Gå til innhold

Dere som trener tilnærmet hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere tid og overskudd? Krever det nøye planlegging? 

Jeg er 22 år, studerer grunnskolelærerutdanning på første året, og er i utgangspunktet ei aktiv jente. Selv om jeg gjerne skulle trent mye mer, så får jeg ikke tid til mer enn maks 4 ganger per uke. Det går mye tid til forelesninger, lese pensum, samtidig som jeg prøver å være sosial en gang i blant, og også trenger tid til å slappe av (feks. se en film etc.). 

Når jeg tenker meg om har jeg jo ikke så mye egentlig. Har ingen jobb ved studiene, ingen kjæreste som tar tid, ingen barn… Kun meg selv, studiene, hybelleilingheten, og venner. 

Derfor lurer jeg på hva som er hemmeligheten bak det å kunne trene så mye som stadig flere gjør? Noen tips? :) 

Anonymkode: 4bec8...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles prioriteringer. Har du "bare" tid til fire treninger i uken, som er mer enn nok, og vil trene mer, så må du hente tiden fra andre steder. Enten det blir sosial omgang, tv-titting, skolearbeid.

 

Så får det bli opp til deg om et slikt offer er verdt det for å kunne trene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn hadde jeg tid til å trene flere ganger om dagen om jeg ville (men valgte stort sett maks en, da). Man er jo våken i minst 14 timer, så det er mye tid å ta av. Om du ikke rekker det du vil som student uten barn, hvordan skal du rekke noe som helst om du f.eks har full jobb og barn? Du har jo vanvittig god tid sammenlignet med de fleste voksne.

Anonymkode: d0552...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løpetur tar alt fra 20 minutter til tre timer, jeg bare velger hvor lang tid jeg har ledig og planlegger det slik at det er før jeg må dusje uansett. 20 minutter er alt du trenger for å få effekt fra kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener ikke jeg hver dag, men jeg syntes det som "tar" minst av tiden jeg kunne brukt til andre ting er å trene på morgenen før jobb/skole

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Greia er at jeg har så mye overskudd at jeg må trene for å ikke bli gal. Men for meg er trening en interesse og ikke tiltak. Jeg synes det er mer energikrevende å sitte og se Tv (fordi jeg synes det er kjedelig) enn å trene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en periode på tre-fire måneder hvor jeg trente omtrent hver dag. Det handler om prioriteringer, men også hvor mye/lite du har å gjøre ellers i hverdagen. Det sier seg selv at jeg ikke hadde hatt tid om jeg hadde skole fra 8-15, i tillegg til å måtte studere hjemme på egenhånd. Iløpet av denne perioden hadde jeg svært lite skole, men studerte mest hjemme. Det var kun derfor jeg hadde nok overskudd til å trene hver dag. Jeg hadde såklart jobb, men det var ikke så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke etter program tre-fire dager i uken, da som regel rett etter jobb, noen ganger i helgene.
Prøver også å få til noe slags form for kardio tre dager i uka, helst de dagene jeg ikke trener styrke.

Jeg jobber full tid og merker at det kan være lite overskudd til noe sosialt utenom treningen. Men det kan jo faktisk kombineres. Mine venner blir gjerne med på en løpetur eller styrkeøkt.

Jeg flytter om på økter dersom det dukker opp noe som jeg vil være med på, feks bursdager eller andre sosiale sammenkomster. Da kan det fort bli styrke og løping på samme dag for å få alt til å gå opp.

Men alt i alt syns jeg ikke treningen tar mye tid. Løpeturer tar mellom 30-90 minutter, og da har jeg ganske god tid til å slappe av, vaske hus osv etterpå.

Anonymkode: 9f27a...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Bruker bare ca. 35 timer i uken på studier. Og gjør dette jevnt gjennom semesteret sånn at jeg ikke må lese 12 timer dagen i eksamenstiden.

Bruker lite tid på sosialt, kanskje 30-40 min. i gjennomsnitt per uke. Utenom småprat med kollektivmedboere og medstudenter.

Dusjer nesten kun i forbindelse med trening.

Har kort reisevei til både skole og treningssenter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener stort sett hver dag, men er litt heldig der jeg går et studium med mye egenstudier og lite forelesninger i forhold til andre studier. Men det er likevel et vanskelig studium, som krever at mye tid går til lesing. Dessuten har jeg andre hobbyer og ting som kan ta opp tid. For det første gjør jeg og venninnene mine en god del av det sosiale på trening. Fremfor å dra på kafé ofte (som blir dyrt i lengden når man er student), tar vi gjerne yogatimer sammen. Jeg trener yoga hver dag, men så kan jeg skvise inn en liten styrke-/kondisjonsøkt før/etter yogatimene et par-tre ganger i uka, alt etter hvor mye tid jeg har. Jeg trener som regel på ettermiddagen, når jeg er ferdig med forelesningene eller lesingen. Så drar jeg rett fra universitetet til treningssenteret, før jeg drar hjem og hviler meg, lager middag, rydder litt, ser på TV, osv. Hos meg er det ikke sånn at hybelen må være strøken til enhver tid. Dersom det skulle vært sånn, hadde jeg slitt litt med å finne tid hver dag.

