Gå til innhold

Kan vi adoptere niesen hans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har en søster som virkelig ikke klarer å ta vare på barnet sitt. Jeg vet at barnevernet har vært innblandet tidligere, men nå har situasjonen forverret seg.

I dag har hun drukket, det VET vi for hun var hos oss og drakk ca 5 øl. Jeg mener at jeg også kunne lukte hasj av henne, men er ikke 100% sikker.

Jeg hentet barnet hennes på skolen og hun har vært hos oss i dag. Jeg syntes det ble for dumt at hun skulle sitte å drikke med barnet, så jeg tok heller barnet med og vi dro ut og handlet litt julegaver for å gjøre noe annet koselig. Vi er barnevakt kanskje 3-4 ganger i uken så hun har ingen problem med at jeg tar med barnet så hun slipper. Jeg elsker barnet og stiller opp hver gang. 

Når jeg og barnet kom hjem så var mora ganske pussa, og sa at de skulle dra hjem. De begynte å kle på seg og var nesten på vei opp til bilen før jeg stoppet henne og spurte om hun hadde tenkt å kjøre nå. Jada, det hadde hun. Jeg sa at hun hadde drukket og man kjører ikke i fylla og SPESIELT Ikke med barn inn i bildet! Så jeg ba barnet om å gå inn og samboer kjørte søstera si hjem. Hun ble egentlig bare glad for at vi "gadd" å passe og spurte om vi kunne ha hun til helgen. 

Ååh, jeg får så vondt av hele situasjonen!!! Hun er en elendig mor, og jeg tenker å ringe barnevernet igjen i morgen. Nå har det vært litt "rolig" med sånne episoder og derfor har jeg ikke sagt ifra (igjen) til barnevernet. Jeg vet jo at de har vært innblandet mye før og vi trodde det hadde roet seg litt etter at vi "tok hun til oss" så mye som vi har gjort. 

Hun har en voldelig stefar som både vi og barnevernet har sagt til mora at hun må kvitte seg med. Nå i dag fikk jeg høre av barnet at han fremdeles er der, men at mora har bedt barnet om å ikke fortelle det til noen av oss andre. Så vi trodde jo at på hun når hun sa at han var ute av livet deres.

Nå i morgen må jeg ringe barnevernet igjen. Men jeg og min samboer har snakket mye rundt dette og vi ønsker egentlig å adoptere barnet. Hun har eget soverom her, vi har nok av plass og vi elsker henne. Dessuten får hun da bli i familien, og er det ikke bedre at hun kommer til noen hun kjenner enn noen helt fremmede?

Har fått høre at barnevernet har sagt at de hadde tatt barnet om det ikke var for at hele familien støttet så mye og tok så mye ansvar. 

 

Hva tenker dere? VI har plass og hjerte til at barnet kan bo hos oss, vi har hun jo her nesten hele tiden uansett og sånn har det vært i noen år. Vi begge har fast jobb og god inntekt, stort hus, ikke noe rus, vold eller dop, men vi venter vårt første barn nå i april, kan det ha noe å si?

Er det noen som har peiling på om det i det hele tatt er mulig? 

Erfaringer med noe sånn? 

 

Anonymkode: 14c1c...40f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må melde ifra om at hun drikker og ikke tenke på adopsjon

Jeg har jo allerede skrevet at jeg har tenkt å melde fra i morgen. 

Jeg lurer jo selvfølgelig på hva som kan skje med barnet når det tidligere har vært så mye med barnevernet og jeg ønsker da heller at hun bor hos oss enn hos noen fremmede. 

Leste du i det hele tatt innlegget?

Anonymkode: 14c1c...40f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dere kan nok ikke adoptere henne med det samme, men dere kan bli hennes fosterfamilie. Anbefaler å spørre de i barnevernet om dette. 
Jeg tror også at det er bedre for barnet å få være med familien. Selv om det er viktig at barn blir tatt ut av skadelige hjem, påvirker det dem også ofte negativt å bli fosterbarn hos fremmede. 

Det er veldig bra at hun i det minste har dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo allerede skrevet at jeg har tenkt å melde fra i morgen. 

Jeg lurer jo selvfølgelig på hva som kan skje med barnet når det tidligere har vært så mye med barnevernet og jeg ønsker da heller at hun bor hos oss enn hos noen fremmede. 

Leste du i det hele tatt innlegget?

Anonymkode: 14c1c...40f

ja, jeg leste innlegget, hva er poenget med å være frekk? Jeg støtter deg i at du må si ifra til barnevernet om drikkingen. 

Men jeg syntes du skal legge fra deg tanken om å adoptere når barnet har en mor, selv om moren ikke kan ta vare å barnet kan ikke du nødvendigvis adoptere henne 

Endret av mini-mio
Skriveleif
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg leste innlegget, hva er poenget med å være frekk? Jeg støtter deg i at du må si ifra til barnevernet om drikkingen. 

Hæ! Hvordan var jeg frekk? 

Jeg skrev jo flere ganger i innlegget at jeg skulle ringe BV i morgen, og lurer da på om du har lest det når du skriver at vi må ringe og ikke tenke på adopsjon!

Barnet er jo her i natt så det er ikke så akutt at det ikke kan vente til i morgen, og lurte da på om noen her visste noe mer om det å adoptere eller bli fosterforeldre til et barn i familien. 

Anonymkode: 14c1c...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem adopsjon. Så lenge mor og far er i livet, skal det ekstremt ekstremt mye til for at et barn blir adoptert bort. Selv om mor skulle gå for en frivillig bortadopsjon, er det slett ikke sikkert at dere vil bli godkjent som adoptanter.

