Gå til innhold

min gale forhenværende sjef... kan han gjøre dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn min telefon da jeg sluttet i det forrige arbeidsforholdet mitt. Nå snart 1 år etter kontakter de meg for å si at jeg har lagt inn en konto som gjør at de ikke kan bruke telefonen. Jeg vet hva jeg kan gjøre for å endre dette, så jeg sa da at jeg kunne gjøre det over jul når det var mindre travelt og jeg hadde bedre tid.

Nå sendte nettopp det gale mennesket meg mail om at enten så gjør jeg det iløpet av en uke, ellers så kom han til å fakturere meg nypris for telefonen ( som jeg leverte inn da jeg sluttet) og kom til å drive inn beløpet. Spørsmålet er: kan de gjøre dette?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan vel ikke ta deg så lang tid og fikse opp i dette.

Anonymkode: 7a9e1...b65

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør rette opp i dette uten ugrunnet opphold. At du ikke fikset dette når du dro kan ikke din tidligere arbeidsgiver klandres for. Her er du åpenbart urimelig, men arbeidsgiver vil neppe slippe unna med å fakturere deg mer enn listepris for telefonen i dag, husk at listepris ligger langt over de billigste modellene i butikker. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare fiksa problemet. Trodde det var normalt å kjøre fabrikkreset på telefoner før man leverte de tilbake.

Anonymkode: 330c5...fcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte inn min telefon da jeg sluttet i det forrige arbeidsforholdet mitt. Nå snart 1 år etter kontakter de meg for å si at jeg har lagt inn en konto som gjør at de ikke kan bruke telefonen. Jeg vet hva jeg kan gjøre for å endre dette, så jeg sa da at jeg kunne gjøre det over jul når det var mindre travelt og jeg hadde bedre tid.

Nå sendte nettopp det gale mennesket meg mail om at enten så gjør jeg det iløpet av en uke, ellers så kom han til å fakturere meg nypris for telefonen ( som jeg leverte inn da jeg sluttet) og kom til å drive inn beløpet. Spørsmålet er: kan de gjøre dette?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Hvorfor fikk du det ikke gjort før du forlot den arbeidsplassen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg gjorde det. Slettet i alle fall telefonen før jeg leverte den.

Jeg syntes det er rart at man trenger min medvirkning for at noen andre skal kunne bruke den.

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg gjorde det. Slettet i alle fall telefonen før jeg leverte den.

Jeg syntes det er rart at man trenger min medvirkning for at noen andre skal kunne bruke den.

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Hvor lang tid tror du det tar å fikse? Det virker jo helt bak mål å skape en konflikt for å fjerne en app, noe som tar fem minutter. Eventuelt bare send arbeidsgiver brukernavn og passord la dem grei seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da umulig ta mer tid enn det å lage enn tråd om dette OG den tiden på å svare de andre:P

Anonymkode: abf42...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å skrive her, så kunne du fikset problemet. Tar sikkert ikke så forbanna mye lengre tid enn den tiden du bruker her inne 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde blitt møtt på denne måten av eksarbeidsgiver så hadde jeg sagt: Bring it on, så havner dette i retten når jeg bestrider kravet, og så får h*n føre bevis for at telefonen ikke kan brukes og at man aldri kan kjøre factory reset e.l. på den slik at den kan brukes av noen andre (HW reset er nesten alltid tilgjengelig). 

Anonymkode: 1a871...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tror du det tar å fikse? Det virker jo helt bak mål å skape en konflikt for å fjerne en app, noe som tar fem minutter. Eventuelt bare send arbeidsgiver brukernavn og passord la dem grei seg selv. 

I stede for å skrive her, så kunne du fikset problemet. Tar sikkert ikke så forbanna mye lengre tid enn den tiden du bruker her inne 😊

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det når jeg ikke har telefonen her.

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, selv om jeg hadde hatt telefonen her.

 

Kan man ikke bare ta telefonen til forhandler og få den nullstilt der da?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det når jeg ikke har telefonen her.

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, selv om jeg hadde hatt telefonen her.

 

Kan man ikke bare ta telefonen til forhandler og få den nullstilt der da?

