Gå til innhold

Prøver å gå ned i vekt, men..godteriavhengig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid prøvd å gå ned i vekt. Klart å gått ned nesten ti kg, men nå har vekten stagnert... Hvorfor, spør du kanskje? Ja, fordi jeg klarer ikke å holde meg unna sjokolade og smågodt. Til og med cheese doodles har jeg fått dilla på(etter å ikke ha spist det på sikkert 15 år). Det er som om noen tar over kroppen min, og jeg bare går til butikken og kjøper det. Hev i meg en pose smågodt istad på null komma niks.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skjer.. Holder meg på rundt 1800 kcal om dagen, men så spiser jeg flere hundre kcal i smågodt, og jeg har ikke tid til å trene mer i disse eksamenstider for å forbrenne dette.

Jeg har prøvd å pusse tennene, tygge tyggis, drikke te, drikke mer vann, ikke spise lettprodukter. Men...nada. I dag smågodt, i går to sjokolader og en liten pose godteri, to sjokolader dagen før... Det er ute av kontroll.

Noen som har hatt det sånn, og har noen råd? (PS. Trenger IKKE "enkle" velmenende råd om å bare skjerpe seg og ta seg sammen.  Jeg er fullt klar over at det er det jeg må gjøre.)

Anonymkode: 5cc72...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å ha en "tjukkisdag", hvor du får spise godis? Det fungerte veldig bra på meg. Nå skulle ikke jeg ned i vekt, men ville slutte å spise så mye sukker. Man får abstinenser, og ja, det gjør "vondt", men det hjelper veldig å vite at på Lørdag, så får jeg spise den sjokoladen.

Sikkert noen som ikke er enige med meg, men jeg synes det fungerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å finne reelle alternativer til smågodtet, som du kan velge istedenfor?

Som bær med kesam, muslibar, klementiner, ananas eller noe?

Noe du synes er godt, og som metter litt av søtsuget?

Kan du forsøke å begrense tilgangen til godteri?

Eller forsøke å spise bare litt, ikke to hele sjokolader når du først begynner?

 

Kjenn etter litt hvor dette suget kommer fra.

Er det fordi det er "forbudt"? I så fall, tillat godteri i små mengder.

Er det fordi kroppen savner sukker? Finn alternativer som smaker like søtt.

Svaret er ikke "jeg klarer ikke å motstå" Svaret ligger dypere.

Hva er det som lokker ved smågodtet? Hvorfor har cheese doodles plutselig blitt så godt?

Anonymkode: 1b7ac...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha fullstendig godtestopp i noen uker. Reis på hytta uten å ta med snop, dra på fjellet, eller avtal med en venn at hun skal ta vare på lommeboka di, og du får kun handle mat når hun er med, og da er det ikke lov med snop... Sånn hvis du ikke greier å skjerpe deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte først å kutte godis i hverdagen da jeg tillot meg selv å gå fullstendig berserk på lørdager. Én dag i uten med overhodet ingen grenser. Det er ikke sikkert det er en god idé, men det var det som funket for meg.

Anonymkode: c67f7...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det! Vanskelig å gi råd. Hos meg mentalt og kan ikke løses med mat bortsett fra at jeg må føle at jeg spiser meg mett til middag. Jeg støtter de som foreslår å tillate godteri en dag i uken el som gjør at du ikke føler det er noe forbudt. Det føles litt bedre å ikke være så ekstremt streng. 

Du må nok tenke nøye gjennom horfor du spiser godteriet. Finner du svaret på det vil det være lettere å jobbe med løsninger på problemet. Og skriv det ned. Du er godtesjuk, skriv ned hvorfor du er godtesjuk og foreslå løsninger for deg selv. Da får du sortert tankene bedre.

Anonymkode: f58e8...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte å slutte å spise saltsnacks og godtesnop hver eneste dag ved å bare bestemme meg for det, men utfordringen for meg er å fortsette å ikke spise det hver dag. Jeg bruker matplan og det er motiverende å se at den er fylt med rikelig, god, vanlig mat. Så lenge jeg følger den, vet jeg at jeg får nok av alt og ikke for mye av noe. Jeg legger opp til å være fornøyd med matvalget både før og etter at jeg har spist. Og selvfølgelig er det en stor fordel å la være å kjøpe ting jeg ikke ønsker å spise. Jeg skriver handleliste basert på matplanen, tar den med og følger den. Når jeg er i butikken, går jeg rett forbi de "vanskelige" hyllene og ser ikke på sjokoladen ved kassa. 

