Gå til innhold

20 år - enda ikke gått vgs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke hvor jeg skulle poste dette, men prøver her. Må bare flytte hvis ønskelig.

Jeg er ei jente på 20 år og har ikke fullført noen år på vgs. Dette stresser meg, og jeg angrer så på at jeg ikke bare fullførte når jeg enda bodde hjemme og nettopp gikk ut av ungdomsskolen. Samtidig som jeg har hatt psykiske problemer, og på det tidspunkt ikke var i stand til å fullføre.

Jeg bor nå med kjæreste og jobber fulltid, men tenker mye på hva jeg vil med livet mitt. Hva jeg skal gjøre de neste årene. Jeg ønsker en utdannelse, men vet hverken hva jeg vil bli eller om jeg i det hele tatt klarer å fullføre videregående. Motivasjonen er ikke tilstede. 

I jobb går det helt fint, jeg kommer meg opp om dagene, går på jobb og trives. Mens med skole er det stikk motsatt. Samtidig som jeg ikke ser annen utvei enn å bare gå vgs. Ser bare ikke hvordan jeg skal få det til.

Noen tips og råd? Noen som har vært i min situasjon? Jeg er skuffet over meg selv, og føler meg så mislykket for å ikke ha kommet lengre i "livet" enn jeg har..

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal også sies at det er enda mer demotiverende at hele hverdagen min vil gå til jobb/skole. Stipend vil ikke være nok til å klare meg. Dermed må jeg jobbe ved siden av, og vil ha lite fritid. Det vet jeg ikke om jeg takler, da jeg trenger den fritiden jeg har nå til å slappe av/gjøre andre ting. Ser ikke for meg meg være opptatt med jobb/skole hele tiden, i opptil flere år.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en jobb hvor det er en relevant utdanning du kan komme inn på uten videregående?

Jeg jobber som selger. Trives nå, men ser ikke for meg å gjøre det til jeg blir gammel.. :/

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta VGS som privatist, mesteparten er dødsenkelt. Internasjonal engelsk feks, det er bare engelsk. Norsk er mest bare skriving. Gym er en enkel prøve. Bare meld deg opp til alt så kan du bli trafikklærer etterpå. Da kan du om tre år være trafikklærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lest deg opp på 23/5 regelen? Er nå 25 år og har endelig bestemt meg for å få meg en utdannelse, håper jeg kommer inn på skole nå i januar :) 

Anonymkode: 834d6...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal også sies at det er enda mer demotiverende at hele hverdagen min vil gå til jobb/skole. Stipend vil ikke være nok til å klare meg. Dermed må jeg jobbe ved siden av, og vil ha lite fritid. Det vet jeg ikke om jeg takler, da jeg trenger den fritiden jeg har nå til å slappe av/gjøre andre ting. Ser ikke for meg meg være opptatt med jobb/skole hele tiden, i opptil flere år.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Sånn blir det siden du var ikke tenkte lengre da du var yngre. Du får bite tennene sammen og bare tenke som så at du skal klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes tanken på fulltid vgs er tung, kan du jo vurdere å ta enkeltfag som privatist. Det vil selvfølgelig ta lenger tid, men da kan du ta så mange fag som du orker/klarer av gangen, og så kommer du deg sakte, men sikkert gjennom :)

Anonymkode: 34dce...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta VGS som privatist, mesteparten er dødsenkelt. Internasjonal engelsk feks, det er bare engelsk. Norsk er mest bare skriving. Gym er en enkel prøve. Bare meld deg opp til alt så kan du bli trafikklærer etterpå. Da kan du om tre år være trafikklærer.

Har hørt at det er tøft, og at man må være veldig disiplinert. Er jo også ganske dyrt. Hele VGS blir jo noen eksamner (1000 kr for hver eksamen)?

Hehe, trafikklærer tror jeg ikke jeg vil bli, men jeg vil hvertfall ha generell studiekompetanse, slik at jeg har muligheter.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lest deg opp på 23/5 regelen? Er nå 25 år og har endelig bestemt meg for å få meg en utdannelse, håper jeg kommer inn på skole nå i januar :) 

Anonymkode: 834d6...a61

Nei? Kan du fortelle litt om hva det er? :)

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tjue år og er enda ikke helt ferdig med videregående. Har tatt opp mye fag som privatist siden jeg droppet ut. Det føles ikke noe særlig kult å henge etter, og at man liksom burde ha kommet lenger. Selv så blir jeg ferdig til neste vår. 

Du har vel ikke lenger krav på videregående, men kanskje privatist hadde vært en mulighet? Det koster jo litt hvis du må ta opp alle fagene så klart, men det vil du jo få igjen på hvis du får deg en skikkelig utdannelse. 

Du har jo denne 23/25 regelen. Hvis du er gammel nok og har jobbet en viss periode så får du studiekompetanse med bare Norsk, engelsk, gym, matte, eller noe sånt. Er ikke helt sikker på hvordan den virker. 

