Gå til innhold

Klær og utstyr med 50/50 samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med klær(ytterklær, sko), langrennski, slalomski, skøyter ol.?

Samboeren min har to barn 50/50samvær. Moren vil gjerne ha tilgang på dette, men ønsket ikke å være med å betale på det. Noe jeg reagerer veldig på. Det hadde vært helt fair å spleise, hvertfall når hun ønsker å ha tilgang til dette når barna er hos henne,  

 

 

Anonymkode: 76890...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du som stemor skal blande deg inn og nekte barna å bruke tingene sine når de er hos mor?

La det være mellom mor og far du. 

Forøverig er det helt normalt at utstyr som ski og sykler følger barna, dvs brukes i begge hjem, mens basictinger som klær og toalettsaker er i begge hjem. 

Det er forresten barna sitt utstyr, ikke ditt og far sitt. Eneste jeg kan bemerke er at hvis det er far som har kjøpt det så bør evt deres felles barn få arve det når far sine særkullsbarn har vokst ut av det. 

Anonymkode: c04d9...e1e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som stemor er med på å betale dette, det er kanskje derfor jeg reagerer litt. Lyst til å høre hvordan andre gjør det i deres hjem med slikt. 

Anonymkode: 76890...61d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren som vil ha tilgang til det? Er det ikke barnet som skal ha tilgang til det, også når barnet er hos mor? Det ville nå jeg som gav til barnet bare syntes var en selvfølge? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at utstyret bør følge barna. Jeg er likevell overrasket over at mor ikke ønsker å bidra til at barna har utstyr til aktivitetene de bedriver. Hun ønsker altså å slippe å bidra, kun bruke? Dårlig stil.. 

Anonymkode: 1cd88...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes endel slike ting bør spleises på.

Enten så får man kjøpe annenhver gang (Når barna vokser ut av det gamle) eller så får man dele 50/50 ..

Det er bare rett og rimelig. Det handler ikke om at det er "barna sitt", men hvem som skal ta kostnadene for at barna skal ha utstyret..  

 

Anonymkode: 05df2...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes endel slike ting bør spleises på.

Enten så får man kjøpe annenhver gang (Når barna vokser ut av det gamle) eller så får man dele 50/50 ..

Det er bare rett og rimelig. Det handler ikke om at det er "barna sitt", men hvem som skal ta kostnadene for at barna skal ha utstyret..  

 

Anonymkode: 05df2...9c2

Dette var meg... Skjedde noe rart her...  :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også stemor og det jeg er med på å betale for ønsker jeg skal være her i huset. MEN, når det gjelder sykler, ski etc så er dette såpass store ting at det er greit at de tar de med seg frem og tilbake. De bruker syklene mellom mor og far og da ville det vært dumt å ha to sett med sykler. Dessuten er de kjøpt brukt så jeg tror ikke kostnaden var så stor heller. Hvis vi hadde kjøpt ski til de så tenker jeg at de hadde vært her, men de få gangene de fikk bruk for de hos mor så kunne de ta med, men at de måtte ta de med tilbake. Nå er ikke snø det store problemet her jeg bor så dette er ikke noe stort problem for oss. Men kjøper vi f.eks. dyre tursko her så får de stå her ja. Og det har med at hvis de tar de med til mor så er de borte, selv om de ikke har bruk for tursko der. Ytterklær kjøper vi også her og har her i huset. Dette fordi vi har forskjellige behov, ettersom vi her i huset er mye ute på tur, mens de ikke er det hos mor. 

Anonymkode: 49fed...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes endel slike ting bør spleises på.

Enten så får man kjøpe annenhver gang (Når barna vokser ut av det gamle) eller så får man dele 50/50 ..

Det er bare rett og rimelig. Det handler ikke om at det er "barna sitt", men hvem som skal ta kostnadene for at barna skal ha utstyret..  

 

Anonymkode: 05df2...9c2

Her betaler far så mye i bidrag at mor bør ha mer enn nok til det de trenger hos henne og bør også være med å bidra om ungene trenger ski/sykler etc. 

Anonymkode: 49fed...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas eiendeler er verken dine, far eller mor sine. De følger barna, uten at de voksne skal krangle om det. 

Anonymkode: f3086...e7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas eiendeler er verken dine, far eller mor sine. De følger barna, uten at de voksne skal krangle om det. 

Anonymkode: f3086...e7f

Spørsmålet var vel heller hvem som skal kjøpe inn barnas eiendeler. For jeg tviler på at de gjør det selv....?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg reagerer på er at hun vil ikke være med å ta kostnaden, men jeg synes det blir feil for det er hennes barn også. Hadde hun ikke kjørt slalom, så hadde det vært noe annet. Men hun vil hun vil ha tilgang på alt av utstyret, men ikke være med å betale....

Dette har vi kjøpt i julegave og bursdagsgaver. 

Klær er det han som kjøper, for hun vil slippe å betale noe der også. Så der har jeg sagt til min samboer at det får han stå for selv. 

Anonymkode: 76890...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var vel heller hvem som skal kjøpe inn barnas eiendeler. For jeg tviler på at de gjør det selv....?

