Gå til innhold

Vanskelig studentsituasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette semesteret går jeg et nettstudie på 30 studiepoeng, med full støtte fra Lånekassen. Hadde en eksamen tidligere i høst, som jeg besto (10 studiepoeng). Har slitt veldig på privaten i det siste, ikke noen psykisk lidelse, men vanskelig periode på flere vis. Dette har gjort at jeg ikke har fått lest pensum, og er derfor overhodet ikke klar til skriftlig + praktisk eksamen neste uke. Må bestå begge eksamenene for å få delemnet på 20 studiepoeng bestått. 

Dette studiet er et PT-studie, som ikke er noe jeg MÅ ha for framtiden. Tenker å ta et semester fri nå etter jul (altså ikke støtte fra Lånekassen, men låne tilsvarende pengesum av foreldrene mine istedet), og ta opp en del fag fra vgs, slik at jeg kommer inn på grunnskolelærerutdanningen til høsten 2016. 

Det vil altså si at om jeg ikke får godkjent dette studiet, så er det ikke krise for utdanningen sin skyld. Men greia er jo den at nesten hele støtten fra Lånekassen blir til lån (blir rundt 13-14 000 mer i lån dersom jeg ikke består). I tillegg studerte jeg på universitetet i fjor og fikk ett år med støtte der, og jeg skal jo begynne med en master høsten 2016, derfor blir det veldig mye i lån etter hvert. 

Noen tips til hva jeg bør gjøre? 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å ta eksamen. Du trenger bare E for å bestå og få omgjort lån til stipend. Hvis du klarer å jobbe skikkelig godt frem mot eksamen nå, så er jeg sikker på at du hvertfall klarer å karre deg til en E, det skal som regel ikke veldig mye til. Konsentrer deg om de største og viktigste emnene, kan du noe som kommer på eksamen, så er det det viktigste :)

Anonymkode: 3f7bf...4fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å ta eksamen. Du trenger bare E for å bestå og få omgjort lån til stipend. Hvis du klarer å jobbe skikkelig godt frem mot eksamen nå, så er jeg sikker på at du hvertfall klarer å karre deg til en E, det skal som regel ikke veldig mye til. Konsentrer deg om de største og viktigste emnene, kan du noe som kommer på eksamen, så er det det viktigste :)

Anonymkode: 3f7bf...4fa

Men greia er den at den ene eksamenen som gjenstår er skriftlig, den andre er praktisk. Den skriftlige blir vurdert på skala fra A-F, mens den praktiske blir vurdert som bestått/ikke bestått, OG man må få godkjent begge eksamenene for å bestå delemnet. Det vil si, får jeg ikke bestått på den praktiske, så hjelper det ikke om jeg består den skriftlige. 

Den praktiske handler om å sette opp et treningsprogram med masse krav osv i forkant av eksamenen, gjennomføre en treningsøkt med en PT-kunde helt feilfritt, og også bestå en muntlig utspørring etter timen. Dette tror jeg ikke jeg greier å bestå når jeg ikke har forberedt meg noe som helst ennå, ikke lest noe som helst :( Og hvis jeg forbereder meg som en gal til den praktiske nå den siste uka, så får jeg jo ikke lest noe til den skriftlige, og dermed sitter jeg i saksa. 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt omstendigheter rundt deg som har gjort det vanskelig å forberede seg til eksamen kan du jo eventuelt prøve å få en legeerklæring på det.Men det vil jo uansett ikke løse situasjonen med Lånekassen slik den er nå.De eneste alternativene er nok å enten prøve å bestå,eller leve med at stipendet blir omgjort til lån.Det er jo noe svært mange opplever. Surt,men slik er det bare.Du skal jo uansett ikke betale det tilbake før senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt omstendigheter rundt deg som har gjort det vanskelig å forberede seg til eksamen kan du jo eventuelt prøve å få en legeerklæring på det.Men det vil jo uansett ikke løse situasjonen med Lånekassen slik den er nå.De eneste alternativene er nok å enten prøve å bestå,eller leve med at stipendet blir omgjort til lån.Det er jo noe svært mange opplever. Surt,men slik er det bare.Du skal jo uansett ikke betale det tilbake før senere.

