Gå til innhold

min gale forhenværende sjef... kan han gjøre dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn min telefon da jeg sluttet i det forrige arbeidsforholdet mitt. Nå snart 1 år etter kontakter de meg for å si at jeg har lagt inn en konto som gjør at de ikke kan bruke telefonen. Jeg vet hva jeg kan gjøre for å endre dette, så jeg sa da at jeg kunne gjøre det over jul når det var mindre travelt og jeg hadde bedre tid.

Nå sendte nettopp det gale mennesket meg mail om at enten så gjør jeg det iløpet av en uke, ellers så kom han til å fakturere meg nypris for telefonen ( som jeg leverte inn da jeg sluttet) og kom til å drive inn beløpet. Spørsmålet er: kan de gjøre dette?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

 

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det når jeg ikke har telefonen her.

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, selv om jeg hadde hatt telefonen her.

 

Kan man ikke bare ta telefonen til forhandler og få den nullstilt der da?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Vet du eller vet du ikke hvordan du skal gjøre det?

Du har lagt inn et program, en app, whatever, og det er ditt ansvar å fjerne dette så neste person kan bruke telefonen. Jeg syns du virker rimelig sær og sta og vrien, det er kanskje derfor han velger å true med å fakturere deg?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Vet du eller vet du ikke hvordan du skal gjøre det?

Du har lagt inn et program, en app, whatever, og det er ditt ansvar å fjerne dette så neste person kan bruke telefonen. Jeg syns du virker rimelig sær og sta og vrien, det er kanskje derfor han velger å true med å fakturere deg?

 

Er du en slik person selv, som truer andre, hvis de ikke gjør som du sier?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en slik person selv, som truer andre, hvis de ikke gjør som du sier?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Jeg tror faktisk at det er deg, og ikke sjefen, det er noe galt med, jeg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om telefonen din er låst til din iCloud-konto får ikke bedriften slettet den uten ditt passord. Det vil si at telefonen er helt ubrukelig. De kan se hvilken konto telefonen er låst under (her kan du ha brukt flere E-postadresser) Du må så logge på iCloud via web og fjerne telefonen helt fra konto.

Anonymkode: 64adf...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet du eller vet du ikke hvordan du skal gjøre det?

Du har lagt inn et program, en app, whatever, og det er ditt ansvar å fjerne dette så neste person kan bruke telefonen. Jeg syns du virker rimelig sær og sta og vrien, det er kanskje derfor han velger å true med å fakturere deg?

 

At en bedrift ikke kan fjerne apper fra selv en nedlåst telefon høres ut som bare vås. Jeg har selv jobbet med å promotere/rulle ut slike bedriftsløsninger og man kan likevel kjøre telefonen tilbake med factory default innstillinger. Samme hvor nedlåst appen er. 

Dette høres mer ut som en hevnlysten sjef. 

Anonymkode: 1a871...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan er egentlig dette mulig at de ikke greier å få resatt denne telefonen selv slik at en ny bruker kan overta?

Er det noen her inne som vet? Må jo være perfekt tyverisikring.

Anonymkode: cdd5d...9d4

tenkte det samme, de må jo ha null teknisk innsikt som ikke greier en så enkel ting.

Anonymkode: 1c28f...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk at det er deg, og ikke sjefen, det er noe galt med, jeg.

 

 Jeg håper du får noe ut av det selv, å være kvalm mot andre.

Jeg får ingenting ut av det, og det har ingen betydning for meg heller hva du måtte mene om verken meg (som du ikke kjenner) eller xsjefen min( som du heller ikke kjenner).

Det virker jo ganske sannsynlig at du selv er en person som gjerne truer andre når du ikke får det som du vil, siden du så enkelt forsvarer det å true andre. Til din informasjon så pleier de fleste andre normale mennesker å basere seg på frivillighet og ikke tvang. Mennesker som tvinger andre, blir dårlig likt selv om de  kanskje får det som de vil der og da.

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som tvinger andre, blir dårlig likt selv om de  kanskje får det som de vil der og da.

Anonymkode: cdd5d...9d4

Derfor du tvinger din tidligere sjef til å sitte med en ubrukelig mobil, eller? :roll:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en bedrift ikke kan fjerne apper fra selv en nedlåst telefon høres ut som bare vås. Jeg har selv jobbet med å promotere/rulle ut slike bedriftsløsninger og man kan likevel kjøre telefonen tilbake med factory default innstillinger. Samme hvor nedlåst appen er.

Man kan fint kjøre full reset på den, men det hjelper ikke siden ikke man får registrert den på et eller annet vis som er nødvendig for å kunne bruke den hvis den er registrert hos Apple fra før. Jeg har ikke Apple selv men jeg har hørt om andre som har slitt ganske mye med å finne ut hvor man sletter en slik registrering.

