Gå til innhold

Landsforeningen uventet barnedød fraråder babynest ... Hva tenker dere?


lille_frosk

Anbefalte innlegg

Jeg har fått anbefalt babynest blant annet av sykepleiere på nyfødtintensiv, og har gått til anskaffelse av et. Men så leser jeg på lub.no at de fraråder bruk av nest (+ sprinkelbeskytter, puter, tisselaken, kosedyr osv.). Hva tenker dere om dette? Bruker dere kun babynest på dagtid under overvåkning eller bruker dere på nettene også? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke det litt over alt dersom babyen trives i det, særlig i begynnelsen når seng og lignende blir veldig stort og hun er veldig liten ... Men jeg blir jo litt skeptisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte min stort sett på dagtid, han elsket å ligge oppi der :) pass på at de ikke snur seg inn mot den ene kanten, feks. Han sov i den den første tiden på natten, jeg sov med han i stuen. De vokser fort ut av babynest uansett, så fort han begynte å klare tippe seg mot en side sluttet vi bruke det. 

Ellers har jeg aldri hatt bamse, pute eller koseklut der baby sover. Sprinkelbeskyttelse har jeg hatt, knyt den godt fast og pass på at trådene ikke er for lange. 

Ellers kan jeg anbefale en overmadrass som puster, nå husker jeg ikke hva den heter i farten, noe med air.. Selges på barnas hus bla. Føles litt tryggere :) Ikke bruk tisselaken! Puster ikke. 

Anonymkode: ac0b6...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte det hele tiden i begynnelsen, siden hun var så liten da hun ble født. Har ikke hørt noe om advarsler-har det kommet akkurat nå? har hørt om det med kosedyr og puter, men aldri hørt noe om tisselaken eller sprinkelbeskytter heller. Har du link til hvor det står?

Anonymkode: 2c4d3...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte det hele tiden i begynnelsen, siden hun var så liten da hun ble født. Har ikke hørt noe om advarsler-har det kommet akkurat nå? har hørt om det med kosedyr og puter, men aldri hørt noe om tisselaken eller sprinkelbeskytter heller. Har du link til hvor det står?

Anonymkode: 2c4d3...d3d

Her, om sprinkelbeskyttere:

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/legeforening-sprinkelseng-beskyttere-kan-forårsake-krybbedød/ar-AAfJvi4?li=AA4WWU

 

Anonymkode: fca62...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80-tallet fikk man beskjed om at det var best å legge barnet på magen (for å unngå krybbedød). Hvorfor?

(Nå skal barna ligge på ryggen for å unngå krybbedød)

Hvordan sov spedbarna på 60- og 70-tallet, og hvordan var det med krybbedød den gangen?

Var barna våre "Prøvekaniner" i forskningen for å sjekke hvor mange som fikk krybbedød av å ligge på magen?

Anonymkode: fca62...1b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Www.lub.no - under krybbedød og forebygging. Jeg vet ikke om det er noe nytt nå dette, som sagt dumpet jeg over det mer eller mindre tilfeldig. Det man vet er jo at surstoffmangel er en årsak til krybbedød, så vidt jeg har forstått, og det er derfor man fraråder alt av unødvendig utstyr i sengen. Hvis barnet havner med ansiktet inntil en sprinkelbeskytter har de ikke de refleksene (?) som skal til for å komme seg vekk igjen, og blir kvalt? Men det er jo fremdeles på mange måter en uløst gåte tror jeg, selv om man vet endel om visse risikoer (røyking hos mor for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri brukt babynest og etterhvert fjernet vi også sengekanten pga fare for krybbedød (når vi leste at det kunne være en fare). Han har heller ikke hatt puter eller kosedyr i sengen. Kun seg selv. Ser litt stusselig ut kanskje men det er det tryggeste. Vi har mistet et barn allerede og tar ingen sjanser når noe frarådes fra Lub og leger. 

