Gå til innhold

Bli gravid som student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei allesammen. 

Jeg har den siste tiden blitt så sinnsykt babysjuk. Det er helt merkelig egentlig, da jeg med viten og vilje ellers styrer bort fra alt som har med barn å gjøre. Det unngår jeg egentlig fortsatt, men jeg har fått så lyst på min egen bylt nå. Er nok litt påvirket av alle rundt meg som har startet familie.

Livssituasjonen er som følgende: Jeg og samboer har vært sammen i tre år og samboere i to. Vi eier bolig. Vi har begge påbegynt en mastergrad, og har minst 1,5 år igjen. Vi har slik situasjonen er i dag god økonomi til å være studenter. Deltidsjobbene våre bringer tilsammen inn omtrent 35000 kroner måneden (netto) i tillegg til studielån (16000 kroner tilsammen per måned). 

Jeg har googlet nok rundt dette nå til å vite at svangerskapet økonomisk sett vil lønne seg som arbeidende student. Det jeg egentlig lurer på her nå er hvordan dere som har studert med småbarn får økonomien til å gå rundt etter barselsperioden? Jeg tror ikke det vil være mulig for meg å gå tilbake til min deltidsjobb ved siden av studiene dersom jeg hadde fått et barn. Jeg bringer også inn 65 % av inntekten vår. Hvordan får dere dette til økonomisk og tidsmessig?

 

Jeg forstår at det er mange der ute som nok mener jeg bør vente til masteren er fullført, og normalt ville jeg vært helt enige med dere. Det er bare det at dette helt utrolige ønsket har meldt sin ankomst, og jeg klarer ikke la være tenke på dette. Jeg har også begynt å overbevise meg selv med at arbeidsmarkedet er så dårlig nå at det faktisk vil lønne seg for meg å bli gravid som student da jeg mest sannsynlig ikke vil få meg en veldig godt betalt jobb etter studiene, og vil derfor ha permisjon med kun utbetalinger fra min deltidsjobb (i stedet for utbetalinger for deltidsjobb + fødselsstipend fra lånekassen).

 

Beklager for at dette ble langt. Jeg har bare såååååå lyst. :) 

 

Anonymkode: 25870...ffb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfyllende og nyttig. Takk for tilbakemeldingen i det minste. 

Anonymkode: 25870...ffb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting i veien for det, hvis dere begge ønsker det. Hvorfor skulle det være problem? Det virker som om man i Norge i dag er nesten redd for å få barn med mindre ALT er 100% "på stell".

Anonymkode: edf9a...149

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg forstår at det er mange der ute som nok mener jeg bør vente til masteren er fullført, og normalt ville jeg vært helt enige med dere. Det er bare det at dette helt utrolige ønsket har meldt sin ankomst, og jeg klarer ikke la være tenke på dette. Jeg har også begynt å overbevise meg selv med at arbeidsmarkedet er så dårlig nå at det faktisk vil lønne seg for meg å bli gravid som student da jeg mest sannsynlig ikke vil få meg en veldig godt betalt jobb etter studiene, og vil derfor ha permisjon med kun utbetalinger fra min deltidsjobb (i stedet for utbetalinger for deltidsjobb + fødselsstipend fra lånekassen).

 

Beklager for at dette ble langt. Jeg har bare såååååå lyst. :) 

 

Anonymkode: 25870...ffb

Dette smutthullet kan du bruke etter at du er ferdig med mastergraden også. Dersom du ikke får jobb, men får barn like etter at graden er avlagt, kan du alltids melde deg som student i ett eller annet årsstudium, stå som fulltidsstudent på papiret, og få fødselsstipend fra Lånekassen. 

Å være masterstudent er ikke alltid en 8-16-jobb, og du vet ikke før barnet er født om du klarer å kombinere baby og studier på noen god måte. Du har halvannet år igjen av studiene. Bruk dem på en god og effektiv måte. Arbeidsmarkedet kan også endre seg på denne tiden, så det føler jeg bare er et vikarierende argument.  