Ja, det burde vel egentlig være likt. Men hvis det nå er sånn at den ene parten har bedre anledning, hvorfor kan ikke hn få gleden av å være den som gir til barnet? Det er tross alt din samboers barn? Siden Ts er stemor og er med på å betale, så får hun dele det med sine egne barn også, og la far betale det han kan og vil uten å protestere noe på dette. Det er min mening.

Ts, når dere har gitt slalom utstyr i julegave og bursdagsgave til barnet, så er det det noe barnet må få benytte seg av hele tiden. Det går jeg ut fra at du mener også? Mor har gitt noe annet i gave. Kanskje noe mindre verdt i penger, kanskje noe mindre av betydning, ifølge deg. Men du kan ikke mene at dette er noe å ta på vei for. Foreldrene må da få gi gaver som de vil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om barna får ski, sykler ol i gave, bør barna få råde over dette selv. Jeg tror kanskje ikke mange er klar over hvor lite villig enkelte er til å spleise på selv brukt utstyr. Det er veldig fortvilende når eksen ikke vil kjøpe omtrent noe av klær, og definitivt ikke noe utstyr, men tar det som en selvfølge at barnet skal bruke alt vi har kjøpt inn hos oss. Jeg kan skjønne at ikke alle har råd til å,spleise, men når det går på vilje er det skuffende. 

Anonymkode: 8b92d...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har fått dette i gaver, fordi moren ikke ønsker å være med å betale. Samboeren min spør om hun vil være med å betale, men alt er for dyrt for henne. Men hun har en god stilling, så det er snakk om vilje her også. 

Men en selvfølge at hun skal ha tilgang til alt som vi har kjøpt, men ikke være med å betale det. Jeg reagerer på dette....

Selvfølgelig er det barna sine ting, men det må betales også. Det er ikke riktig at det er vi som skal betale alt av utstyret. Jeg har også et barn, men jeg får bidrag. Uansett så er blir vi enige om hvem som skal stå for slike utgifter. 

Anonymkode: 76890...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stått for sykkel, ski, akebrett, sparkesykkel bl.a som vi har sendt med barnet, men hvis barnet tar med dette til mor sender hun det aldri tilbake. Enten så "glemmer" hun det eller så har barnet "rotet" det bort. En gang far ga beskjed om at sykkelen måtte være med til samvær, fikk han til svar at vi fikk vær så god å kjøpe sykkel selv til barnet.  Vi har sluttet å sende med utstyr vi har kjøpt. Synd, for det er kun barnet det går utover! Men vi har ikke økonomi til å betale dobbelt opp for utstyr.

Anonymkode: 33cec...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes at det er innstillingen din som er feil - du er enig i at tingene er barnas, men likevel sier du at mor vil ha "tilgang" på tingene. Mor vil låne barnas akebrett? Opplevde en gang noe lignende - far hadde kjøpt et gameboy - spill til jenta. Men hun fikk ikke lov å ta det med hjem. Da spurte jeg ham om han var redd jeg skulle bruke opp spillet , eller spille med det sånn at jenta ikke fikk spille selv :D 

Han kjørte hjem til oss med spillet og sa han skjønte hvor feil han tenkte :) For hvis man virkelig tenker seg om - så handler ikke dette om barna. Tingene er deres. Ikke de voksnes. Er det problem at tingene ikke kommer tilbake, så henter man tingene sammen med barna, sender melding evt. ringer før avlevering og minner på. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om at far (og stemor) forventes å ta den fulle og hele kostnaden for barnas fritidsutstyr hver eneste gang og med absolutt alt, noe som ikke akkurat er rimelig ved en 50/50 deling. Dette hadde jeg aldri i verden gått med på selv - enten er hun med og betaler for utstyret som så sendes mellom etter behov, eller så får hun kjøpe eget til å ha i sitt hjem.

Men dette er det mannen din som må ta opp med eksen, ikke du. La ham ordne opp, og la ham betale alt selv heretter dersom han synes at denne ordningen er så ålreit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en avtale hvor vi eier ca 50% hver, innimellom blir fordelingen litt skjev til enten høyre eller venstre.

HVIS jeg hadde betalt for mye ulikt utstyr og han ikke hadde kjøpt noe så hadde jeg virkelig IKKE sendt utstyret hos meg med barnet. Enten deler man på utgiftene eller så får man kjøpe hver for seg.

 

Jeg er så også uenig i at hun ikke skal få blande seg fordi hun er stemor, hun og pappaen/samboeren har felles økonomi og skal bli ansett som en enhet på samme måte som mor og nye. Samboeren skal snakke med eksen sin selv, men hun har like mye å skulle sagt om økonomien i sitt eget hjem.

Anonymkode: 09aff...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at deg skal være slik... Er mor alene eller bor hun med noen som deler økonomi? Min tanke er at om mor bor alene, så føler hun det urettferdig å måtte betale for 50/50-ting, når dere "har bedre økonomi". Det er for så vidt feil at mor ikke bidrar. 

Dere må snakke med henne og få en ordentlig avtale på innkjøp av ting. Det vil alltid være en liten skjevfordeling, men dere skal IKKE betale for alt. For at det ikke skal bli surere miljø i den saken, ta det opp så snart som mulig. 

Anonymkode: fa528...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...