Anonymkode: 3233a...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint kjøre full reset på den, men det hjelper ikke siden ikke man får registrert den på et eller annet vis som er nødvendig for å kunne bruke den hvis den er registrert hos Apple fra før. Jeg har ikke Apple selv men jeg har hørt om andre som har slitt ganske mye med å finne ut hvor man sletter en slik registrering.

Anonymkode: 3233a...53a

Du tenker kanskje på sortelisting eller andre typer "antityveri"registrering. Ja, det brukes, men det er jo bedriften som står som eier og administrator av telefonen og som dermed eier registreringen, dermed vil det være mulig å tilbakestille og installere på nytt. Har bedriften satt den enkelte som juridisk og teknisk eier så kan den i grunnen takke seg selv. 

Anonymkode: 1a871...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor du tvinger din tidligere sjef til å sitte med en ubrukelig mobil, eller? :roll:

 

Jeg snakket i grunnen til deg. Hvis du også er en person som baserer deg på tvang for å få det som du vil, så er det noe som oppleves som ubehagelig for andre og du har ingen rett til det. Det er bedre å basere seg på frivillighet, selv om det er mer krevende. Hvis andre ikke vil gjøre som du sier, så trenger det heller ikke være fordi de er vanskelige. Årsaken er gjerne at de har sine egne prioriteringer og at selv om dine ønsker er viktige for deg, er de gjerne ikke like viktige for andre.

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke rekonfugurere telefonen, og slik slette alt som har vært på den?? 

Anonymkode: eea26...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke rekonfugurere telefonen, og slik slette alt som har vært på den?? 

Anonymkode: eea26...f8b

Ikke om bruker har låst den til en iCloud konto med et passord bare hun har, da må "Finn iPhone" deaktiveres og det må man ha passord til. Dette er jo en sikring mot tyverier. 

 

Anonymkode: 64adf...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke om bruker har låst den til en iCloud konto med et passord bare hun har, da må "Finn iPhone" deaktiveres og det må man ha passord til. Dette er jo en sikring mot tyverier. 

 

 

Anonymkode: 64adf...e39

Mente forhandler i alle fall kunne resette den, men mulig jeg tar feil.

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke det. Du vil ikke tro hvor mange ganger jeg kan forklare det i løpet av en uke:fnise:

Anonymkode: 64adf...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket i grunnen til deg. Hvis du også er en person som baserer deg på tvang for å få det som du vil, så er det noe som oppleves som ubehagelig for andre og du har ingen rett til det. Det er bedre å basere seg på frivillighet, selv om det er mer krevende. Hvis andre ikke vil gjøre som du sier, så trenger det heller ikke være fordi de er vanskelige. Årsaken er gjerne at de har sine egne prioriteringer og at selv om dine ønsker er viktige for deg, er de gjerne ikke like viktige for andre.

Anonymkode: cdd5d...9d4

Men du vil jo ikke fikse mobilen, altså faller argumentene dine på stengrunn.

Du har heller ikke svart på om du kan eller ikke kan fikse mobilen, og så lenge du ikke kan bli enig med deg selv, så skal det godt gjøres at du blir enig med andre.

Og nei, jeg er ingen tilhenger av tvang, jeg sa bare at jeg forstår at din tidligere sjef vil ha erstatning for en telefon du, pr def, har ødelagt, er det så merkelig?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle ha slengt på det "om det er iPhone" alle andre modeller skal det la seg gjøre å kjøre en hard reset.

Anonymkode: 64adf...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke veldig reelt ut i mine øyne. Ja, det finnes software/konfigurasjonssoftware som låser ned telefonen, men man kan nesten alltid ta en "dyp" factory reset. På iPhone kan du f.eks. kjøre en factory eller DFU reset som IT avdelingen kan kombinere med sitt opplegg for bruk av telefonen. Det høres bare ut som tull at han ikke kan få tilgang til telefonen uten at du logger inn, men så høres han ikke helt god ut heller med tanke på det du skriver. 

Anonymkode: 1a871...f5e

På en iPhone får man ikke gjort en dritt om man ikke slår av find my iphone, eller har brukernavn og passord til dette. Tro meg, jeg har prøvd. 

Anonymkode: 69583...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om ekssjefen til en jeg kjenner. Tror han levde og åndet for å gjøre andre stressa. Alle skulle stå på pinne for han.

Et jævla år etter haster det liksom plutselig så innmari? Tåpelig! De får frakte den til deg hvis det haster veldig, og du ikke er i nærheten av jobbstedet. Tar det et par min å svippe innom, er det jo greit å bare gjøre det.

Du kan jo være grei å ha med å gjøre, selv om han er en dust.

Anonymkode: 631b2...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...