Gå til innhold

Ikke alle vaskemaskiner varmer opp vannet til 60 grader, ved bruk av 60-graders vaskeprogram


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"6,5 GRADER: Så kaldt var vannet på Miele W5963WPSs 60-graders program. (Foto: Colourbox.com)

 
 
 
 

"En svensk test gjennomført av forbrukermagasinet Råd&Rön viser at flere av vaskemaskinene på markedet sliter med å varme opp vannet til 60 grader, ved bruk av 60-graders vaskeprogram.

Testen avslørte at hele fem av ti vaskemaskiner ikke varmet opp vannet tilstrekkelig. Vaskemaskinen fra Miele fikk det dårligste resultatet.

46,5 grader

Ifølge Råd&Rön må skittentøy som håndklær og undertøy vaskes på 60 grader i minst ti minutter for å bli bakterierfritt. Derfor har svenskene målt hvor høy temperatur det faktisk er på vannet vaskemaskinene, og hvor lenge de klarer å holde denne temperaturen.
Mens LG-modellen F148OQDS holdt 64,9 grader i hele 40 minutter, klarte Mieles vaskemaskin W5963WPS kun å varme opp vannet til 46,5 grader.

LG-vaskemaskinen var dessuten vaskemaskinen som fikk det beste testresultatet totalt sett.

Forsøker ikke å villede kundene

Produktsjef Stian Normann-Arvesen i Miele forteller at bomull 60 er referanseprogrammet for energimerking innen EU.
Han mener det er uproblematisk at temperaturen på Miele-maskinen ikke når 60 grader på dette vaskeprogrammet.

- Vi har endret innstillingene ved å senke temperaturen og forlenge vasketiden, nettopp for å tilpasse oss den nye energimerkingen. Slik får vi et bedre vaskeresultat med et lavere energiforbruk, sier Normann-Arvesen, og understreker at tøyet blir rent i henhold til standarden.

- Men er det ikke å villede kundene å kalle dette for et 60 graders-program, når det faktisk ikke er det?

- Vi forsøker ikke å lure noen, og tøyet blir rent i henhold til standarden. Dessuten mener vi renhetsgraden blir bedre på denne måten, sier Normann-Arvesen.

Han hevder deres energimerkede vaskemaskiner gir bedre vaskeevne enn hos konkurrentene som benytter vask ved fallende temperatur, der varmeelementene skrus av etter en viss tid.
 

Normann-Arvesen legger til at Miele-maskinen har to 60-graders programmer som faktisk vasker på 60 grader for de som er avhengig av dette.

Jukser seg til bedre energimerking

Samtlige av vaskemaskinene i den svenske testen er vaskemaskiner med gunstig energimerking.
Men Råd&Rön mener produsentene bevisst senker temperaturen på 60-gradersprogrammet, for å jukse seg til en energimerking som ikke er reell. "

http://m.dinside.no/php/art.php?id=876618

 

Vel, jeg kommer til å kjøpe LG vaskemaskin etter å ha lest dette.

Hva synes du om dette som står i artikkelen?

 

Anonymkode: 4d9c2...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ups

Kopieringsfeil i forrige post. Dette er korrekt:

" 46,5 GRADER GRADER: Så kaldt var vannet på Miele W5963WPSs 60-graders program.

 

Anonymkode: 4d9c2...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Miele og den har alltid vasket reint.

Du er vel forresten klar over at når klærne er blitt tørre har uansett evt. gjenværende bakterier blitt borte?

Anonymkode: 8c57f...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Miele og den har alltid vasket reint.

Du er vel forresten klar over at når klærne er blitt tørre har uansett evt. gjenværende bakterier blitt borte?

Anonymkode: 8c57f...a54

Hvordan blir de borte, dersom tøyet ( som bomulls tøy må) må ha 60 grader for å bli vasket rent

Anonymkode: 4d9c2...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg forstår ikke poenget med 60 graders program hvis det ikke faktisk er 60 grader. Jeg vil selv velge når jeg skal bruke spareprogram, og det er ikke aktuelt for undertøy, sengetøy, kjøkkenkluter og håndklær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Miele og den har alltid vasket reint.