Anonymkode: 292f0...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir det siden du var ikke tenkte lengre da du var yngre. Du får bite tennene sammen og bare tenke som så at du skal klare det. 

Dessverre var ikke det så lett da jeg var psykisk syk.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre var ikke det så lett da jeg var psykisk syk.
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Forstår, men livet må gå videre og nu er det tid for skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tjue år og er enda ikke helt ferdig med videregående. Har tatt opp mye fag som privatist siden jeg droppet ut. Det føles ikke noe særlig kult å henge etter, og at man liksom burde ha kommet lenger. Selv så blir jeg ferdig til neste vår. 

Du har vel ikke lenger krav på videregående, men kanskje privatist hadde vært en mulighet? Det koster jo litt hvis du må ta opp alle fagene så klart, men det vil du jo få igjen på hvis du får deg en skikkelig utdannelse. 

Du har jo denne 23/25 regelen. Hvis du er gammel nok og har jobbet en viss periode så får du studiekompetanse med bare Norsk, engelsk, gym, matte, eller noe sånt. Er ikke helt sikker på hvordan den virker. 

Anonymkode: 292f0...c40

Hm, har man ikke krav på VGS lenger når man har fylt 20?? Det visste jeg ikke..

Ja, har tenkt på privatist, men er ikke noe jeg vil ha råd til om det er himla dyrt. Vet ikke hvor mange eksamener det blir til sammen..

Høres ut som jeg må lese meg litt opp på den regelen.


TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er tøft, og at man må være veldig disiplinert. Er jo også ganske dyrt. Hele VGS blir jo noen eksamner (1000 kr for hver eksamen)?

Hehe, trafikklærer tror jeg ikke jeg vil bli, men jeg vil hvertfall ha generell studiekompetanse, slik at jeg har muligheter.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Hva er galt med å redde liv og bidra til å redde miljøet? Det er et fantastisk givende yrke. Kan ikke forestille meg et bedre yrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å redde liv og bidra til å redde miljøet? Det er et fantastisk givende yrke. Kan ikke forestille meg et bedre yrke

Er ingenting galt med det, ser bare ikke for meg at det er noe for meg. Ellers takk for tipset!

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er galt med å redde liv og bidra til å redde miljøet? Det er et fantastisk givende yrke. Kan ikke forestille meg et bedre yrke

Kan du si deg ferdig med å reklamere for dette yrket nå? Vi skjønner at du er fornøyd med valget ditt, men kjørelærer er ikke jobben for alle. Tro det eller ei.

Anonymkode: 34dce...4ef

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har man ikke krav på VGS lenger når man har fylt 20?? Det visste jeg ikke..
Ja, har tenkt på privatist, men er ikke noe jeg vil ha råd til om det er himla dyrt. Vet ikke hvor mange eksamener det blir til sammen..

Høres ut som jeg må lese meg litt opp på den regelen.


TS

Anonymkode: f3fd0...b19

man får til sammen fem år til å ta vgs mener jeg, så da har du nok ikke rett mer. Kan hende jeg tar feil så klart, du bør absolutt lese deg litt opp på noen regler. Vil anbefale deg å snakke med en rådgiver. Mye av disse greiene kan virke litt komplisert, så kan være greit å få det forklart av noen.

privatist kan virke som mye jobb for noen, men for meg var det mye enklere enn å gå på skolen. Folk er forskjellige så klart, og noen lærer best på skole, imens andre lærer best av seg selv. Det går jo an å ta de vanskeligste fagene på privat vgs. 

Det blir litt penger ja, men som sagt så vil du jo få igjen for det med en utdannelse. Med 23/25 så trenger du ikke å ta opp så fryktelig mange fag heller. 

Anonymkode: 292f0...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får til sammen fem år til å ta vgs mener jeg, så da har du nok ikke rett mer. Kan hende jeg tar feil så klart, du bør absolutt lese deg litt opp på noen regler. Vil anbefale deg å snakke med en rådgiver. Mye av disse greiene kan virke litt komplisert, så kan være greit å få det forklart av noen.

privatist kan virke som mye jobb for noen, men for meg var det mye enklere enn å gå på skolen. Folk er forskjellige så klart, og noen lærer best på skole, imens andre lærer best av seg selv. Det går jo an å ta de vanskeligste fagene på privat vgs. 

Det blir litt penger ja, men som sagt så vil du jo få igjen for det med en utdannelse. Med 23/25 så trenger du ikke å ta opp så fryktelig mange fag heller. 

Anonymkode: 292f0...c40

Kan hende du har rett, har bare hørt at man har så og så mange "sjanser" på å fullføre. Mente at jeg enda hadde 1 år med skolerett. Men skal definitivt lese meg litt opp på både regler og det der 23/25.

Hvor kan jeg snakke med en rådgiver?

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...