Passer også på å få nok søvn og mosjon.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg og ta deg sammen? 

 

Neida, men jeg skjønner virkelig ikke hva som er greia.. Det er ingen som dytter cheese doodles ned i halsen på deg, det er du som velger å gå og spise det. Slik jeg ser det handler det om å bryte en dårlig vane. Ja, det er vanskelig å forandre inngrodde vaner, men du må bare bestemme deg og være sta. 

Kanskje det hjelper med å spise "bare litt", men jeg tror det bare er avhold som funker. Får du først smaken på noe godt er det veldig lett at det blir en bit til, og bare en bit til, og... Det letteste er vel å ikke kjøpe godteri? Hvis du ikke har det i huset blir det vanskelig å småspise av det.. 

Lykke til. Du kan hvis du vil, spørsmålet er om du vil nok. 

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemet. Kunne stoppe på butikken på vei hjem fra jobb kun for å kjøpe en pose smågodt som jeg spiste opp på de 20 minuttene det tar meg å kjøre hjem. Og jeg kjøpte ikke bare litt heller. Når jeg så kom hjem var det tid for middag. Dette skjedde OFTE.

Skulle jeg handle middag tok jeg alltid med noe godt, og hadde alltid noe liggende på lur.

Men så bestemte jeg meg for at nok var nok. Godteri var kun tillatt I helgene, sammen med samboer og barn. Aldri alene.

Det å ha som regel at jeg aldri skal spise godteri alene har hjulpet meg. Da kan jeg ikke fråtse, for da kjøpes det inn en passelig mengde og det skal deles. Nå har jeg lagt av meg den uvanen og når jeg er på butikken en hverdag kommer jeg ikke engang på at jeg skal kjøpe sjokolade eller smågodt eller hva det måtte være. Det er blitt til noe jeg ikke engang tenker på annet enn på lørdagen.

Og dette var hovedgrunnen til overvekten min. For nå er 30 kilo borte :-)

Anonymkode: 3b712...e7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, sykt vanskelig å holde seg unna. 
Og jeg synes også det er værre dagen etter, for man vil ha mer og har fått smaken på godteri. 

Men det som funker for meg noen ganger er å spise en halv Nutrilettbar i stede. Ikke at det er så sykt kallorifattig, men det er søtt og ikke så godt ;) Så for meg er det litt å få den søtsmaken i munnen som demper det litt. Får ikke så lyst på mer nutrilettbar som man får lyst på smågodt.
Ellers er det den viljestyrken som fungerer bedre noen ganger en andre.... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det eneste som fungerer å spise litt hver dag, og ha det innregnet i kaloriregnskapet mitt.

Det kan være en 15 g troika etter middag, 5 seigmenn, et lite gullbrød, eller lignende.
 

Jeg har også kjøpt sukkerfri drops fra apoteket (Fribol) som jeg synes er gode å ha når hungeren setter inn. :)

Anonymkode: 28d05...028

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter i hodet. Det er sterkt avhengighetskapende, som alkohol og narkotika. I et dyreforsøk med rotter, valgte rottene sukkervann framfor kokain. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/sukker-verre-enn-kokain/a/155129/

Jeg vet ikke hvorfor noen blir mer sukkeravhengige enn andre. Hvorfor begynner noen å røyke? Samme problemstilling. Jeg var festrøyker noen år. Gikk ikke over til å røyke fast, og sluttet med festrøyken uten å tenke over det. Noen ble helt avhengige av røyk. Jeg var ikke et bedre eller sterkere menneske enn de. Jeg hadde rett og slett ikke behovet. Det krevde ingen innsats av meg. På samme måte merner jeg det er galt av de som aldri har trang til sukker eller overspising å være stolt av det.

Det er ikke lett å si. Det er for lett tilgang på mat i dag i forhold til for 100 år siden. Og sukker er billig. Mulig at man skulle hatt "metadon" for sukker.

Jeg overspiser på grunn av stress. For meg trenger det ikke å være sukker eller godis. Jeg er nødt til å ha brød og pålegg i huset siden jeg har barn. Å bare slutte å kjøpe godter hjelper ikke, siden jeg spiser det som er tilgjengelig. I perioder kan jeg ta meg sammen, men da har jeg det bedre. Sover bedre, har ikke så mye slit og bekymringer for framtiden, ikke muskelsmerter på grunn av tung jobb.

