Gå til innhold

Snart umulig for unge å kjøpe bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kunne jeg jo forsåvidt hvis det var noe jeg interesserte meg for. ;)

Vi redder liv, miljø og sørger for selve grunnpilaren av samfunnet. Hvordan kan det ikke interessere deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi redder liv, miljø og sørger for selve grunnpilaren av samfunnet. Hvordan kan det ikke interessere deg?

Det er det mange fagområder som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en fornuftig boligpolitikk hvor boliger var billige ville det vært en selvfølge. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Dette ville ikke være en fornuftig boligpolitikk, og ikke bare har vi prøvd det før, vi feilet spektakulært.

statestikk tilsier at flere unge enn noen gang eier bolig, og sunnheten i dette eierskapet er på riktig vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det er så mange som får leilighet av foreldrene sine og  boligspekulanter som har drar prisene i skyene. Behovet for bolig i Oslo er for stort nå. Dette fører til større forskjeller. Jeg vil kalle det tyveri, men mange er vel uenig med meg i det... Folk må begynne å åpne øynene. 

Anonymkode: 9d1f2...b84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte bolig helt alene før jeg var 30, uten hjelp. Det betyr at jeg ikke har vært på en feriereise på 17 år som er lenger unna enn danmark. Har hatt mindre enn 14 dager fri i året de siste 10 år. Hadde tre jobber ved siden av studiene. 

Slet meg ikke ihjel og jeg er veldig stolt av hva jeg har fått til-

Anonymkode: a126e...a96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo at det er så mange som får leilighet av foreldrene sine og  boligspekulanter som har drar prisene i skyene. Behovet for bolig i Oslo er for stort nå. Dette fører til større forskjeller. Jeg vil kalle det tyveri, men mange er vel uenig med meg i det... Folk må begynne å åpne øynene. 

Anonymkode: 9d1f2...b84

Mange dårlige foreldre ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med normal årslønn på 500 000 og uten gjeld vil du betale ca 140 000 i skatt. 

Det er ikke normalt å tjene 500 000. Da må du ha høy utdanning og jobbe privat. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte bolig helt alene før jeg var 30, uten hjelp. Det betyr at jeg ikke har vært på en feriereise på 17 år som er lenger unna enn danmark. Har hatt mindre enn 14 dager fri i året de siste 10 år. Hadde tre jobber ved siden av studiene. 

Slet meg ikke ihjel og jeg er veldig stolt av hva jeg har fått til-

Anonymkode: a126e...a96

Høres forferdelig trist ut. Ja, det er dette som skal til for å komme inn på markedet i dag. Sette livet på sidelinjen i 17 år og jobbe seg død. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke kjøpe en toroms i Oslo da. En liten leilighet i en mindre by får man til under millionen. 

Ja, men da må man pendle eller bytte jobb. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dårlige foreldre ut der.

Man er ikke nødvendigvis en dårlig forelder dersom man betaler en leilighet for sønnen eller datteren som studerer. Foreldrene vil fremdeles eie leiligheten og eventuelt kreve noe leie i måneden. 
Man prioriterer forskjellig, og foreldre blant min vennekrets setter høyere utdanning veldig høyt og ønsker at barnet skal slippe å slite seg ut med jobber ved siden av f.eks. legestudiet. Og nei, det er ikke snakk om barna som får mny iphone, canada goose, osv til jul. Det er snakk om barna som ble for store til julegaver da de fylte 18 år, men foreldrene stiller gjerne opp når man er student. 

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke nødvendigvis en dårlig forelder dersom man betaler en leilighet for sønnen eller datteren som studerer. Foreldrene vil fremdeles eie leiligheten og eventuelt kreve noe leie i måneden. Man prioriterer forskjellig, og foreldre blant min vennekrets setter høyere utdanning veldig høyt og ønsker at barnet skal slippe å slite seg ut med jobber ved siden av f.eks. legestudiet. Og nei, det er ikke snakk om barna som får mny iphone, canada goose, osv til jul. Det er snakk om barna som ble for store til julegaver da de fylte 18 år, men foreldrene stiller gjerne opp når man er student. 

Anonymkode: c3b43...949

Så med andre ord foreldrene fortsetter å sy puter under armene på barna sine i din omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord foreldrene fortsetter å sy puter under armene på barna sine i din omgangskrets.

