Gå til innhold

Sykepleiere/studenter høye på seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg som TS er selv sykepleierstudent med bakgrunn som helsefagarbeider/hjelpepleier. Nå under utdannelsen som sykepleier blir jeg mer og mer irritert på hvordan lærere/forelesere snakker nedlatende om mitt tidligere yrke, og ikke minst hvordan andre med studenter tror de er så mye bedre og flinkere enn hjelpepleiere, selv på 1 året merket jeg disse holdningene. Og ja, så klart! Jeg forstår forskjellen om at sykepleieren kan gjøre det hjelpepleierem gjør + medisiner og alt annet. Men jeg synes det er dårlig å ha en mindreverdigene holdning til den yrkesgruppen som faktisk skal være de du skal samarbeide tettest med sol ferdigutdannet!  

Jeg har hørt med studenter si at de er glad de ikke skal stelle når de er ferdig utdannet for det hadde man hjelpepleiere til.

i arbeidssituasjon har jeg opplevd for eksempel at sykepleier ikke ville ta del i å servere måltid da hun ikke hadde gått på høyskole for å dele ut mat

Og når jeg leste på Facebook her om dagen om at sykepleiestudenter skal få lønn under praksis ble jeg bare enda mer irritert! Når argumentene var at lærlinger fikk lønn, mente sykepleierstudentene at de også hadde krav på det, siden det var en stor forskjell på gradene mellom disse to yrkene! Bare halo menneske! Du tar en 3 årig grad på høyskole, dvs den laveste graden du kan oppnå. Du redder ikke verden som sykepleier, du redder den sammen med alle yrkesgruppene fra vaktmester og vaskehjelp til personellet i kantina og kirurgene som operer! 

Det er selvsagt ikke alle, men mange nok til å irritere seg over dette! 

Anonymkode: e457c...461

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får jo ikke det da. De ønsket seg det. Stor forskjell. 

Og ja, de er litt høye på seg selv. :)

Anonymkode: 44457...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hverken hjelpepleier eller sykepleier. Men å snakke nedlatende om personer med lavere utdannelse er jo veldig unødvendig og spesielt. Når det er sagt, er jeg på mange måter enig i at man skal gjøre de oppgavene man er ansatt for. Dersom det på en arbeidsplass er hjelpepleiernes oppgave å dele ut mat, skal det ikke forventes at andre alltid skal måtte hjelpe til. Sannsynligvis har sykepleierne mye annet de skal gjøre. Det er heller ikke økonomisk for arbeidsplassen at personal med høyere kompetanse skal gjøre jobb som andre kan utføre. 

Anonymkode: b9559...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som TS er selv sykepleierstudent med bakgrunn som helsefagarbeider/hjelpepleier. Nå under utdannelsen som sykepleier blir jeg mer og mer irritert på hvordan lærere/forelesere snakker nedlatende om mitt tidligere yrke, og ikke minst hvordan andre med studenter tror de er så mye bedre og flinkere enn hjelpepleiere, selv på 1 året merket jeg disse holdningene. Og ja, så klart! Jeg forstår forskjellen om at sykepleieren kan gjøre det hjelpepleierem gjør + medisiner og alt annet. Men jeg synes det er dårlig å ha en mindreverdigene holdning til den yrkesgruppen som faktisk skal være de du skal samarbeide tettest med sol ferdigutdannet!  

Jeg har hørt med studenter si at de er glad de ikke skal stelle når de er ferdig utdannet for det hadde man hjelpepleiere til.

i arbeidssituasjon har jeg opplevd for eksempel at sykepleier ikke ville ta del i å servere måltid da hun ikke hadde gått på høyskole for å dele ut mat

Og når jeg leste på Facebook her om dagen om at sykepleiestudenter skal få lønn under praksis ble jeg bare enda mer irritert! Når argumentene var at lærlinger fikk lønn, mente sykepleierstudentene at de også hadde krav på det, siden det var en stor forskjell på gradene mellom disse to yrkene! Bare halo menneske! Du tar en 3 årig grad på høyskole, dvs den laveste graden du kan oppnå. Du redder ikke verden som sykepleier, du redder den sammen med alle yrkesgruppene fra vaktmester og vaskehjelp til personellet i kantina og kirurgene som operer! 

