Gå til innhold

Toyota Aygo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg bruktbil og har lyst på en som ikke er så voldsomt dyr. Jeg har ikke barn, og har derfor ikke behov for spesielt mye plass. Jeg har sett litt på Toyota Aygo, og synes det virker som en rimelig og grei bil, men den omtales som en typisk bybil, mens jeg tenker å bruke den på motorveien til og fra jobb. Jeg kunne derfor tenke meg å høre om noen har erfaring med eller kunnskap om denne bilen. Vil den gjøre susen når jeg tenker å bruke den til en drøy halvtimes motorveikjøring til og fra jobb?

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis Toyota er viktig for deg bør det nevnes at Aygo egentlig er en Citroen. Samarbeid mellom Citroen og Toyota for å være mer nøyaktig. En bekjent som er Toyota mekiner omtaler den som Citroen og ikke Toyota konsekvent.:) 

Du bør absolutt prøvekjøre din daglige rute før du kjøper. Over 70% av Toyotakjøpere prøvekjører lite/ingenting men regner med at dette blir sikkert bra.

Selve bilen er sikkert helt ok til sitt bruk.

Men dette er en minimotor med lite hk, lavt giret og dårlig støyisolert. En bybil , som du skriver.

Å ligge 30 min på motorveg med en slik hver dag hadde ikke jeg satset på. Mye støy, alltid et gir for lite og ikke sparer man drivstoff heller. Hvis du går for en modell større Focus/Golf/Auris/KIA ceed/fiat 500 1.4   mm. med 1.8/2.0 bensin eller 1,5/1,6 turbodiesel så vil du få en mye bedre støyisolert bil, mer stabil I motorveghastighet, laverer turtall I 100 km/t og mindre stressende tilværelse. En å hyle nedover motorvegen med radioen på fullt for å overdøve dekkstøyen hver morgen hadde jeg ikke orket I lengden. En større motor som rusler på lavere turtall bruker heller ikke mer enn liten stresset motor som må jages.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Aygo er en veldig "tut og kjør" bil. Den er perfekt hvis du kun trenger en bil til og fra butikk og korte ærender, men som Commander sier; til ditt bruk høres den feil ut. Jeg ville heller valgt en litt større bil med større motor, f.eks VW Polo, Peugeout 207/208, Skoda Fabia, e.l. De er en fin mellomting mellom bitteliten bil og f.eks Golf og Toyota Auris, og den ekstra plassen tror jeg du ville sette pris på. 

Bestem deg for hvor mye du kunne tenke deg å legge i bil, og prøvekjør flere før du bestemmer deg. Kjøp av seriøs forhandler som tilbyr god garantiordning, og ta en NAF garantiutløpstest før garantien går ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar Commander og 2shy! Noe av grunnen til at jeg har sett på Aygo er at jeg ikke har behov for noe særlig størrelse på bilen, og derfor tenkte jeg at å kjøpe noe smått måtte være optimalt. Jeg ser imidlertid argumentet med støyisolering og høyt turtall på motorveien, så jeg skjønner at jeg burde se etter noe annet. Jeg synes imidlertid kanskje Focus og Golf og den typen er litt vel store igjen med tanke på mine behov. Er det verdt å kjøpe såpass "mye bil" når den kun skal brukes av meg til og fra jobb? Forslagene du kom med @2shy var mer i den størrelsesklassen jeg tenker meg, men jeg er blitt advart mot franske og italienske biler. Jeg er også blitt fortalt at Toyotaer er veldig driftsikre og har lang levetid, så det er noe av grunnen til at jeg så på Toyota i utgangspunktet. Jeg vet ikke om disse påstandene egentlig stemmer?

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere eventuelt om Toyota Yaris? Vil den fungere til mitt formål?

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar Commander og 2shy! Noe av grunnen til at jeg har sett på Aygo er at jeg ikke har behov for noe særlig størrelse på bilen, og derfor tenkte jeg at å kjøpe noe smått måtte være optimalt. Jeg ser imidlertid argumentet med støyisolering og høyt turtall på motorveien, så jeg skjønner at jeg burde se etter noe annet. Jeg synes imidlertid kanskje Focus og Golf og den typen er litt vel store igjen med tanke på mine behov. Er det verdt å kjøpe såpass "mye bil" når den kun skal brukes av meg til og fra jobb? Forslagene du kom med @2shy var mer i den størrelsesklassen jeg tenker meg, men jeg er blitt advart mot franske og italienske biler. Jeg er også blitt fortalt at Toyotaer er veldig driftsikre og har lang levetid, så det er noe av grunnen til at jeg så på Toyota i utgangspunktet. Jeg vet ikke om disse påstandene egentlig stemmer?

