Gå til innhold

Totalrenovere og gjøre om kjøkken - hvor starte ?


minienthe

Anbefalte innlegg

vi er muligens i en situasjon hvor vi skal overta et hus og en av tingene som må gjøres der er å totalrenovere kjøkkenet. jeg er ikke helt tilhenger av løsningen som er der per i dag så jeg kunne tenke meg å blandt annet bytte plass på komfyren. det må også legges inn opplegg til dobbelt kjøleskap med vann/isdispenser.

dette vil jo si både elektriker og rørlegger men hvor starter man ?

 

kan man bestille kjøkkeinnredning + montering av dette og ha det "på vent" til elektriker og rørlegger er ferdige ?

regner med at disse uansett bør ha tilgang til plantegningene og disse fåes vel kun først ved bestilling av kjøkkenet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du begynner med å tegne opp kjøkkenet. Så ber du rørlegger og elektriker kommer når kjøkkenet er revet, veggene er ferdig og klargjort til skap.. Men det er ikke så viktig; de kommer jo ila 3-4 dager uansett.

Anonymkode: f472e...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med selve bestilling av kjøkkeninnredning, bør ikke dette være klart så de bare er å sette i gang når håndtverkerne er klare ?

vi har null teknisk kompetanse til montering og sånt så vi kommer til å leie inn folk til det og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal leie inn noen som tar seg av alt, så slipper du gjøre noe mer enn å godkjenne tegninger? 

Anonymkode: fc0b3...ee9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte kjøkken, og så tok det to måneder før vi fikk dette. Vi rev ut det gamle kjøkkenet to uker før det nye kjøkkenet skulle komme. Kontaktet elektriker i forkant. Han kom og ordnet det han skulle/kunne da vi hadde revet ut det gamle kjøkkenet. Vi trengte ikke rørlegger, men antar du kontakter rørlegger og avtaler at vedkommende kommer når dere har revet ut det dere skal. Så må dere avtale at de kommer tilbake når innredningen er på plass, slik at de kan koble til rør/ledninger da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla og bestilte først. Bestilte på ikea, og fikk flatpakkene levert. Så satt vi i gang og rev ut. Rørleggeren kom og la nye rør. Så la vi nye gulv og malte veggene. I den prosessen var elektrikeren inne også (la opp alt elektrisk på nytt  tilpasset den nye planløsningen). Så moterte vi skapene og hengte dem opp. Og så kom rørleggeren igjen og koblet til vasken og laget opplegg for oppvaskemaskin osv. Et voila!

Anonymkode: 59af3...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det absolutt første du/dere bør gjøre er å få inn rørlegger og elektriker på en befaring for å se om de løsningene og endringene du ser for deg i det hele tatt er mulig å gjennomføre i praksis. Deretter kan man begynne å tegne/bestille kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal leie inn noen som tar seg av alt, så slipper du gjøre noe mer enn å godkjenne tegninger? 

Anonymkode: fc0b3...ee9

det er det som er planen. det eneste vi har planer om er å velge  og planlegge innredning etc.

 

 

Det absolutt første du/dere bør gjøre er å få inn rørlegger og elektriker på en befaring for å se om de løsningene og endringene du ser for deg i det hele tatt er mulig å gjennomføre i praksis. Deretter kan man begynne å tegne/bestille kjøkken.

løsningen er absolutt mulig. det vi har vært usikre på er hvor det er lurt å starte men har fått mange gode tips over :)

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

løsningen er absolutt mulig. det vi har vært usikre på er hvor det er lurt å starte men har fått mange gode tips over :)

Jeg nevner det bare siden de løsningene jeg ville ha på kjøkkenet i utgangspunktet så veldig enkle ut for en som ikke kan noe om det, men i praksis viste seg å skape store utfordringer for rørlegger og elektriker. Bl.a. fordi komfyren jeg ønsket ville ha litt mer strøm enn andre komfyrer og de ledningene ikke kunne trekkes hvor som helst, rørene ikke lot seg legge akkurat der jeg ville ha dem fordi det ble for lite fall osv. Heldigvis kjenner jeg både rørlegger og elektriker veldig godt, men regningen for mine ideer ville ha kommet på noe i nærheten av 200.000 kroner hvis jeg skulle ha leid dem inn som vanlig kunde. De bannet og slet, men det var jo så enkelt i mine øyne...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En OK rekkefølge vi brukte

1. Ta mål

2. Få tegnet opp kjøkkenet

3. Få elektrikere og rørleggere på befaring for å gi pris ut fra tegningen. Er komfyren flyttet kan dette f.eks. uløse krav om komfyrvakt som gir 5000 kroner mer i kostnader. Ha inne flere, hør hva de vil gjøre og få skriftlig tilbud. 