Anonymkode: 5ed48...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting i veien for det, hvis dere begge ønsker det. Hvorfor skulle det være problem? Det virker som om man i Norge i dag er nesten redd for å få barn med mindre ALT er 100% "på stell".

Anonymkode: edf9a...149

Forresten, dette var til anonymbruker over meg. Var ikke meningen å være krass i svaret til deg, TS. Jeg synes planen høres bra ut, og som du sier vil dere jo få foreldrepenger fra både NAV og lånekassen :)

Anonymkode: edf9a...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ingenting i veien for det, hvis dere begge ønsker det. Hvorfor skulle det være problem? Det virker som om man i Norge i dag er nesten redd for å få barn med mindre ALT er 100% "på stell".

Anonymkode: edf9a...149

Vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal peise på! Seriøst. Folk tror det er så forferdelig å få barn i studietiden, men det er jo mange fordeler med det. Som du sier, kan man få både penger fra staten og fra lånekassen når man er arbeidende student. Man vet aldri hva fremtiden bringer, på godt og vondt. Man skal ikke la frykten for fertilitetsproblemer styre hele livet sitt, men det er verdt å ta med i vurderingen. Jo før dere starter, jo tidligere dere prøver å få barn, jo større sjanse for at alt går som det skal. Dere har kommet såpass langt i livsløpet at dere går på master, så dere er ikke barn rett fra videregående. Dere kommer til å fikse dette, og da synes jeg ikke andres fordommer burde stoppe dere. Peis på. Dette kommer til å gå så bra!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

Wow, dette var jammen et godt innlegg i debatten. Hvis du er uenig kan du gjerne begrunne hvorfor.

Anonymkode: edf9a...149

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man økonomien til å gå rundt på bare én deltidslønn etter at barselpermisjonen er over? 

Anonymkode: 25870...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man økonomien til å gå rundt på bare én deltidslønn etter at barselpermisjonen er over? 

Anonymkode: 25870...ffb

Det bør du finnne ut av før du blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du?

Føler det er alderen som spiller inn her. Høres ut som du er klar og vil klare det fint. Men er du under 22 ville jeg ha ventet litt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som har fått barn under studietiden anbefaler det på det sterkeste. Men du må jo være forbredt på at det kan bli mer krevende enn det som er gjennomsnittet og i verste fall gå utover utdannelsen, så får dere vurdere om dere vil ta den kalkulerte risikoen eller ikke.

Anonymkode: 03269...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er du?

Føler det er alderen som spiller inn her. Høres ut som du er klar og vil klare det fint. Men er du under 22 ville jeg ha ventet litt til.

Vi er 24 og 25. :) 

Anonymkode: 25870...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 24 og 25. :) 

Anonymkode: 25870...ffb

Høres fint ut å starte i den alderen hvis man er to som elsker hverandre og vil tilbringe resten av livet sammen, og ellers ser fornuftig på ting. Det skal dere nok klare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet når dere fortsatt er så unge, er ikke krise om dere venter ett par år.

Anonymkode: 909e2...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner godt at du har lyst på en liten baby, det er virkelig helt fantastisk å bli mamma :-) Når det kommer til økonomi og ha livet på plass osv, så syntes ikke jeg det burde være en hindring - dere er noe dere får til å fungere på et vis. Jeg er selv mor og student, og mine bekymringer ble noe helt annet enn hva jeg hadde forventet meg. Det er nemlig helt grusomt å måtte forlate baby for å bli med på forelesninger, lese til prøver og gjøre oppgaver. Alt jeg vil er å være med lillemann, og da jeg måtte forlate bylten for første gang var det fullstendig forferdelig. Det er finere å kunne vente til du har jobb, og dermed kan ta permisjon og fokusere 100% å være mor. Noe forandrer seg på innsiden så fort fødselen er ferdig. Morsinstinktene tar over. Babyeperioden er også så utrolig fin og spesiell, og burde nytes til det fulle.