Anonymkode: efc69...300

Folk er forskjellig. Golfklassen vil ikke jeg kale "storbil":)

Møkkabiler finner du fra alle land. Nyere peugoet 208-308 eller Citroen C4 ville ikke jeg hatt problem med å anbefale. Italiensk er noe mer frynsete. Men fordelene med verditapet på disse er rimelig nyere brukbiler.. Ref. Fiat 500, som også kommer I Opel Adam utgave.

Toyota har et godt rykte, og det gjør at de er forholdsvis kostbare. Etter min menig er Toyota litt for trauste både på den ene og andre måten. Gammel og velprøvd teknologi=få feilkilder .Yaris med større motor f.eks hybrid eller 1.4 er et helt ok alternativer. Bedre en Aygo ihvertfall. Yaris har jo vokst jevnt og trutt og siste utgaven er på størrelse /større enn tidlige corollaer var.

OBS: Dette er min personlige betrakninger og er ingen fasit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar Commander og 2shy! Noe av grunnen til at jeg har sett på Aygo er at jeg ikke har behov for noe særlig størrelse på bilen, og derfor tenkte jeg at å kjøpe noe smått måtte være optimalt. Jeg ser imidlertid argumentet med støyisolering og høyt turtall på motorveien, så jeg skjønner at jeg burde se etter noe annet. Jeg synes imidlertid kanskje Focus og Golf og den typen er litt vel store igjen med tanke på mine behov. Er det verdt å kjøpe såpass "mye bil" når den kun skal brukes av meg til og fra jobb? Forslagene du kom med @2shy var mer i den størrelsesklassen jeg tenker meg, men jeg er blitt advart mot franske og italienske biler. Jeg er også blitt fortalt at Toyotaer er veldig driftsikre og har lang levetid, så det er noe av grunnen til at jeg så på Toyota i utgangspunktet. Jeg vet ikke om disse påstandene egentlig stemmer?

Anonymkode: efc69...300

Er enig med Commander; møkkabiler finner du fra alle land. Jeg personlig hadde så mye tull med min toyota at jeg kommer aldri til å kjøpe Toyota igjen. Toyota var en av de mest driftssikre bilene, men de har tapt seg. Peugeout´en jeg hadde var derimot en stjerne. Så lenge du kjøper noe nyere så ville jeg ikke vært så skeptisk til franskt (ihvertfall ikke Peugeot).

Jeg tror at du vil få fint utbytte av en bil på størrelse med de jeg nevner, og her har du også litt mer å velge mellom når det gjelder motor. Hvis du hovedsakelig kjører korte strekninger (jeg tolket det som 15 min på motorvei hver vei?), så bør du også gå for en bil med bensinmotor fremfor diesel.

Nå aner jeg ikke hva slags prisklasse du leter i, men denne har en fin motor til ditt bruk. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67725413&searchclickthrough=true
Og den funker hvis du ønsker å kjøre litt lenger også, samt den har god garantiordning. Sistnevnte er alltid en viktig prioritet for meg når jeg kjøper bil, da spiller nesten ikke merket så stor rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to er virkelig gull, det hjelper mye det dere sier! :)

Commander: Golfen er ikke er storbil, men jeg ønsker ikke å bruke mer enn maks 150 000, helst litt mindre (burde sagt det i hovedinnlegget) og jeg har ikke klart å finne noen golf i god stand i den prisklassen. Jeg ønsker definitivt å kjøpe fra forhandler, ikke privat, så da tror jeg det blir vanskelig å få tak i en golf jeg har råd til.

2shy: Jeg bruker drøyt 30 minutter hver vei så det er ikke småkjøring. Det er nesten 10 mil om dagen på motorvei.

Jeg skal ta alt dere har sagt med i betraktningen og legge til Peugeot og Citröen i vurderingen! Jeg har også tittet litt på denne: http://toyota-oslo.no/bruktbil/67816868/ Er det noe åpentbart galt i å vurdere den?

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god hjelp du har fått her! Men jeg ville ikke anbefalt deg Yaris heller, støyisoleringen er ikke noe å skryte over selv i de nyeste modellene og den har heller ikke noe særlig kjørekomfort med tanke på at du skal kjøre nærmere 10 mil om dagen. Som noen sa her oppe så er nyere biler så og si like, og toyota er ikke det samme som det en gang var. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aygo er ikke bare et samarbeid med Citroen, det er et samarbeid mellom Toyota, Citroen og Peugeot. Eneste forskjellen på de bilene er karroseriet (designet utvendig). Dvs at hvis noen mener Aygo er av god kvalitet, så er C1 og 108 av like god kvalitet.