Det er jo riktig det at jeg ikke skal betale tilbake før senere. Men har regnet ut at etter masteren jeg skal begynne med neste høst, så kommer jeg til å ha nærmere 500 000 i lån, og det er jo veldig mye, særlig når jeg "bare" blir grunnskolelærer og derfor ikke tjener flesk. 

Har heller ikke overflod av penger på konto nå. Har rundt 20 000 på sparekonto, og de pengene jeg får i måneden på brukskonto. Skal jobbe litt etter jul, men ikke så mye, fordi jeg må ha fokus på å få orden på livet mitt rent psykisk. 

14 000 av de jeg har på sparekonto satte jeg ikke da jeg fikk storstipend i august, så sånn sett dekker det de pengene jeg kommer til å bli "ekstra skyldig" dersom jeg ikke består de 20 studiepoengene det siste delemnet omfatter. 

Men det jeg synes er kjipest er jo tanken på den store gjelden jeg kommer til å ha som ferdig utdannet, og at jeg kommer til å ha dårlig råd i årene etter det pga. dårlig betalt jobb (hvis jeg i det hele tatt får jobb). Trenger ikke å leve i luksus, men ønsker jo å kunne leve normalt når jeg er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du tror du ender opp med 500 000 i lån (noe jeg ikke helt skjønner hvorfor du tror...? 6 år med studier gir ca 350 000 i lån. Eller får du ikke stipend, kun fullt lån?)... Har da 14 000 fra eller til så veldig mye å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, hvis du tror du ender opp med 500 000 i lån (noe jeg ikke helt skjønner hvorfor du tror...? 6 år med studier gir ca 350 000 i lån. Eller får du ikke stipend, kun fullt lån?)... Har da 14 000 fra eller til så veldig mye å si? 

Jeg har studert ett år på universitetet, med fullt lån og stipend. Så blir det masse lån dette semesteret, særlig hvis jeg ikke består. Så blir det vel at jeg låner 40-50 000 av foreldrene mine neste semester, som jeg naturligvis må betale tilbake. Så blir det lån og stipend for fem år til fra og med høsten 2016 (forhåpentligvis står jeg da på alle eksamener, slik at jeg får omgjort mest mulig til stipend). Det blir nærmere 500 000 i lån ja, kommer an på hvor mye jeg låner våren 2016 :) 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør en god innsats nå, og prøv å bestå eksamen. Da har du i hvert fall gjort det du kan. Ellers er det ikke verdens undergang med de ekstra kronene i lån.

Anonymkode: b6d14...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør en god innsats nå, og prøv å bestå eksamen. Da har du i hvert fall gjort det du kan. Ellers er det ikke verdens undergang med de ekstra kronene i lån.

Anonymkode: b6d14...a41

Jeg skal jo prøve, men vet at jeg ikke har noen stor sjanse. Særlig når begge MÅ bestås for å få noe godkjent, i tillegg til at den ene er bestått/ikke bestått, og ikke graderingsskala :( 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Finnmark, da slipper du å bekymre deg for lån.

Det er ikke et alternativ akkurat nå og de neste 5-6 årene av livet mitt, i alle fall 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Det er ikke et alternativ akkurat nå og de neste 5-6 årene av livet mitt, i alle fall 

Anonymkode: 003ee...e3d

Så lenge du studerer er jo ikke tilbakebetaling til Lånekassen noe å tenke på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du studerer er jo ikke tilbakebetaling til Lånekassen noe å tenke på uansett.

Det vet jeg. Men er det slik at studielånet mitt kommer til å bli så unormalt stort at jeg bør flytte til Finnmark, for å få slettet ti prosent av det? 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haaploes

Det vet jeg. Men er det slik at studielånet mitt kommer til å bli så unormalt stort at jeg bør flytte til Finnmark, for å få slettet ti prosent av det? 

