Gå til innhold

Hvordan slippe barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bli selvstendig næringsdrivende, ta ut minste lønn og registrere alt annet på firma. Du vil bli skjønnslignet men det er bare å kaste lønnstrekk krav som kommer til firmaet. Etter en lamg stunde vil nav ta pant i eiendeler, men da betaler du bare inn en liten sum, så må nav starte prossessen på nytt.

Ja du opparbeider deg en gjeld. Alt etter hvor mye du blir skjønnslignet, så vil du skylde både nav og barnet, men det er rentefritt

 

Dette fungerer bare i noen år. Nav godtar bare lav inntekt i oppstartsfasen, så dersom firma ikke går med overskudd til uttak etter 2-3 år vil de stipulere en normal inntekt, og kreve inn den, og du opparbeider deg bidragsgjeld, med utgangspunkt i et krav om at du er pliktig til å skaffe deg en normalt betalt jobb, når du er forsørger. Etter noen år vil de slå firmaet ditt konkurs, for å hente ut kapital i firmaet og hindre videre drift. 

Anonymkode: ac708...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bidragsgjeld følger deg inn i døden.

dem trekker pensjonen din hvis du ikke har betalt innen da.

dør du har barnet krav på det du etterlater deg.

Anonymkode: d7f77...128

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på jakt etter den perfekte mann for eksen din. Når du finner han er det bare å arrangere date. Send dem på en romantisk tur til Maldivene, arranger bryllup, og få den nye mannen til å adoptere barnet ditt. Win-win-situasjon. Du slipper å betale bidrag, hun får drømmemannen, og barnet slipper en udugelig far som prøver å snø seg unna å betale for å fostre opp sitt eget barn. 

Eventuelt suck it up, og betal for det barnet du har skapt. 

Anonymkode: 9fa31...d53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke ville ha barnet så skal man ikke betale

Anonymkode: e4d8a...d92

Nei, det finnes sånne luker man kan levere de fra seg i. Ligner litt på minibanker.

Barnebank tror jeg det heter. Veldig vanlig i store byer.

Det er alltid reklamekampanjer før jul: "Koster barnet ditt deg penger? Lever det her innen jul!"

Tror man også kan bytte de inn mot julemat. En skinke for en skinke liksom.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal barn forsørges før andre utgifter som boliglån osv. Dette er lagt opp så det blir likedan som om man bodde sammen med barna sine. Heller ikke da kan man bare la være å forsørge dem. For begge tilfellene må man tilpasse det totale utgiftsnivået til inntekt og forsørgeransvar. Det høres ut som du synes din eks skal delta i forsørgelsen av dine barn, men ikke nye barnet. Hvis han ikke har råd, kanskje han må kutte litt andre utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke ville ha barnet så skal man ikke betale

Anonymkode: e4d8a...d92

Hvis man er med på å lage barn, må man være med å oppfostre barn. Eller - hvis man vil være med på leiken, må man tåle steiken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke ville ha barnet så skal man ikke betale

Anonymkode: e4d8a...d92

Du er bra idiot.

Anonymkode: e0b5b...2e6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for seriøst svar. Blir denne gjelden noen gang slettet, eller kan de komme etter 30 år og kreve den?

Anonymkode: 10a0b...18f

Den blir liggende. Jeg har nettopp fått utbetalt en klekkelig sum fordi min far har fått penger inn på konto (han tydeligvis ikke var klar over) og NAV tok dem med en gang og ga dem til meg, jeg er 35 år. Min far har aldri betalt barnebidrag og har heller ikke eid noe, alt har stått på andre. Min mor har ikke fått noe, da han også skylder henne. Men gjelden står enda, og kommer det mer penger er det hun som får den. NAV har spurt om hun vil ettergi gjelden, men det har hun sagt nei til. 

Så nei, den forsvinner aldri.

Anonymkode: a462b...362

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelda vil ligge der. En kan søke om ettergivelse av gjeld om man kan vise til varig nedsatt inntektsevne, men man må kunne sannsynlig gjøre at den aldri kommer til å bedre seg (ufør, minstepensjonist o.l.).

Jeg kan ikke finne noe om hvorvidt bidragsgjeld slettes ved gjeldsordning, men det virker som det er egne særregler for bidrag og at det ikke er noen automatikk i det i hvert fall.