Men skulle det være aktuelt for BV å gå for en omsorgsovertakelse, kan dere ta opp muligheten for å bli familiefosterhjem. Gå gjerne Pridekurs, så har dere startet prosessen allerede nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet for at mor kanskje synes dette er en god idé selv? Det må da passe henne ypperlig om dere overtar barnet, og hun kan stikke innom når hun vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ! Hvordan var jeg frekk? 

Jeg skrev jo flere ganger i innlegget at jeg skulle ringe BV i morgen, og lurer da på om du har lest det når du skriver at vi må ringe og ikke tenke på adopsjon!

Barnet er jo her i natt så det er ikke så akutt at det ikke kan vente til i morgen, og lurte da på om noen her visste noe mer om det å adoptere eller bli fosterforeldre til et barn i familien. 

Anonymkode: 14c1c...40f

Du skriver "leste du i det hele tatt innlegget?" Hvor har du det fra at jeg ikke har gjort det?

Jeg ser at du skrev flere ganger du skal ringe barnevernet i morgen. Det er bra, det må du selvfølgelig gjøre, men selv om barnets mor ikke tar vare på barnet er det lite sannsynlig, og hensiktsmessig at barnet blir adoptert bort. Avlastning eller fosterhjem er mer sannsynlig. Dette vil forsøkes først, ikke adopsjon.

Dere som mener adopsjon er en god idé her virker ikke ha mye innsikt i hvordan foreldreansvar fungerer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Les her: http://www.bufdir.no/Barnevern/Tiltak_i_barnevernet/Familierad/

Der står det faktisk nevnt nokså likt den situasjonen du skisserer. Du kan jo foreslå et slikt familieråd i morgen når du snakker med barnevernet. Det står også mer om krav til fosterfamilie og slikt på de sidene. 

Edit: Denne er også ganske rett på det du spør om: http://www.bufdir.no/Fosterhjem/Fosterhjem_i_slekt_og_nettverk/

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg er å lese seg opp på barnevernloven. Hvis du ringer bv i morgen er sjansen stor for at de åpner en undersøkelse. En undersøkelse ender enten med tiltak eller henleggelse, tiltak kan være så mangt, men omsorgovertakelse regnes som et tiltak. Hvis de mener at situasjonen er uholdbar for din niese kan de også fatte et akuttvedtak og plassere barnet i et beredskapshjem i undersøkelsesperioden.

Selv om loven sier de da skal vurdere familie først er det ingen garanti for at de faktisk gjør det. Det positive her er at bv tydeligvis har sett at barnet har en støttende  familie rundt seg, men å sjanse på at bv kommer til å vurdere dere som beredskapshjem eller senere fosterhjem (hvis de ønsker en omsorgsovertagelse) er risikabelt. Hvis det går så langt som omsorgsovertagelse er det vanskelig for mor å få tilbake omsorgen selv om situasjonen skulle endres til det bedre.

Så til det som er mitt råd: Snakk med mor om en frivillig plassering etter § 4-7 i barnevernloven. Skulle bv da ønske å starte en undersøkelsesak er det hjemmet der barnet er plassert som skal undersøkes, ikke mor. En frivillig plassering er også betraktelig enklere å reversere, og best av alt barnet får bli i familien. En advokat med god kjennskap til barnevernloven kan være til hjelp med å forklare risikoen og fordeler til mor, hjelpe dere navigere i lovverket og utforme en god avtale.

Kort oppsummert. Les loven, snakk med mor, kontakt advokat.

Anonymkode: bc435...30f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adopsjon ville nok ikke vært det første man tenker på, men dere kan absolutt bli fosterfamilie. Så bra at du kontakter barnevernet, og jeg mener godt at dere kan si til barnevernet at dere ønsker å være fosterfamilie. Det vil kanskje være "lettere" å plassere henne i fosterhjem om dere står klare, dere er i familie og mor kanskje ikke er så i mot det. Dessuten kan jenta selv også være bedre beredt for å flytte til dere kontra en fremmed familie.

Men om det er greit for mammaen, kan ikke jenta bare flytte til dere? Dere kan foreslå det for mor? Eller er det for mye kanskje, jeg bare skriver dette med tanke på at du skriver at hun gjerne vil at dere passer henne osv. 

Uansett, snakk med barnevernet. La dem vite klart og tydelig at dere ønsker å være fosterhjem for jenta. Stå på for henne TS, så bra hun har familie som bryr seg. 

Anonymkode: 7904d...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan dere sikkert melde dere på Pridekurs og starte prosessen for å bli godkjent som fosterfamilie. 

Anonymkode: 7904d...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får lære seg hva adopsjon er før de bruker ordet!!

Anonymkode: 02a4e...b74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere kan nok ikke adoptere henne med det samme, men dere kan bli hennes fosterfamilie. Anbefaler å spørre de i barnevernet om dette. 
Jeg tror også at det er bedre for barnet å få være med familien. Selv om det er viktig at barn blir tatt ut av skadelige hjem, påvirker det dem også ofte negativt å bli fosterbarn hos fremmede. 

Det er veldig bra at hun i det minste har dere! 

med det samme, ? Prøv aldri!

Anonymkode: 02a4e...b74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vil ikke BV la nær familie adoptere fordi det kan være fare for at det i realiteten ikke blir noen forandring.

Det er unødvendig av folk å misbruke begrepet adopsjon. Det er en varig situasjon som påvirker alles rettigheter. Svært relevant ift foreldrenes rettigheter og arv feks. 

Det er ingenting her som tilsier a dette barnet noen gang vil måtte bli adoptert av noen som helst :)

Å bo hos noen andre er en annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...