Gå til innhold

Snart umulig for unge å kjøpe bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var ikke noe enkelt å få lån tidligere heller. Og økte boligpriser??? Hva med at også reallønna har økt for alle som jobber omtrent? 

At UD vil prioritere asylsøkerne er hårreisende, men det er jo noe man kan få gjort noe med. Vi kan jo ikke ha det sånn at folk tror de får gratis hus ved å komme til Norge, da blir det aldri slutt på migrantstrømmen.

Prosentandelen for egenkapital for å få boliglån fra banken har økt til 15%, noe den ikke lå på før. Reallønnen har økt selvsagt, men nå er det snakk om at boligprisene har økt mer enn selve reallønnen. 
De får ikke gratis hus, men de blir prioritert når det gjelder bolig. Flere private utleiere leier dessuten heller ut til UDI for det dobbelte de kunne fått fra en student. Selvsagt er det lov når de leier privat, men det gjør at det igjen blir enda verre å finne bolig. 

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksen min betaler 6500 for leilighet med strøm og internett i Oslo. Det er flere leiligheter ledig til tilsvarende priser. 
Det finnes 6 matvaregrupper, ingen av dem heter "frukt".

Jeg er under middels intelligent (les postene mine) men likevel klarte jeg å komme meg gjennom et to års høyskolekandidatstudium. Det er ikke fryktelig komplisert og du får tre forsøk på hver eksamen. At samfunnet trenger folk i yrker som får dårlig lønn er jeg enig i, men jeg forstår ikke hvorfor noen godtar å jobbe for så lite, dersom alle var solidariske å nektet å jobbe for mindre enn en million i året ville vi jo fått bedre betalt. Det var slik stjernene i Friends fikk så høy lønn, de var solidariske og nektet å jobbe for mindre. Men DU trenger ikke å jobbe i et lavere betalt yrke, om to og et halvt år kan du komme å jobbe for meg! Så kan vi tjene en million hver (jeg vil tjene en del mer fordi jeg får mer erfaring og flere ansatte da).

Og alt ville blitt indeksert oppover.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosentandelen for egenkapital for å få boliglån fra banken har økt til 15%, noe den ikke lå på før. Reallønnen har økt selvsagt, men nå er det snakk om at boligprisene har økt mer enn selve reallønnen. De får ikke gratis hus, men de blir prioritert når det gjelder bolig. Flere private utleiere leier dessuten heller ut til UDI for det dobbelte de kunne fått fra en student. Selvsagt er det lov når de leier privat, men det gjør at det igjen blir enda verre å finne bolig. 

Anonymkode: c3b43...949

Som ikke skal være et problem hvis man er villig til å stramme inn livreima litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaskemaskinen ryker, du trenger ny vi vinterjakke/sko, bursdag/julegaver, frisør, hjemreiser, møbler ( ja du lan kjøpe billig, men de er sjeldent gratis), du blir 'tvunget til å betale dobbel leie en mnd. Fordi du blir kastet ut av nåværende leilighet og må sikkre deg en ny, dataen/telefonen streiker, du mister busskortet ditt og må kjøpe nytt. etc etc. å argumentere for at ekstraordinære utgifter ikke kan oppstå bare fordi man er student og leier blir for dumt. 

Jeg eier ikke vaskemaskin, den er del av leiligheten, når den ryker sender jeg en SMS til utleier så fikser han det. Skoene mine er Asics til 299 på G-Sport eller Obs, jeg bor ikke på et fjell så de holder om vinteren også. Du gir da ikke gaver du ikke har råd til å gi. Dersom noen vil ha meg på besøk kan de jo betale for det selv, eller besøke meg. Jeg leier møbler så alle ødelagte møbler erstattes av utleier. Jeg har tre måneders oppsigelsestid, så jeg kan ikke se for meg at jeg måtte betale dobbelt, og jeg har godt forhold til mine utleiere så jeg vil ikke ha noe problem med å bli kastet ut. Dersom de trenger leiligheten sier de fra i god tid, og jeg vil neppe måtte betale for tiden etter at jeg flytter ut. SiO kaster deg heller ikke ut med mindre du ikke har nok progresjon eller slutter å betale leien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv har alltid vært viktig. 

Forskjellen i dag og nu er at unge i dag forventer å få alt på en gang og de er ikke villige til å jobbe for det. 

