Gå til innhold

Sykepleiere/studenter høye på seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herlighet så personlig du tok innlegget mitt da. Nå snakker jeg om folk som ALDRI tar del i stell. Jeg sier ikke at sykepeiere ikke har mye å gjøre, for det har de. Men når noen av de jeg jobber med overlater "drittjobben" til meg som er assistent, så blir jeg irritert.

Anonymkode: 4c921...764

Ja, jeg tar det personlig. Dette "sykepleierhatet" er noe jeg har opplevd ofte er svært urettferdig betinget mot sykepleiere. Og nå snakker jeg ikke bare mot meg selv, men også mot andre sykepleiere. Sykepleier 1 som de fleste sykehjem har, får f.eks press fra utrolig mange kanter. Ikke måte på hvor mange som skal snakke dritt om de. Sjeldent jeg har opplevd et mer drittpratende  folk enn helsepersonell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tror mange av de fikk seg en a-ha opplevelse under sykehjemspraksisen! 

Anonymkode: e457c...461

Da jeg begynte sykepleierutdannelsen fikk mange seg en a-ha-opplevelse allerede under første dag på øvingsrommet. Der skulle vi lære å re senger på korrekt måte, og da var det faktisk mange som avbrøt utdannelsen allerede da, for "det var ikke dette en sykepleier skulle gjøre". :fnise: Sånn sett greit at de sluttet allerede da. Men de fleste medstudentene mine var heldigvis flotte personer, som ikke så ned på hjelpepleiere overhodet og som syntes det å stelle et annet menneske var en fin og givende ting. Det kan jo hende arrogansen kommer etter fullført utdannelse, når man har fått tittelen sin - jeg vet ikke?

Anonymkode: bd073...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror de slipper unna rumpevasking og brødskivesmøring fordi de er sykepleiere kommer til å få seg en brutal overraskelse når de kommer ut i arbeidslivet:P Jeg er selv vernepleier og har medisinansvar på jobb, men kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe noen på toalettet bare av den grunn. Det har hendt jeg har måttet delegere bort enkelte oppgaver som kan gjøres av en hjelpepleier fordi jeg må feks. dele ut medisiner som ikke kan vente. Men det handler nå litt om hvordan man delegerer dem bort, forholdet man har til kollegaen osv. Så om man ikke er rustet til å utføre mer udelikate arbeidsoppgaver som rumpetørking ja, da har man virkelig valgt feil yrke...!

Har heldigvis aldri opplevd slik ovenfra-og-ned holdning der jeg har vært, har sett sykepleiere vaske gulv og tørke kjøkkenbenken liksom. Man gjør det som må gjøres, ferdig med det. Skal man bruke tid på å delegere bort hver minste lille ting blir man jo aldri ferdig. Men jeg tror kanskje det er derfra at folk har denne "sykepleiere/vernepleiere/whatever fortjener ikke lønna si og har ikke noe å gjøre på høyskolene å gjøre"-holdningen kommer fra. Folk flest aner ikke hvor mye kunnskap disse yrkesgruppene sitter på og alt de gjør i løpet av en dag, og hvorfor!

Anonymkode: 2186f...29f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange sykepleiere som er høye på seg selv, men tror ikke denne yrkesgruppen er mer høy på seg selv enn andre. Hvorfor i alle dager skulle de det? Jeg jobber selv som sykepleier. Jeg deler ut medisiner, tar del i stell, er med på å dele ut maten samtidig som jeg gir ut medisiner, tar blodprøver, gjør papirarbeid som å sende forespørsel om tvangsvedtak til fylkesmannen, etterlyser journaler, tar imot nye pasienter, tar alt av BT, u-stixer og lignende, dokumenterer, har legevisitter, må ta avgjørelser selv om når å kontakte lege, takle akutte situasjoner osv, da jeg ofte er alene sykepleier på vakt. Jeg har sjeldent matpause, og om jeg har det får jeg aldri 30 minutter. Jeg går med tissehast store deler av dagen fordi jeg ikke har tid å gå på do, er jeg heldig får jeg gått 1 gang på vakt. Jeg er konstant tørr i munnen fordi jeg ikke får drukket nok, etter hver vakt er jeg sår i beina og har lett hodepine. Jeg jobber med assistenter og hjelpepleiere som jeg setter enormt pris på, men det er faktisk slik at mye av det jeg gjør er arbeidsoppgaver de ikke har. Så i tillegg til å ta del i stell, servere mat og drikke, hjelpe pasienter på toalett og tørke opp dritt, så gjør jeg faktisk ørten andre ting som hjelpepleierne ikke trenger å tenke på. Så ja, av og til sitter vi på pc og jobber, mens vi ser at dere sitter på sofaen og drikker kaffe mens pasientene gir tydelig signal om at de må på toalettet. Da kan det hende vi spør om du kan hjelpe de. 

