Gå til innhold

Hjemme eksamen i exphil


JT

Anbefalte innlegg

Holder på med hjemmeeksamen i ExPhil. Synes det er et utrolig vanskelig fag, og setter stor pris på litt tips og hjelp!

De to oppgavene er som følger:

A) Redegjør for John Rawls' og Robert Nozicks politiske teorier, med vekt på deres forståelse av frihet og rettferdighet. 
Denne er jeg nesten ferdig med.

B) Drøft hvilken av disse teoriene som er best egnet til å underbygge det politiske systemet vi finner i de skandinaviske velferdsstatene. Ta deretter stilling til hvilken teori du selv støtter. Begrunn dine synspunkter.

Det er oppgave B jeg trenger hjelp med. Hvilket politisk system har de skandinaviske velferdsstatene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje denne linken kan hjelpe deg:

http://forskning.no/sikkerhet-samfunnsokonomi-politikk-samfunnskunnskap-statsvitenskap-velferdsstat/2008/02 

Den skandinaviske modellen fokuserer på likhet. Har selv også hatt exphil, men var ikke innom dette temaet. Du vet nok helt sikkert selv at du må se en sak fra to sider, samt vurdere hvilken teori som kan passe best opp mot det politiske systemet. Jeg ville nok satt opp en oversikt over hva J og R er enig i og evt. uenig i for å lettere se synspunktene deres opp mot likhet som jo som nevnt er prinsippet i den skandinaviske velferdsstaten.

Ville også vært nøye med å hele tiden skrive hvorfor ting er som de er eller hvorfor du mener at de er sånn (det skal du jo gjøre som det fremkommer av oppgaven). Ville også trukket inn hvordan både J og R forstår frihet og rettferdighet fra oppgave 1 ift. likhetsprinsippet i de skandinaviske velferdsstatene :)

PM meg gjerne hvis du tror jeg kan hjelpe med noe mer! :)

Endret av skravlebøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne linken kan hjelpe deg:

http://forskning.no/sikkerhet-samfunnsokonomi-politikk-samfunnskunnskap-statsvitenskap-velferdsstat/2008/02 

Den skandinaviske modellen fokuserer på likhet. Har selv også hatt exphil, men var ikke innom dette temaet. Du vet nok helt sikkert selv at du må se en sak fra to sider, samt vurdere hvilken teori som kan passe best opp mot det politiske systemet. Jeg ville nok satt opp en oversikt over hva J og R er enig i og evt. uenig i for å lettere se synspunktene deres opp mot likhet som jo som nevnt er prinsippet i den skandinaviske velferdsstaten.

Ville også vært nøye med å hele tiden skrive hvorfor ting er som de er eller hvorfor du mener at de er sånn (det skal du jo gjøre som det fremkommer av oppgaven). Ville også trukket inn hvordan både J og R forstår frihet og rettferdighet fra oppgave 1 ift. likhetsprinsippet i de skandinaviske velferdsstatene :)

PM meg gjerne hvis du tror jeg kan hjelpe med noe mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...