Anonymkode: 2d9e6...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hjalp det å trene om morgenen før skolen startet. Da følte jeg at jeg ikke mistet noe tid til å studere etter skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene med en venninne, slik at det føles som en sosial greie samtidig som jeg får trent :) vi trener ikke sammen HVER dag, men ofte nok til at jeg får dekket flere behov samtidig. Kuttet ned på TV-titting, ble flinkere til å planlegge matlaging. Jobber 40% og studerer et krevende studie heltid, men rekker fint 20-60 min trening (nesten) hver dag hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ikke noe som heter å "ikke ha tid", fordi man må ta seg tid. For tiden prøver jeg å få til fem økter i uka, i en ellers ganske hektisk hverdag. Det bør egentlig ikke være noe problem. Skal jeg trene på treningssenteret drar jeg direkte fra skolen og trener en times tid, og det er noe jeg tar meg tid til. Da ser jeg heller en time mindre på TV, hvis jeg har andre plikter i løpet av dagen (skolearbeid, sosiale ting etc.). På travle dager og jeg kjenner kroppen trenger en treningsøkt, tar jeg en joggetur ute på 40 minutter, og sparer da mye tid fordi jeg tar treningen hjemmefra og trenger ikke å dra til og fra treningssenteret. Dessuten er utetrening MYE bedre for sjela og stimulerer kroppen mye bedre enn studiotrening (synes jeg). Tror nok jeg skulle fått klemt inn en joggetur eller to til å løpet av uka, hvis jeg absolutt måtte trent hver dag, men jeg trenger også noen dager med restitusjon :) 

Anonymkode: 4bec8...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Jogger enten på morgenen eller på kvelden etter at baby har lagt seg. Har egen mølle så 30-40 min per dag har jeg alltid tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva du mener med trening, som er et ganske bredt begrep. Trening 30-60 minutter hver dag er det mange som har tid til, det er ikke tilfelle om man skal trene for å få six pack og bli fitnessutøver f. eks. Da snakker man gjerne flere økter om dagen, kombinert med at man bruker mye tid på å optimalisere kosthold og faser der man går av og på konkurranseform. Det samme med andre typer idrettsutøvere.

Det er heller ikke sikkert du har nytte åv å trene hver dag. Trener du f. eks. tung styrke kan det ta lenger tid en to døgn for at muskler i en muskelgruppe får nok restitusjon, særlig hvis du ikke har et godt grunnlag. Du kommer veldig langt med 3-4 styrkeøkter i uka satt opp riktig med tanke på variasjon, antall sett, antall reps, hvilke øvelser etc. I mange tilfeller kan flere økter være kontraproduktivt. 

Anonymkode: 5b743...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og: den beste måten å frigjøre tid er å klare seg uten så mye tv-titting, film e.l. Syntes uansett ikke det er så stas, så når jeg tar meg selv i å ville bruke tid foran tv'en så sier jeg til meg selv at jeg heller tar en treningsøkt. 

Anonymkode: 5b743...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig dag er 30 min sykling for å komme meg på skolen, skole ca 8-16, middag, trening 18-21. Noen ganger mikser jeg det opp og trener før skolen, ca 8-11. Da er jeg på skolen til ca 18 og er ofte sosial på kvelden. Bruker generelt lite tid til TV-serier og henging hjemme.

Anonymkode: 644ca...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tid. Jeg trener hjemme når jeg står opp i 90% av tilfellene. Dvs at jeg er igang ti over halv sju. Trener fra 30-60 min. Ellers gjør jeg det på kvelden i sjutida. Jeg må gjøre det, ellers føler jeg at jeg ikke virker ordentlig. Jeg får overskudd, og det hjelper å begynne før hjernen får med seg hva som skjer! :P

Jeg har 100% jobb, samboer hund og hest og trener 5-7 ganger i uka, alt ettersom hvordan uka ellers er lagt opp. Alle hverdager. Noen ganger jogging i helga. Regner ikke gåturer med hunden som trening når jeg lister opp nå, men går jo 2-4 turer med ham daglig (varierer hvem av meg og samboer som går hvilke turer). 
Føler jeg får mer tid til alt annet når jeg står opp halv sju og får treninga unna før morgentur med hund + jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...