 

Det er så utrolig mange ganger jeg føler at noen hjelpepleiere/helsefagarbeidere ikke har innsikt i hva jeg egentlig gjør. Ikke gidder jeg å påpeke det heller. Og forresten, når jeg arbeider på pc så kan jeg ikke gå på kontoret. Jeg må alltid jobbe i samme rom som pasientene, der jeg stadig blir avbrutt, utsatt for støy fra pasienter og kolleger. Det er utrolig provoserende å springe seg ihjel mens andre gir deg en følelse av at du ikke gjør en dritt. 

Mange av dere går også med forutinntatte holdninger der dere alltid tror det verste. Tenk om ikke sykepleiere ser ned på dere i det hele tatt? Har dere tenkt på det? Selv om vi delegerer(noe som er en del av jobben) så betyr det ikke at vi er bitchy eller høy på oss selv. Det kalles for å være et team. 

Og denne tråden er helt for jævlig selvmotsigende. Begynner med at sykepleiere visstnok er arrogante og ser ned på folk, men nesten samtlige svar er fra nettopp arrogante mennesker. Som snakker dritt om sykepleiere. Merkelig. 

 

Hvorfor i alle dager deligerer du ikke? De markerte tingene er ting jeg som hjelpepleier kan gjøre (enkelte ting har jeg fått spesialopplæring i, f. eks. blodprøvetaking). Med de andre markerte tingene du nevner er jo faktisk også hjelpepleie oppgaver som vi har lært under vår utdannelse. Jeg forstår at det er mye, men om sykepleierne hadde delt på slike oppgaver ville alle begge yrkesgruppene fått en mer variert hverdag. 

Jobber på en kortidsavdeling og der det forventet at hjelpepleieren klarer å stå litt på egen bein, og klarer å ta egne avgjørelser.  Hadde man kommet på min andre jobb på sykehuset og sagt man ikke klarer å ta blodtrykk, blodsukker, hemofec eller u stix kunne du bare pakket tingene dine og gått. Og det et akkurat dette jeg savner i sykepleieutdannelsen når det gjelder denne diskusjonen her, og lære mer om hva slags kompetanse andre yrkesgrupper har, og at hjelpepleieren ikke bare er stell og mating slik de har fremstilt den som hvertfall på min høyskole. Men nå harjeg jo 1/2 år igjen da, kan hende det kommer der. 

Anonymkode: e457c...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at de fleste sykepleiere er høye på seg selv og tror de er så mye bedre enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, for ikke å snakke om assistenter.

Hos oss begynte ei ung jente i høst. Hun hadde tidligere jobbet i butikk, men begynte på sykepleien i høst. Allerede etter etpar uker på skolebenken var hun høyere på strå enn oss som har jobbet i yrket i mange år og som er hjelpepleiere/ helsefagarbeidere. 

Hun er ikke hos oss som sykepleierstudent, men som assistent, men har skaffet seg skilt der det står sykepleierstudent. Hun vil heller ikke høre på råd fra oss som har en lavere rang enn henne - selv om vi kjenner beboerne bedre og har jobbet i yrket i endel år. 

Ikke er hun på så mange forelesninger heller da hun heller jobber. Hun her er så høy på seg selv at hun nok vil bli satt kraftig på plass snart. 

Anonymkode: 2b75f...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk mindreverdighets kompleks blant mennesket, de identifiserer seg selv i hva jobben deres er/skal bli, og vil rakke ned på de som er lavere i rang i deres øyne.

 

Du kan banne på at leger kan ha samme innstilling til sykepleiere, som sykepleiere har til hjelpepleiere. Akkurat som NHH-studenter vil rakke ned på BI-studenter. Such is the nature of mankind.