Anonymkode: 2353b...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ett innlegg på Klikk.no sine nettsider igår om samme sak. Synes hele artikkelen var misvisende, ikke fordi det er feil at det øker risikoen, men fordi de sa at sprinkelbeskyttere var årsak i flere krybbedødstilfeller. Det stemmer ikke. Når et barn får krybbedød som diagnose er det fordi de ikke finner noen dødsårsak selv med grundig obduksjon. Det kan godt hende det skjer at barn blir kvalt av en sengekant, det skal jeg ikke uttale meg om. Men da er dødsårsaken kvelning på grunn av ulykke, ikke krybbedød. Et barn som dør av krybbedød er ikke kvalt, for da har man funnet en dødsårsak. Dette var litt offtopic, men jeg ble litt oppgitt på artikkelen når de sa at sengekanter var en årsak til krybbedød... For krybbedød er jo når man ikke finner noen årsak. Det eneste vi vet er hva som kan øke risikoen på krybbedød, men ingen har idag funnet ut hvorfor og hvordan barna plutselig bare dør. Jeg vil anbefale alle å gjøre som lille frosk gjør, og bruke lub.no som kilde, der finner man det meste man trenger å vite.

Grunnen til at babynest og sprinkelbeskyttere kan øke risikoen på krybbedød er fordi det kan føre til dårligere sirkulasjon i luften. Det kan også føre til overoppheting som også er en risikofaktor. Se for deg å ha en ganske høy kant over sengen din i forhold til hvor stor du er, og man kan forestille seg at luften blir litt dårligere. Det er ikke farlig for de aller fleste babyer, men det er jo umulig å vite hvilke babyer som er i risikosonen. De fleste babyer liker dessverre mye av det som øker risikoen for krybbedød, så det er en vurdering man må gjøre selv. Jeg personlig ville fulgt alle anbefalingene til lub, men jeg har jo mine erfaringer med meg i bagasjen.

Her er forresten lenken til det som var skrevet på Klikk. http://www.klikk.no/foreldre/baby/article1639033.ece

Hvis noen vil lese mer om hva krybbedød er, kan de lese på https://lub.no/krybbedod.

''Et tilsynelatende friskt barn dør plutselig og uventet uten noe forvarsel. Selv ved en grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet finner man ikke noen forklaring på hvorfor barnet døde.''  er definisjonen på krybbedød eller plutselig uventet spedbarnsdød.

Endret av solitary shell
Fjernet en smiley da den kunne oppfattes feil.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tidspunkt å bruke den der, synes du ikke? 

Siden jeg selv har mistet et barn i krybbedød, kan det hende at jeg har et litt for naturlig forhold til temaet og kanskje ikke tenker meg om i alle sammenhenger. Beklager det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg selv har mistet et barn i krybbedød, kan det hende at jeg har et litt for naturlig forhold til temaet og kanskje ikke tenker meg om i alle sammenhenger. Beklager det.

Leit å høre. Kjenner noen selv som har mistet et barn i krybbedød, og de har (forståelig nok) et anstrengt forhold til temaet. Nettopp derfor jeg reagerte. Vi er alle forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

På 80-tallet fikk man beskjed om at det var best å legge barnet på magen (for å unngå krybbedød). Hvorfor?

(Nå skal barna ligge på ryggen for å unngå krybbedød)

Hvordan sov spedbarna på 60- og 70-tallet, og hvordan var det med krybbedød den gangen?

Var barna våre "Prøvekaniner" i forskningen for å sjekke hvor mange som fikk krybbedød av å ligge på magen?