Beklager om dette ble litt rotete, men for å oppsummere kort: vent med baby til du kan gi din fulle dedikasjon. Økonomi osv. ordner seg, men tiden du ikke får være med din lille får du ikke tilbake. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du har lyst på en liten baby, det er virkelig helt fantastisk å bli mamma :-) Når det kommer til økonomi og ha livet på plass osv, så syntes ikke jeg det burde være en hindring - dere er noe dere får til å fungere på et vis. Jeg er selv mor og student, og mine bekymringer ble noe helt annet enn hva jeg hadde forventet meg. Det er nemlig helt grusomt å måtte forlate baby for å bli med på forelesninger, lese til prøver og gjøre oppgaver. Alt jeg vil er å være med lillemann, og da jeg måtte forlate bylten for første gang var det fullstendig forferdelig. Det er finere å kunne vente til du har jobb, og dermed kan ta permisjon og fokusere 100% å være mor. Noe forandrer seg på innsiden så fort fødselen er ferdig. Morsinstinktene tar over. Babyeperioden er også så utrolig fin og spesiell, og burde nytes til det fulle.

Beklager om dette ble litt rotete, men for å oppsummere kort: vent med baby til du kan gi din fulle dedikasjon. Økonomi osv. ordner seg, men tiden du ikke får være med din lille får du ikke tilbake. 

Min erfaring og. Og flere venninners.

Anonymkode: 909e2...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du har lyst på en liten baby, det er virkelig helt fantastisk å bli mamma :-) Når det kommer til økonomi og ha livet på plass osv, så syntes ikke jeg det burde være en hindring - dere er noe dere får til å fungere på et vis. Jeg er selv mor og student, og mine bekymringer ble noe helt annet enn hva jeg hadde forventet meg. Det er nemlig helt grusomt å måtte forlate baby for å bli med på forelesninger, lese til prøver og gjøre oppgaver. Alt jeg vil er å være med lillemann, og da jeg måtte forlate bylten for første gang var det fullstendig forferdelig. Det er finere å kunne vente til du har jobb, og dermed kan ta permisjon og fokusere 100% å være mor. Noe forandrer seg på innsiden så fort fødselen er ferdig. Morsinstinktene tar over. Babyeperioden er også så utrolig fin og spesiell, og burde nytes til det fulle.

Beklager om dette ble litt rotete, men for å oppsummere kort: vent med baby til du kan gi din fulle dedikasjon. Økonomi osv. ordner seg, men tiden du ikke får være med din lille får du ikke tilbake. 

Hun har nok rett. :)

Endret av trinerandine
Feil tegn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til dere er helt ferdige med master begge to (til dere har fått vitnemålene). Jeg ble gravid da jeg holdt på med bacheloroppgaven min, og siden jeg mente jeg gjorde mitt beste var jeg jo sikker på at jeg kom til å klare det. Dessverre ble det stryk for meg i alle de tre forsøkene man kan ha på den oppgaven. Det tredje forsøket var da mens jeg var gravid. Jeg syntes det var svært vanskelig å få tankegangen min inn på riktig spor ift hvordan jeg skulle formulere meg gjennom hele oppgaven, pluss at den første gangen klarte jeg ikke å finne et emne jeg var noe særlig motivert for å skrive om egentlig. Jeg er ferdig med hele studiet nå, men du verden hvilket strev det har vært. Etter det tredje forsøket på bacheloroppgava måtte jeg jo ta tre år fri fra studiet. I ettertid er jeg på en måte glad for det, for det var godt å få sett ting litt på en annen måte. Men det fjerde forsøket jeg klarte det på (og fikk en grei karakter) måtte jeg skrive mens mini var i barnehagen. Det har på grunn av utfordringene mine på skolen også vært svært vanskelig for meg å få en fast jobb (noe jeg enda ikke har fått), så jeg vil på det sterkeste anbefale deg å vente til begge er ferdige med master MEN også til når du har hatt en fast jobb lenge nok til at dere får ordentlige permisjoner ut av det. Slik det var da vi fikk vårt barn kunne barnefaren kun få to uker permisjon, og det hadde vært mye lengre permisjon for hans del dersom jeg hadde hatt en jobb i en viss periode før jeg ble gravid. Hvor lenge barnefar hadde jobbet hadde dessverre ingenting å si for det. 

Anonymkode: a8406...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...