Jeg prøvde ikke slanketabletter når det var godkjent. Jeg var så sterk motstander av det. Nå er jeg noen år eldre, og så snart de nye slankemidlene er på markedet i Norge, vil legen min skrive ut resept på det. Jeg har allerede avklart det med han. http://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/02/25/har-godkjent-to-nye-slankelegemidler/

Jeg tror det er nok å få bort det "kicket" og "Belønningen" av å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å finne reelle alternativer til smågodtet, som du kan velge istedenfor?

Som bær med kesam, muslibar, klementiner, ananas eller noe?

Noe du synes er godt, og som metter litt av søtsuget?

Kan du forsøke å begrense tilgangen til godteri?

Eller forsøke å spise bare litt, ikke to hele sjokolader når du først begynner?

 

Kjenn etter litt hvor dette suget kommer fra.

Er det fordi det er "forbudt"? I så fall, tillat godteri i små mengder.

Er det fordi kroppen savner sukker? Finn alternativer som smaker like søtt.

Svaret er ikke "jeg klarer ikke å motstå" Svaret ligger dypere.

Hva er det som lokker ved smågodtet? Hvorfor har cheese doodles plutselig blitt så godt?

Anonymkode: 1b7ac...406

Altså..kesam og bær er jo godt. Men det slår ikke sjokolade og smågodt! :P Må vel heller begrense meg.. Prøvde å være liberal med godteri, altså..godt kunne kjøpe en kinder maxi en dag, og lakris dagen etter. Men..det endte i dette: en pose smågodt hver dag.

Og jeg vet ærlig talt ikke hvorfor cheese doodles er så godt plutselig? 

Jeg må vel skrive litt tanker neste gang jeg får cravingene.. Stille meg de spørsmålene du skrev. Kanskje jeg finner svaret.. Håper det.

Takk for utfyllende svar. Alle sammen.

Ha fullstendig godtestopp i noen uker. Reis på hytta uten å ta med snop, dra på fjellet, eller avtal med en venn at hun skal ta vare på lommeboka di, og du får kun handle mat når hun er med, og da er det ikke lov med snop... Sånn hvis du ikke greier å skjerpe deg. 

Takk for det..da blir det en tur i bushen på meg til våren! 

PS. Unødvendig med den siste kommentaren.. Altså..NÅR jeg slutter med godteriet, så har jeg jo skjerpa meg. Uavhengig av hvordan jeg gjør det.

Det sitter i hodet. Det er sterkt avhengighetskapende, som alkohol og narkotika. I et dyreforsøk med rotter, valgte rottene sukkervann framfor kokain. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/sukker-verre-enn-kokain/a/155129/

Jeg vet ikke hvorfor noen blir mer sukkeravhengige enn andre. Hvorfor begynner noen å røyke? Samme problemstilling. Jeg var festrøyker noen år. Gikk ikke over til å røyke fast, og sluttet med festrøyken uten å tenke over det. Noen ble helt avhengige av røyk. Jeg var ikke et bedre eller sterkere menneske enn de. Jeg hadde rett og slett ikke behovet. Det krevde ingen innsats av meg. På samme måte merner jeg det er galt av de som aldri har trang til sukker eller overspising å være stolt av det.

Det er ikke lett å si. Det er for lett tilgang på mat i dag i forhold til for 100 år siden. Og sukker er billig. Mulig at man skulle hatt "metadon" for sukker.

Jeg overspiser på grunn av stress. For meg trenger det ikke å være sukker eller godis. Jeg er nødt til å ha brød og pålegg i huset siden jeg har barn. Å bare slutte å kjøpe godter hjelper ikke, siden jeg spiser det som er tilgjengelig. I perioder kan jeg ta meg sammen, men da har jeg det bedre. Sover bedre, har ikke så mye slit og bekymringer for framtiden, ikke muskelsmerter på grunn av tung jobb.

Jeg prøvde ikke slanketabletter når det var godkjent. Jeg var så sterk motstander av det. Nå er jeg noen år eldre, og så snart de nye slankemidlene er på markedet i Norge, vil legen min skrive ut resept på det. Jeg har allerede avklart det med han. http://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/02/25/har-godkjent-to-nye-slankelegemidler/

Jeg tror det er nok å få bort det "kicket" og "Belønningen" av å spise.

Ja, det tror jeg faktisk at det er noe i.. Jeg festrøyket også, men ble aldri avhengig. Jeg klarer å la være å kjøpe det.. Det er ikke det samme med godteri.