Det er selvsagt ikke alle, men mange nok til å irritere seg over dette! 

Anonymkode: e457c...461

Klassisk mindreverdighetskompleks blant mennesket, de identifiserer seg selv i hva jobben deres er/skal bli, og vil rakke ned på de som er lavere i rang i deres øyne.

 

Du kan banne på at leger kan ha samme innstilling til sykepleiere, som sykepleiere har til hjelpepleiere. Akkurat som NHH-studenter vil rakke ned på BI-studenter. Such is the nature of mankind.

Endret av King in the North
STYGG særskrivingsfeil.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk mindreverdighets kompleks blant mennesket, de identifiserer seg selv i hva jobben deres er/skal bli, og vil rakke ned på de som er lavere i rang i deres øyne.

 

Du kan banne på at leger kan ha samme innstilling til sykepleiere, som sykepleiere har til hjelpepleiere. Akkurat som NHH-studenter vil rakke ned på BI-studenter. Such is the nature of mankind.

Dette stemmer nok. Har også snakket med sykepleiere som reagerer på hvordan enkelte hjelpepleiere forholder seg til dem. Det kan ikke bare være greit å jobbe et sted med så strengt hierarki.

Anonymkode: 96d87...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hverken hjelpepleier eller sykepleier. Men å snakke nedlatende om personer med lavere utdannelse er jo veldig unødvendig og spesielt. Når det er sagt, er jeg på mange måter enig i at man skal gjøre de oppgavene man er ansatt for. Dersom det på en arbeidsplass er hjelpepleiernes oppgave å dele ut mat, skal det ikke forventes at andre alltid skal måtte hjelpe til. Sannsynligvis har sykepleierne mye annet de skal gjøre. Det er heller ikke økonomisk for arbeidsplassen at personal med høyere kompetanse skal gjøre jobb som andre kan utføre. 

Anonymkode: b9559...53a

Nå er faktisk det å dele ut mat/mate en del av utdannelsen til en sykepleier og noe som går under grunnleggende sykepleie. Dermed er det også noe en sykepleier skal kunne gjøre. Selvsagt dersom man har andre ting å gjøre så er det greit, men ikke for å sitte på pauserommet å lese se og hør. 

Anonymkode: e457c...461

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen kan nok være litt høy på seg selv. Jeg har ikke merket at lærere har snakket nedlatende om helsefagarbeider o.l. da. Men jeg merker at noen studenter og sykepleiere i praksis tror de kan og vet best. Alle "drittoppgaver" gir de videre til assistenter/helsefagarbeidere. Og så klager de f.eks. om det kommer eldre halvdemente damer inn som trenger hjelp til stell, toalettbesøk og mating...Slike folk burde ikke blitt sykepleiere! Men heldigvis er de fleste jeg har møtt ikke slik. Selvfølgelig kan det være tungt med mye stelling, mating osv. Og det kan ta mer tid enn vanlig. Men har man valgt å bli sykepleier så vet man at alle dager er forskjellig, alle pasienter er forskjellig og alle pasienter har forskjellige behov som må dekkes. Det nytter ikke å klage. Vi skal yte vårt beste for at pasientens behov blir dekket. Liker man ikke stell, mating, bleieskift, å hjelpe folk på toalettet eller lignende så får man heller sørge for å jobbe et sted man sjeldent trenger å gjøre slik. 

Når det gjelder lønn for sykepleiestudenter så synes jeg faktisk man burde fått litt under praksis hvertfall. Vi gjør utrolig mye jobb når vi er i praksis. Vi letter på tidspresset avdelingene allerede har og de fleste av oss studenter "løper" rundt for å få alt gjort. Og jeg føler de fleste praksisplasser forventer ekstremt mye av oss i forhold til å få dagene til å gå rundt. Noen ganger føler jeg at jeg ikke har fått vært student under praksis, men heller vært en ansatt. Så enten burde det blitt gitt noe lønn eller så må praksisen tilrettelegges slik man får vært student og ha god tid uten å måte kave seg gjennom dagene fordi praksisstedet legger press på hvor mye du skal få gjort av deres arbeid. 