Anonymkode: 003ee...e3d

Nei, men du virker jo skrekkelig bekymret for noe som er relativt standard blant folk med høyere utdanning.

Hadde jeg vært deg ville jeg bitt tennene sammen så langt det går og forsøkt å i det minste stå på eksamen. Stryker du er det heller ingen krise. Selv har jeg fem år med fullt lån og stipend der alle eksamner er bestått + ett semester der jeg bare tok pengene og ingen eksamen. Havner ikke på Luksusfellen med det første av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du virker jo skrekkelig bekymret for noe som er relativt standard blant folk med høyere utdanning.

Hadde jeg vært deg ville jeg bitt tennene sammen så langt det går og forsøkt å i det minste stå på eksamen. Stryker du er det heller ingen krise. Selv har jeg fem år med fullt lån og stipend der alle eksamner er bestått + ett semester der jeg bare tok pengene og ingen eksamen. Havner ikke på Luksusfellen med det første av den grunn.

Okei, så det er helt normalt med et lån på nærmere 500 000 etter endt utdanning? Jeg har hørt at det er unormalt høyt, særlig når man ikke får en bedre utdanning enn grunnskolelærerutdanning (med tanke på lønn) :( 

Jeg skal selvfølgelig prøve å bestå, men som sagt så er sjansene små. Snakket med studieansvarlig på telefonen igår, og han sa at det ser mørkt ut, men at jeg får prøve. Det er vanskelig å forberede seg til to eksamener på én uke, i et studie som i utgangspunktet er fulltidsstudier, der man er nødt til å bestå begge eksamener for å få godkjent, pluss at det er bestått/ikke bestått på den ene eksamenen (som gjør at bare ett lite feiltrinn kan føre til at man stryker). 

Er jo bekrymret fordi jeg ser for meg at jeg blir skikkelig fattig når jeg er ferdig utdannet. I tillegg sliter jeg jo hvis jeg er så uheldig at jeg styrker på en eller flere eksamener i mastergraden :( 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det er helt normalt med et lån på nærmere 500 000 etter endt utdanning? Jeg har hørt at det er unormalt høyt, særlig når man ikke får en bedre utdanning enn grunnskolelærerutdanning (med tanke på lønn) :( 

Jeg skal selvfølgelig prøve å bestå, men som sagt så er sjansene små. Snakket med studieansvarlig på telefonen igår, og han sa at det ser mørkt ut, men at jeg får prøve. Det er vanskelig å forberede seg til to eksamener på én uke, i et studie som i utgangspunktet er fulltidsstudier, der man er nødt til å bestå begge eksamener for å få godkjent, pluss at det er bestått/ikke bestått på den ene eksamenen (som gjør at bare ett lite feiltrinn kan føre til at man stryker). 

Er jo bekrymret fordi jeg ser for meg at jeg blir skikkelig fattig når jeg er ferdig utdannet. I tillegg sliter jeg jo hvis jeg er så uheldig at jeg styrker på en eller flere eksamener i mastergraden :( 

Anonymkode: 003ee...e3d

Det er ganske høyt når det bare er 6 år med utdanning, men det er jo du selv som ønsker å finansiere neste år også med lån fra foreldre. 6 års studielån (altså inkl det året du allerede har fullført) utgjør 360 000 i studielån. Så for å komme opp i 500 000 vurderer du over 100 000 i lån fra foreldrene dine bare nå på våren...? Uansett, med så store beløp er som sagt ikke de 13 000 ekstra fra i høst så veldig mye å bekymre seg for, sånn fra eller til. 