Jeg anbefaler å prøvekjøre en. Du blir overrasket over hvor støyisolert små bybiler har blitt. Jeg har selv kjørt en 108 som lånebil til og fra jobb (i 110-sone i 25 minutter hver vei). Det går helt fint opp til 130km/t og det er ikke nødvendig å ha på hørselvern eller skru opp lyden på musikken noe mer enn andre små biler (Fiesta/Polo som er hakket større). Det er tull fra folk som har gamle fordommer mot små biler. Hadde disse bilene vært så fæle som folk i denne tråden skal ha det til, så hadde ikke halve Europa (hvor de har høyere fartsgrenser enn i Norge) kjørt rundt i små bybiler.

Ønsker du å bruke maks 150 000, så har du råd til en godt utstyrt splitter ny 108/C1 og ha penger til en iskrem på vei hjem etterpå også (Aygo er litt dyrere enn 108/C1).

En par ting må man tenke på med de trillingene: de har veldig lite bagasjerom (akkurat plass til en vanlig reisekoffert på liggende på høykant) og de er ikke de mest sportslige bilene på markedet. Du blir ingen sinke i trafikken, men dersom du legger ned baksetene, drar på Ikea og fyller den med så mye du får plass til blir du nødt til å gire ned i de bratteste bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aygo er ikke bare et samarbeid med Citroen, det er et samarbeid mellom Toyota, Citroen og Peugeot. Eneste forskjellen på de bilene er karroseriet (designet utvendig). Dvs at hvis noen mener Aygo er av god kvalitet, så er C1 og 108 av like god kvalitet.

Jeg anbefaler å prøvekjøre en. Du blir overrasket over hvor støyisolert små bybiler har blitt. Jeg har selv kjørt en 108 som lånebil til og fra jobb (i 110-sone i 25 minutter hver vei). Det går helt fint opp til 130km/t og det er ikke nødvendig å ha på hørselvern eller skru opp lyden på musikken noe mer enn andre små biler (Fiesta/Polo som er hakket større). Det er tull fra folk som har gamle fordommer mot små biler. Hadde disse bilene vært så fæle som folk i denne tråden skal ha det til, så hadde ikke halve Europa (hvor de har høyere fartsgrenser enn i Norge) kjørt rundt i små bybiler.

Ønsker du å bruke maks 150 000, så har du råd til en godt utstyrt splitter ny 108/C1 og ha penger til en iskrem på vei hjem etterpå også (Aygo er litt dyrere enn 108/C1).

En par ting må man tenke på med de trillingene: de har veldig lite bagasjerom (akkurat plass til en vanlig reisekoffert på liggende på høykant) og de er ikke de mest sportslige bilene på markedet. Du blir ingen sinke i trafikken, men dersom du legger ned baksetene, drar på Ikea og fyller den med så mye du får plass til blir du nødt til å gire ned i de bratteste bakkene.

Da har vi forskjellige preferanser, helt enkelt. Siste 4 mnd  har jeg hatt følgende leiebiler rundt omkring I Norge  urbancruiser, ,Peugeot 2008, Rav4, Avensis, mazda 3 og Golf. Og alt virker .

Men etter noen uker begynner småtingene å irritere. At en Aygo med 1.0 motor egner seg til motorvegpendling?? Etter min menig finnes det bedre alternativer. At det finnes mye smått på kontinentet gjør ikke saken bedre. Byene er bl.a større der need bl.a og vi kjører også forholdsvis mye pr. bil. Norges mest solgte bil har vært Golf, Corolla, Focus klassen siste 15 år. Svenskenes toppselger har vært V70 mange ganger. Så svenskene tenker comfort, motor og sikkerhet minst like mye som oss.

Men skal gi deg rett I at ting har blitt bedre. Var på bilferie med 80 talls Nissan Micra 1.0 med 60 hk? en gang, nok om det :)

Endret av Commander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to er virkelig gull, det hjelper mye det dere sier! :)

Commander: Golfen er ikke er storbil, men jeg ønsker ikke å bruke mer enn maks 150 000, helst litt mindre (burde sagt det i hovedinnlegget) og jeg har ikke klart å finne noen golf i god stand i den prisklassen. Jeg ønsker definitivt å kjøpe fra forhandler, ikke privat, så da tror jeg det blir vanskelig å få tak i en golf jeg har råd til.

2shy: Jeg bruker drøyt 30 minutter hver vei så det er ikke småkjøring. Det er nesten 10 mil om dagen på motorvei.

Jeg skal ta alt dere har sagt med i betraktningen og legge til Peugeot og Citröen i vurderingen! Jeg har også tittet litt på denne: http://toyota-oslo.no/bruktbil/67816868/ Er det noe åpentbart galt i å vurdere den?

