Gå til innhold

hva har dere på barna i bilen?


Susa

Anbefalte innlegg

Hva kler dere på barna i bilen? Når det er 10, 20 og 30 minus?

De bør jo ikke ha tykke vinterdresser, men når en skal i barnehagen, så må jo dressen på når det er så kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kaldt kan jeg ikke huske det har vært når jeg har kjørt barnet mitt i barnehagen (bor på vestlandet), men da hadde jeg nok tatt på ullundertøy, fleecesett, strikkegenser, boblebukse og tynn ytterjakke. Innbiller meg at flere lag er mindre farlig enn én tykk jakke/dress som fylles med luft?

Her har det vært rundt 0-5 grader nå, og da bruker vi fleecesett og tynn ytterjakke til og fra bhg. Er jo ikke så lenge man er ute om gangen til og fra bilen.

Anonymkode: 4a72a...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer opp bilen litt i forkant. Nå som det er rundt 0 grader har hun på strømpebukse, undertrøye, tynn ullbukser, tynn ullgenser. Ytterst skalljakke + lue. Kun 2 minutter å kjøre til barnehagen. 

Når det blir rundt -10 så blir det fleece selebukse i tillegg eller ullfleece heldress. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vurdert utfra hva jeg selv har behov for å kle meg i. Men jeg er praktiker og ikke blant de som fryser på vei til jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull innerst og enten ullfleecedress eller strikka bukse og genser over. Vintersko, lue og votter. Kunne alltids lagt et pledd over ham, men tipper det hadde blitt kastet unna ganske kjapt. Går ut og starter bilen litt før vi skal dra de dagene det er mulig. Har jeg ikke mulighet til det så går det greit, det blir fort varmt. Har ikke på tykk vinterdress i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er svært lang kjøretur i kald bil til barnehagen så går det fint med ullundertøy, vanlige klær, vinterjakke, vintersko, hals og lue i rundt 10-15 minusgrader. I tillegg kan det være greit med sitteunderlag av ull i bilstolen. 30 minus er vel heller sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i nærheten av norefjell, her har vi som regel 3-4 uker i året hvor det er 20-30 minus. Idag er det 12 minus. Har 5 minutter kjøretur til barnehagen. Syns dette med klær er vrient altså. Han hadde på utedressen i bilen her om dagen, da vi var veldig forsinka til bhg, men da var det knapt noe sele igjen i setet. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en jakke som ikke klumper seg så fælt under setene (f.eks dunjakke). Ellers har jeg på han vanlig tøy også har jeg pledd over han i bilen. Evt varme opp bilen i forkant. 

Anonymkode: f4eb3...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i nærheten av norefjell, her har vi som regel 3-4 uker i året hvor det er 20-30 minus. Idag er det 12 minus. Har 5 minutter kjøretur til barnehagen. Syns dette med klær er vrient altså. Han hadde på utedressen i bilen her om dagen, da vi var veldig forsinka til bhg, men da var det knapt noe sele igjen i setet. Ts

Ungen blir jo drept eller invalidisert når den treffer beltet uansett da, så da forsvinner vel hele poenget med beltet, med mindre du utelukkende bruker beltet for å hindre at du blir skadet ved at ungen treffer deg i bakhodet. De centimeterne en boblejakke eller dress gir er mer enn nok til å få såpass fart at det gir enorme skader. I 80 veier gjennomsnittpersonen på 75 kilo over to tonn, en unge vil selvsagt veie mindre, men ville du sluppet 200 kilo på ungen din (dersom den veier 7.5 kilo)?

Det er ikke verre enn å starte bilen i god tid før du skal dra en plass, eller å få montert Webasto eller annen motorvarmer. Fordelen med Webasto er at da kan du få fjernkontroll og du slipper å styre med ledninger.

Jeg blir litt sjokkert når folk bruker "dårlig tid" som unnskyldning for å ikke sikre last eller personer i bil. Har du noen gang reflektert over de potensielle konsekvensene? Hvert år skades 11000 personer i trafikken, forskjellen mellom et brukket krageben og invalidisering/død kan være den dressen du ikke tok av. Hvordan vil det påvirke livet ditt dersom du visste at du kunne unngått det om du bare hadde tatt deg bedre tid?

Ignorerer du andre trafikkregler når du har dårlig tid? Jeg tenker da på fjerning av snø, skraping av is og fartsgrenser spesielt. Eller er det bare sikring av barnet ditt du ignorerer? Jeg ser jo folk som kjører med bare en liten rute skrapet, og noen idioter som skraper bakvinduet isteden for å sørge for at frontruten og sidevinduene er klare, men jeg kan ikke begripe hva de tenker på. Har folk så lite respekt for andres liv og helse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helst kun ullgensere i bilen, dvs nå om dagen bruker de ullundertøy innerst, og så ullbukse, hals, lue og ullgenser utenpå. Og så heller teppe i fanget. Er det ordentlig kaldt, har vi hatt barnedyne i bilen. Jeg er mye mer komfortabel med det enn mye klær. Om de har hatt vinterjakke oppå, har det vært helt tynne dunjakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Bruker bare en ullgenser. Har på jakke til-og-fra bilen, og tar det av når jeg setter de inn. 

Setter oss som regel inn i varm bil, for bruker motorvarmer. Om ikke, så tar det ikke lange tiden før det er varmt i bilen, så å sitter og fryse et minutt eller to går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen står rett ved huset og man kan kjøre helt til barnehagen...Så holder det vel med ullundertøy og f.eks. fleeecedress over? Eller tynn ullgenser + ullbukse/fleece? Og gjerne hals + lue. Man kan jo varme opp bilen på forhånd, slik det ikke er iskaldt i den. Kanskje man kan ha et teppe over når belter og alt er festet godt dersom det er ganske kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kler dere på barna i bilen? Når det er 10, 20 og 30 minus?

De bør jo ikke ha tykke vinterdresser, men når en skal i barnehagen, så må jo dressen på når det er så kaldt. 

Hvorfor? De går da ikke rett fra bilen til utelek når de kommer i barnehagen. 

Jeg kommer fra et veldig kaldt sted, og her starter vi bilene et kvarter - tjue minutter før vi skal kjøre når det er kaldt. Ingen synes jo det er behagelig å sitte i en kald bil, og tykke klær er ikke bra for bilsikkerheten. 

Anonymkode: 0176b...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kupévarmer eller starter bilen litt før vi skal dra. Da holder det fint med tynn ull + ull eller fleece over og lue og votter. Det er jo bare max 1 minutt ut til bilen og 1 minutt inn til barnehagen. Har jakke på eller med, men tar den av før vi hun setter seg i setet. Om bilen er kald tar jeg bare jakken på bak-frem etter beltet er på. Og ja, jeg tar av meg tykk jakke selv også. 

Anonymkode: 88086...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...