Og NTNU-studenter rakker ned på NHH for den enkle matten de har ;)

Anonymkode: cd297...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og NTNU-studenter rakker ned på NHH for den enkle matten de har ;)

Anonymkode: cd297...206

the circle of life :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å begynne på sykepleien, men sånne som dere får meg til å revurdere hele greia. Verken jeg eller noen i familien min som er både helsefagarbeidere, assistenter og sykepleiere har opplevd at sykepleiere/studenter er høye på seg selv, men for all del. 

Til dere som sutrer over at sykepleiere ikke gjør noe assistenter og hjelpepleiere ikke gjør- hvorfor tar dere ikke bare utdanninga selv? Så kan dere herske og rakke ned på andre yrkesgrupper slik som dere mener sykepleiere gjør, det burde ikke være noe problem for supergenier som dere?

Når skal folk skjønne at assistenter, hjelpepleiere og sykepleiere skal samspille og hjelpe hverandre? Og tror dere virkelig at dårlig kjemi mellom sykepleiere/assistenter/hjelpepleiere ikke merkes på pasienten? Det skal jeg love dere at det gjør. 

Anonymkode: 316fd...eac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være rakettforsker for å utdanne seg til sykepleier og de som mener at det er under deres verdighet å gi syke mat egner seg ikke som sykepleier.

Anonymkode: 67ade...63b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på sykehjem i noen år og min oppfattning er helt annerledes! Da gjorde sykepleierene sin og helsefagarbeiderenes jobb, deltok like mye i stell, og helsefagarbeiderene var høye på seg selv, og ble sure fordi de ikke hadde nok ansvar, men nektet å ta mer ansvar, vis en sykepleier gjorde noe som en helsefagarbeider kunne gjøre og derfor ikke var like mye til stede var det helt forferdelig. helsefagarbeiderene var også veldig nedlatene mot assistentene. vis en helsefagarbeider startet på sykepleier utdannelse sa de ofte at de forstod mer, og ble generelt snillere mot assistenter og mye bedre i jobben sin. 

så det kan gå begge veier.

Anonymkode: ba76e...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å begynne på sykepleien, men sånne som dere får meg til å revurdere hele greia. Verken jeg eller noen i familien min som er både helsefagarbeidere, assistenter og sykepleiere har opplevd at sykepleiere/studenter er høye på seg selv, men for all del. 

Til dere som sutrer over at sykepleiere ikke gjør noe assistenter og hjelpepleiere ikke gjør- hvorfor tar dere ikke bare utdanninga selv? Så kan dere herske og rakke ned på andre yrkesgrupper slik som dere mener sykepleiere gjør, det burde ikke være noe problem for supergenier som dere?

Når skal folk skjønne at assistenter, hjelpepleiere og sykepleiere skal samspille og hjelpe hverandre? Og tror dere virkelig at dårlig kjemi mellom sykepleiere/assistenter/hjelpepleiere ikke merkes på pasienten? Det skal jeg love dere at det gjør. 

Anonymkode: 316fd...eac

Her klarer du å snu trådtittelen til at det er alle andre enn sykepleierne som er problemet. Typisk i sånne tråder, det kommer alltid noen å snur problemet med sykepleiere til at det er hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenters feil. 

Har jobbet på sykehjem i noen år og min oppfattning er helt annerledes! Da gjorde sykepleierene sin og helsefagarbeiderenes jobb, deltok like mye i stell, og helsefagarbeiderene var høye på seg selv, og ble sure fordi de ikke hadde nok ansvar, men nektet å ta mer ansvar, vis en sykepleier gjorde noe som en helsefagarbeider kunne gjøre og derfor ikke var like mye til stede var det helt forferdelig. helsefagarbeiderene var også veldig nedlatene mot assistentene. vis en helsefagarbeider startet på sykepleier utdannelse sa de ofte at de forstod mer, og ble generelt snillere mot assistenter og mye bedre i jobben sin. 

så det kan gå begge veier.

Anonymkode: ba76e...b6c

Selvsagt kan det gå begge veier. Min erfaring er at sykepleierne ser ned på hjelpepleiere og spesielt assistenter. I sommer opplevde vi mange assistenter som gikk gråtende hjem fra jobb etter å ha blitt hundsett med og sett ned på av sykepleiere. 

Anonymkode: 2b75f...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler kanskje ikke denne tråden gjenspeiler virkeligheten helt? De fleste sykepleiere er da virkelig ikke høye på seg selv.  Jeg kjenner ingen, og er heller ikke det selv! Er selvfølgelig stolt over yrket mitt,  men er fullt klar over at de fleste klarer utdanningen.  Akkurat som de fleste andre utdanninger.

