Gå til innhold

Hva tenker dere om damer som løfter ganske tungt?


tøydokka

Anbefalte innlegg

Jeg har trent i alle år, og er fra naturen sin side utstyrt med en muskuløs kropp. Har alltid vært raskest og sterkest i klassen frem til videregående. Jeg er normalvektig, veier 52 kilo, er 162 cm. Jeg trener ca 5-6 dager i uken.

Sånn trener jeg:

Bruker under 1,5 time på hver økt. Ca 30 min kardio og ca 50 min styrke. 30 min av den tiden jeg bruker på styrke bruker jeg på markløft, knebøy, benkpress, chins og dips. De resterende 20 minuttene er "bonusøvelser/koseøvelser", f.eks supersett med kabel eller armøvelser med hantler. Varierer fra dag til dag.. En dag i uken trener jeg olympisk løft, hoppetøu og box jumps. Går sjelden på timer, men det skjer dersom det passer med tidspunkt og viss jeg føler meg litt "dau/tom".

For å servere fakta, så driver Kari Nordmann med å løfte på vekter, kettlebells eller calestenics som aldri før. Likevel har jeg registrert at jeg løfter mer enn de fleste kvinnene som trener på senteret, og noe mer enn mange av mennene. Jeg driver sjelden med maxløft, pga at jeg trener alene og ikke har spotter. (De vektene jeg oppgir er det jeg løfter 6-15 reps per sett. 4-8 sett). Benken trener jeg med 50-60 kilo. Knebøy 60-70 kg, markløft 60-90 kg, 12-15 dips. Det er faktisk damer på senteret som løfter mye mer, og som er tynnere enn meg, så jeg tror på ingen måte at jeg er noe unikum. Men jeg prater ikke med andre noe særlig når jeg trener, så jeg vet jo ikke hva de erfarer. 

Jeg  prøver ikke å "briefe", pleier å stå i en krok for meg selv. Likevel opplever jeg at jeg får mye oppmerksomhet. Det kan være både hyggelig og mindre hyggelig..  Spesielt når jeg ligger og tar benkpress, så føler jeg at andre jenter skjuler surt på meg der de ligger og strever med å løfte 30 kg, eller at mannfolk strømmer til for å tilby seg å "spotte". Da har jeg fått kommentarer som at jeg er "et beist", "helt rå" eller "jævlig trøkk i deg, hvordan kan du som er så liten være så sterk?.. osv..".. Jeg vet ikke om jeg skal ta det som et kompliment, men jeg velger å ta det slik uansett.. Men hva tenker egentlig folk om damer som holder på med å løfte vekter- som ender opp med å løfte veldig tunge vekter? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å kunne løfte tungt er veldig praktisk i hverdagen. Jeg liker tungløft-trening selv faktisk. :trene:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mann her: trener selv på et gym der "alle" jentene drar over 100 i mark. Var ei jente som bøyde 174kg i går, dog med utstyr. Jeg synes det er dritfett, det er meget attraktivt i mine øyne at ei jente kan pushe seg selv, trene og strukturere seg for en langsiktig plan om å bli bedre/sterkere. Liker å tro det har ringvirkninger utover i livet generelt.

Alle disse trådene som dukker opp her støtt og stadig om de som vil ha resultater så fort som mulig gir meg frysninger.

Anonymkode: e11d7...0c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, hva kompenserer du for?

Og da snakker jeg om de som har dette som en livsstil, ikke de som er innom gymmen to-tre ganger i uka.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker KULT! deg ville jeg gjerne hatt som treningsbuddy:) Vil også bli stærsk, og tror jeg har potensiale til det:)

Tror de jentene som skuler på deg enten har kjøpt den gamle myten om at man får så store stygge muskler hvis man løfter tungt (l o l) eller at de er usikre/misunnelige pga egne prestasjoner.

Når jeg ser sterke/flinke jenter på treningssenteret tenker jeg at jeg også vil bli sånn, eller at jeg gjerne skulle trent sammen med dem:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert! Noe de andre tydeligvis også er. Det første folk tenker er fysisk styrke, jeg tenker det er psykisk sterkt av deg å ha holdt treningen gående så pass lenge at du er blitt så sterk.

Jeg tror ikke folk tenker over det som et kompliment, jeg tror de oppriktig blir imponert og overrasket.

Jeg tror det bare er menn som er veldig "macho" som blir usikre av jenter som er sterke. 

Anonymkode: 62b68...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker, hva kompenserer du for?

Og da snakker jeg om de som har dette som en livsstil, ikke de som er innom gymmen to-tre ganger i uka.

Hva jeg kompenserer for? Skjønner ikke helt hva du mener.. :sprettoy: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mann her: trener selv på et gym der "alle" jentene drar over 100 i mark. Var ei jente som bøyde 174kg i går, dog med utstyr. Jeg synes det er dritfett, det er meget attraktivt i mine øyne at ei jente kan pushe seg selv, trene og strukturere seg for en langsiktig plan om å bli bedre/sterkere. Liker å tro det har ringvirkninger utover i livet generelt.