Arv har ikke alltid vært like viktig. Med det mener jeg at arv selvfølgelig hjelper en hel del, men vi har hatt noen gode tiår der det ikke har vært vesentlig. Nå er vi i en overgang til at arv igjen blir vesentlig selv om vi ikke er helt der ennå. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at en mindre leilighet alltid er billigere enn et hus. Kjenner flere fra "foreldregenerasjonen" som kjøpte seg ned men fant ut at leiligheten de kjøpte var like dyr som det de solgte huset for. Et 30-40 år gammelt hus får nemlig ofte vesentlig verdireduksjon som følge av slitasje og ting som må gjøres. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Da slipper de jo fortsatt å ta lån fordi de har egenkapital. Dersom de hadde leid ville de måtte lånt hele summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg eier ikke vaskemaskin, den er del av leiligheten, når den ryker sender jeg en SMS til utleier så fikser han det. Skoene mine er Asics til 299 på G-Sport eller Obs, jeg bor ikke på et fjell så de holder om vinteren også. Du gir da ikke gaver du ikke har råd til å gi. Dersom noen vil ha meg på besøk kan de jo betale for det selv, eller besøke meg. Jeg leier møbler så alle ødelagte møbler erstattes av utleier. Jeg har tre måneders oppsigelsestid, så jeg kan ikke se for meg at jeg måtte betale dobbelt, og jeg har godt forhold til mine utleiere så jeg vil ikke ha noe problem med å bli kastet ut. Dersom de trenger leiligheten sier de fra i god tid, og jeg vil neppe måtte betale for tiden etter at jeg flytter ut. SiO kaster deg heller ikke ut med mindre du ikke har nok progresjon eller slutter å betale leien.

nå snakker jeg om generelt sett og ikke DIN spesifikke situasjon. Det å ikke planlegge for det uforutsette er veldig dumt, uansett situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ikke skal være et problem hvis man er villig til å stramme inn livreima litt.

Var ikke diskusjonen at det var vanskeligere å få bolig som ung for noen år siden enn det var i dag. Ikke om man burde stramme inn budsjettet (noe som jeg forsåvidt ser på som nødvendig når det skal sies).

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alt ville blitt indeksert oppover.....

Mener du at inflasjon ville gjort dyrere? Dette er en latterlig påstand, Norge er alt for lite til å gjøre normale ting dyrere, bare fjern tollmurene. Elektronikk, møbler og slikt vil selvsagt ikke koste noe mer, da det blir sendt fra Kina og verdens-etterspørselen regulerer pris, den påvirker ikke Norge siden vi er så små. Samme med mat og klær. Eneste som blir dyrere er noen tjenester, men de kan man kjøpe i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå snakker jeg om generelt sett og ikke DIN spesifikke situasjon. Det å ikke planlegge for det uforutsette er veldig dumt, uansett situasjon. 

Mitt poeng er jo at dette ikke er noe problem dersom du tar fornuftige økonomiske valg slik som jeg gjør. Dersom du skal ta håpløse valg som å leie leilighet uten hvitevarer eller utdanne deg til arkeolog så er det selvsagt vanskelig å kjøpe bolig, eller noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min betaler 6500 for leilighet med strøm og internett i Oslo. Det er flere leiligheter ledig til tilsvarende priser. 
Det finnes 6 matvaregrupper, ingen av dem heter "frukt".

Jeg er under middels intelligent (les postene mine) men likevel klarte jeg å komme meg gjennom et to års høyskolekandidatstudium. Det er ikke fryktelig komplisert og du får tre forsøk på hver eksamen. At samfunnet trenger folk i yrker som får dårlig lønn er jeg enig i, men jeg forstår ikke hvorfor noen godtar å jobbe for så lite, dersom alle var solidariske å nektet å jobbe for mindre enn en million i året ville vi jo fått bedre betalt. Det var slik stjernene i Friends fikk så høy lønn, de var solidariske og nektet å jobbe for mindre. Men DU trenger ikke å jobbe i et lavere betalt yrke, om to og et halvt år kan du komme å jobbe for meg! Så kan vi tjene en million hver (jeg vil tjene en del mer fordi jeg får mer erfaring og flere ansatte da).

At det er noen leiligheter til den prisen betyr ikke at det er veldig representativt. I rest my case, dere har altså vært heldige. Nei, beklager om du først skal være besserwisser så heter det "Grønnsaker, frukt og bær". Frukt er like fullt en vesentlig del av denne og poenget består. 

