Gå til innhold

p-pille hjelp!


Camzter

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har gått på oralcon i snart et år og har alltid fulgt pauseukene frem til for to mnd siden, hoppet over mensen og det gikk helt fint, skulle gjøre det igjen denne mnd, men da har jeg blødd bittebittelitt siden jeg startet det nye brettet, utrolig slitsomt og ubehagelig, så, spørsmålet mitt er, det er okei å ta 7 dager pause nå , så jeg mest sansynlig vanlig mensen istedenfor? Jeg har tatt nesten to hele brett, så jeg er beskyttet den uken? Det er slik at sålenge man har tatt 21 piller eller flere kan man ta pause uten å være ubeskyttet? 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,  ja du kan ta en pause nå men det kan hende det tar litt tid før blødningen kommer igang. Det  kan også hende at du kommer til å blø lenger. Vent til blødningen er ferdig og begyn på nytt brett etter det.  

Du er beskyttet når du blør uavhengig av hvor mange ppiller du har tatt, den vanlige syklusen er 28 dager (+-noen dager,) av disse dagene er det 3 dager i midten av syklusen du kan bli gravid, hvorav starten av menstruasjon marker slutten av en syklus og starten av en ny. Dermed under menstruasjon er du beskyttet. 

Anonymkode: 3d708...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,  ja du kan ta en pause nå men det kan hende det tar litt tid før blødningen kommer igang. Det  kan også hende at du kommer til å blø lenger. Vent til blødningen er ferdig og begyn på nytt brett etter det.  

Du er beskyttet når du blør uavhengig av hvor mange ppiller du har tatt, den vanlige syklusen er 28 dager (+-noen dager,) av disse dagene er det 3 dager i midten av syklusen du kan bli gravid, hvorav starten av menstruasjon marker slutten av en syklus og starten av en ny. Dermed under menstruasjon er du beskyttet. 

Anonymkode: 3d708...bb5

Dette stemmer jo ikke. Eggløsningen kommer ikke alltid når den "skal" og siden sædceller kan leve noen dager kan man da teknisk sett bli gravid "når man har mensen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, TS du kan fint stoppe der du er på brettet nå og ha mensen. Det kan ta noen dager før blødningen kommer skikkelig i gang men ikke vent mer enn den uken du skal uansett før du begynner å ta pillene igjen. Så passer du på å ta minst ett helt brett før neste pause igjen så er du sikker. På den måten kan du "spise opp" det brettet du får igjen litt på først, og så ta ett helt. Jeg gjorde det ofte sånn når jeg brukte oralcon fordi jeg ikke kunne hoppe over mer enn ca. 6 uker uten å få mellomblødninger. Håper jeg ikke skrev alt for mye forvirrende her nå, haha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...