Alle disse trådene som dukker opp her støtt og stadig om de som vil ha resultater så fort som mulig gir meg frysninger.

Anonymkode: e11d7...0c4

Wow! Har bare sett sånt på youtube :) Hadde vært veldig gøy å dra over 100 i mark uten å få prolaps.. Kjenner at det svikter litt når jeg løfter 90.., Jeg trener først og fremst for å holde på formen, holde "forfallet ved like", mindre for å få progresjon. Jeg har trent i alle år, blir 35, og kan ikke la fremgang bli min grunn for å fortsette med det jeg gjør. Man kan ikke la treningsmotivasjonen avhenge av at man skal ha progresjon hele tiden, selv om det er gøyest å trene når man merker fremgang. På et tidspunkt kommer man til det nivået at man må gå "all in" for å bli bedre. Jeg kjemper for å holde meg på det nivået jeg er, og håper jeg kan klare å holde meg der i minst 10 år til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ingenting om det. Fint for deg, tren som du vil. Jeg for min del syntes ikke det er så sexy med synlige muskler på damer, men det er sikkert noen som syntes det. Kjør på!

Anonymkode: 01a4b...7ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig kult med sterke jenter, så hvis jeg glor er det i utilslørt beundring og et lite snev sjalusi ^^

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha blitt imponert og tenkt "hun må ja jobbet lenge for å få til det der".

Anonymkode: 70766...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir imponert, og synes det er kult. Jeg er jente, da. Jeg synes styrketrening med vekter er så kjedelig som man bare får det. Foretrekker å padle eller klatre, og trener yoga flere ganger i uken. Jeg foretrekker trening som innebærer smidighet og dynamikk, da jeg naturlig er veldig smidig og hater repetitive treningsformer - men det er en smakssans. Når jeg ser noen som løfter tungt, tenker jeg at de trener strukturert, målrettet og at dette er noe de har jobbet med over lang tid - noe som egentlig bare er positivt. Det sier litt om mentaliteten til den som trener, og så er det bare bra for kroppen (så lenge man ikke trener på seg skader fordi man ønsker raske resultater). For å løfte tungt, må man vite hva man holder på med og man må være målrettet. 

Samtidig trenger man ikke løfte tungt for at jeg skal bli imponert. I dagens samfunn er det veldig mye stillesitting, og det er døden for ryggen. Jeg synes det er bra at folk trener, uansett om de løfter mye eller lite, om det er aerobic, svømming, TRX, vekter, yoga eller hva faen det skulle være. Man forebygger mange problemer ved trening, så jeg legger meg ikke så veldig mye oppi hva folk trener, så lenge treningsformen gir dem velvære, selvtillit, bedre helse og forebygger rygg- og nakkeproblemer. 

Anonymkode: dd9b2...cc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er liten og tynn og tar 80 kg 5x5 i mark. Synes ikke det er særlig mye. Skal opp til 125 kg til sommeren. 

Anonymkode: df17f...65b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg synes du er sterk i benk til å være jente. De fleste er jo ikke i nærheten av å ta på de gule skivene en gang. Bare kult at du er såpass sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg kompenserer for? Skjønner ikke helt hva du mener.. :sprettoy: 

Beklager, jeg svarte kun på overskriften.

Det burde stått: Hva kompenserer de for?

 

Når det er sagt virker det ikke som om du har et usunt forhold til trening etter det du skriver i tråden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker, hva kompenserer du for?

Og da snakker jeg om de som har dette som en livsstil, ikke de som er innom gymmen to-tre ganger i uka.

Noen av oss trener fordi det er en hobby. Jeg synes ikke det er stress å trene eller noe sånt. Det er gøy! Og derfor blir det lite å trene 2-3 ganger i uka. Jeg trener 6 ganger i uka, samboer 7 gang i uka. Ingen av oss kompenserer for noe så vidt jeg vet. 

Anonymkode: df17f...65b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss trener fordi det er en hobby. Jeg synes ikke det er stress å trene eller noe sånt. Det er gøy! Og derfor blir det lite å trene 2-3 ganger i uka. Jeg trener 6 ganger i uka, samboer 7 gang i uka. Ingen av oss kompenserer for noe så vidt jeg vet. 

Anonymkode: df17f...65b

 

Jeg ble spurt om hva jeg tenkte, så da sa jeg det :)

Fullt klar over at det er fordomsfullt, og at det nok ikke gjelder for de fleste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gleder meg til jeg kan løfte like mye," tenker jeg. Er veldig mange jenter der jeg trener som løfter tungt, så jeg føler vel det samme som deg men med motsatt vekt - at folk skuler på meg fordi jeg ikke løfter mye (tar 55kg knebøy, 60kg mark, men bare 30kg benk). ;)

Også skuler jeg aldri på folk, men det kan godt hende de sterke jentene tror jeg skuler, men det er jo bare fordi jeg er dausliten og generelt ser litt sur ut når jeg trener og er sliten. Så ikke ta blikk personlig. 

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...