Gå til innhold

Føler meg fremmed i eget land. Noen fler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

synd at du føler det sånn, ts. Jeg bor i Oslo og synes at både byen og menneskene her er fine :)

Anonymkode: bf022...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bergen sentrum. 

Anonymkode: 33119...cb3

Hvor i Bergen sentrum? Jeg bor på Nordnes og her er det ikke mange mørk huda som bor. Hvor er det du ferder siden det er så fælt og mørkt? Dette må jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Bergen sentrum? Jeg bor på Nordnes og her er det ikke mange mørk huda som bor. Hvor er det du ferder siden det er så fælt og mørkt? Dette må jeg sjekke ut.

Nygårdsgaten.

Anonymkode: 33119...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Jeg leste hovedinnlegget og tross alle klisjeene kunne jeg nikke forsiktig med og tenke "jada, joda", men så avslørte den videre samtalen at det dreier seg om innvandring?! Jeg bor i Oslo og føler meg også fremmedgjort, men det har ingenting med alle "utlendingene" å gjøre. Dere burde slappe litt av, herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tur til psykologen ville hjulpet på? 

Anonymkode: 4dba0...d2b

Tror det handler mer om å sette ord på tanker og følelser..
Innlegget minte meg om en stil jeg skrev på ungdomsskolen en gang om det å føle seg fremmed i eget land..
Ikke bare det at hvor en man går i de store byene så sitter det utlendinger på hvert ett hjørne å tigger..Noen er mer aggresive enn andre, som kommer rett mot deg og tar tak i deg og sier på gebrokkent engelsk "Please please, give me money", eller alle de som selger roser når uteplassene er stengte...
Det handler ikke bare om de.
Men hvor kalde nordmenn er blitt..

Hvordan folk bare hjelper seg selv, uten å ofre en tanke på naboen sin.Helst...Vil man ikke kjenne naboen idag.. Man vil ikke se han...Møte han, bare holde seg for seg selv.
Hvordan folk er helt oppslukt i mobiltelfonen sin..
Det at jeg ikke er så opptatt av slike teknologiske duppeditter og apper, gjør slik at jeg føler meg helt mutters alene..
Hvor ble det av folk?
Det er som om folk går rundt i sin egen boble..Folk har stoppet å leve, de er altfor oppslukt i teknologien enn å faktisk se hva som er rett foran dem.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet hva du mener. Her jeg bor var det ingen som låste dørene før for det var ikke nødvendig. Nå må vi det.

Anonymkode: bd47f...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg fremmed i dette landet. Jeg kjenner meg ikke igjen. Dette er så ukjent. Hvor ble det av Norge?

Jeg også. Har følt det sånn i mange år, og føler meg mye mer hjemme i Italia. Så jeg tilbringer mye tid der. Bodde der i noen år før økonomien ble veldig dårlig. Det gjelder å finne sitt sted, sine folk og sin kultur å være en del av. Har italienske venner her i Norge nå, og har blitt kjent med andre som ikke er norske.

For meg er typisk norske folk nokså kalde, veldig lite familieorienterte, drikkekulturen er bedriten, mange føler de må ha bøtta nedpå skikkelig for å ha det gøy og sosialisere... Det er ikke veldig mange år siden nordmenn var varmere, mer genuine og hadde interesse for andre enn seg selv og sine aller nærmeste...

Anonymkode: ae8fb...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva du mener. Her jeg bor var det ingen som låste dørene før for det var ikke nødvendig. Nå må vi det.

Anonymkode: bd47f...259

Ja, det er dette jeg snakker om! 


Da jeg var ung, så var vi aldri redde for å gå alene hjem fra byen. Nå er vi livredde! Og folk minner oss på at vi ikke må gå alene og sånn hele tiden. Utlenninger kommer med ekle tilnærmelser på utesteder og opererer i flokk. Kommer å setter seg ved bordet uten å bli invitert, og følger etter jenter. 

Utlenninger lusker rundt i nabolaget vårt (hjemme) om sommeren for å se om folk er hjemme, og utlenninger driver hver dag og roter i søppelkassene våre i gata her i Bergen. 

Jeg blir tilsnakket av utlenninger på gata. Både tiggere og ekle menn som vi ha nummeret mitt. Jeg blir trakkasert på butikken, og har opplevd å bli forfulgt på vei fra butikken av utlenninger og spyttet etter da jeg ignorerte verbale tilnærmelser. 

Jeg får ropt hore etter meg av innvandrergutter når jeg er ute på joggetur. 

Det var ikke sånn før. Hvorfor må det være sånn nå?

Anonymkode: 33119...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det litt som deg... føler meg redd og fremmed som du sier... men er vel ikke mye vi kan gjøre med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det litt som deg... føler meg redd og fremmed som du sier... men er vel ikke mye vi kan gjøre med det...

Bør vi ikke prøve å jobbe for at utviklingen stopper nå, slik at vi unngår at hele Norge blir som Grønland? 

Anonymkode: 33119...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vi ikke prøve å jobbe for at utviklingen stopper nå, slik at vi unngår at hele Norge blir som Grønland? 

Anonymkode: 33119...cb3

Enig, men hva skal vi gjøre da? Ikke får vi folkeavstemming og politikerne gidder ikke handle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er typisk norske folk nokså kalde, veldig lite familieorienterte, drikkekulturen er bedriten, mange føler de må ha bøtta nedpå skikkelig for å ha det gøy og sosialisere... Det er ikke veldig mange år siden nordmenn var varmere, mer genuine og hadde interesse for andre enn seg selv og sine aller nærmeste...

Anonymkode: ae8fb...cd6

Ikke at jeg føler meg som en fremmed, men jeg er enig med deg i det du beskriver. Jeg ønsker ikke å bli her så vanvittig mye lengre enn jeg må, det er ikke her jeg ønsker å bli gammel og leve til mine gamle dager!

Jeg syns det er vondt å gå rundt på 17 mai for å treffe mennesker som jeg gikk på skole med som er FULLE. De hyler, hoier og vagler avgårde klokken ni på morgen. Sønnen min blir livredd når de skriker han opp i trynet med "Å, så stor du har blitt" før de spyr nedi søppelbøtter og dynker godlukten utover bunaden. Jeg virkelig skammer meg over å bo her i perioder, jeg virkelig skammer meg. Nasjonaldagen som vi skulle feire består nå av fulle mennesker 

Anonymkode: 5d6c4...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...