Anonymkode: 7ee44...c6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt. Lønn for å være i praksis når man får studielån er bare reinspikka tull!

Og jeg studerer selv på en utdanning der jeg må ut i praksis....

Anonymkode: 96d87...8ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som TS er selv sykepleierstudent med bakgrunn som helsefagarbeider/hjelpepleier. Nå under utdannelsen som sykepleier blir jeg mer og mer irritert på hvordan lærere/forelesere snakker nedlatende om mitt tidligere yrke, og ikke minst hvordan andre med studenter tror de er så mye bedre og flinkere enn hjelpepleiere, selv på 1 året merket jeg disse holdningene. Og ja, så klart! Jeg forstår forskjellen om at sykepleieren kan gjøre det hjelpepleierem gjør + medisiner og alt annet. Men jeg synes det er dårlig å ha en mindreverdigene holdning til den yrkesgruppen som faktisk skal være de du skal samarbeide tettest med sol ferdigutdannet!  

Jeg har hørt med studenter si at de er glad de ikke skal stelle når de er ferdig utdannet for det hadde man hjelpepleiere til.

i arbeidssituasjon har jeg opplevd for eksempel at sykepleier ikke ville ta del i å servere måltid da hun ikke hadde gått på høyskole for å dele ut mat

Og når jeg leste på Facebook her om dagen om at sykepleiestudenter skal få lønn under praksis ble jeg bare enda mer irritert! Når argumentene var at lærlinger fikk lønn, mente sykepleierstudentene at de også hadde krav på det, siden det var en stor forskjell på gradene mellom disse to yrkene! Bare halo menneske! Du tar en 3 årig grad på høyskole, dvs den laveste graden du kan oppnå. Du redder ikke verden som sykepleier, du redder den sammen med alle yrkesgruppene fra vaktmester og vaskehjelp til personellet i kantina og kirurgene som operer! 

Det er selvsagt ikke alle, men mange nok til å irritere seg over dette! 

Anonymkode: e457c...461

Nå er ikke sykepleiere noe annet enn en pleier de heller da, med begrenset ansvar. De må ha godkjenning fra legen i det meste de gjør, så er nok mindreverdighetskomplekser det der. Og å dele ut mat er også en del av å pleie syke.

Har sagt det før, og sier det igjen - sykepleierutdannelse burde vært en yrkesfaglig utdannelse, og har ingenting i høyskolesystemet å gjøre.

Nå er det også sånn at i andre deler av arbeidslivet så er det mange som har en jobb der de må gjøre arbeid der de ikke får utnyttet kompetansen, men sånn er faktisk arbeidslivet, og det er enhver sitt ansvar å sørge for at man har en jobb der man får utnyttet utdannelse og kompetanse, dersom man ønsker det.

Sykepleiere og lærere har en tendens til å tro at de er en spesiell gruppe, som skal skjermes mot alle endringer i arbeidslivet og effektivitetskrav. De ønsker lik lønn som ingeniørene på grunnlag av antall år på skole, men vil ikke konkurranseutsettes og få lønn etter kvalifikasjoner. Litt selvmotsigende, men de vet ikke bedre stakkars....;-)

Anonymkode: 0aa05...aeb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man ikke skjære alle under en kam. Nå er jeg ferdig utdannet sykepleier, men hadde aldri begynt på utdannelsen om jeg hadde visst hvor jævlig enkelte sykepleiere behandler studentene sine. Jeg begynte som assistent selv, og for meg må du være assistent, vaskedame, overlege eller helsefagarbeider og jeg vil snakke til deg på lik måte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man ikke skjære alle under en kam. Nå er jeg ferdig utdannet sykepleier, men hadde aldri begynt på utdannelsen om jeg hadde visst hvor jævlig enkelte sykepleiere behandler studentene sine. Jeg begynte som assistent selv, og for meg må du være assistent, vaskedame, overlege eller helsefagarbeider og jeg vil snakke til deg på lik måte. 

