Gå til innhold

Hvor gjøre av ledningen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke vanlig at ledningen til taklampa ligger skjult over taket? Men greia her er at taket er laget av mur og det er ikke klargjort for lampe i taket, så hva gjør jeg? 

Anonymkode: 8efea...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du måler deg frem til det punktet du vil lampen skal henge fra, og setter et merke der (myk blyant type tømmermannsblyant er bra).

Lampen din er sikkert ikke helt vektløs, og du trenger en krok som er stor nok (bygger langt nok inn i betongen) til å holde lampen din oppe uten problem.

En lett pendel trenger ikke mer enn en 4mm krok, og til denne trenger du da en 4mm plastplugg. Pluggen har mothaker og ekspanderer når du skrur kroken inn i den, derfor er det viktig at plugg og krok er samme dimensjon.

Så henter du frem borhammeren/slagdrillen din, og et betongbor i samme dimmensjon som plugg og krok (til en 4mm plugg trenger du et 4mm betongbor).

Monter betongboret i borhammeren, koble til strøm (for batteridrevne borhammere foretrekker jeg proff. utgavene, så som hjemmeverktøy har jeg en Bosch).

Så borer du hull i betongtaket, setter inn pluggen og skrur inn kroken.

Heng lampen på kroken og mål ledningslengden bort til stikket.

Ta ned lampen fra kroken og tilpass ledningen slik at den er passelig lang. Anbefaler deg å ha 10 cm i pluss bort til stikket.

Finn så frem hvit eller blank kabelkanal i riktig dimensjon til ledningen. Mål opp. Riv av tapen og fest i taket (rett linje).

Heng lampen opp på kroken. Sett støpslet i stikket. Trykk ledningen fast i kanalen du nettopp festet i taket.

Ferdig ;)

 

Tillegg: Dersom du ikke har et stikk i taket eller på veggen (oppe ved taklisten) så trenger du en 'trikker' (les: elektriker) som legger opp dette punktet for deg. Da kan du også bestille oppheng av lampen hos trikker'n for å gjøre det hele meget enkelt.

 

Til spørsmålet om ikke ledningen pleier ligge skjult over himling (nedfòret tak) så er svaret at det gjør de absolutt ikke.

Husk at å bore i betong med trebor funker dårlig. Du trenger et betongbor.

Å bore i betong med drill (ikke borhammer fungerer også veldig dårlig, uansett om du bruker et betongbor.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn så frem hvit eller blank kabelkanal i riktig dimensjon til ledningen. Mål opp. Riv av tapen og fest i taket (rett linje).

Heng lampen opp på kroken. Sett støpslet i stikket. Trykk ledningen fast i kanalen du nettopp festet i taket.

Ferdig ;)

 

 

Knallbra svar! 

Jeg har stikk i veggen ved taklisten. 

Lurer bare på hvor mange skruer jeg trenger for å feste spotter som dette i taket, og om det går an å henge ledningene over himlingen da heller. 

http://www.christiania-belysning.no/Kings+takspot%2C+3-lys.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjMZH.ips?template=webshop&productGroupID=35

http://www.christiania-belysning.no/Kings+skinne%2C+4-lys.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjM03.ips?template=webshop

Lurer også på hvordan jeg fester kabelkanalen. Kommer den med klebetape eller noe?

 

 

 

Anonymkode: 8efea...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra svar! 

Jeg har stikk i veggen ved taklisten. 

Lurer bare på hvor mange skruer jeg trenger for å feste spotter som dette i taket, og om det går an å henge ledningene over himlingen da heller. 

http://www.christiania-belysning.no/Kings+takspot%2C+3-lys.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjMZH.ips?template=webshop&productGroupID=35

http://www.christiania-belysning.no/Kings+skinne%2C+4-lys.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjM03.ips?template=webshop

Lurer også på hvordan jeg fester kabelkanalen. Kommer den med klebetape eller noe?

 

 

 

Anonymkode: 8efea...a9c

Kabelkanal for vegg og tak har tape på den siden som skal klebes fast i veggen/taket. Du bare river av beskyttelsen og klemmer kanalen fast mot veggen eller taket.

 

De to lampene du har lenket er ikke løse pendler som henger i en krok, de er festet i taket og jeg holder en knapp på at det følger med skruer i pakken med lampen. Om det også følger med plugger kan variere, ofte gjør det det, men ikke ta det for fasit.

Om det ikke følger med skruer og plugger så kjøper du det.

Har du gipshimling eller har du betongtak? Om du har gipshimling og tenker lage hull i den, trekke lampeledningen over himlingen og nytt hull ut til lampene dine så sier jeg "Kontakt elektriker", fordi du da leker med det som defineres som fast installasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gipshimling eller har du betongtak? Om du har gipshimling og tenker lage hull i den, trekke lampeledningen over himlingen og nytt hull ut til lampene dine så sier jeg "Kontakt elektriker", fordi du da leker med det som defineres som fast installasjon.

Har betongtak. 

Anonymkode: 8efea...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...