ta sjansen? Dessverre er det sånn at omtrent alle tror at slikt ikke skjer dem, når sannheten er at det ufattelige kan skje og krybbedød er et mysterium. Det kan ramme hvem som helst. Da burde det rett og slett være instinkt å gjøre hva man kan for å forebygge. 

Jeg stoler mer på anbefalingene til LUB en det andre mødre skriver på nett, og kunne aldri gjort noe som bestrider de anbefalingene (ettersom de er der for en grunn) kun på grunn av at andre har jo brukt slikt utstyr og det har gått bra.

 

Går kanskje bra å hoppe fra andre etasje også, men det frarådes likevel. 

Anonymkode: cc06a...6b9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker selv at vi kommer til å bruke vårt under overvåkning, dvs. når baby sover på sofaen, i voggen i stua eller lignende, men ikke på nattestid. Til dere som sier at dere stoler mer på LUB enn på tilfeldige som sier det har gått bra for de; det gjør jeg også. Samtidig blir det faktisk anbefalt brukt av folk som burde ha peiling, som nyfødtintensiv ... Med andre ord, det frarådes jo ikke av alle fagpersoner, LUB er det eneste stedet jeg har sett det frarådet faktisk. Så jeg skjønner hvorfor folk (men inkludert) blir usikre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått anbefalt babynest blant annet av sykepleiere på nyfødtintensiv, og har gått til anskaffelse av et. Men så leser jeg på lub.no at de fraråder bruk av nest (+ sprinkelbeskytter, puter, tisselaken, kosedyr osv.). Hva tenker dere om dette? Bruker dere kun babynest på dagtid under overvåkning eller bruker dere på nettene også? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke det litt over alt dersom babyen trives i det, særlig i begynnelsen når seng og lignende blir veldig stort og hun er veldig liten ... Men jeg blir jo litt skeptisk? 

Litt skeptisk???!!!

Man bør følge slike råd som du beskriver i Tittelteksten!

!

Hva hjelper det ditt barn, om andre mødre som skriver her har vært heldige og ikke mistet barnet sitt i krybbedød selv om de har brukt babynest og de andre tingene som frarådes, dersom ditt barn dør i krybbedød pga at du ikke følger disse viktige rådene?!

 

Anonymkode: fca62...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lub sier jo at faren er hvis barnet kommer over på magen. I et godt sydd babynest klarer ikke barnet(iallefall ikke mitt som ruller over på magen ved hver sjanse hun får) å rulle seg over. Det klarer hun uten babynest

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo tro det er bra med babynest for at ikke barnet skal rulle over på magen??

http://altformamma.no/ekspertsvar/50919/expert_chat_message/item_normal

 

 

Anonymkode: bbab1...533

Se litt på datoen for postingen av det som står i innlegget du linker til, og datoen for advarslene

+ hvem velger du å lytte til: en jordmor som svarte på nett eller advarselen fra Landsforeningen...

Anonymkode: fca62...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Samtidig blir det faktisk anbefalt brukt av folk som burde ha peiling, som nyfødtintensiv ... Med andre ord, det frarådes jo ikke av alle fagpersoner, LUB er det eneste stedet jeg har sett det frarådet faktisk. Så jeg skjønner hvorfor folk (men inkludert) blir usikre. 

Nettopp dette har overrasket meg etter at jeg fikk barn; finnes så mange råd som motsier hverandre. De gjør en ting på sykehuset (tullet babyen inn i tepper, la tepper over senga, hadde dyne), og så leser man på nett at dette omtrent er dødelig.

Anonymkode: 2c4d3...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lub sier jo at faren er hvis barnet kommer over på magen. I et godt sydd babynest klarer ikke barnet(iallefall ikke mitt som ruller over på magen ved hver sjanse hun får) å rulle seg over. Det klarer hun uten babynest

Enig! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også langt mer vanlig med soveposer fremfor dyner.

Hvordan ser disse ut?

Anonymkode: 04ac1...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det jo fint ann å bruke babynest på dagtid under oppsyn. Greit å ha i sofaen, f.eks. :) 

Anonymkode: ac0b6...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et sånt Sleepy Head babynest til min kommende baby. Når jeg sammenligner det med sånne hjemmelaga så er det kjempestor forskjell på størrelse og fasong. Tvilsomt at baby klarer å snu seg i det lille nestet 

Uansett kommer jeg nå bare til å bruke det under overvåket dagsoving på sofaen osv. Noe som egentlig var planen hele tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lub sier jo at faren er hvis barnet kommer over på magen. I et godt sydd babynest klarer ikke barnet(iallefall ikke mitt som ruller over på magen ved hver sjanse hun får) å rulle seg over. Det klarer hun uten babynest

Samme her. Ruller som en gal i senga uten nest og vogna, men klarer det ikke i babynestet - da blir hun pent nødt til å ligge på ryggen og sove. Vi har "kjøpenest" (sleepy head).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom barnet trenger å være "pakket inn" i begynnelsen (mange nyfødte sover dårlig når de får så stor plass å sprelle på, husk at de hadde veldig liten plass i magen), ville jeg heller reivet babyen når den skal ligge ubevoktet. Babynest er fint når man ønsker at baby skal roe seg, og kanskje sove en dupp når den er under oppsikt på dagtid.

Anonymkode: a505c...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet trenger å være "pakket inn" i begynnelsen (mange nyfødte sover dårlig når de får så stor plass å sprelle på, husk at de hadde veldig liten plass i magen), ville jeg heller reivet babyen når den skal ligge ubevoktet. Babynest er fint når man ønsker at baby skal roe seg, og kanskje sove en dupp når den er under oppsikt på dagtid.

Anonymkode: a505c...c7b

Mange babyer elsker reiving / swaddling, men noen få hater det - deriblant min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80-tallet fikk man beskjed om at det var best å legge barnet på magen (for å unngå krybbedød). Hvorfor?

(Nå skal barna ligge på ryggen for å unngå krybbedød)

Hvordan sov spedbarna på 60- og 70-tallet, og hvordan var det med krybbedød den gangen?

Var barna våre "Prøvekaniner" i forskningen for å sjekke hvor mange som fikk krybbedød av å ligge på magen?

Anonymkode: fca62...1b1

Ingen barn er peøvekaniner for noe de "får for seg", dette var jo noe de trodde ville hjelpe. De forsker jo stadig på dette området og de har enda ikke funnet en grunn annet enn at noen er disponerte for det, og at det da for disse barna kan redde livet deres og følge rådene feks til lub.

og ja, det ble en drastisk nedgang i antall barn som døde i krybbedød det året barna ble anbefalt å sove på ryggen. 

Anonymkode: 12b97...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri

Anonymkode: cd26f...67e

synes du det er hysteri at de går ut med anbefalinger som kan redde et barns liv? For de forsker på dette hele tiden og ting som blir lagt ut på Lub er forsket på og de ser en sammenheng, det er ikke Wikipedia... Men å kalle forhåndsregler for hysteri synes jeg er rart. Men det er vel gjerne noen som må oppleve sånne ting før de setter pris på anbefalingene og forskingen de gjør for å finne ut av akkurat krybbedød.

Anonymkode: 12b97...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...