Bra! Sånne sykepleiere vil vi ha! :hug:

Anonymkode: 96d87...8ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som TS er selv sykepleierstudent med bakgrunn som helsefagarbeider/hjelpepleier. Nå under utdannelsen som sykepleier blir jeg mer og mer irritert på hvordan lærere/forelesere snakker nedlatende om mitt tidligere yrke, og ikke minst hvordan andre med studenter tror de er så mye bedre og flinkere enn hjelpepleiere, selv på 1 året merket jeg disse holdningene. Og ja, så klart! Jeg forstår forskjellen om at sykepleieren kan gjøre det hjelpepleierem gjør + medisiner og alt annet. Men jeg synes det er dårlig å ha en mindreverdigene holdning til den yrkesgruppen som faktisk skal være de du skal samarbeide tettest med sol ferdigutdannet!  

Jeg har hørt med studenter si at de er glad de ikke skal stelle når de er ferdig utdannet for det hadde man hjelpepleiere til.

i arbeidssituasjon har jeg opplevd for eksempel at sykepleier ikke ville ta del i å servere måltid da hun ikke hadde gått på høyskole for å dele ut mat

Og når jeg leste på Facebook her om dagen om at sykepleiestudenter skal få lønn under praksis ble jeg bare enda mer irritert! Når argumentene var at lærlinger fikk lønn, mente sykepleierstudentene at de også hadde krav på det, siden det var en stor forskjell på gradene mellom disse to yrkene! Bare halo menneske! Du tar en 3 årig grad på høyskole, dvs den laveste graden du kan oppnå. Du redder ikke verden som sykepleier, du redder den sammen med alle yrkesgruppene fra vaktmester og vaskehjelp til personellet i kantina og kirurgene som operer! 

Det er selvsagt ikke alle, men mange nok til å irritere seg over dette! 

Anonymkode: e457c...461

Well,I have news for those girls:

De har mye stell i vente,og det kommer de fort til å erfare når de kommer ut i virkelighetes arbeidsliv.

 

 

Anonymkode: 4ac12...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen få som bare er slik, ikke alle. Jeg jobber daglig sammen med både sykepleiere og hjelpepleiere, og mange av dem er gode medarbeidere som gjør jobbene sine og samarbeider godt. Det er selvsagt noen som har nedsettende syn på andre yrkesgrupper enn sine egne. Det er for noen veldig viktig å markere hvem de er og hvordan maktforholdet er. Så er det gjerne sånn at studenter som får veiledere i praksis som rakker ned på helsefagarbeidere, vil plukke dette opp og gjøre det selv. Det er synd at det er sånn, men det er på ingen måte unikt, sånn er det overalt hvor det finnes hierarki. 

Anonymkode: f0613...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Well,I have news for those girls:

De har mye stell i vente,og det kommer de fort til å erfare når de kommer ut i virkelighetes arbeidsliv.

 

 

Anonymkode: 4ac12...0d0

Ja, tror mange av de fikk seg en a-ha opplevelse under sykehjemspraksisen! 

Anonymkode: e457c...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette merker jeg godt på "mitt" sykehjem.


Vi har flere sykepleiere som aldri er med på stell og matlaging. Det eneste de gjør er å snike seg unna for å sette seg på pcen, eller gjøre sykepleieroppgaver. Hun er flink til å beordre andre hva de skal gjøre, og hvem de kan stelle. Husker en gang hun sa til meg "Du.....*navn* skal på do", og jeg bare "Okeei? Hjalp du henne eller?", og hun bare "Nei? Jeg har så mye annet å gjøre". Bah.... Det er mange som har fått tilsnakk, men ser ikke ut til at det forbedrer seg.

 

Anonymkode: 4c921...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver jeg mye negativt, men det er på ingen måte meningen å generalisere eller trykke ned hjelpepleierne. De gjør en super jobb :)

Jeg hadde aldri orket å være hjelpepleier. Det erfarte jeg fort under sykehjems-praksis! All respekt til dem :) De som klarer å dra på jobb dag ut og dag inn mens de sliter ut kropp, må gjøre vanskelige prioriteringer og føler at de opplever mye nedlatende holdninger fortjener så mye bedre!

