Gå til innhold

Sterilisering: enklest/"best" for ham eller henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen tenker at når vi blir ca 40 skal en av oss sterilisere oss for å ha sikker prevensjon (da føler vi oss for gamle til evt flere barn ). Men hvem av oss bør gjøre det? Fordeler og evt ulemper med  dette for damer og menn? Mener å ha hørt at drt er et mindre inngrep for det ene kjønnet og at deg er enklere å reversere for den ene,  men husker ikke om det er menn el damer :) erfaringer?

Anonymkode: 3966a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P-implantat er jo like sikkert som mannlig sterilisering og lang mindre omfattende. Forøvrig er sterilisering av mann en mye mindre prosedyre enn av kvinner. Sterilisering er ikke 100%, IUD er like sikkert, hvorfor ikke bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst omfattende for menn, kun et lite inngrep og det kan reverseres. Steriliserer kvinner seg, er det mye mer omfattende, en må opereres og det kan ikke reverseres.

Anonymkode: 1652a...cfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst omfattende for menn, kun et lite inngrep og det kan reverseres. Steriliserer kvinner seg, er det mye mer omfattende, en må opereres og det kan ikke reverseres.

Anonymkode: 1652a...cfe

Kan i noen tilfeller reverseres innen et visst tidsrom. Det kan også føre til permanente seksuelle problemer, inkludert men ikke begrenset til impotens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det er i alle fall langt lavere egenandel på inngrepet for menn. Antar derfor at inngrepet på menn er raskere og enklere å gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google, spørre lege?

Anonymkode: 62886...dc6

idiotisk respons... man spør på et diskusjonsforum for å få svar fra andre,  høre om andres erfaring - det er hele poenget med slike forum,  er det ikke? ? 

Anonymkode: 3966a...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er idioti å la kvinnen gjøre det når det er ett fett hvem som gjør det, ene og alene fordi det er et rimeligere, like sikkert og tryggere alternativ at mannen gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-implantat er jo like sikkert som mannlig sterilisering og lang mindre omfattende. Forøvrig er sterilisering av mann en mye mindre prosedyre enn av kvinner. Sterilisering er ikke 100%, IUD er like sikkert, hvorfor ikke bruke det?

Jeg er 38 og har unngått spiral I alle år da jeg ikke greier tanken på en plastikk-/ståltrådsak oppi livmora! Har også hørt at man kan få sterke og smertefulle blødninger, muskelknuter I livmora,  smerter v samleie, infeksjon og at sdet er grusomt å sette den inn... så neI takk ( krysser bena når jeg tenker på det).

sterilisering er vel så godt som 100%sikkert og i tillegg trenger man ikke tenke på faren for graviditet igjen noen sinne, hvilket virker forlokkende. .. 

Anonymkode: 3966a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i noen tilfeller reverseres innen et visst tidsrom. Det kan også føre til permanente seksuelle problemer, inkludert men ikke begrenset til impotens. 

Ja er det sant, dette m impotens? El er det en myte? Selvsagt ikke noe man ønsker å risikere...

Det er idioti å la kvinnen gjøre det når det er ett fett hvem som gjør det, ene og alene fordi det er et rimeligere, like sikkert og tryggere alternativ at mannen gjør det. 

Ja,  med mindre det m impotensfare stemmer, da. Hvorfor er det tryggere at mannen gjør det?  Ellers tenker jeg også I utgangspunktet at det er et fett, så om inngrepet på mannen er mindre,  bør han til pers. .  Forutsatt ingen 'bivirkninger ' 

Anonymkode: 3966a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det sant, dette m impotens? El er det en myte? Selvsagt ikke noe man ønsker å risikere...

Ja,  med mindre det m impotensfare stemmer, da. Hvorfor er det tryggere at mannen gjør det?  Ellers tenker jeg også I utgangspunktet at det er et fett, så om inngrepet på mannen er mindre,  bør han til pers. .  Forutsatt ingen 'bivirkninger ' 

Anonymkode: 3966a...db9

Med mannen er det snakk om lokalbedøvelse og en kjapp greie. Med kvinner trenger du narkose og lengre tid. Hvis du ser på plasseringen på eggstokkene i forhold til testiklene kan du jo selv tenke deg til hvorfor det er lettere å komme til på mannen.

