Gå til innhold

Skal til Sverige i morgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder det å bare ha med seg førerkort som ID? Passet mitt har gått ut

Og min mann er svensk, har bodd i Norge i mange år, burde han ha med seg sitt svenske pass? Han har norsk førerkort da

 

 

Anonymkode: b037e...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder ferger i første omgang, men sist gang de økte kontrollen kjenner jeg flere som ble stoppet på grensen, så jeg ville tatt med pass just in case.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvis man ikke har hverken pass eller førerkort, holder det med bankkort (Visa) med bilde og personnummer da?

 

Anonymkode: 24766...999

Jeg er ikke politi, så jeg vet ikke hvordan de fortolker det, men i lenken så står det at du må dokumentere at du er statsborger i et nordisk land. Det står også at de skal utvise fleksibilitet overfor nordiske borgere. At du har personnummer i Norge betyr ikke nødvendigvis at du er norsk statsborger, men dette går kanskje under fleksibiliteten de skal utvise :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke politi, så jeg vet ikke hvordan de fortolker det, men i lenken så står det at du må dokumentere at du er statsborger i et nordisk land. Det står også at de skal utvise fleksibilitet overfor nordiske borgere. At du har personnummer i Norge betyr ikke nødvendigvis at du er norsk statsborger, men dette går kanskje under fleksibiliteten de skal utvise :) 

Tusen takk!

Jeg visste ikke at man kan ha norsk personnummer uten å være norsk statsborger? Hvordan går det til?

Anonymkode: 24766...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!

Jeg visste ikke at man kan ha norsk personnummer uten å være norsk statsborger? Hvordan går det til?

Anonymkode: 24766...999

Alle med oppholdstillatelse på 6 mnd eller mer får norsk personnummer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Da tar jeg med meg førerkort og han tar med seg sitt norske førerkort og sitt svenske pass. Skulle de tvile på at han bor i Norge så burde det jo ikke være noe problem å sjekke bostedet og arbeidsplassen hans. 

 

(litt bekymret siden han er veldig mørk i huden og ikke den typiske blonde svensken)

Anonymkode: b037e...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med oppholdstillatelse på 6 mnd eller mer får norsk personnummer.

Ok :) Tusen takk for svar!

Anonymkode: 24766...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Da tar jeg med meg førerkort og han tar med seg sitt norske førerkort og sitt svenske pass. Skulle de tvile på at han bor i Norge så burde det jo ikke være noe problem å sjekke bostedet og arbeidsplassen hans. 

 

(litt bekymret siden han er veldig mørk i huden og ikke den typiske blonde svensken)

Anonymkode: b037e...a1a

Det kan faktisk være et problem. Har han pass bør han ta det med. 

Anonymkode: a8f8b...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Tusen takk!

Jeg visste ikke at man kan ha norsk personnummer uten å være norsk statsborger? Hvordan går det til?

Anonymkode: 24766...999

Utenlandske statsborgere med oppholdstillatelse får dette. Man trenger et norsk personnummer (eller egentlig et norsk id-nummer) for å få skattekort, bankkonto osv. Det er enkelte siffer i personnummeret som viser at man er utenlandsk statsborger, tror det er førstesifferet som viser det, så de som driver ofte med slike ting ser helt sikkert forskjell :)  

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hvis man snakker flytende norsk, med bergensdialekt så er det jo nokså selvsagt at man er fra Norge eller? Stort sett. Og med tanke på at de skulle utvise fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg visste ikke at man kan ha norsk personnummer uten å være norsk statsborger? Hvordan går det til?

Anonymkode: 24766...999

Fjernet. Var litt seint ute.

Endret av Florence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!

Jeg visste ikke at man kan ha norsk personnummer uten å være norsk statsborger? Hvordan går det til?

Anonymkode: 24766...999

Norsk statsborgerskap er noe man får etter 7 år lovlig opphold (pluss andre krav) i Norge. Norsk personnummer er noe man får hvis man oppholder seg lovlig her i mer enn 6 måneder - for eksempel med oppholdstillatelse på grunn av arbeid, familiegjenforening, studier, osv.

 

Jeg tar med pass uansett hver gang jeg reiser til et annet land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk være et problem. Har han pass bør han ta det med. 

Anonymkode: a8f8b...457

Var det jeg tenkte også

Han har pass, men det er et svensk pass. Derimot er Visa-kortet og førerkortet hans norsk og han har jo fast arbeide i Norge, og har jobbet her i snart 10 år, så regner med at de kan lett sjekke det opp om det trengs

Anonymkode: b037e...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jammen, hvis han har gyldig pass, så tar han med det. Det er ingen problemer med at passet er svensk og førerkortet norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jammen, hvis han har gyldig pass, så tar han med det. Det er ingen problemer med at passet er svensk og førerkortet norsk. 

Det er et kjempeproblem i Sverige med stjålne pass eller solgte pass som med bilde som ligner. Og mtp at han da kommer med svensk pass og sier han bor i Norge så kan det by på noen problemer

Tror ikke det vil bli noe veldig stort problem altså, vil bare ikke støte på problemer som tar tid, siden vi ikke har all verden med tid på å komme oss hjem igjen i morgen

Anonymkode: b037e...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenlandske statsborgere med oppholdstillatelse får dette. Man trenger et norsk personnummer (eller egentlig et norsk id-nummer) for å få skattekort, bankkonto osv. Det er enkelte siffer i personnummeret som viser at man er utenlandsk statsborger, tror det er førstesifferet som viser det, så de som driver ofte med slike ting ser helt sikkert forskjell :)  

D-nummer skiller seg ut fra vanligpersonnummer ved at det adderes 40 til de to første sifferene. Har man derimot opphold over 6 mnd får man samme type personnummer som "oss andre". 

Så om du har såpass langt opphold at du kan bli norsk statsborger beholder du personnummeret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjempeproblem i Sverige med stjålne pass eller solgte pass som med bilde som ligner. Og mtp at han da kommer med svensk pass og sier han bor i Norge så kan det by på noen problemer

Tror ikke det vil bli noe veldig stort problem altså, vil bare ikke støte på problemer som tar tid, siden vi ikke har all verden med tid på å komme oss hjem igjen i morgen

Anonymkode: b037e...a1a

Hva? Er man statsborger i et land er man pliktig til å vise pass fra dette landet når man går inn eller ut av landet. Så er vedkommende svensk statsborger og har svensk pass er han pliktig til å vise dette passet ved passkontroll på vei inn og ut av Sverige. Er man statsborger også i Norge og må vise pass, da er man pliktig til å vise det norske passet på vei inn og ut av Norge. Slik var det før iallefall, men jeg tror ikke dette er endret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt pass på svært mange år, men ser nå at det er klokt å skaffe meg dette

Anonymkode: 24766...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...