4. Juster tegninger hvis behov. Lag egen elektrikertegning.

5. Avhengig av hvordan gammelt kjøkken er, må ofte elektriker og rørlegger inn å koble ut og fra strøm og rør 

6. Riv kjøkken.

7. Dersom rør/elektrisk skal endres kommer ofte rørlegger og elektrikere inn her. På gammelt kjøkken må man gjerne få opp flere kurser etc 

8. Klargjør vegger, inkludert maling. 

9. Sett opp kjøkkenet + evt fliser (dette tar noen timer for en montør)

10. Elektrikere og rørlegger inn for å koble opp rør, stikkontakter, komfyrvakt etc. Få dokumenter på arbeidet! 

Anonymkode: ed9ec...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevner det bare siden de løsningene jeg ville ha på kjøkkenet i utgangspunktet så veldig enkle ut for en som ikke kan noe om det, men i praksis viste seg å skape store utfordringer for rørlegger og elektriker. Bl.a. fordi komfyren jeg ønsket ville ha litt mer strøm enn andre komfyrer og de ledningene ikke kunne trekkes hvor som helst, rørene ikke lot seg legge akkurat der jeg ville ha dem fordi det ble for lite fall osv. Heldigvis kjenner jeg både rørlegger og elektriker veldig godt, men regningen for mine ideer ville ha kommet på noe i nærheten av 200.000 kroner hvis jeg skulle ha leid dem inn som vanlig kunde. De bannet og slet, men det var jo så enkelt i mine øyne...

 

Er kun komfyren som må flyttes heldigvis, ser det nevnes komfyrvakt men dette er uansett en utgift vi har iberegnet. Vi har planer om å få håndtverkerne til å gi oss et overslag på hva ting vil koste og vi har iberegnet at det vil bli en del dyrere enn en ren blindkopi av oppsettet som er per i dag.

Det vi tenker på er jo at når resten av huset skal totalrenoveres, hvorfor da ikke gjøre det skikkelig når vi er i gang (samt at vi er heldige nok til å ha mulighet til det) :)

 

 

En OK rekkefølge vi brukte

1. Ta mål

2. Få tegnet opp kjøkkenet

3. Få elektrikere og rørleggere på befaring for å gi pris ut fra tegningen. Er komfyren flyttet kan dette f.eks. uløse krav om komfyrvakt som gir 5000 kroner mer i kostnader. Ha inne flere, hør hva de vil gjøre og få skriftlig tilbud. 

4. Juster tegninger hvis behov. Lag egen elektrikertegning.

5. Avhengig av hvordan gammelt kjøkken er, må ofte elektriker og rørlegger inn å koble ut og fra strøm og rør 

6. Riv kjøkken.

7. Dersom rør/elektrisk skal endres kommer ofte rørlegger og elektrikere inn her. På gammelt kjøkken må man gjerne få opp flere kurser etc 

8. Klargjør vegger, inkludert maling. 

9. Sett opp kjøkkenet + evt fliser (dette tar noen timer for en montør)

10. Elektrikere og rørlegger inn for å koble opp rør, stikkontakter, komfyrvakt etc. Få dokumenter på arbeidet! 

Anonymkode: ed9ec...7fb

Veldig bra oversikt, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså det du snakker om er å bytte kjøkken, ikke totalrenovering.. Da måttet du rivd gulv og vegger, ikke bare bytta ut skapene og flytta komfyren .. 

Anonymkode: ea790...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kun komfyren som må flyttes heldigvis, ser det nevnes komfyrvakt men dette er uansett en utgift vi har iberegnet. Vi har planer om å få håndtverkerne til å gi oss et overslag på hva ting vil koste og vi har iberegnet at det vil bli en del dyrere enn en ren blindkopi av oppsettet som er per i dag.

Det vi tenker på er jo at når resten av huset skal totalrenoveres, hvorfor da ikke gjøre det skikkelig når vi er i gang (samt at vi er heldige nok til å ha mulighet til det) :)

 

 

 

Veldig bra oversikt, tusen takk :)

Blir det ekstra lån for å få til kjøkkenet? Hvis ikke anbefaler jeg deg å gjøre de planene dere har, så spare til kjøkkenet....Fint å ha noe å se frem til, og man venner seg for til den nye løsningen og da blir det ingen forandringer på mange år igjen...men jeg har jo ikke noe med hva, hvorfor og når man gjør ting. 

Anonymkode: cf9a6...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså det du snakker om er å bytte kjøkken, ikke totalrenovering.. Da måttet du rivd gulv og vegger, ikke bare bytta ut skapene og flytta komfyren .. 

Anonymkode: ea790...4d1

Det må også fikses gulv og sannsynligvis noe av en vegg pga vannskade. Dette er en av grunnene til at vi ikke ønsker å gjøre noe av jobben selv men heller sette den bort fra begynnelse til slutt. Det er mer hvilke håndtverkere som skal inn hvor osv vi har vært usikre på, særlig med tanke på elektriker vs rørlegger.