Samejenter brukte å kastrere reinsdyr med tennene, hvis du skulle kastrere en kvinne med tennene måtte du jo spist opp halve magen, og de ville dødd av blodtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mannen er det snakk om lokalbedøvelse og en kjapp greie. Med kvinner trenger du narkose og lengre tid. Hvis du ser på plasseringen på eggstokkene i forhold til testiklene kan du jo selv tenke deg til hvorfor det er lettere å komme til på mannen.
Samejenter brukte å kastrere reinsdyr med tennene, hvis du skulle kastrere en kvinne med tennene måtte du jo spist opp halve magen, og de ville dødd av blodtap.

joda, skjønner at seg er mye mindre inngrep på menn, men det jeg lurte på var om impotens kan være en følge.  I så fall går jo vinninga opp I spinninga.   

Anonymkode: 3966a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, skjønner at seg er mye mindre inngrep på menn, men det jeg lurte på var om impotens kan være en følge.  I så fall går jo vinninga opp I spinninga.   

Anonymkode: 3966a...db9

Google det? Eller hvis du ikke gidder, ja det og andre seksuelle bivirkninger finnes, legene vil bagatelisere dem og symptomene er underraportert siden de er stigmatiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google det? Eller hvis du ikke gidder, ja det og andre seksuelle bivirkninger finnes, legene vil bagatelisere dem og symptomene er underraportert siden de er stigmatiserende.

jeg har selvsagt googlet.  Finner ikke rapporter om impotens. Derfor spør jeg deg om dette stemmer siden du nevnte det (for det var vel deg?), hvordan vet du det? Erfaring ? Det  er jo the beauty of forums- at man kan få svar fra folk om deres erfaringer. . 

Anonymkode: 3966a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potensproblemer kan forekomme dersom man får en psykisk reaksjon av steriliseringen. Dette er vanligst blant de som har psykiske problemer fra før. http://www.lommelegen.no/artikkel/sterilisering Jeg har ikke sett noe sted at det er sagt noe om risiko for nerveskader eller andre fysiske skader som skulle medføre impotens. 

Utfra dette vil jeg tro at den som virkelig har bestemt seg for sterilisering (altså ikke føler seg presset til det eller at det er noe han på en eller annen måte er «nødt» til), er frisk, og som gleder seg til resultatet, har veldig liten risiko for impotens. 

Anonymkode: a53bd...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 og har unngått spiral I alle år da jeg ikke greier tanken på en plastikk-/ståltrådsak oppi livmora! Har også hørt at man kan få sterke og smertefulle blødninger, muskelknuter I livmora,  smerter v samleie, infeksjon og at sdet er grusomt å sette den inn... så neI takk ( krysser bena når jeg tenker på det).

sterilisering er vel så godt som 100%sikkert og i tillegg trenger man ikke tenke på faren for graviditet igjen noen sinne, hvilket virker forlokkende. .. 

Anonymkode: 3966a...db9

P-implantat er jo ikke spiral, det er p-stav i armen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og mannen tenker at når vi blir ca 40 skal en av oss sterilisere oss for å ha sikker prevensjon (da føler vi oss for gamle til evt flere barn ). Men hvem av oss bør gjøre det? Fordeler og evt ulemper med  dette for damer og menn? Mener å ha hørt at drt er et mindre inngrep for det ene kjønnet og at deg er enklere å reversere for den ene,  men husker ikke om det er menn el damer :) erfaringer?

Anonymkode: 3966a...db9

Menn er billigst i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-implantat er jo like sikkert som mannlig sterilisering og lang mindre omfattende. Forøvrig er sterilisering av mann en mye mindre prosedyre enn av kvinner. Sterilisering er ikke 100%, IUD er like sikkert, hvorfor ikke bruke det?

Men alle vil ikke/kan ikke proppe kroppen sin med hormoner. Derfor er jo sterilisering et bra alternativ når man er ferdig med barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om et par der hun er 40 år (som nevnt) eller eldre, og hun er sikker på at hun ikke ønsker flere barn:

Er det ikke da best at hun steriliserer seg, og ikke han (dersom det ikke gir problemer/sykdom el.l. hos kvinnen å sterilisere seg)?

Man vet ikke noe om fremtiden. Hva hvis de skilles og han ønsker flere barn senere med en annen kvinne?

Anonymkode: fb5f3...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle vil ikke/kan ikke proppe kroppen sin med hormoner. Derfor er jo sterilisering et bra alternativ når man er ferdig med barn.

Godt poeng, gir deg en upvote. Jeg ville vært bekymret over bivirkninger, men alt har vel bivirkninger så det blir jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...