Anonymkode: 4b3f8...a77

Dette er ikke helt riktig. Blir det ikke betalt bidragsgjeld i løpet av 8/10 år , husker ikke sikkert. Og bidrags-mottaker ikke gjør krav på gjelden gjennom fylkes mannen (tror jeg - er lenge siden jeg leste dette så husker ikke detaljer) blir gjelden slettet. Jeg tror også politiet kan sende dette til rette instans. Altså bare huske å sette frem krav med jevne mellomrom (8/10 år). Bakgrunnen for dette er at bidragsyter ikke kan innkreves. Holder en på lenge nok og melder krav om ubetalt barnebidrag blir det til slutt trukket av alderspensjonen eller ander trygdeytelser en skulle motta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal en slippe unna barnebidrag helt må få status som bidrags-udyktig av NAV. en kan heller ikke få partner med samme adresse. Da kan dennes inntekt legges til grunn sammen med din egen eventuelle lave inntekt.

Mottar en sosiale ytelser vil barnebidrag bli trukket av de. Men en får i barnetillegg. Dette går i hovedsak rett i barnebidraget.

Eget firma og ikke ta ut lønn - NAV er blitt flinke med dagens dataverktøy og nå frem til de som ikke betaler som de skulle. Det kan sees på formue og legge denne til grunn. Det kan settes skjønn på barnebidragets størrelse når inntekt ikke er oppgitt. NAV har stor makt her, det vil si store fullmakter til å fastsette barnebidraget. Det er i dag vanskelig å holde midler skjult.

Det en kan gjøre som selvstendig næringsdrivende er å ha liten inntekt. Da blir dette ofte godtatt og bidraget blir lavere enn det kunne vært.

En kan benytte seg av goder som en kan bruke på firmaet. Noen av disse goder er skattbare som inntekt. Her er regnskapet viktig, altså hva og hvor en setter tallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sikre på at man opparbeider seg gjeld til både barnet og NAV om man ikke betaler? "Vi" har fått kun bidragsforskudd i seks år nå fordi mor ikke betaler/kan betale, og har mer eller mindre slått oss til ro med at hun slipper unna, men dette er jo gode nyheter hvis det stemmer! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig. Blir det ikke betalt bidragsgjeld i løpet av 8/10 år , husker ikke sikkert. Og bidrags-mottaker ikke gjør krav på gjelden gjennom fylkes mannen (tror jeg - er lenge siden jeg leste dette så husker ikke detaljer) blir gjelden slettet. Jeg tror også politiet kan sende dette til rette instans. Altså bare huske å sette frem krav med jevne mellomrom (8/10 år). Bakgrunnen for dette er at bidragsyter ikke kan innkreves. Holder en på lenge nok og melder krav om ubetalt barnebidrag blir det til slutt trukket av alderspensjonen eller ander trygdeytelser en skulle motta.

Jeg slo opp i aktuelle regelverk og veiledere før jeg skrev svaret mitt. Det kan finnes særregler jeg ikke har med, men i hovedtrekk fungerer det slik jeg skrev.

Anonymkode: 4b3f8...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dere sikre på at man opparbeider seg gjeld til både barnet og NAV om man ikke betaler? "Vi" har fått kun bidragsforskudd i seks år nå fordi mor ikke betaler/kan betale, og har mer eller mindre slått oss til ro med at hun slipper unna, men dette er jo gode nyheter hvis det stemmer! :) 

Ring NAV innkreving og hør hva som skjer i saken. De sitter med den totale summen som skal betales og du kan også få opplyst hvor mye hun skylder i bidrag. 

Samtidig spør du hva som kan gjøres for å kreve inn disse pengene, mulig de drar inn namsmannen som da vil kreve inn hele beløpet eller at de henter ut verdier hos bidragspliktige.

Har selv en eks som fremdeles betaler bidrag etter å ha trenert saken i flere år. Nå er dattera mi i midten av 20 årene og hun mottar fremdeles bidrag.

Etter at barnet har fyllt 18, så står barnet som mottaker, så ta saken nå før du mister retten på de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pul!

Dette er nokså fjernt. Ettersom man har så sikre prevensjonsmidler er dette en fin løsning. Dersom man bruker kondom korrekt er en uønsket graviditet ikke sannsynlig (gitt at kvinnen bruker nødprevensjon om kondomet skulle sprekke). Det viktigste er vel uansett å diskutere med partneren sin hva som skjer videre dersom en eventuell graviditet skulle oppstå. Da er tilfeldig sex kanskje ikke det beste alternativet. 

Anonymkode: 695aa...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke ville ha barnet så skal man ikke betale

Anonymkode: e4d8a...d92

Dette må være vinnerkommentaren. :ironi:

Anonymkode: 695aa...cfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...