 

Sannsynligvis billigere å kjøpe noe som er nytt eller ferdig renovert :)

Dette er overtagelse av gammel familiebolig og selv med full renovering av hele huset til dagens standard ender vi opp med en bolig til under det halve av hva tilsvarende boliger selges for i samme område :)

 

Blir det ekstra lån for å få til kjøkkenet? Hvis ikke anbefaler jeg deg å gjøre de planene dere har, så spare til kjøkkenet....Fint å ha noe å se frem til, og man venner seg for til den nye løsningen og da blir det ingen forandringer på mange år igjen...men jeg har jo ikke noe med hva, hvorfor og når man gjør ting. 

 

Anonymkode: cf9a6...8f5

Utgiften på å gjøre om kjøkkenet er iberegnet selve overtagelsen av huset. Kjøkkenet som er der per i dag er rivningsverdig så det må fikses opp på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbud fra flere håndverkere på Finn.  Etter befaring valgte jeg en av de, tegnet kjøkken på IKEA og fikk disse godkjent av håndverkerne jeg hadde valgt.  Deretter fikset de i bunn og grunn alt, inkludert elektriker og rørlegger.  Veldig deilig, for da fikk de inn folk de stolte på til riktig tidspunkt.  

Anonymkode: 655ec...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Logistikken vil være din store utfordring. Ombooking av rørlegger og/eller elektriker dersom noe av matriellet er forsinket eller en av de andre håndtverkerne er forsinket eller tidligere ferdig.

Det kan lønne seg å få flere leverandører av kjøkken til å tegne ut de løsningene de har for kjøkkenet deres og komme opp med en totalpris.

Jeg ville i alle fall ha begynt der, selv om jeg hadde vært hjemmeværende og i teorien hadde hatt mulighet til å være fulltids prosjektleder for arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logistikken vil være din store utfordring. Ombooking av rørlegger og/eller elektriker dersom noe av matriellet er forsinket eller en av de andre håndtverkerne er forsinket eller tidligere ferdig.

Det kan lønne seg å få flere leverandører av kjøkken til å tegne ut de løsningene de har for kjøkkenet deres og komme opp med en totalpris.

Jeg ville i alle fall ha begynt der, selv om jeg hadde vært hjemmeværende og i teorien hadde hatt mulighet til å være fulltids prosjektleder for arbeidet.

Ser utfordringen. Kan logistikken hjelpes litt ved at selve kjøkkenmateriellet tegnes og leveres og står klar til montering når håndtverkerne begynner tror du ?

En ting er ihvertfall sikkert, dette blir garantert et fastprisoppdrag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil det, til en viss grad, forutsatt at dere har tørr fin lagringsplass til det.

Om dere bytter gulv og kjøper parkett så er det en moderat overdrivelse å si at parkettpakkene foretrekker å ligge vannrett, og at de tar 'noe' plass før de ligger ferdig montert på gulvet.

Men, det er alle de bitene som ligger i ro. Logiskken rundt de som ikke ligger i ro (elektriker, rørlegger og snekker) er mer utfordrende.

Dette er folk som enten må ta betalt for ventetiden (fordi de ikke lever på månedslønn, men som regel på akkord). Det betyr at å styre alle involverte håndtverkere, koordinere dem rimelig detaljert mht. dager klart for arbeid slik at de får passert din jobb inn i resten av ukens arbeidsplan uten forsinkelser hos andre kunder eller hos deg... det er en jobb i seg selv.

Derfor ville jeg satt den komplette jobben ut til leverandøren av kjøkkenet. Inkludert montasje av kjøkken, rørarbeid og elektrikerarbeid.

Det dere skal/kan/bør gjøre er grunnarbeid med vegger og gulv starter. Rive ut gammel kjøkkeninnredning (som regel lar man da seksjonen med oppvaskkummen og tilhørende rørføring i skapet under kummen stå tilbake slik at denne tas av firmaet som får kjøkkenjobben). Sparkle og male vegger, fjerne gammelt gulv og legge nytt.

Spør hva prisen blir for totalprosjektet, og for kun levering av innredningen. Så henter du anbud på arbeidene (snekker/møntør, elektriker og rørlegger. Sjekk hva fakturering for ventetid er, og hva de tar for endringer.

Kanskje det visere seg at total sett blir det ikke særlig dyrere å bestille hele prosjektet som en ordre av kjøkkenleverandøren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat lagringsplass har vi men ser absolutt utfordringen.

Spørsmålet blir jo da... hvilken kjøkkenleverandør lønner seg å bruke så vi får snoke litt. Tusen takk for fyldig innføring :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...