Når det kommer til at sykepleiestudenter sier at "jeg er glad for at vi slipper å gjøre .... fordi vi har hjelpepleiere som gjør det" så tenker jeg at det er litt som menn som kaller det å lage mat og vaske klær for kvinnfolkarbeid. Det er egentlig et uttrykk for at man har lyst til å slippe å gjøre det selv- uten at det på noen som helst måte rettferdiggjør å snakke på en nedlatende måte.

Noe av grunnen til at en del sykepleiere ofte kan bli irriterte over hjelpepleiere er at en del hjelpepleiere ofte begynner å klage og sammenligne egne arbeidsforhold og lønnskår med sykepleiernes akkurat i de periodene der sykepleierne driver lønnskamp eller ønsker bedre arbeidsvilkår. De henger seg med andre ord på og bidrar til å svekke begge yrkesgrupper istedenfor å separere seg fra sykepleierne.

En annen ting jeg tenker at kan gi litt negativ holdning til hjelpepleiere er at sykepleiestudenter ofte føler at de blir brukt som arbeidskraft under sykehjems-praksis. Graden av dette varierer fra sted til sted og fra avdeling til avdeling. Jeg synes høgskolene bør informere hjelpepleierne om hva spl. studentene skal gjennom under praksis.

Endret av Personenmeg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er ikke sykepleiere noe annet enn en pleier de heller da, med begrenset ansvar. De må ha godkjenning fra legen i det meste de gjør, så er nok mindreverdighetskomplekser det der. Og å dele ut mat er også en del av å pleie syke.

Har sagt det før, og sier det igjen - sykepleierutdannelse burde vært en yrkesfaglig utdannelse, og har ingenting i høyskolesystemet å gjøre.

Nå er det også sånn at i andre deler av arbeidslivet så er det mange som har en jobb der de må gjøre arbeid der de ikke får utnyttet kompetansen, men sånn er faktisk arbeidslivet, og det er enhver sitt ansvar å sørge for at man har en jobb der man får utnyttet utdannelse og kompetanse, dersom man ønsker det.

Sykepleiere og lærere har en tendens til å tro at de er en spesiell gruppe, som skal skjermes mot alle endringer i arbeidslivet og effektivitetskrav. De ønsker lik lønn som ingeniørene på grunnlag av antall år på skole, men vil ikke konkurranseutsettes og få lønn etter kvalifikasjoner. Litt selvmotsigende, men de vet ikke bedre stakkars....;-)

Anonymkode: 0aa05...aeb

De fortjener bedre lønn enn tullejobben ingeniør.

Anonymkode: 62e1c...38e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette merker jeg godt på "mitt" sykehjem.


Vi har flere sykepleiere som aldri er med på stell og matlaging. Det eneste de gjør er å snike seg unna for å sette seg på pcen, eller gjøre sykepleieroppgaver. Hun er flink til å beordre andre hva de skal gjøre, og hvem de kan stelle. Husker en gang hun sa til meg "Du.....*navn* skal på do", og jeg bare "Okeei? Hjalp du henne eller?", og hun bare "Nei? Jeg har så mye annet å gjøre". Bah.... Det er mange som har fått tilsnakk, men ser ikke ut til at det forbedrer seg.

 

Anonymkode: 4c921...764

Det er nok mange sykepleiere som er høye på seg selv, men tror ikke denne yrkesgruppen er mer høy på seg selv enn andre. Hvorfor i alle dager skulle de det? Jeg jobber selv som sykepleier. Jeg deler ut medisiner, tar del i stell, er med på å dele ut maten samtidig som jeg gir ut medisiner, tar blodprøver, gjør papirarbeid som å sende forespørsel om tvangsvedtak til fylkesmannen, etterlyser journaler, tar imot nye pasienter, tar alt av BT, u-stixer og lignende, dokumenterer, har legevisitter, må ta avgjørelser selv om når å kontakte lege, takle akutte situasjoner osv, da jeg ofte er alene sykepleier på vakt. Jeg har sjeldent matpause, og om jeg har det får jeg aldri 30 minutter. Jeg går med tissehast store deler av dagen fordi jeg ikke har tid å gå på do, er jeg heldig får jeg gått 1 gang på vakt. Jeg er konstant tørr i munnen fordi jeg ikke får drukket nok, etter hver vakt er jeg sår i beina og har lett hodepine. Jeg jobber med assistenter og hjelpepleiere som jeg setter enormt pris på, men det er faktisk slik at mye av det jeg gjør er arbeidsoppgaver de ikke har. Så i tillegg til å ta del i stell, servere mat og drikke, hjelpe pasienter på toalett og tørke opp dritt, så gjør jeg faktisk ørten andre ting som hjelpepleierne ikke trenger å tenke på. Så ja, av og til sitter vi på pc og jobber, mens vi ser at dere sitter på sofaen og drikker kaffe mens pasientene gir tydelig signal om at de må på toalettet. Da kan det hende vi spør om du kan hjelpe de. 