Hvorvidt 500 000 i studielån er noe å bekymre seg for kommer jo helt an på hva du skal studere. Er det et yrke som gir relativt høy lønn eller sikker jobb ville jeg ikke bekymret meg. Har du tenkt å studere østasiatisk teaterkunst er saken en annen... Men jeg syns du skal vurdere å finansiere våren på andre måter enn gjennom lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ganske høyt når det bare er 6 år med utdanning, men det er jo du selv som ønsker å finansiere neste år også med lån fra foreldre. 6 års studielån (altså inkl det året du allerede har fullført) utgjør 360 000 i studielån. Så for å komme opp i 500 000 vurderer du over 100 000 i lån fra foreldrene dine bare nå på våren...? Uansett, med så store beløp er som sagt ikke de 13 000 ekstra fra i høst så veldig mye å bekymre seg for, sånn fra eller til. 

Hvorvidt 500 000 i studielån er noe å bekymre seg for kommer jo helt an på hva du skal studere. Er det et yrke som gir relativt høy lønn eller sikker jobb ville jeg ikke bekymret meg. Har du tenkt å studere østasiatisk teaterkunst er saken en annen... Men jeg syns du skal vurdere å finansiere våren på andre måter enn gjennom lån. 

Hvordan regner du ut at 6 år med studielån blit 360 000? Jeg får 6 år, pluss at alt dette semesteret blir lån, pluss det jeg låner av foreldrene mine til våren. 

Skal studere grunnskolelærerutdanning, som jeg har hørt ikke er et yrke som er gunstig med  tanke på lønn :( 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan regner du ut at 6 år med studielån blit 360 000? Jeg får 6 år, pluss at alt dette semesteret blir lån, pluss det jeg låner av foreldrene mine til våren. 

Skal studere grunnskolelærerutdanning, som jeg har hørt ikke er et yrke som er gunstig med  tanke på lønn :( 

Anonymkode: 003ee...e3

60000*6=360000. Ca 405 000 inkl dette semesteret. Du bør ikke låne av foreldrene dine, beklager, men det er idioti. Jobb! Eventuelt flytt til foreldrene dine... 

Det er jo et trygt yrke da, og lønna er ikke elendig. Ville ikke bekymret meg for det. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60000*6=360000. Ca 405 000 inkl dette semesteret. Du bør ikke låne av foreldrene dine, beklager, men det er idioti. Jobb! Eventuelt flytt til foreldrene dine... 

Det er jo et trygt yrke da, og lønna er ikke elendig. Ville ikke bekymret meg for det. :)  

Jeg skal ta opp mange fag fra videregående, samtidig som jeg skal få orden på livet mitt psykisk. Derfor har jeg ikke kapasitet til å jobbe. Jeg velger å ta fagene som privatist, og ikke på privatgymnas, fordi da kan jeg heller låne penger av foreldrene mine (de har tilbydd det) som jeg betaler tilbake når jeg får råd. Slipper altså renter osv. når jeg er ferdig med utdanningen. Valget står mellom å betale i dyre dommer for å ta fag på privatgymnas + få lån fra Lånekassen, eller ta fagene mye billigere som privatist og låne penger av foreldrene mine. Idioti kan du ta med lengre ut på landet, unnskyld meg. 

Anonymkode: 003ee...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta opp mange fag fra videregående, samtidig som jeg skal få orden på livet mitt psykisk. Derfor har jeg ikke kapasitet til å jobbe. Jeg velger å ta fagene som privatist, og ikke på privatgymnas, fordi da kan jeg heller låne penger av foreldrene mine (de har tilbydd det) som jeg betaler tilbake når jeg får råd. Slipper altså renter osv. når jeg er ferdig med utdanningen. Valget står mellom å betale i dyre dommer for å ta fag på privatgymnas + få lån fra Lånekassen, eller ta fagene mye billigere som privatist og låne penger av foreldrene mine. Idioti kan du ta med lengre ut på landet, unnskyld meg. 

Anonymkode: 003ee...e3d

Jaja, men da skjønner jeg ikke helt hva du vil? Du sier du MÅ låne, javel, da gjør du det. Hva vil du egentlig ha råd om? Ja det er mye for en grunnskolelærer å ha en halv million i gjeld. Nei, det er ingen krise. Det er bedre å få den gjelda med en utdanning, enn ingen gjeld og ingen utdanning. Ikke bekymre deg sånn for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...