Anonymkode: fca62...1b1

Jeg vil ikke påstå at barna var forsøkskaniner, men mageleie ble anbefalt fordi noen hadde fått det for seg at det var bedre for babyen. Så skiftet alle til mageleie, og krybbedød tilfellene skjøt i været. Dette ble forsket på og man fant direkte sammenheng mellom tidspunktet når anbefalingen ble gitt, samt at de spurte de døde barnas foreldre om leie, og det viste seg at de fleste døde babyene sov på magen. Det er nettopp forskning som gjorde at vi fant ut av dette, mens anbefalingen om mageleie var uvitenskapelig synsing. Dette er er forferdelig trist eksempel på dårlige anbefalinger til foreldre som bare vil sine barns beste og tar de rådene de får til seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte babynesten overalt de første ukene. 

I sofaen på dagtid, i vognen de første ukene og i sengen den første måneden da den føltes enorm i forhold til baby. 

Jeg er veldig fornøyd, hadde ikke fått med meg at det nå er anbefalt å ikke bruke, men kommer nok til å ville bruke på en eventuell neste baby allikevel. Løse flyttbare ting som kosedyr, puter og kluter har vi derimot unngått. 

En nyfødt baby er jo veldig vant med trange omgivelser og vil derfor føle seg tryggere i en liten nest enn i en stor åpen seng, alternativet kan jo være å svøpe baby for dem som ønsker det... Min baby har i alle fall sovet veldig godt i nesten sin så vi har bare positive erfaringer. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, mitt barn har brukt sitt mye! Kun med unntak av når det har vært til vask/tørk. Bruker det enda, og elsker det. 

Har tenkt at det er trygt og godt, pluss at det har gjort at barnet hadde vanskelig for å snu seg over på magen når det var mindre. Nå er h*n 1,5 år, og vil fortsatt ikke sove uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med babynestet mitt og har brukt det mye. Med førstemann så lagde jeg pølser av helsereiser ol og la rundt overkroppen til babyen. Dette var noe de viste meg på prematur avdelingen. Dette var noe jeg fortsatte med. Den lille ville ikke slå seg til ro uten at ting lå litt tett rundt han. 

Med nr 2 ble det også pakket slik rundt han på barselavdelingen for at han skulle roe seg litt mer ned. Jeg tenker at det er tryggere med et godt babynest enn å lage slike pølser ol av tepper. Men babynestet må være godt laget og sidene må være stappet med ordentlig fyll. Ikke bare en rullet pølse med vatt som mange har. Om man ser på babynest på instagram ol så ser man det er stor forskjell på hvor godt sidene er stappet. 

Så.går man vurdere selv om hvor lenge man vil bruke det, om man vil kutte det ut når barnet begynner å snu på seg ol.  For min del anser jeg det for mye tryggere å bruke babynest enn å pakke ting rundt overkroppen på babyen slik jeg ble lære på sykehuset.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt inn både babynest og sengekanter til vår lille som kommer snart. Ble veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Vil ikke være hysterisk, men bedre føre var? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i UK, og her har anbefalingene lenge vært å ikke bruke sprinkelbeskyttere, eventuelt kun de som er laget av et nettingliknende stoff. Det er også langt mer vanlig med soveposer fremfor dyner. Jeg har nå blitt så vant til dette at jeg stadig vekk blir overrasket når jeg ser bilder fra senger og krybber i norske hjem, stappfulle av puter, dyner, lammeskinn, bamser, tykke sprinkelbeskyttere, et pledd eller to, osv. Skjønner at det virker koselig å lage til et lunt rede for babyen, men så mye som de beveger seg i søvne når de kommer forbi nyfødtstadiet så virker det i mine øyne litt skummelt. Synes ikke det er noe trivelig å tenke på hva som kan skje om babyen åler seg rundt i senga og havner med hodet under dyna. Hva med surstofftilgangen hvis det blir liggende slik? Eller små babyer som såvidt har lært seg å rulle, eller ruller uten å klare å rulle seg tilbake, og blir liggende med ansiktet inni "pølseveggen" på babynestet, eller i sprekken mellom madrass og sprinkelbeskytter? Nå virker jeg kanskje litt paranoid, men jeg ser ærlig talt ikke behovet for alt dette dillet der babyen sover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...