Alle kan selvsagt ikke være solidarisk med tanke på betaling, det må selv du skjønne. Med altfor høy lønn blir man utkonkurrert fra utlandet, hvorfor tror du egentlig den tradisjonelle industrien sliter? Hvis alle skulle ha hatt høy lønn så hadde man også fått høyere prisstigning og vinninga hadde gått opp i spinninga. Dette er bla. den samme lønnsutviklingen som kombinert med et bedre kredittmarked (lettere få få lån for noen ) og arv har ført til prisstigning på boliger. 

Anonymkode: bce7f...5c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slipper de jo fortsatt å ta lån fordi de har egenkapital. Dersom de hadde leid ville de måtte lånt hele summen.

Nei, det er en del som har møttet låne litt ekstra. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er jo at dette ikke er noe problem dersom du tar fornuftige økonomiske valg slik som jeg gjør. Dersom du skal ta håpløse valg som å leie leilighet uten hvitevarer eller utdanne deg til arkeolog så er det selvsagt vanskelig å kjøpe bolig, eller noe som helst. 

du trenger ikke ta håpløse valg for at uforutsette ting skal skje. Med ett budsjett på 5000kr i mnd. Så har du ikke noe rom for noe uforutsett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt poeng er jo at dette ikke er noe problem dersom du tar fornuftige økonomiske valg slik som jeg gjør. Dersom du skal ta håpløse valg som å leie leilighet uten hvitevarer eller utdanne deg til arkeolog så er det selvsagt vanskelig å kjøpe bolig, eller noe som helst. 

Fornuftige økonomiske valg betyr likevel ikke at du kan vedta deg vekk fra uforutsette problemer. F. eks. dette med tannlege som du så hardnakket påstår du sparer penger på nå. Jada, du sparer sikkert noen kroner nå, men dersom du får en eller annen tilstand i munnen så snakker vi potensielt om en uhyggelig tannlegerening. Som kunne ha blitt unngått ved å gå på en kontroll eller to. 

Anonymkode: bce7f...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis 250 000 er netto, kan du jo spare halvparten, 125 000 i året. Husleie bør ikke være mer enn 7500 og man klarer seg fint med 5000 til andre utgifter.

husleie: 7500
offentlig transport: 700
telefon: 200
strøm: 500
internett: 400
forsikring: 200

da er man oppe i 9600 i faste utgifter pr. mnd.

mat: 100 kr dagen, ~ 3000 pr mnd. (salater, kjøtt etc koster)
diverse: 2000 pr. mnd

så om du lever lett kommer det på 14600 pr. mnd
dvs. du kan legge av 5000 pr. mnd, eller 60.000 i året.

selvfølgelig kommer det alltid uforutsette utgifter på toppen av dette.

en trafikklærer tjener lett en million i året etter to års utdanning og det er gørrenkelt å komme inn på

i følge utdanning.no er forventet lønn 450.000, men med muligheter for å forhandle om mer hvis du har ansenitet eller spesiell kompetanse.
http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/trafikklaerer_0
jeg kjenner selv noen i bransjen og de ligger på rundt 550.000.

gørrenkelt å komme inn?
Dette tilbys nå kun ved Høgskolen i Nord-Trøndelag og ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
UiOA hadde 754 søkere, 24 kom inn. 
http://khrono.no/campus-samfunn-karriere/2014/03/trafikklaererne-pa-hioa
er 100 tudieplasser ved HiNT, vet dog ikke hvor mange som søker der hvert opptak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er noen leiligheter til den prisen betyr ikke at det er veldig representativt. I rest my case, dere har altså vært heldige. Nei, beklager om du først skal være besserwisser så heter det "Grønnsaker, frukt og bær". Frukt er like fullt en vesentlig del av denne og poenget består. 

Alle kan selvsagt ikke være solidarisk med tanke på betaling, det må selv du skjønne. Med altfor høy lønn blir man utkonkurrert fra utlandet, hvorfor tror du egentlig den tradisjonelle industrien sliter? Hvis alle skulle ha hatt høy lønn så hadde man også fått høyere prisstigning og vinninga hadde gått opp i spinninga. Dette er bla. den samme lønnsutviklingen som kombinert med et bedre kredittmarked (lettere få få lån for noen ) og arv har ført til prisstigning på boliger. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Om lønnen til alle halveres eller dobles gjør det ingen forskjell. Mitt forslag var at alle bør nekte å jobbe for mindre enn en million i året. Frukt er ikke en vesentlig del av "Grønnsaker, frukt og bær", den er en neglisjerbar del.

