Gå til innhold

Sykepleiere/studenter høye på seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager deligerer du ikke? De markerte tingene er ting jeg som hjelpepleier kan gjøre (enkelte ting har jeg fått spesialopplæring i, f. eks. blodprøvetaking). Med de andre markerte tingene du nevner er jo faktisk også hjelpepleie oppgaver som vi har lært under vår utdannelse. Jeg forstår at det er mye, men om sykepleierne hadde delt på slike oppgaver ville alle begge yrkesgruppene fått en mer variert hverdag. 

Jobber på en kortidsavdeling og der det forventet at hjelpepleieren klarer å stå litt på egen bein, og klarer å ta egne avgjørelser.  Hadde man kommet på min andre jobb på sykehuset og sagt man ikke klarer å ta blodtrykk, blodsukker, hemofec eller u stix kunne du bare pakket tingene dine og gått. Og det et akkurat dette jeg savner i sykepleieutdannelsen når det gjelder denne diskusjonen her, og lære mer om hva slags kompetanse andre yrkesgrupper har, og at hjelpepleieren ikke bare er stell og mating slik de har fremstilt den som hvertfall på min høyskole. Men nå harjeg jo 1/2 år igjen da, kan hende det kommer der. 

Anonymkode: e457c...461

På sjukeheimen der eg jobbar om spl, har ikkje hjelpepleiarane lov til å ta blodprøver, dei fleste tør ikkje å ta u-stix, hemofec ol (redde for å gjere feil) så det er ikkje alltid berre å delegere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg ser hva du vil frem til, men jeg tror tankegangen din vil endre seg etterhvert som du jobber som sykepleier. Mulig det er litt mer tendenser til gnissing mellom yrkesgruppene på et sykehjem enn sykehus, men i stor grad tror jeg det handler om dårlig kommunikasjon/samarbeid på tvers av personalet, og ikke en holdning om at den andre er mindre verdt. 

Selv jobber jeg på en travel medisinsk avdeling, på et av Norges største sykehus. Vi er så heldige på vår avdeling at vi har hjelpepleiere blant oss, men husk at det er det ikke alle som har. Altså er det mange avdelinger hvor sykepleiere MÅ gjøre all jobben selv. Hvorfor skulle vi da mene at det ikke er vår jobb å stelle? Disse avdelingene har ofte intensiv- eller akkuttfunksjon, som igjen vil si at det er kompetente og flinke sykepleiere med masse erfaring, som gjør alt selv. Studenter som er høye på seg selv vil veldig ofte jekkes ned når de begynner å arbeide, noe som gjelder de fleste yrker. 

Når det gjelder min avdeling, så har vi som sagt hjelpepleiere der. Avdelingen praktiserer gruppepleie, og gruppeleder vil alltid måtte være sykepleier. Denne har da ansvar for alt det medisinske, legevisitt, samt koordinering og delegering. Da vil det automatisk bli slik at en "gir" resten av gruppen oppgaver - uavhengig av om de er assistent, hjelpepleier eller sykepleier. I de fleste tilfeller fungerer dette bra, mens noen ganger kan en bli frustrert over at de andre ikke er flinke på å rapportere inn observasjoner, utførte arbeidsoppgaver, osv, eller de andre kan bli frustrert over en gruppeleder som ikke er tydelig nok, o.l. Igjen, dette kan være andre yrker enn hjelpepleiere også. Men da går det på person, og ikke på yrkestittel.