Problemet oppstår vel fort når flere yrker jobber på samme plass. Da er det lett og sammenligne og rakke ned på hverandre,  istedenfor for og bruke all kunnskapen man har til og gjøre det best mulig for pasientene. 

Når det er sagt så tror jeg det krever visse egenskaper for og være sykepleier. For eksempel er det søren meg en krevende situasjon og stå midt opp i en pasient som er døende. Det er og krevende og ha generelt ansvar for mange alvorlig syke mennesker. Tror det er vanskelig for en utenforstående og se alt ansvaret som ligger bak, og alle vurderinger som må taes. Noen her inne skriver jo som at de bare kunne tatt på seg arbeidsklær og tatt ansvar for 5-6 syke mennesker uten noen form for opplæring og kunnskap.  Tror de hadde fått seg et sjokk.  

Og hjelpepleiere har rett og slett ikke den kunnskapen som sykepleiere har, la oss bare kalle en spade for en spade her. Og man er vel ikke høye på seg selv bare fordi man sier det?! Er akkurat som at jeg skulle blitt sur hvis en lege sa jeg ikke hadde samme kunnskap som han? Det er jo helt åpenlyst det?

Anonymkode: f572b...757

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her klarer du å snu trådtittelen til at det er alle andre enn sykepleierne som er problemet. Typisk i sånne tråder, det kommer alltid noen å snur problemet med sykepleiere til at det er hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenters feil. 

Selvsagt kan det gå begge veier. Min erfaring er at sykepleierne ser ned på hjelpepleiere og spesielt assistenter. I sommer opplevde vi mange assistenter som gikk gråtende hjem fra jobb etter å ha blitt hundsett med og sett ned på av sykepleiere. 

Anonymkode: 2b75f...780

Min erfaring er at jeg har sett min egen sykepleiermor (da jeg var 10-11år) også komme gråtende hjem fra jobb gjentatte ganger fordi hun følte seg nedverdiget og tilsidesatt av gamle kjerringer som ikke ønsket å lære henne rutinene deres som nyutdannet -noe som gjorde at hun selv måtte prøve seg fram noe som igjen selvfølgelig gjorde kjerringene sinte. Derfor hater jeg alle hjelpepleiere og mener de er frekke gamle kjerringer alle sammen. :sarkasme:

Nå er heldigvis min mor en av de eldste på jobben, og jeg kan garantere at hun ikke behandler nye ansatte på en sånn måte, uansett om de er assistenter, hjelpepleiere eller sykepleiere. 

Du er en trist person, du. Neste gang du lander på sykehuset/trenger medisinsk hjelp kan du be om å slippe å være i nærheten av sykepleiere, så får vi se hvor bra det går :) 

Anonymkode: 316fd...eac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at jeg har sett min egen sykepleiermor (da jeg var 10-11år) også komme gråtende hjem fra jobb gjentatte ganger fordi hun følte seg nedverdiget og tilsidesatt av gamle kjerringer som ikke ønsket å lære henne rutinene deres som nyutdannet -noe som gjorde at hun selv måtte prøve seg fram noe som igjen selvfølgelig gjorde kjerringene sinte. Derfor hater jeg alle hjelpepleiere og mener de er frekke gamle kjerringer alle sammen. :sarkasme:

Nå er heldigvis min mor en av de eldste på jobben, og jeg kan garantere at hun ikke behandler nye ansatte på en sånn måte, uansett om de er assistenter, hjelpepleiere eller sykepleiere. 

Du er en trist person, du. Neste gang du lander på sykehuset/trenger medisinsk hjelp kan du be om å slippe å være i nærheten av sykepleiere, så får vi se hvor bra det går :) 

Anonymkode: 316fd...eac

Tror du misforstod innelegget mitt litt, evt. Ikke leste hele innlegget. Jeg er fullt klar over at man trenger sykepleiere og jeg er jo en selv om noen få mnd. Innleggets mening er jo hvirdan de oppfører seg og sykepleie utdannelsen bør ha mer fokus på hjelpepleiere. 

Anonymkode: e457c...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler kanskje ikke denne tråden gjenspeiler virkeligheten helt? De fleste sykepleiere er da virkelig ikke høye på seg selv.  Jeg kjenner ingen, og er heller ikke det selv! Er selvfølgelig stolt over yrket mitt,  men er fullt klar over at de fleste klarer utdanningen.  Akkurat som de fleste andre utdanninger.