Kommer ikke til å prøve slanketabletter, pga bivirkninger og alt. Altså..hvorfor ta sjansen på å gjøre seg selv syk, når jeg faktisk er frisk som en fisk, men bare med en stygg uvane? sukk.

 

 

-TS

Anonymkode: 5cc72...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Altså..kesam og bær er jo godt. Men det slår ikke sjokolade og smågodt! :P Må vel heller begrense meg.. Prøvde å være liberal med godteri, altså..godt kunne kjøpe en kinder maxi en dag, og lakris dagen etter. Men..det endte i dette: en pose smågodt hver dag.

Og jeg vet ærlig talt ikke hvorfor cheese doodles er så godt plutselig? 

Jeg må vel skrive litt tanker neste gang jeg får cravingene.. Stille meg de spørsmålene du skrev. Kanskje jeg finner svaret.. Håper det.

Takk for utfyllende svar. Alle sammen.

Takk for det..da blir det en tur i bushen på meg til våren! 

PS. Unødvendig med den siste kommentaren.. Altså..NÅR jeg slutter med godteriet, så har jeg jo skjerpa meg. Uavhengig av hvordan jeg gjør det.

 

Ja, det tror jeg faktisk at det er noe i.. Jeg festrøyket også, men ble aldri avhengig. Jeg klarer å la være å kjøpe det.. Det er ikke det samme med godteri.

Kommer ikke til å prøve slanketabletter, pga bivirkninger og alt. Altså..hvorfor ta sjansen på å gjøre seg selv syk, når jeg faktisk er frisk som en fisk, men bare med en stygg uvane? sukk.

 

 

-TS

Anonymkode: 5cc72...dcc

Jeg har ingen tro på at slanketabletter fungerer heller. Hvis det hadde gjort det hadde det jo vært lite vits å ta det. Problemet ditt er jo at du spiser for mye godteri. Når du da hadde sluttet på pillene, hadde du jo gått opp i vekt igjen, fordi du ikke har gjort noe med kostholdet ditt. Men som sagt har jeg ikke noe tro på det :) 

Du må bare finne deg en måte som fungerer for deg ved å slutte å spise det. Jeg har ingen gode tips utenom at du bare må bestemme deg og være fast bestemt på å slutte. For meg høres det kjempelett ut. Men det er nok ikke like lett som det høres ut som! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter i hodet. Det er sterkt avhengighetskapende, som alkohol og narkotika. I et dyreforsøk med rotter, valgte rottene sukkervann framfor kokain. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/sukker-verre-enn-kokain/a/155129/

Jeg vet ikke hvorfor noen blir mer sukkeravhengige enn andre. Hvorfor begynner noen å røyke? Samme problemstilling. Jeg var festrøyker noen år. Gikk ikke over til å røyke fast, og sluttet med festrøyken uten å tenke over det. Noen ble helt avhengige av røyk. Jeg var ikke et bedre eller sterkere menneske enn de. Jeg hadde rett og slett ikke behovet. Det krevde ingen innsats av meg. På samme måte merner jeg det er galt av de som aldri har trang til sukker eller overspising å være stolt av det.

Det er ikke lett å si. Det er for lett tilgang på mat i dag i forhold til for 100 år siden. Og sukker er billig. Mulig at man skulle hatt "metadon" for sukker.

Jeg overspiser på grunn av stress. For meg trenger det ikke å være sukker eller godis. Jeg er nødt til å ha brød og pålegg i huset siden jeg har barn. Å bare slutte å kjøpe godter hjelper ikke, siden jeg spiser det som er tilgjengelig. I perioder kan jeg ta meg sammen, men da har jeg det bedre. Sover bedre, har ikke så mye slit og bekymringer for framtiden, ikke muskelsmerter på grunn av tung jobb.

Jeg prøvde ikke slanketabletter når det var godkjent. Jeg var så sterk motstander av det. Nå er jeg noen år eldre, og så snart de nye slankemidlene er på markedet i Norge, vil legen min skrive ut resept på det. Jeg har allerede avklart det med han. http://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/02/25/har-godkjent-to-nye-slankelegemidler/

Jeg tror det er nok å få bort det "kicket" og "Belønningen" av å spise.

da kan vel ikke vilkestyrken din være på topp egentlig? Hvis legen din vil skrive ut slike resepter til deg mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...