Gå til innhold

Mamma er bipolar, har jeg det og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma har diagnosen bipolar. Er dette arvelig? Betyr det at jeg også har det? Jeg er 25

Anonymkode: 0322f...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan regne med at 50% av de med bipolar har en forelder, besteforelder eller barn med diagnosen. Så du KAN ha det, ja. 

Anonymkode: 6520d...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke sliter psykisk er det i hvert fall ingen grunn til å tro det.

Anonymkode: 09ff8...9d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke det var så høyt som 50%. Jeg er bipolar. Ikke så veldig ekstremt at jeg går av skaftet - som mange tror.

Viss du opplever store humørsvingninger og gjentagende depresjoner kan det hende. Får du litt for store drømmer og urealistiske tanker? Bruker du mye penger i perioder? Du kan google symptomene og ta en nett test.

Anonymkode: 62925...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 25% sjanse for at du får det.

En av mine foreldre er bipolar. Jeg ville egentlig testes for det. Men ble bare stilt litt spm av psykologen jeg gikk til pga. bl.a. tilbakevendende depresjon, og så ble det sagt at jeg ganske sikkert ikke var bipolar.

Har igrunn følt meg konstant nedstemt i alle år. Hos min forelder var det maniske perioder og psykoser jeg så mest av. Depresjon og dårlige perioder var ikke noe jeg la tydelig merke til, nå er vedkommende stabil pga medisiner. Forresten veldig lite åpenhet om dette i min familie.

Hos meg er det ingen maniske perioder. Det er bare noen perioder hvor jeg føler meg litt energisk og derfor bruker mer energi enn vanlig. Men de varer ikke lenge. Jeg føler meg stort sett noenlunde nedstemt og uten særlig energi. Føler meg nærmest konstant deprimert. Til og med i de beste stundene, er det en nedstemthet der også.

Jeg tenker og grubler mer enn jeg burde. Var en stund redd det kunne føre til psykose, men det er ikke noe jeg bør frykte har jeg bare fått høre. Ekstremt tankekjør kan jo trigge til psykose.

Anonymkode: 0efde...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Arvelige faktorer spiller en viktig rolle for utviklingen av bipolar lidelse. Førstegradsslektninger (søsken, barn) til en person med bipolar lidelse har en livstidsrisiko på 5-15% for sykdommen."

Norsk Helseinformatikk  


 

Anonymkode: 41e23...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel 25% sjanse for at du får det.

En av mine foreldre er bipolar. Jeg ville egentlig testes for det. Men ble bare stilt litt spm av psykologen jeg gikk til pga. bl.a. tilbakevendende depresjon, og så ble det sagt at jeg ganske sikkert ikke var bipolar.

Har igrunn følt meg konstant nedstemt i alle år. Hos min forelder var det maniske perioder og psykoser jeg så mest av. Depresjon og dårlige perioder var ikke noe jeg la tydelig merke til, nå er vedkommende stabil pga medisiner. Forresten veldig lite åpenhet om dette i min familie.

Hos meg er det ingen maniske perioder. Det er bare noen perioder hvor jeg føler meg litt energisk og derfor bruker mer energi enn vanlig. Men de varer ikke lenge. Jeg føler meg stort sett noenlunde nedstemt og uten særlig energi. Føler meg nærmest konstant deprimert. Til og med i de beste stundene, er det en nedstemthet der også.

Jeg tenker og grubler mer enn jeg burde. Var en stund redd det kunne føre til psykose, men det er ikke noe jeg bør frykte har jeg bare fått høre. Ekstremt tankekjør kan jo trigge til psykose.

Anonymkode: 0efde...a14

takk for svar. Min forelder er åpen om det og får riktige medisiner. Så jeg personlig merker ikke stort sånn egentlig. Men er noe bekymret for at jeg har det, og som du skriver føler jeg det og. Takk for at du delte 

Anonymkode: 0322f...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på du ikke har snev av bipolar 2?

Anonymkode: 20413...833

hvilken måte da mener du?

Anonymkode: 0322f...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 25% sjanse for at du får det.

En av mine foreldre er bipolar. Jeg ville egentlig testes for det. Men ble bare stilt litt spm av psykologen jeg gikk til pga. bl.a. tilbakevendende depresjon, og så ble det sagt at jeg ganske sikkert ikke var bipolar.

Har igrunn følt meg konstant nedstemt i alle år. Hos min forelder var det maniske perioder og psykoser jeg så mest av. Depresjon og dårlige perioder var ikke noe jeg la tydelig merke til, nå er vedkommende stabil pga medisiner. Forresten veldig lite åpenhet om dette i min familie.

Hos meg er det ingen maniske perioder. Det er bare noen perioder hvor jeg føler meg litt energisk og derfor bruker mer energi enn vanlig. Men de varer ikke lenge. Jeg føler meg stort sett noenlunde nedstemt og uten særlig energi. Føler meg nærmest konstant deprimert. Til og med i de beste stundene, er det en nedstemthet der også.

Jeg tenker og grubler mer enn jeg burde. Var en stund redd det kunne føre til psykose, men det er ikke noe jeg bør frykte har jeg bare fått høre. Ekstremt tankekjør kan jo trigge til psykose.