Anonymkode: efc69...300

Aha, da kan du fint ha diesel, med mindre du står og stamper mye i kø. Men i o m at du bor i Oslo og hovedsakelig kjører der, ville jeg nok gått for bensin uansett. Det der ser ut som en helt topp bil, TS, og god garanti på 2 år. Prøvekjør den, både i svingete og dumpete smågater og på E6 (uten stereo på), så får du en følelse av støyisolering og ikke minst fjæring. Jeg personlig likte ikke å kjøre Yaris, men jeg vet andre elsker den.

Annen bil du kan vurdere er også Mazda 2. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67830863&searchclickthrough=true Jeg syns den er litt mer snerten enn Yaris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Toyota IQ da? Den har jeg, veldig fornøyd med min! Kul, liten bil som ikke føles så liten når man kjører.

Anonymkode: a2d2b...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Toyota IQ da? Den har jeg, veldig fornøyd med min! Kul, liten bil som ikke føles så liten når man kjører.

Anonymkode: a2d2b...fff

Blir ikke den i samme banen som Aygo da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke den i samme banen som Aygo da? 

Jeg kjører med IQen på E6 til jobb i 45 min hver vei. Synes den fungerer fint både der og ellers. Anbefaler deg å prøve den! 

Anonymkode: a2d2b...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjører Toyota Aygo på 4 året. Den er perfekt som en liten bybil. Som det blir nevnt bråker den litt... Jeg har blitt veldig glad i min lille bil, og har kjørt mye på motorveien med den. Den er billigere enn andre biler, men den er også strippet for det meste. Ikke så god komfort ved langveiskjøring. Den er også veldig lett, det merkes godt når vinden tar tak og når man blir forbikjørt av trailere.

Hadde jeg visst det jeg vet nå for 4 år siden hadde jeg kjøpt en bruktbil med en større motor og ikke en splitter ny Aygo.

Min er forresten til salg :) 

Som sagt perfekt som en bybil, enkel å kjøre, gnien på bensin, litt trøbbel og lett å parkere. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi forskjellige preferanser, helt enkelt. Siste 4 mnd  har jeg hatt følgende leiebiler rundt omkring I Norge  urbancruiser, ,Peugeot 2008, Rav4, Avensis, mazda 3 og Golf. Og alt virker .

Men etter noen uker begynner småtingene å irritere. At en Aygo med 1.0 motor egner seg til motorvegpendling?? Etter min menig finnes det bedre alternativer.

Ja, det fungerer helt fint med en ny bybil på motorveien. Turtallet er langt i fra på rødlinja og det som støyer mest er vind- og dekkstøy - som på alle andre biler. Og ja, det finnes bedre alternativer - Mercedes S-klasse har jeg hørt er veldig komfortabel på motorveiene. :P Men ikke til 150 000 hvor du skal ha et så billig bilhold som mulig. Da må du ha bybil, eventuelt en godt brukt minibil (Fiesta, 208, Polo og lignende). Siden du nevner C-segmentet, så er den ene bruksbilen min en Focus. Det er en helt annen verden mtp støy, komfort og ytelser. At en bil som veier 4-500 kg mer og koster nesten 250 000 kroner mer er bedre er vel ikke veldig overraskende? Du får jo det du betaler for.

Hadde jeg prioritert økonomi fremfor ytelse så hadde jeg lett kjøpt en av de nevnte mikrobilene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da kan du fint ha diesel, med mindre du står og stamper mye i kø. Men i o m at du bor i Oslo og hovedsakelig kjører der, ville jeg nok gått for bensin uansett. Det der ser ut som en helt topp bil, TS, og god garanti på 2 år. Prøvekjør den, både i svingete og dumpete smågater og på E6 (uten stereo på), så får du en følelse av støyisolering og ikke minst fjæring. Jeg personlig likte ikke å kjøre Yaris, men jeg vet andre elsker den.

Annen bil du kan vurdere er også Mazda 2. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67830863&searchclickthrough=true Jeg syns den er litt mer snerten enn Yaris :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67726696&searchclickthrough=true

Lang garanti, og du får helt sikkert prutet ned til 150 000 blank. Er jo såvidt kjørt :)

Den Mazdaen var jo nydelig! Den forelsket jeg meg i øyeblikkelig, så den skal jeg jammen sjekke ut litt! 

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg tror jeg har innsett at argumentene for ikke å satse på minibil når jeg primært skal kjøre motorvei er sterke, så jeg legger dermed Aygo-tankene på hylla. Synd, for disse småbilene er jo så mye billigere, og det fristet veldig å slippe unna med 100 000, men jeg skal tross alt kjøre ti mil fem dager i uken, så det er viktig at bilen er egnet for det. Kjørekomfort er viktig når jeg skal kjøre nesten halvannen time dagen.

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...