Problemet oppstår vel fort når flere yrker jobber på samme plass. Da er det lett og sammenligne og rakke ned på hverandre,  istedenfor for og bruke all kunnskapen man har til og gjøre det best mulig for pasientene. 

Når det er sagt så tror jeg det krever visse egenskaper for og være sykepleier. For eksempel er det søren meg en krevende situasjon og stå midt opp i en pasient som er døende. Det er og krevende og ha generelt ansvar for mange alvorlig syke mennesker. Tror det er vanskelig for en utenforstående og se alt ansvaret som ligger bak, og alle vurderinger som må taes. Noen her inne skriver jo som at de bare kunne tatt på seg arbeidsklær og tatt ansvar for 5-6 syke mennesker uten noen form for opplæring og kunnskap.  Tror de hadde fått seg et sjokk.  

Og hjelpepleiere har rett og slett ikke den kunnskapen som sykepleiere har, la oss bare kalle en spade for en spade her. Og man er vel ikke høye på seg selv bare fordi man sier det?! Er akkurat som at jeg skulle blitt sur hvis en lege sa jeg ikke hadde samme kunnskap som han? Det er jo helt åpenlyst det?

Anonymkode: f572b...757

Som hjelpepleier har jeg også ansvaret for terminale. Eneste jeg ikke kan gjøre er å gi morfin. Bortsett fra det utfører jeg fullstendig terminalpleie og vurderinger. For pasientene og pårørende kan det være mer betryggende å ha en hjelpepleier som de kjenner å forholde seg til enn en sykepleier. Vi hjelpepleiere er i avdelingene og dermed synlige. Sykepleierne er mer usynlige foran pc'n. 

Nå er det selvsagt forskjell på arbeidsplasser da. Jeg jobber i en bolig for eldre. Jeg skjønner jo at det er andre forhold på et sykehus. 

Min erfaring er at jeg har sett min egen sykepleiermor (da jeg var 10-11år) også komme gråtende hjem fra jobb gjentatte ganger fordi hun følte seg nedverdiget og tilsidesatt av gamle kjerringer som ikke ønsket å lære henne rutinene deres som nyutdannet -noe som gjorde at hun selv måtte prøve seg fram noe som igjen selvfølgelig gjorde kjerringene sinte. Derfor hater jeg alle hjelpepleiere og mener de er frekke gamle kjerringer alle sammen. :sarkasme:

Nå er heldigvis min mor en av de eldste på jobben, og jeg kan garantere at hun ikke behandler nye ansatte på en sånn måte, uansett om de er assistenter, hjelpepleiere eller sykepleiere. 

Du er en trist person, du. Neste gang du lander på sykehuset/trenger medisinsk hjelp kan du be om å slippe å være i nærheten av sykepleiere, så får vi se hvor bra det går :) 

Anonymkode: 316fd...eac

Wow, du har nok ikke nok kunnskap til å uttale deg hvis du kun har hørt på din mors erfaringer. Uansett tittel eller utdanning så blir man møtt med respekt. Hvis man møter på en arbeidsplass å er kjepphøy så blir man misslikt, det være seg assistent, hjelpepleier/ helsefagarbeider eller sykepleier. 

Selv om din mor er verdens snilleste og herligste mor så vil ikke det si at hun er det på jobb. Jeg sier ikke at hun er et hespetre, men så lenge du ikke har jobbet med din mor så kan du faktisk ikke uttale deg. 

Anonymkode: 2b75f...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er selvsagt ulike...! 

Værste jeg som ufaglært har vært borte i er kjærringa av en hjelpepleier. Sikker på at den eneste grunnen til at hun jobbet kveld var fordi hun ellers ville smelte i sola.
Hun var sur på alle sykepleierne som jobbet og så på meg som sin personlige slave, at slike mennesker kan beholde jobben sin er for meg en gåte! Ikke vil jeg ha mine besteforeldre inn der hun jobber.

Anonymkode: 080aa...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber selv som lege og det irriterer også meg når man ser ned på hverandre på sykehuset/helsevesenet. Helsevesenet ville ikke fungert uten alle de yrkesgrupper som eksistere der, vi er alle utrolig avhengig av hverandre for at ikke hele systemet skal kollapse.  