Vil heller tro at de vet at tidene har forandret seg siden de var unge og det å være en fulltidsstudent er vanskeligere enn det var før. Ser virkelig ikke problemet med å leie ut en leilighet til datteren eller sønnen dersom man allerede leier ut en leilighet fra før av eller har planer om det. 
Utdanning er utrolig viktig, og dersom det er lettere å lykkes bra med studiet hvis man ikke jobber ved siden av så hjelper foreldrene gjerne. Hadde ikke de fleste foreldre hjulpet dersom de hadde midler til det?
Man tar gjerne et par helgejobber, jobber fullt i feriene, ingen "månedspenger" av mamma og pappa som flere andre får. Er nok forskjellig fra miljø til miljø, men her betyr karakterer alt for foreldre. 

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil heller tro at de vet at tidene har forandret seg siden de var unge og det å være en fulltidsstudent er vanskeligere enn det var før. Ser virkelig ikke problemet med å leie ut en leilighet til datteren eller sønnen dersom man allerede leier ut en leilighet fra før av eller har planer om det. Utdanning er utrolig viktig, og dersom det er lettere å lykkes bra med studiet hvis man ikke jobber ved siden av så hjelper foreldrene gjerne. Hadde ikke de fleste foreldre hjulpet dersom de hadde midler til det?
Man tar gjerne et par helgejobber, jobber fullt i feriene, ingen "månedspenger" av mamma og pappa som flere andre får. Er nok forskjellig fra miljø til miljø, men her betyr karakterer alt for foreldre. 

Anonymkode: c3b43...949

Eller foreldrene vil ha kontroll over podene fortsatt og ungene går med på det pga det er så lettvindt når pappa ordner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en selvfølge bør det da så absolutt ikke være. Det er ikke engang en selvfølge at et menneske på 50 år har sin egen bolig. Her kommer det helt an på hver persons prioriteringer. 

15 % EK er normen. Vi fikk, derimot, belåningsgrad på 94 %, enda vi er bare 20 år.  Dette på grunn av at vi kunne vise til betalingsvilje. Begrunnelsen da vi søkte var at vi ikke ønsket å benytte BSU til EK denne runden. Som rådgiveren i banken sa; Hva vi til syvende og sist endte med å bruke som EK betydde ingenting for banken. 

Anonymkode: e0208...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller tro at de vet at tidene har forandret seg siden de var unge og det å være en fulltidsstudent er vanskeligere enn det var før. Ser virkelig ikke problemet med å leie ut en leilighet til datteren eller sønnen dersom man allerede leier ut en leilighet fra før av eller har planer om det. Utdanning er utrolig viktig, og dersom det er lettere å lykkes bra med studiet hvis man ikke jobber ved siden av så hjelper foreldrene gjerne. Hadde ikke de fleste foreldre hjulpet dersom de hadde midler til det?
Man tar gjerne et par helgejobber, jobber fullt i feriene, ingen "månedspenger" av mamma og pappa som flere andre får. Er nok forskjellig fra miljø til miljø, men her betyr karakterer alt for foreldre. 

Anonymkode: c3b43...949

Er det det, da?

Anonymkode: 64c44...c48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller foreldrene vil ha kontroll over podene fortsatt og ungene går med på det pga det er så lettvindt når pappa ordner opp.

Ungene går med på det fordi de vet at det er en stor mulighet de ikke burde takke nei til av selvsagt årsaker. 

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene går med på det fordi de vet at det er en stor mulighet de ikke burde takke nei til av selvsagt årsaker. 

Anonymkode: c3b43...949

Er naturligvis selvsagt at foreldre skal ha kontroll over voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er naturligvis selvsagt at foreldre skal ha kontroll over voksne barn.

Tror ikke at kontroll er motivet til foreldrene som bidrar med bolig for fulltidsstudenten på lege eller ingeniørstudiet. Isåfall hadde de vel blitt nektet å studere langt hjemmefra. 

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at kontroll er motivet til foreldrene som bidrar med bolig for fulltidsstudenten på lege eller ingeniørstudiet. Isåfall hadde de vel blitt nektet å studere langt hjemmefra. 

Anonymkode: c3b43...949

Uansett så er det ikke de unge som eier leiligheten, det er foreldrene, så ungene er like langt, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...