 

Det er så utrolig mange ganger jeg føler at noen hjelpepleiere/helsefagarbeidere ikke har innsikt i hva jeg egentlig gjør. Ikke gidder jeg å påpeke det heller. Og forresten, når jeg arbeider på pc så kan jeg ikke gå på kontoret. Jeg må alltid jobbe i samme rom som pasientene, der jeg stadig blir avbrutt, utsatt for støy fra pasienter og kolleger. Det er utrolig provoserende å springe seg ihjel mens andre gir deg en følelse av at du ikke gjør en dritt. 

Mange av dere går også med forutinntatte holdninger der dere alltid tror det verste. Tenk om ikke sykepleiere ser ned på dere i det hele tatt? Har dere tenkt på det? Selv om vi delegerer(noe som er en del av jobben) så betyr det ikke at vi er bitchy eller høy på oss selv. Det kalles for å være et team. 

Og denne tråden er helt for jævlig selvmotsigende. Begynner med at sykepleiere visstnok er arrogante og ser ned på folk, men nesten samtlige svar er fra nettopp arrogante mennesker. Som snakker dritt om sykepleiere. Merkelig. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange sykepleiere som er høye på seg selv, men tror ikke denne yrkesgruppen er mer høy på seg selv enn andre. Hvorfor i alle dager skulle de det? Jeg jobber selv som sykepleier. Jeg deler ut medisiner, tar del i stell, er med på å dele ut maten samtidig som jeg gir ut medisiner, tar blodprøver, gjør papirarbeid som å sende forespørsel om tvangsvedtak til fylkesmannen, etterlyser journaler, tar imot nye pasienter, tar alt av BT, u-stixer og lignende, dokumenterer, har legevisitter, må ta avgjørelser selv om når å kontakte lege, takle akutte situasjoner osv, da jeg ofte er alene sykepleier på vakt. Jeg har sjeldent matpause, og om jeg har det får jeg aldri 30 minutter. Jeg går med tissehast store deler av dagen fordi jeg ikke har tid å gå på do, er jeg heldig får jeg gått 1 gang på vakt. Jeg er konstant tørr i munnen fordi jeg ikke får drukket nok, etter hver vakt er jeg sår i beina og har lett hodepine. Jeg jobber med assistenter og hjelpepleiere som jeg setter enormt pris på, men det er faktisk slik at mye av det jeg gjør er arbeidsoppgaver de ikke har. Så i tillegg til å ta del i stell, servere mat og drikke, hjelpe pasienter på toalett og tørke opp dritt, så gjør jeg faktisk ørten andre ting som hjelpepleierne ikke trenger å tenke på. Så ja, av og til sitter vi på pc og jobber, mens vi ser at dere sitter på sofaen og drikker kaffe mens pasientene gir tydelig signal om at de må på toalettet. Da kan det hende vi spør om du kan hjelpe de. 

 

Det er så utrolig mange ganger jeg føler at noen hjelpepleiere/helsefagarbeidere ikke har innsikt i hva jeg egentlig gjør. Ikke gidder jeg å påpeke det heller. Og forresten, når jeg arbeider på pc så kan jeg ikke gå på kontoret. Jeg må alltid jobbe i samme rom som pasientene, der jeg stadig blir avbrutt, utsatt for støy fra pasienter og kolleger. Det er utrolig provoserende å springe seg ihjel mens andre gir deg en følelse av at du ikke gjør en dritt. 

