Gå til innhold

Bli gravid som student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingenting i veien for det, hvis dere begge ønsker det. Hvorfor skulle det være problem? Det virker som om man i Norge i dag er nesten redd for å få barn med mindre ALT er 100% "på stell".

Anonymkode: edf9a...149

Helt enig! :)

Dere kanskje også kan få forsorgerstipend fra Lånekassen. Man får også mer i studielån om jeg ikke tar feil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis du har jobbet, får du ikke foreldrepeng fra nav? Og når du får barn i undervisningsåret får du jo også foreldrestipend. Det er vel ikke noe problem å ta permisjon fra studiene 1 år? Det skal jeg gjøre nå:-)  ser ikke noe problem at dere får barn nå.. Utdanningen kan man ta hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du har lyst på en liten baby, det er virkelig helt fantastisk å bli mamma :-) Når det kommer til økonomi og ha livet på plass osv, så syntes ikke jeg det burde være en hindring - dere er noe dere får til å fungere på et vis. Jeg er selv mor og student, og mine bekymringer ble noe helt annet enn hva jeg hadde forventet meg. Det er nemlig helt grusomt å måtte forlate baby for å bli med på forelesninger, lese til prøver og gjøre oppgaver. Alt jeg vil er å være med lillemann, og da jeg måtte forlate bylten for første gang var det fullstendig forferdelig. Det er finere å kunne vente til du har jobb, og dermed kan ta permisjon og fokusere 100% å være mor. Noe forandrer seg på innsiden så fort fødselen er ferdig. Morsinstinktene tar over. Babyeperioden er også så utrolig fin og spesiell, og burde nytes til det fulle.

Beklager om dette ble litt rotete, men for å oppsummere kort: vent med baby til du kan gi din fulle dedikasjon. Økonomi osv. ordner seg, men tiden du ikke får være med din lille får du ikke tilbake. 

Hvorfor skal hun ikke ta 100% permisjon fra studiet, likt som hun ville gjort om hun var i jobb? Mine venninner som har fått barn i studietiden har alle sammen gjort dette. Man får jo fortsatt fullt lån og stipend det året man går hjemme (+ litt tillegg). 

Anonymkode: 3a5c5...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten er prøvere, han jobber og jeg er student. Jeg tror det er helt topp å få barn i studietiden! Jeg har myye kortere dager som student enn en 100% jobb! Jeg har veldig fleksible dager og jeg kan legge opp dagene som jeg vil. Jeg tenker at når jeg skal tilbake til studiene etter endt permisjon, så vil jeg ha en fordel med at jeg kan hente lille tidligere i bhg osv :) 

Anonymkode: 3a5c5...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun ikke ta 100% permisjon fra studiet, likt som hun ville gjort om hun var i jobb? Mine venninner som har fått barn i studietiden har alle sammen gjort dette. Man får jo fortsatt fullt lån og stipend det året man går hjemme (+ litt tillegg). 

Anonymkode: 3a5c5...0ef

Okei, hvis det er det hun vil. Jeg tenkte selvfølgelig på om hun skal fortsette studiene uten pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du kun har 1.5 år igjen på studiet, hadde jeg ventet, da er du/dere fortsatt bare 26-27år.

Grunnene er skrevet tidligere i tråden :)

Anonymkode: 909e2...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten er prøvere, han jobber og jeg er student. Jeg tror det er helt topp å få barn i studietiden! Jeg har myye kortere dager som student enn en 100% jobb! Jeg har veldig fleksible dager og jeg kan legge opp dagene som jeg vil. Jeg tenker at når jeg skal tilbake til studiene etter endt permisjon, så vil jeg ha en fordel med at jeg kan hente lille tidligere i bhg osv :) 

Anonymkode: 3a5c5...0ef

Nå er jo situasjonen vår litt annerledes ettersom at vi begge er studenter. Det jeg kanskje bekymrer meg mest for er hvordan man får det første året etter permisjonen til å gå rundt uten den vanlige deltidsjobben. Det blir jo da omtrent 20000 mindre inn i måneden, og et menneske ekstra. 

Jeg har arbeidet og tjent nok penger til å få støtte fra nav under permisjonen. I tillegg vil jeg jo få lån og stipend som stipend. Det første året vil altså økonomisk sett være tilnærmet lik den inntekten vi har i dag. Året etter, det siste året med studier for oss begge, derimot, vil ikke se like lyst ut økonomisk. Er det normalt for studerende mødre å beholde deltidsjobben sin etter endt permisjon? 

Anonymkode: 25870...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere har en helt annen situasjon når begge er studenter, skjønner at du er usikker på økonomien da. Enten må du vente litt og time det sånn at dere får barn når du er ferdig, eller så må du/dere ha deltidsjobb i tillegg til baby og studier (tungt!) eller så må dere spare som gale nå før barnet evt. kommer.. Har ingen erfaringer å dele, desverre! Men siden begge er studenter, så ville jeg nok heller ha ventet et år med å bli gravid :) 

Anonymkode: 3a5c5...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Du er kvinne. Følg hjertet og magefølelsen din. Eventuelle utfordringer er samfunnets, ikke ditt ansvar. Det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1,5 år igjen på masteren vil jo samboeren din være ferdig studert innen permisjonen din er over, med forbehold om at det klaffer med en gang. Da vil det bli en annerledes økonomisk situasjon med en gang. Hadde vi vært i samme situasjon hadde vi startet prøvingen. :)

Vi startet å prøve i vår, jeg er student, med ønsker om at termin skulle bli på vårparten neste år, sånn at jeg kunne fullført siste eksamen året etter, med jobb fra januar 2017. Nå går ikke det allikevel, siden jeg ikke blir gravid, så det er en ting dere må ta i betraktning.

Anonymkode: 3e90f...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er masterstudent og gravid, og jeg tror ihvertfall dette kommer til å gå bra :) Vi er ikke i helt samme økonomiske situasjon som deg da min mann har fulltidsjobb, men som noen sier over så kommer jo kanskje samboeren din til å være nesten ferdig med studiene sine innnen du er ferdig med permisjonen? Dere går uansett mer i pluss pr. måned enn vi gjør, og vi har valgt å ikke være for bekymret for det økonomiske. Vi har selvfølgelig sjekket at vi kommer til å ha råd til husleien og slikt, men om vi kanskje må litt ned i livsstandard er det ok. Vi får jo tross alt en baby :hjerter: 

Ellers har jeg to venninner som også har fått barn i studietiden, og de er veldig glad for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...