Gå til innhold

Har droppet et emne - hva med lånekassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får studielån og går en bachelor. Dette året var jeg nødt til å droppe et emne da jeg ikke hang med i det hele tatt pga. depresjon - jeg tar forsatt de to andre emnene (dvs. 20 -studiepoeng). Jeg har fått meldt meg av det tredje emnet, og alt er sånn sett i orden - jeg tar det bare neste år. MEN kom til å tenke på lånekassen, jeg får vel forsatt studielån selvom jeg ikke tar alle emnene dette semesteret? 

 

 

Anonymkode: ac932...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du burde ha sykemeldt deg. Du må si ifra at du ikke lenger er fulltidsstudent slik at du får riktig utbetaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får fortsatt studielån, men du blir 10 poeng forsinket, og litt mindre blir omgjort til stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler over er litt riktig. Siden du har meldt deg av eksamen blir du 10stp forsinket i forhold til hva du har fått utbetalt. Det skjer ingen ting med dette før du er totalt 60 stp forsinket. Altså, du får fortsatt utbetalinger til våren. Om du har søkt om lån og stipend for hele førsteåret under ett og tar opp igjen de 10stp du nå har latt være å ta til jul, vil alt være i sin skjønneste orden. Da kommer du ajour. Men om du til våren heller ikke greier å ta de 10stp, og kanskje også blir mer deprimert slik at du ikke klarer enda en eksamen og bli 20 stp forsinket, så omgjøres en andel av stipendet du har fått til lån.

Det du burde ha gjort, var å gå til legen og fått en bekreftelse på at du er/har vært syk. Du kan sende sykemelding til Lånekassen og få omgjort deler av lånet til sykestipend. Les om dette på Lånekassen sine sider. I tillegg kunne du sendt en sykemelding til studiestedet mtp eksamen. I dette tilfellet trenger du ikke å trekke deg fra eksamen, men levere sykemelding i stedet. Da har du tilgang til alt av info på itslearning i hele studieperioden og kan lese det du greier til konteeksamen til våren. Snakk med studieveilederen din om dette. 

Siden du har vært deprimert, vil jeg råde deg til å oppsøke lege. Gjerne studenthelsetjenesten og psykiater for å få vurdering. Dette fordi det ikke er umulig at du blir deprimert igjen (mange som har vært deprimert én gang vil oppleve å bli det senere også, særlig om grunnen til at man ble deprimert ikke er oppdaget og behandlet). Da er det fint å vite at du allerede er innafor og legen kjenner deg og problemet ditt. Særlig mtp ny eksamener og frister som kommer. Dette kan ha mye å si for lånet ditt og for studieprogresjonen. Jeg kjenner flere som har måttet gi opp studiene fordi de ikke får støtte av Lånekassen lenger (for mye forsinkelse og har ikke dokumentert sykdom).

Anonymkode: 38ac7...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...