Mange av dere går også med forutinntatte holdninger der dere alltid tror det verste. Tenk om ikke sykepleiere ser ned på dere i det hele tatt? Har dere tenkt på det? Selv om vi delegerer(noe som er en del av jobben) så betyr det ikke at vi er bitchy eller høy på oss selv. Det kalles for å være et team. 

Og denne tråden er helt for jævlig selvmotsigende. Begynner med at sykepleiere visstnok er arrogante og ser ned på folk, men nesten samtlige svar er fra nettopp arrogante mennesker. Som snakker dritt om sykepleiere. Merkelig. 

 


Herlighet så personlig du tok innlegget mitt da. Nå snakker jeg om folk som ALDRI tar del i stell. Jeg sier ikke at sykepeiere ikke har mye å gjøre, for det har de. Men når noen av de jeg jobber med overlater "drittjobben" til meg som er assistent, så blir jeg irritert.

Anonymkode: 4c921...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange sykepleiere som er høye på seg selv, men tror ikke denne yrkesgruppen er mer høy på seg selv enn andre. Hvorfor i alle dager skulle de det? Jeg jobber selv som sykepleier. Jeg deler ut medisiner, tar del i stell, er med på å dele ut maten samtidig som jeg gir ut medisiner, tar blodprøver, gjør papirarbeid som å sende forespørsel om tvangsvedtak til fylkesmannen, etterlyser journaler, tar imot nye pasienter, tar alt av BT, u-stixer og lignende, dokumenterer, har legevisitter, må ta avgjørelser selv om når å kontakte lege, takle akutte situasjoner osv, da jeg ofte er alene sykepleier på vakt. Jeg har sjeldent matpause, og om jeg har det får jeg aldri 30 minutter. Jeg går med tissehast store deler av dagen fordi jeg ikke har tid å gå på do, er jeg heldig får jeg gått 1 gang på vakt. Jeg er konstant tørr i munnen fordi jeg ikke får drukket nok, etter hver vakt er jeg sår i beina og har lett hodepine. Jeg jobber med assistenter og hjelpepleiere som jeg setter enormt pris på, men det er faktisk slik at mye av det jeg gjør er arbeidsoppgaver de ikke har. Så i tillegg til å ta del i stell, servere mat og drikke, hjelpe pasienter på toalett og tørke opp dritt, så gjør jeg faktisk ørten andre ting som hjelpepleierne ikke trenger å tenke på. Så ja, av og til sitter vi på pc og jobber, mens vi ser at dere sitter på sofaen og drikker kaffe mens pasientene gir tydelig signal om at de må på toalettet. Da kan det hende vi spør om du kan hjelpe de. 

 

Det er så utrolig mange ganger jeg føler at noen hjelpepleiere/helsefagarbeidere ikke har innsikt i hva jeg egentlig gjør. Ikke gidder jeg å påpeke det heller. Og forresten, når jeg arbeider på pc så kan jeg ikke gå på kontoret. Jeg må alltid jobbe i samme rom som pasientene, der jeg stadig blir avbrutt, utsatt for støy fra pasienter og kolleger. Det er utrolig provoserende å springe seg ihjel mens andre gir deg en følelse av at du ikke gjør en dritt. 

Mange av dere går også med forutinntatte holdninger der dere alltid tror det verste. Tenk om ikke sykepleiere ser ned på dere i det hele tatt? Har dere tenkt på det? Selv om vi delegerer(noe som er en del av jobben) så betyr det ikke at vi er bitchy eller høy på oss selv. Det kalles for å være et team. 

Og denne tråden er helt for jævlig selvmotsigende. Begynner med at sykepleiere visstnok er arrogante og ser ned på folk, men nesten samtlige svar er fra nettopp arrogante mennesker. Som snakker dritt om sykepleiere. Merkelig. 

 

Signerer denne. Virker som om folk har lite kunnskap om alt man som sykepleir gjør ila en vakt. De skal gjerne få bli med meg på ei vakt så får de se selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...