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Jeg har ingen anelse om hva du har installert på jobbtelefonen din, så jeg vet ærlig talt ikke. Som bedriftskunde kan du vel neppe få gratis brukerstøtte hos en forhandler, da må de nok betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen anelse om hva du har installert på jobbtelefonen din, så jeg vet ærlig talt ikke. Som bedriftskunde kan du vel neppe få gratis brukerstøtte hos en forhandler, da må de nok betale.

Ja, hvordan er egentlig dette mulig at de ikke greier å få resatt denne telefonen selv slik at en ny bruker kan overta?

Er det noen her inne som vet? Må jo være perfekt tyverisikring.

Anonymkode: cdd5d...9d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvordan er egentlig dette mulig at de ikke greier å få resatt denne telefonen selv slik at en ny bruker kan overta?

Er det noen her inne som vet? Må jo være perfekt tyverisikring.

Anonymkode: cdd5d...9d4

Det finnes massevis av forskjellige programmer som skal være vanskelig eller umulig å avinstallere som skal sikre mot tyveri. Jeg har dessverre ikke prøv noen men et kjapt søk med din favorittsøkemotor vil nok være nok for å identifisere noen. Hvis du behersker engelsk kan du skrive noe som: "theft protection app review" og få opp anmeldelser av diverse applikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har opprettet en eller annen konto på mobilen så pleier man vanligvis å ha et brukenavn og passord til den. Kanskje du må logge på for å kunne slette den. Uansett så er det stor sannsynlighet for at arbeidsplassen hadde retningslinjer for bruk av telefonen når du fikk den. Slike retningslinjer som ofte er med datamaskiner - ikke last ned programvarer uten godkjennelse osv. Så muligens du har brutt en slik regel. Men dette tar sikkert ikke lang tid. Du bør få ordnet dette før jul, og ikke være vanskelig med å vente til etter jul. Det er tydeligvis du som har gjort noe feil, så da må du ordne opp i det. Ikke gjøre det til en ulempe for tidligere arbeidsgiver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av forskjellige programmer som skal være vanskelig eller umulig å avinstallere som skal sikre mot tyveri. Jeg har dessverre ikke prøv noen men et kjapt søk med din favorittsøkemotor vil nok være nok for å identifisere noen. Hvis du behersker engelsk kan du skrive noe som: "theft protection app review" og få opp anmeldelser av diverse applikasjoner.

Det virker mer som at dette er apper som går på å oppspore en stjålet telefon og ikke apper som kan blokkere andre brukere for all fremtid. Jeg tror ikke slikt finnes. Telefonen er arbeidsgivers eiendom og derfor også deres ansvar. De må nesten greie å ta ansvar for sine egne eiendeler og ikke prøve å dumpe dette ansvaret på ansatte som ikke en gang jobber der lenger.

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes dere begge virker tverr som en påle her jeg. Dra nå til tidligere arbeidsgiver å se om  det er noe du får gjort da. 

Er det ditt ansvar så har du gjort det. Er det arbeidsgivers ansvar så har du iallefall hevet deg over eventuell umodenhet fra deres side. Kan da umulig være hyggelig å være i konflikt med sin tidligere arbeidsgiver over en ussel telefon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen nå også, jeg finner ikke noen telefon å slette på denne kontoen....

Dette er ikke noen app, men en konto som er knyttet til telefonen. Det må da gå an å gjenopprette fabrikkinnstillingene?

 

 

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her inne som vet noe om muligheten dette gale menneske har for at jeg faktisk må betale 6900 kr?

Han er virkelig gal og krangler i rettssystemet på jevnlig basis. Hele kontoret satt flere timer i mørket fordi han kranglet om en strømregning og ikke ville gi seg, så strømselskapet slo av strømmen til slutt så han skulle betale for seg.

 

 

 

Anonymkode: cdd5d...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke veldig reelt ut i mine øyne. Ja, det finnes software/konfigurasjonssoftware som låser ned telefonen, men man kan nesten alltid ta en "dyp" factory reset. På iPhone kan du f.eks. kjøre en factory eller DFU reset som IT avdelingen kan kombinere med sitt opplegg for bruk av telefonen. Det høres bare ut som tull at han ikke kan få tilgang til telefonen uten at du logger inn, men så høres han ikke helt god ut heller med tanke på det du skriver. 

Anonymkode: 1a871...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...