Gå til innhold

Ni års utdanning?


Gjest kkmor

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 19 som nettopp har startet på bachelor i spesialpedagogikk da det var det jeg kom inn på. Egentlig hadde jeg lyst til å studere psykologi. Men jeg har regnet ut at jeg kan ta bachelor i spesialpedagogikk, og så ha nok poeng for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi. Tilsammen vil dette da bli ni års utdanning. Er det verdt det? Det blir jo en del i studielån, men samtidig er jo begge utdanningene relevante til hverandre, og jeg vil kanskje stå sterkere ved jobbsøking? Burde jeg da fortsette med bacheloren i spesialpedagogikk og ta profesjonsstudiet i psykologi etter, eller bør jeg starte på bachelor i psykologi og så dra til Danmark for å få lisens i Norge? 

Blir veldig glad for svar da jeg har tenkt på dette en god stund og vært veldig usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bare to ekstrapoeng for ett års høyere studier, så du trenger ikke å gå hele bachelorgraden i spesialpedagogikk. (De to siste årene vil være bortkastet). Det er høye krav for å komme inn på profesjon, så du bør helst være godt innafor poengmessig, fordi det også er mange søkere. Om du ønsker å begynne å studere psykologi, men ikke kommer inn på profesjon, kan du ta bacheloren og velge flest mulig fag som overlapper med profesjon mens du søker profesjon i tillegg hvert år. Se på om du må ta opp igjen fag fra vgs samtidig. 

En løsning er, som du nevner, å ta klinisk påbygg i Danmark. Om du finner ut underveis i en bachelor at du ønsker å studere psykologi videre, men ikke med behandling av mennesker, kan du ta master og gå videre "forskerveien".

Anonymkode: d633c...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare to ekstrapoeng for ett års høyere studier, så du trenger ikke å gå hele bachelorgraden i spesialpedagogikk. (De to siste årene vil være bortkastet). Anonymkode: d633c...f14

Du glemmer alderspoeng, som hun ikke vil få full uttelling for etter bare ett år. Men da kan det være like greit å jobbe disse årene i stedet for å skaffe seg mye studielån.

Så vanskelig er det ikke å komme inn på psykologi. Jeg gjorde en halvhjertet innsats på videregående og fikk langt fra kun seksere. Allikevel rekker det til at jeg kommer inn på profesjonsstudiet om jeg søker.

Anonymkode: dc420...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevnes at jeg vil inn på profesjonsstudiet, som har 56 i snitt med førstegangs vitnemål, og jeg har selv bare 52. Ved å gå ferdig bacheloren vil jeg få 6 studiepoeng, og etterhvert 8 alderspoeng som blir 66 poeng, som er noe rundt det man må ha for å komme inn på profesjon med ordinært vitnemål. Så for å komme inn på profesjon har jeg ikke mulighet til å jobbe, slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevnes at jeg vil inn på profesjonsstudiet, som har 56 i snitt med førstegangs vitnemål, og jeg har selv bare 52. Ved å gå ferdig bacheloren vil jeg få 6 studiepoeng, og etterhvert 8 alderspoeng som blir 66 poeng, som er noe rundt det man må ha for å komme inn på profesjon med ordinært vitnemål. Så for å komme inn på profesjon har jeg ikke mulighet til å jobbe, slik jeg ser det. 

Du får ikke 6 studiepoeng for bacheloren. En kan få maks 2 poeng for studier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Dette er fra samordnaopptak: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/tilleggspoeng/index.html

Poeng for høyere utdanning

Du kan få inntil 2 tilleggspoeng for høyere utdanning. Dersom du dokumenterer 60 studiepoeng (20 vekttall) eller mer vil du få 2 tilleggspoeng. Dersom du dokumenterer mellom 30 og 59 studiepoeng (10-19 vekttall), vil du få 1 tilleggspoeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevnes at jeg vil inn på profesjonsstudiet, som har 56 i snitt med førstegangs vitnemål, og jeg har selv bare 52. Ved å gå ferdig bacheloren vil jeg få 6 studiepoeng, og etterhvert 8 alderspoeng som blir 66 poeng, som er noe rundt det man må ha for å komme inn på profesjon med ordinært vitnemål. Så for å komme inn på profesjon har jeg ikke mulighet til å jobbe, slik jeg ser det. 

Du får kun 2 poeng. Selv om du går tre år er det kun første året som gir poeng. Som en annen påpekte glemte jeg alderspoeng. De får du først når du fyller 20, om jeg husker riktig.

Har du regnet med tillegg for realfagene og/eller språkfagene fra vgs? Du kan karre til deg noen 0,5-poeng for hvert fag du tar. 

Om du kan bygge andreåret ditt i pedagogikkbacheloren som du vil, kan du jo ta noen psykologiemner som du uansett må ta om du kommer inn på psykologi profesjon, mens du samler alderspoeng. Se de ulike universitetene (hvor du har regnet ut at du kan komme inn) for hvordan de legger opp profesjonsstudiet. 

Kommer du ikke inn på profesjon etter to år av bacheloren din, tar du bare tredjeåret og gjør ferdig bacheloren. Noen jeg vet om tar to bachelorer over fire år. Man tar da to årsenheter i ulike fag og implementerer de i hverandre og skriver etterpå bacheloroppgave i begge fagene. F.eks om du tar førsteåret ped, andre året psykologi, så kan du skrive bacheloroppgave i psykologi tredjeåret og i pedagogikk året etter der. Dette er bare noe jeg har hørt. Hvordan de gjør det i praksis er jeg litt usikker på. Man må jo først og fremst komme inn på begge bachelorutdanningene også.

Anonymkode: d633c...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme selv, går en bachelor imens jeg tar opp 2 ekstra fag i semesteret i tillegg til å få alderspoeng. nå er jeg interessert i bacheloren min da, ser på det som et privilegium å kunne studere og lære selv om det egentlig ikke er relevant til andre studiet jeg tenker på. Du stiller nok sterkere enn en uten erfaring ja, men vil nok si at noen år med erfaring teller mer. Hvis du liker bachelorutdanningen, kjør på! Hvis ikke, er det mulighet til å gjøre det jeg gjør, altså ta opp fag på siden av utdanningen og se om du har nok poeng etter 1 år f.eks

Anonymkode: 2e23c...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...