Gå til innhold

Snart umulig for unge å kjøpe bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vi snart nådd et punkt hvor det er umulig for unge å kjøpe bolig med mindre de arver store pengesummer eller har svært rike foreldre eller kan ta opp lån sammen med venner eller kjæreste? Kjenner flere som tjener helt greit men som ikke får tilstrekkelig lån. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut, kan være de ikke har spart seg opp nok kapital eller har forbruksgjelde de ikke får bukt med.

Det er ikke lett å spare opp kapital når man må ha 15% og en bitteliten leilighet koster 2,5 millioner. Da må man faktisk spare opp mot en halv million, og det er ikke lett når man har en normal årslønn på 250.000 og leieutgifter på kanskje 120.000. 

 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å spare opp kapital når man må ha 15% og en bitteliten leilighet koster 2,5 millioner. Da må man faktisk spare opp mot en halv million, og det er ikke lett når man har en normal årslønn på 250.000 og leieutgifter på kanskje 120.000. 

 

Anonymkode: 146a0...4bf

Vel, jeg tror ikke det var så simpelt å få til egen bolig tidligere heller, uansett så er det litt vel naivt å innbille seg at man skal ha egen bolig når man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å spare opp kapital når man må ha 15% og en bitteliten leilighet koster 2,5 millioner. Da må man faktisk spare opp mot en halv million, og det er ikke lett når man har en normal årslønn på 250.000 og leieutgifter på kanskje 120.000. 

 

Anonymkode: 146a0...4bf

Nja. 250k i året er vel ikke en vanlig årslønn? Det er vel litt under? 350k er vel nærmere normalen idag 

Anonymkode: 67f20...f7b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. 250k i året er vel ikke en vanlig årslønn? Det er vel litt under? 350k er vel nærmere normalen idag 

Anonymkode: 67f20...f7b

Etter skatt, jo. Og det er nettolønnen som teller. Det er vanskelig å spare de pengene du betaler i skatt. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg tror ikke det var så simpelt å få til egen bolig tidligere heller, uansett så er det litt vel naivt å innbille seg at man skal ha egen bolig når man er ung. 

Når man er 23-24 bør det være en selvfølge. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 000 er ikke akkurat å regne som normal årslønn. Medianlønn er 464 500 per juli 2015 i følge Statistisk sentralbyrå. Selv i Oslo får du dessuten leid leilighet for under 10 000 kr pr måned.

Anonymkode: 726ad...d77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 23-24 bør det være en selvfølge. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Hvordan da? folk så unge har da vanligvis ikke jobbet så lenge, men det er vel det at de er litt kravstore og forventer at foreldrene skal steppe inn med pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregnet årslønn for alle ansatte, som er en sammenstilling av årslønn for hvert enkelt næringsområde, utgjorde i 2014 503 800 kroner.

En vanlig årslønn i Norge er 500 000, ikke 250 000. Å tjene 250 000 er halvparten av gjennomsnittet, det er minstelønn, ikke "vanlig" eller "bra".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da? folk så unge har da vanligvis ikke jobbet så lenge, men det er vel det at de er litt kravstore og forventer at foreldrene skal steppe inn med pengene. 

Med en fornuftig boligpolitikk hvor boliger var billige ville det vært en selvfølge. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en fornuftig boligpolitikk hvor boliger var billige ville det vært en selvfølge. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Hjelpes, du er nok for ung til å eie bolig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig årslønn i Norge er 500 000, ikke 250 000. Å tjene 250 000 er halvparten av gjennomsnittet, det er minstelønn, ikke "vanlig" eller "bra".

Vås. Du må se på hva du sitter igjen med etter skatt. Lykke til med å spare det du betaler i skatt. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvis 250 000 er netto, kan du jo spare halvparten, 125 000 i året. Husleie bør ikke være mer enn 7500 og man klarer seg fint med 5000 til andre utgifter. Likevel så skjønner jeg ikke hvorfor folk skal ta så lavt lønnede yrker, en trafikklærer tjener lett en million i året etter to års utdanning og det er gørrenkelt å komme inn på, hvorfor bytter dere ikke yrke? Hvorfor kaster dere bort 5 år på å studere noe som gir dere drittlønn?

Problemet er jo at folk prioriterer håpløst, de velger å kaste bort masse år på en verdiløs utdanning, og så får de barn isteden for hus. Det er priorteringer, ikke problemer med boligmarkedet. Med en mill i året kan jeg jo nesten kjøpe hus uten lån etter få år. Huset på 3.5 millioner vil jo bli nedbetalt på under 10 år. Det er jo ikke dyrt, og da er jeg alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 23-24 bør det være en selvfølge. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Det har da aldri vært vanlig å eie sin egen bolig i en alder av 23-24.

Anonymkode: 64c44...c48

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vås. Du må se på hva du sitter igjen med etter skatt. Lykke til med å spare det du betaler i skatt. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Med normal årslønn på 500 000 og uten gjeld vil du betale ca 140 000 i skatt. Da har du 360 000 etter skatt, ikke 250 000. Med 360 000 utbetalt klarer du jo fint å spare 200 000 i året, beviselig ved at personer som tjener 240 000 før skatt klarer å overleve, samt studenter, minstepensjonister og sosialklienter. Det er fullt mulig, det er bare å ikke leve over evne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ræva lønn for tiden, godt under 20000kr i mnd, men klarer alikevel å spare 3000kr i mnd. Problemet er at unge mennesker i dag skal ha alt på en gang. De skal på resturant flere ganger i mnd, dyre ferier, fornye elektronikken hvert år, dyre vesker, klær og sko og ikke minst bo luksuriøst. Da sier det seg seg selv at de får ikke til å spare. Og løsningen deres istedet for å stramme inn livreima/ekstrajobb er å gå til mamma og pappa. 

Mange av dem er håpløse rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ræva lønn for tiden, godt under 20000kr i mnd, men klarer alikevel å spare 3000kr i mnd. Problemet er at unge mennesker i dag skal ha alt på en gang. De skal på resturant flere ganger i mnd, dyre ferier, fornye elektronikken hvert år, dyre vesker, klær og sko og ikke minst bo luksuriøst. Da sier det seg seg selv at de får ikke til å spare. Og løsningen deres istedet for å stramme inn livreima/ekstrajobb er å gå til mamma og pappa. 

Mange av dem er håpløse rett og slett.

Bli trafikklærer da! Det tar bare to år og du vil jo tjene fem ganger så mye (eventuelt så kan du jobbe 20% å tjene det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke kjøpe en toroms i Oslo da. En liten leilighet i en mindre by får man til under millionen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli trafikklærer da! Det tar bare to år og du vil jo tjene fem ganger så mye (eventuelt så kan du jobbe 20% å tjene det samme).

Det kunne jeg jo forsåvidt hvis det var noe jeg interesserte meg for. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...