Du er vel forresten klar over at når klærne er blitt tørre har uansett evt. gjenværende bakterier blitt borte?

Anonymkode: 8c57f...a54

Hvorfor vasker jeg da håndklærne mine, når jeg bare kan tørke dem? :vetikke:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke noe nytt? Oppvarming krever strøm, mye strøm, og skal maskinene nå energieffisiensmålet må det offres noe. Akkurat det samme med oppvaskmaskin, min nye er deilig stillegående, bruker lite vann og strøm, dessverre tørker den omtrent ikke. Må stå åpent i en halv time før jeg kan rydde den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe nytt? Oppvarming krever strøm, mye strøm, og skal maskinene nå energieffisiensmålet må det offres noe. Akkurat det samme med oppvaskmaskin, min nye er deilig stillegående, bruker lite vann og strøm, dessverre tørker den omtrent ikke. Må stå åpent i en halv time før jeg kan rydde den ut.

Ja men når noe må ofres så må man også gjøre det tydelig i beskrivelsen av produktet. Man kan ikke kalle det en 60-graders vask når vannet ikke når en temperatur på 60 grader. Funksjonene på vaskemaskinen skal stemme, og kan den ikke vaske på 60-grader, så har den ikke 60-graders funksjon. Enkelt og greit.

Akkurat som at du ikke kan selge en vannkoker som en vannkoker hvis den bare varmer vannet uten å koke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vasker jeg da håndklærne mine, når jeg bare kan tørke dem? :vetikke:

Du må vaske bort skitten og for det trenger du ikke 60 grader, men bakteriene dør hvis de tørker ut. 

Anonymkode: 8c57f...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vaske bort skitten og for det trenger du ikke 60 grader, men bakteriene dør hvis de tørker ut. 

Anonymkode: 8c57f...a54

Vil det si at man kan tørketromle skitne kær, og så vips er bakteriene døde??

Anonymkode: 4d9c2...fa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke bakteriefritt av 60 grader, ikke i nærheten en gang. Dessuten er det jo såpe som fjerner skitt og bakterier i vannet. Dersom du er livredd kan du jo bare slenge inn litt klor (kun dersom du har hvite håndklær og undertøy da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet bør selvfølgelig et 60 graders program faktisk nå temperaturen 60. Da det er dette man forventer. Men vil tro at klær blir ren nok til tross for at gradene ikke når opp til 60. Jeg har hvertfall ikke merket noen problemer. Ved håndvask i 1minutt med såpe og vann drepes 99% av mikrobene. Vil derfor tro at klærne blir nokså rene ved såpe og vann til tross for at ikke vannet holder temperaturen som "loves". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at man kan tørketromle skitne kær, og så vips er bakteriene døde??

Anonymkode: 4d9c2...fa8

Ja, faktisk. Men de fleste av oss vasker klær for å få bort skitt, ikke fordi vi er redde for bakterier. 

Anonymkode: 8c57f...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk. Men de fleste av oss vasker klær for å få bort skitt, ikke fordi vi er redde for bakterier. 

Anonymkode: 8c57f...a54

Herregud, du aner ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: 831aa...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, faktisk. Men de fleste av oss vasker klær for å få bort skitt, ikke fordi vi er redde for bakterier. 

Anonymkode: 8c57f...a54

Kan jeg tolke dette som at du gjerne går i klær med bakterier, bare de ser rene ut? Gjør det deg ingenting at oppvaskkluten har bakterier, bare den ser ren ut? Jeg har nemlig helt motsatt tankegang. Ikke sånn å forstå at jeg gjerne går i flekkete klær, men en flekk eller misfarget oppvaskklut er virkelig underordnet bakterieflora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...