Anonymkode: 0efde...a14

det høres ut som meg, og jeg har bipolar type 2. Ved type to så blir du ikke manisk, men har episoder av "hypomani", som de fleste bare opplever som å være oppstemt. Ha mer energi enn de pleier og jobber mer effektivt. Depresjon er mer vanlig... 

Anonymkode: 3dcc6...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 25% sjanse for at du får det.

En av mine foreldre er bipolar. Jeg ville egentlig testes for det. Men ble bare stilt litt spm av psykologen jeg gikk til pga. bl.a. tilbakevendende depresjon, og så ble det sagt at jeg ganske sikkert ikke var bipolar.

Har igrunn følt meg konstant nedstemt i alle år. Hos min forelder var det maniske perioder og psykoser jeg så mest av. Depresjon og dårlige perioder var ikke noe jeg la tydelig merke til, nå er vedkommende stabil pga medisiner. Forresten veldig lite åpenhet om dette i min familie.

Hos meg er det ingen maniske perioder. Det er bare noen perioder hvor jeg føler meg litt energisk og derfor bruker mer energi enn vanlig. Men de varer ikke lenge. Jeg føler meg stort sett noenlunde nedstemt og uten særlig energi. Føler meg nærmest konstant deprimert. Til og med i de beste stundene, er det en nedstemthet der også.

Jeg tenker og grubler mer enn jeg burde. Var en stund redd det kunne føre til psykose, men det er ikke noe jeg bør frykte har jeg bare fått høre. Ekstremt tankekjør kan jo trigge til psykose.

Anonymkode: 0efde...a14

Høres ut som meg. Jeg har aldri festet utagerende, ruset meg eller kjørt økonomien i grøfta. Det er slike maniske episoder folk tenker på når de hører om bipolare. Jeg har bare vært tungstemt, imellom perioder med god energi. Etter hvert ble de gode periodene kortere enn de dårlige, og SSRI hjalp ikke. Tankekjøret er også akkurat likt. En negativ ting kan gå på repeat hele tiden.

En lav dose Lamictal holder meg oppe fra dalbunnene uten å gjøre meg for overstemt. Jeg har fremdeles svingninger, men innen normalen. Er selvsagt ikke helt flat. Jeg har ikke det tankekjøret lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken måte da mener du?

Anonymkode: 0322f...308

Fordi du er litt ekstra energisk i perioder?

Anonymkode: 20413...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen min også er bipolar. Legen min sier at det selvfølgelig er en viss sjanse for at jeg også kan få det, men at jeg heller ikke skal gå rundt å bekymre meg for det ;)

Anonymkode: 73006...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definitivt ikke. Dersom du leser symptomene på kreft, KOLS eller enhver psykisk lidelse vil du tro du har det. Dersom du ikke har hatt problemer til nå får du det neppe, og fram til du får problemer har du jo ikke et problem. Å gå til legen før du har symptomer er tåpelig, og beviselig ikke hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke. Dersom du leser symptomene på kreft, KOLS eller enhver psykisk lidelse vil du tro du har det. Dersom du ikke har hatt problemer til nå får du det neppe, og fram til du får problemer har du jo ikke et problem. Å gå til legen før du har symptomer er tåpelig, og beviselig ikke hensiktsmessig.

Bare sånn at det er sagt så gikk jeg ikke til legen pga det. Jeg har noe annet jeg sliter med, og legen spurte derfor om det var sykdomstilfeller i familien og da tok jeg det opp.

Anonymkode: 73006...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt så gikk jeg ikke til legen pga det. Jeg har noe annet jeg sliter med, og legen spurte derfor om det var sykdomstilfeller i familien og da tok jeg det opp.

Anonymkode: 73006...f05

Jeg leste ærlig talt ikke mer enn tittelen, så ikke tro at jeg dømmer deg på grunn av noe du skrev her, det kan jeg ikke, jeg har ikke lest det. Jeg bare gjettet meg fram til hva du sannsynligvis planla. 

Beklager hvis du oppfattet meg som støtende, det var ikke min intensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leste ærlig talt ikke mer enn tittelen, så ikke tro at jeg dømmer deg på grunn av noe du skrev her, det kan jeg ikke, jeg har ikke lest det. Jeg bare gjettet meg fram til hva du sannsynligvis planla. 
Beklager hvis du oppfattet meg som støtende, det var ikke min intensjon.

"Jeg bare gjettet meg fram til hva du sannsynligvis planla"? Jeg er ikke TS.

Anonymkode: 73006...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg bare gjettet meg fram til hva du sannsynligvis planla"? Jeg er ikke TS.

Anonymkode: 73006...f05

Da skjønner jeg ikke hvorfor du føler et behov for å forsvare dine handlinger til meg. Ha en fortsatt fortreffelig helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke hvorfor du føler et behov for å forsvare dine handlinger til meg. Ha en fortsatt fortreffelig helg.

Ok, greit. God helg til deg og. Tips: Les innlegget før du svarer i et forum, for tittelen forteller ikke alt alltid.

Anonymkode: 73006...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, greit. God helg til deg og. Tips: Les innlegget før du svarer i et forum, for tittelen forteller ikke alt alltid.

Anonymkode: 73006...f05

Tips: Ikke tro alle innleggene på et forum er rettet til deg.

Tips2: Passivagressivitet tynt forkledd som tips blir alltid satt pris på.

Tips3: Du mener tråden, ikke innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...