Gå til innhold

Noen som har tips til en som tar ØKAD neste år?


IkkeKvinnemenmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

ser utifra søk på forum at "Økonomi & administrasjon bachelor" er diskutert mye, jeg skal starte denne bacheloren på BI i Stavanger til neste høst. Har fullført studiekompetanse og har 5 i snitt så jeg føler meg trygg på at jeg klarer dette, håper dere kan svare på et par spørsmål som jeg ikke fikk helt svar på av å lese på forum.

1) Noen som har erfaringer å dele med deltid-nettstudier ift jobb senere? tenker visst jeg bruker 4-6 år på dette om det har laget problemer for dere ift jobb?

2) Jeg har nå flere måneder til høsten 2016 når jeg starter, tenker å kjøpe matteboken  og pløye igjennom den og oppgaveboken før jeg starter for å få et forsprang men kan noen vennligst anbefale andre bøker\fag jeg kan starte med som dere mener er vanskelige?

 

Mikro\Makro økonomi kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke makro. Det klarer du på et semester. Bedriftsøkonomi derimot, samt matte. Det er for noen en real "kneik".

Anonymkode: 90719...738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring fra min studietid (ferdig med bachelor i fjor), var at de fleste slett mest med økonomifagene med mye matematikk. Særlig mikroøkonomi og bedriftsøkonomi/finansregnskap. Selve matematikkfaget var ikke det verste syntes jeg. Har du hatt S- eller R-matte på videregående, stiller du med et godt utgangspunkt. Som AB over, ville jeg kanskje hevet meg over bedriftsøkonomien først. Jeg gikk ikke på BI, og kan ikke si noe om pensum der, men på min høgskole var det stort og man bruker lang tid på å komme gjennom det. Og bedriftsøkonomien har du som regel mye bruk for senere, både i studiet og i arbeidslivet, så her er det greit å legge en god innsats. 

Anonymkode: bd4e0...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til det første spørsmålet ditt; dersom du har en jobb som er noenlunde relevant for studiet ditt, så kan jeg ikke se at det er en ulempe at du tar det på deltid. Da har du både utdannelse og erfaring. 

Anonymkode: bd4e0...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en god CV. Engasjer deg i studiepolitikken, søk relevante deltidsjobber i studiet. Bli med i studentorganisasjoner, samme om det er faglig relevant eller ikke. Det er fælt å si, men det er den eneste måten du kan skille deg ut fra tusenvis av andre med samme graden som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar, jeg har nok bare hatt P matte på skolen men fikk en 5er i det så jeg er ikke helt blå i matten, alt synker inn så lenge jeg jobber godt med det. Er det som er planen nå å få en head start på de tunge fagene så jeg ikke får den kneiken midt i semester men heller en myk landing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, jeg har nok bare hatt P matte på skolen men fikk en 5er i det så jeg er ikke helt blå i matten, alt synker inn så lenge jeg jobber godt med det. Er det som er planen nå å få en head start på de tunge fagene så jeg ikke får den kneiken midt i semester men heller en myk landing :)

Hvis du kjøper matematikkboka, ville jeg da begynt å sett på derivasjon og enkel integrasjon. Resten av pensum burde du ha vært borti før i større eller mindre grad, men sikkert greit å skumme gjennom det også.

Anonymkode: bd4e0...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper matematikkboka, ville jeg da begynt å sett på derivasjon og enkel integrasjon. Resten av pensum burde du ha vært borti før i større eller mindre grad, men sikkert greit å skumme gjennom det også.

Anonymkode: bd4e0...b4d

Enig med deg! Jeg hadde nemlig p-matte, kjøpte boka i mars (faget matematikk var 7,5 stp på høsten) og jeg fikk B! Aldri hatt lagrange, integrasjon, derivasjon osv men nøkkelen er virkelig å få tid nok til å la stoffet synke inn; og tette kunnskapshull!

Anonymkode: 90719...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...