Gå til innhold

Tannlegeskrekk- Østlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åkei. Jeg har tannlegeskrekk. Veldig. På tross av denne skrekken har jeg ett par rasjonelle tanker om tennene mine. Jeg har noen problemer som jeg karer å holde i sjakk, men som jeg innser at jeg burde fikse opp i, og gjerne før de er enorme. Det jeg trenger for å klare å dra til en tannlege, er kunnskap og visshet om en del ting.

 

Jeg tenker at det hadde hjulpet om jeg visste at tannlegen jeg oppsøkte hadde erfaring og forståelse for tannlegeskrekk, men også diverse hjelpemidler, som:

 

  •           Lystgass
  •          ultralydfjerning av tannstein         
  •      mulighet for å fjerne hull uten å bore (har lest litt om at noe dryppes på tennene dersom det er små hull)
  •           mulighet for bedøvelse uten den tradisjonelle sprøyten(har også lest at det finnes alternativ måte å sette bedøvelse på)
  •           kanskje mulighet for narkose (altså anestesiansvarlig, men jeg er jo selvfølgelig også redd for narkose…)

 

Har hørt en del bra om tannlegene på Fornebu, men har også lest en tannlegetest som slaktet disse fullstendig (bare å google 'test av tannleger'). Collusseumklinikken i Drammen har noe laseropplegg som kan brukes på forskjellige ting og denne wand-greia som gir bedøvelse uten sprøyte, tror jeg, men ingen lystgass? Jeg bor på Østlandet, men jeg er ikke fremmed for tanken om å reise et stykke, bare jeg finner en empatisk tannlege med gadgets på linje med Batman.

 

Huff, dette er vanskelig bare å skrive. Jaja. Here goes nothing.

Noen som har konkrete erfaringer med en tannlege jeg kan tvinge meg selv gråtende til? Da blir jeg… glad..

 

(Og, ja. Som anonym fordi jeg skammer meg. Ikke sikkert jeg tørr å titte på tråden så ofte heller, men jeg lover; jeg blir glad for hjelp og jeg skal oppdatere!)

Anonymkode: f1601...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har tannlegeskrekk selv og gått fast til privat tannlege i Oslo som har lystgass. Tannlegene Stene Johansen i parkveien 60 rett bak den amerikanske ambassaden. Hun jeg hadde der gikk av med pensjon ifjor og nå er det ei som heter Ingrid Helland. De jobber med folk som har skrekk. 

Når du får lystgass gir du blanke i alt som skjer. Du bare gaper høyt nok, og vips så er du ferdig.  

Anonymkode: bdd7c...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to tannleger på østlandet som har hatt spesiell kompetanse for pasienter med tannlegeskrekk.

Første var Ida Haukåen ved Grefsen Tannlegepraksis i Oslo. Hun var kjempehyggelig og veldig flink i tillegg til at hun føltes trygg.
Nå har jeg en fantastisk tannlege i Drammen, Jens Fredrik Nygård. Fantastisk flink, rolig, betryggende og sinnsykt god på å sette bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har tannlegeskrekk selv og gått fast til privat tannlege i Oslo som har lystgass. Tannlegene Stene Johansen i parkveien 60 rett bak den amerikanske ambassaden. Hun jeg hadde der gikk av med pensjon ifjor og nå er det ei som heter Ingrid Helland. De jobber med folk som har skrekk. 

Når du får lystgass gir du blanke i alt som skjer. Du bare gaper høyt nok, og vips så er du ferdig.  

Anonymkode: bdd7c...adb

Tusen takk for svar!

Åkei, lystgass høres bra ut. Har du vært hos Ingrid Helland også, eller bare hun som gikk av med pensjon? Måtte du ha mange behandlinger?

 

Gir meg håp at folk med skrekken har fått fikset opp.

Anonymkode: f1601...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to tannleger på østlandet som har hatt spesiell kompetanse for pasienter med tannlegeskrekk.

Første var Ida Haukåen ved Grefsen Tannlegepraksis i Oslo. Hun var kjempehyggelig og veldig flink i tillegg til at hun føltes trygg.
Nå har jeg en fantastisk tannlege i Drammen, Jens Fredrik Nygård. Fantastisk flink, rolig, betryggende og sinnsykt god på å sette bedøvelse.

Takk for svar til deg også!