En million i året er ikke alt for høyt, det er akkurat passe. Ja, boliger hadde økt noe i pris, men det ville vært jevnere lønn. Det er forskjellene som gjør at noen ikke kommer inn i boligmarkedet, ikke prisene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener du at inflasjon ville gjort dyrere? Dette er en latterlig påstand, Norge er alt for lite til å gjøre normale ting dyrere, bare fjern tollmurene. Elektronikk, møbler og slikt vil selvsagt ikke koste noe mer, da det blir sendt fra Kina og verdens-etterspørselen regulerer pris, den påvirker ikke Norge siden vi er så små. Samme med mat og klær. Eneste som blir dyrere er noen tjenester, men de kan man kjøpe i utlandet.

Det handler ikke bare om inflasjon men at man priser i forhold til det markedet kan betale. Du er bra naiv om du tror varer - selv fra Kina - ikke blir dyrere om folk flest plutselig hadde hatt 500K ekstra i året mellom hendene. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husleie: 7500offentlig transport: 700
telefon: 200
strøm: 500
internett: 400
forsikring: 200

da er man oppe i 9600 i faste utgifter pr. mnd.

mat: 100 kr dagen, ~ 3000 pr mnd. (salater, kjøtt etc koster)
diverse: 2000 pr. mnd

så om du lever lett kommer det på 14600 pr. mnd
dvs. du kan legge av 5000 pr. mnd, eller 60.000 i året.

selvfølgelig kommer det alltid uforutsette utgifter på toppen av dette.

i følge utdanning.no er forventet lønn 450.000, men med muligheter for å forhandle om mer hvis du har ansenitet eller spesiell kompetanse.http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/trafikklaerer_0
jeg kjenner selv noen i bransjen og de ligger på rundt 550.000.

gørrenkelt å komme inn?
Dette tilbys nå kun ved Høgskolen i Nord-Trøndelag og ved Høgskolen i Oslo og Akershus.UiOA hadde 754 søkere, 24 kom inn. http://khrono.no/campus-samfunn-karriere/2014/03/trafikklaererne-pa-hioa
er 100 tudieplasser ved HiNT, vet dog ikke hvor mange som søker der hvert opptak.

250000-60000= 190000

190 000/12    = 15844

Jeg får ikke tallene dine til å stemme, du vil ha iallefall 12 000 mer enn du stipulerer. 7500 inkluderer dessuten strøm og internett.


Aner ikke hvordan de klarer å tjene så lite, kanskje de jobber mindre enn normalt? Sjekk skattelisten på seriøse trafikklærere, ingen tjener så lite.

Mange evneveike som søker, det er IKKE høyt snitt for å komme inn.

Endret av ambivalentReaction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250000-60000= 190000
190 000/12    = 15844

Jeg får ikke tallene dine til å stemme, du vil ha iallefall 12 000 mer enn du stipulerer. 7500 inkluderer dessuten strøm og internett.


Aner ikke hvordan de klarer å tjene så lite, kanskje de jobber mindre enn normalt? Sjekk skattelisten på seriøse trafikklærere, ingen tjener så lite.

Mange evneveike som søker, det er IKKE høyt snitt for å komme inn.

250.000/12 = 20800.
20800-14600 = 6200. (ser jeg bomma, gikk litt raskt i svingene)
6200x12 = 74400.

uansett, 7500 inkludert alt er særs urealistisk. de finnes men det er FÅ av dem!
de fleste jeg kjenner i oslo ligger på 10.000, ikke inkludert noe.
det kommer alltid uforutsette utgifter på toppen.
og det "budsjettet" er basert på å leve smått. ikke lett å opprettholde det over mange år.

Endret av herremann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250.000/12 = 20800.20800-14600 = 6200. (ser jeg bomma, gikk litt raskt i svingene)
6200x12 = 74400.

uansett, 7500 inkludert alt er særs urealistisk. de finnes men det er FÅ av dem!
det kommer alltid uforutsette utgifter på toppen.
og det "budsjettet" er basert på å leve smått. ikke lett å opprettholde det over mange år.

Jeg lever fint på 10000 i måneden. 6000 så får du bo i kollektiv, 1000 til utgifter og resten til mat og fjas. Da har du halv mill på fire år, det er ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...