Jeg opplever dessverre også at dette skjer mellom alle yrkesgruppene på sykehuset. Det er dog viktig å huske på st vi alle har forskjellige primære funksjoner og vi har valgt forskjellige yrker. Det handler ikke om hvem som kan "klare å gjøre hva" men rett og slett at en ikke kan gjøre alt. dermed deler vi opp arbeidsoppgavene.

 

Jeg blir faktisk provosert når man snakker nedlatende om sykepleier eller TM, som begge er veldig underbetalte yrkesgrupper med stort ansvar og viktig funksjon. 

Anonymkode: 8ee07...38b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv som lege og det irriterer også meg når man ser ned på hverandre på sykehuset/helsevesenet. Helsevesenet ville ikke fungert uten alle de yrkesgrupper som eksistere der, vi er alle utrolig avhengig av hverandre for at ikke hele systemet skal kollapse.  

Jeg opplever dessverre også at dette skjer mellom alle yrkesgruppene på sykehuset. Det er dog viktig å huske på st vi alle har forskjellige primære funksjoner og vi har valgt forskjellige yrker. Det handler ikke om hvem som kan "klare å gjøre hva" men rett og slett at en ikke kan gjøre alt. dermed deler vi opp arbeidsoppgavene.

 

Jeg blir faktisk provosert når man snakker nedlatende om sykepleier eller TM, som begge er veldig underbetalte yrkesgrupper med stort ansvar og viktig funksjon. 

Anonymkode: 8ee07...38b

Tipper du er glad i  sykepleiere da. De fleste er ikke de.t

Endret av ambivalentReaction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke klassifisert deg under samlebetegnelsen "flere" 

Anonymkode: 8ee07...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som TS er selv sykepleierstudent med bakgrunn som helsefagarbeider/hjelpepleier. Nå under utdannelsen som sykepleier blir jeg mer og mer irritert på hvordan lærere/forelesere snakker nedlatende om mitt tidligere yrke, og ikke minst hvordan andre med studenter tror de er så mye bedre og flinkere enn hjelpepleiere, selv på 1 året merket jeg disse holdningene. Og ja, så klart! Jeg forstår forskjellen om at sykepleieren kan gjøre det hjelpepleierem gjør + medisiner og alt annet. Men jeg synes det er dårlig å ha en mindreverdigene holdning til den yrkesgruppen som faktisk skal være de du skal samarbeide tettest med sol ferdigutdannet!  

Jeg har hørt med studenter si at de er glad de ikke skal stelle når de er ferdig utdannet for det hadde man hjelpepleiere til.

i arbeidssituasjon har jeg opplevd for eksempel at sykepleier ikke ville ta del i å servere måltid da hun ikke hadde gått på høyskole for å dele ut mat

Og når jeg leste på Facebook her om dagen om at sykepleiestudenter skal få lønn under praksis ble jeg bare enda mer irritert! Når argumentene var at lærlinger fikk lønn, mente sykepleierstudentene at de også hadde krav på det, siden det var en stor forskjell på gradene mellom disse to yrkene! Bare halo menneske! Du tar en 3 årig grad på høyskole, dvs den laveste graden du kan oppnå. Du redder ikke verden som sykepleier, du redder den sammen med alle yrkesgruppene fra vaktmester og vaskehjelp til personellet i kantina og kirurgene som operer! 

Det er selvsagt ikke alle, men mange nok til å irritere seg over dette! 

Anonymkode: e457c...461


Mange av sykepleierstudentene er unge og kommer rett fra vgs. Det er en ting å sitte med disse holdningene når man er ung, uerfaren og student, noe annet om man fremdeles har holdningene etter flere år i yrket. Disse holdningene som du opplever ville du mest sannsynlig funnet innenfor de fleste studieretningene, det vil alltid være noen som tenker slik, både av studenter og av de med lengre erfaring, slik er det bare. De fleste "vokser" i løpet av utdannelsen, heldigvis får man et annet syn på ting jo mer man lærer og jo mer erfaring man får. Selv med noen sidrumpa unntak her og der, om det er studenter som er høye på seg selv eller godt voksne som har vokst seg fast i jobben, så er det utrolig mange som gjør en fantastisk god jobb og ser viktigheten av alle oppgavene, små som store, samt et godt samarbeid på tvers av yrkesgrupper.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...