Samtidig er det jo slik at sykepleiere har andre oppgaver enn hjelpepleiere, og for meg så vil ofte valget stå mellom å koordinere pasientens undersøkelser, se over at riktige prøver tas til rett tid, medisiner(ofte er det feil som må rettes opp og nøstes opp i), ikke minst være hos akutt syke pasienter, eller det å skulle dele ut mat for eksempel. Og da vil matutdeling dessverre måtte vike for viktigere oppgaver der og da. Det er ikke alltid de får med seg hvorfor jeg plutselig "forsvinner" midt i middagsserveringen, men jeg står gjerne hos en pasient som holder på å gå i lungeødem, septisk sjokk, eller få et hjerteinfarkt, og da er det viktig at jeg på kortest mulig tid får oversikt over pasientens tilstand, mål osv slik at jeg har svarene klare når jeg ringer legen, og han eller hun stiller mange spørsmål for å utelukke, eller stille diagnoser. Altfor ofte er legene opptatt med akutte ting, og de må igjen delegere oppgaver tilbake til oss, fordi de rett og slett ikke har anledning til å komme selv. En sykepleier sutrer da ikke fordi en lege står midt i stans og dermed er "for viktig" til å komme og se til pasienten som er dårlig hos oss. Like lite som en hjelpepleier irriterer seg over at sykepleieren gjør en annen oppgave enn å dele ut mat der og da. Det går enkelt og greit på ABC - prioriteringer, ut i fra den bemanningen man har.

Til deg som mener at sykepleierutdanningen ikke hører hjemme på bachelornivå: ta deg en bolle! Du skal være sjeleglad for at vi finnes den dagen du blir syk og innlagt. Legene er til tider så presset at de ikke engang kan ringe oss på en liten evighet når vi caller på dem, for ikke å snakke om å rekke opp på avdelingen. Og hvis du da er akutt dårlig lover jeg deg at du setter pris på at vi har nok kunnskap til å sette i gang rette tiltak i påvente av at en med høyere kompetanse overtar. 

Anonymkode: 2b49e...5f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla-stjerne

Jeg ærligtalt blir blandet av irritert og lattermild når jeg leser slike tråder, og hva faktisk folk kan få seg til å skrive. Mange her kritisere sykepleierne for å se ned på hjelpepleierne, men hva gjør da ikke dere med sykepleierne med ting dere skriver? Mange av dem som roper høyest ser veldig ned på sykepleierne, men da er det plutselig ok å se ned på andre? 

Dette skjer i alle yrker. Det å si at alle sykepleiere eller fleste sykepleiere ser ned på hjelpepleiere er en tullete påstand. Selvsagt det finnes noen, men det finnes også hjelpepleiere som tror de er leger, assisstenter som tror de kan mer enn legen. Det at noen ser ned på andre med lavere/andre utdanning er ikke kun for sykepleierne og gjelder i alle yrker. Ingeniører har jeg hørt at kan svare "ja du er bare sykepleier du feks" (dette er kun et eksempel at det finnes i alle yrker. Ingeniør er ikke noensom helst i veien med). Da jeg tok hjelpepleien for mange år tilbake for eksempel så var det mange i min klasse som så ned på omsorgsarbeiderene for de hadde litt ulike ting i undervisningen og hjelpepleierne hadde litt mer på skolen enn vi hadde feks. 

Heldigvis hvor jeg jobber er alle like verdifulle og alle kjenner sin plass. Vi har det sosialt utenom jobb både leger, hjelpepleiere, assisstenter og sykepleiere. Jeg har møtt noen få sykepleiere, leger, hjelpepleiere eller assisstenter som ser ned på hverandre eller føler seg høye på seg selv men mesteparten er ikke slik.  

At sykepleien ikke bør være bachelor er også litt tull, de som har tatt hjelpepleien før sykepleien sier de merker store forskjeller selv om også mye er likt  

Til TS:

Det finnes dessverre noen av disse som tror de kommer utenom stell osv etter endt utdanning. Men heller la det gå forbi og tenk på det sjokket som faktisk møter dem når de kommer ut i jobb. Det er veldig uheldig å ha denne holdningen syns jeg, man må jobbe i team og arbeidsmiljø er viktig men slike ting ødelegger stort. De blir fort plassert ned på jorda igjen etter hvert. 

Endret av Lilla-stjerne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man ikke skjære alle under en kam. Nå er jeg ferdig utdannet sykepleier, men hadde aldri begynt på utdannelsen om jeg hadde visst hvor jævlig enkelte sykepleiere behandler studentene sine. Jeg begynte som assistent selv, og for meg må du være assistent, vaskedame, overlege eller helsefagarbeider og jeg vil snakke til deg på lik måte. 

Dersom du faktisk leser hovedinnlegget spesifiserer TS at dette selvsagt ikke gjelder alle sykepleiere. 

Anonymkode: 9b2d9...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...