Gå til innhold

Kan vi adoptere niesen hans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte vil ikke BV la nær familie adoptere fordi det kan være fare for at det i realiteten ikke blir noen forandring.

Det er også derfor nær familie sjelden får være fosterforeldre. Biologiske foreldre har nemlig en tendens til å oppsøke barnet hos disse i tide og utide, noe som ikke er bra for barnet. 

Anonymkode: c6506...c50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adopsjon er utelukket og så lenge ikke barnevernet vurderer å frata omsorgen så er avlastningshjem det eneste aktuelle slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Jeg har dessverre ingen svar , men ville bare si at jeg synes du er en fantastisk fin person som tar ansvar for dette barnet. Forhåpentligvis skjer det noe positivt for dette barnet FØR det går skikkelig galt. Får helt vondt i magen av å lese innlegget ditt.. Bra du tar ansvar! Håper barnevernet tar grep, og at dere kan bli hennes forstehjem <3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en god start å la være å la mor drikke seg full i ditt hjem :)

Hun vet tydeligvis ikke hva dere tenker om dette. Hva sier mannen din om situasjonen?Besteforeldrene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg er å lese seg opp på barnevernloven. Hvis du ringer bv i morgen er sjansen stor for at de åpner en undersøkelse. En undersøkelse ender enten med tiltak eller henleggelse, tiltak kan være så mangt, men omsorgovertakelse regnes som et tiltak. Hvis de mener at situasjonen er uholdbar for din niese kan de også fatte et akuttvedtak og plassere barnet i et beredskapshjem i undersøkelsesperioden.

Selv om loven sier de da skal vurdere familie først er det ingen garanti for at de faktisk gjør det. Det positive her er at bv tydeligvis har sett at barnet har en støttende  familie rundt seg, men å sjanse på at bv kommer til å vurdere dere som beredskapshjem eller senere fosterhjem (hvis de ønsker en omsorgsovertagelse) er risikabelt. Hvis det går så langt som omsorgsovertagelse er det vanskelig for mor å få tilbake omsorgen selv om situasjonen skulle endres til det bedre.

Så til det som er mitt råd: Snakk med mor om en frivillig plassering etter § 4-7 i barnevernloven. Skulle bv da ønske å starte en undersøkelsesak er det hjemmet der barnet er plassert som skal undersøkes, ikke mor. En frivillig plassering er også betraktelig enklere å reversere, og best av alt barnet får bli i familien. En advokat med god kjennskap til barnevernloven kan være til hjelp med å forklare risikoen og fordeler til mor, hjelpe dere navigere i lovverket og utforme en god avtale.

Kort oppsummert. Les loven, snakk med mor, kontakt advokat.

Anonymkode: bc435...30f

Befinner meg i en lignende situasjon og kan bekrefte at dette er eneste farbare vei slik som TS har lagt fram saken.

Hvis BV fatter beslutning om tiltak, dvs. omsorgovertakelse blir barnet plassert i beredskapshjem, og ikke hos familie.

Adopsjon er det bare å glemme på enda lang tid, om noen sinne så lenge biologisk mor er i live.

Snakk med mor om en frivillig plassering etter § 4-7 i barnevernloven

Det er hva TS først og fremst burde gjøre.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...