 

Hadde de noen form for... gadgets? Lystgass eller bedøvelse uten sprøyte eller noe? Jeg er av typen som nesten ikke tar paracet, men for å få til dette er jeg villig til å forsøke hva som helst, til og med beroligende på forhånd.

Anonymkode: f1601...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Åkei, lystgass høres bra ut. Har du vært hos Ingrid Helland også, eller bare hun som gikk av med pensjon? Måtte du ha mange behandlinger?

 

Gir meg håp at folk med skrekken har fått fikset opp.

Anonymkode: f1601...a33

søk på nettet etter tannlegene Stene Johansen så finner du nettsiden dems og litt info om de ansatte. :)

Jeg har vært hos begge to. Ingrid Helland har tatt over for Wenche Stene Johansen som hun jeg hadde der heter. 

Jeg bor over en time unna så jeg får avsatt litt ekstra tid til å få gjort mest mulig når jeg er der. 

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen side14 års alderen eller noe og kom til Wenche som 27 åring... 6 hull. Det gikk veldig bra. Over alle forventninger.  Nå er jeg 32 og har vært der en gang i året på kontroll. Noen ganger har jeg måttet borre , men da får jeg ny time for det. Hadde også senere en rotfylling der , bare at da var det nabotannlegen som utførte det. Da fikk jeg en pille som jeg ble "drita " av... Hehe. De bruker ikke lystgass når det er rotfylling. Da får man ei pille istede. Den er ganske sterk så man må ha med seg noen til å passe på deg etterpå siden man er rusa. 

Men skal du bare borre så trenger du ikke ha noen med deg. Den virker bare mens du sitter i stolen. Blir normal etterpå og ellers ikke noe problem. Du får undersøke litt.  

Anonymkode: bdd7c...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

søk på nettet etter tannlegene Stene Johansen så finner du nettsiden dems og litt info om de ansatte. :)

Jeg har vært hos begge to. Ingrid Helland har tatt over for Wenche Stene Johansen som hun jeg hadde der heter. 

Jeg bor over en time unna så jeg får avsatt litt ekstra tid til å få gjort mest mulig når jeg er der. 

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen side14 års alderen eller noe og kom til Wenche som 27 åring... 6 hull. Det gikk veldig bra. Over alle forventninger.  Nå er jeg 32 og har vært der en gang i året på kontroll. Noen ganger har jeg måttet borre , men da får jeg ny time for det. Hadde også senere en rotfylling der , bare at da var det nabotannlegen som utførte det. Da fikk jeg en pille som jeg ble "drita " av... Hehe. De bruker ikke lystgass når det er rotfylling. Da får man ei pille istede. Den er ganske sterk så man må ha med seg noen til å passe på deg etterpå siden man er rusa. 

Men skal du bare borre så trenger du ikke ha noen med deg. Den virker bare mens du sitter i stolen. Blir normal etterpå og ellers ikke noe problem. Du får undersøke litt.  

Anonymkode: bdd7c...adb

glemte å si at de 6 hullene ble tatt på en gang. Også kommer det helt an på hva man må gjøre osv. Men bruk tanntråd og puss hver dag og bruk munnskyll. Det hindrer større hull og nye hull :opplyser:

Anonymkode: bdd7c...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergstien tannlegesenter i Drammen ! Tannlegen.com

Har gått der i 20 år.

Anonymkode: f7cfa...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiherholmen i Heggedal. 

Anonymkode: e7052...7ed

wikerholmen. 

Anonymkode: e7052...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på nettet etter tannlegene Stene Johansen så finner du nettsiden dems og litt info om de ansatte. :)

Jeg har vært hos begge to. Ingrid Helland har tatt over for Wenche Stene Johansen som hun jeg hadde der heter. 

Jeg bor over en time unna så jeg får avsatt litt ekstra tid til å få gjort mest mulig når jeg er der. 

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen side14 års alderen eller noe og kom til Wenche som 27 åring... 6 hull. Det gikk veldig bra. Over alle forventninger.  Nå er jeg 32 og har vært der en gang i året på kontroll. Noen ganger har jeg måttet borre , men da får jeg ny time for det. Hadde også senere en rotfylling der , bare at da var det nabotannlegen som utførte det. Da fikk jeg en pille som jeg ble "drita " av... Hehe. De bruker ikke lystgass når det er rotfylling. Da får man ei pille istede. Den er ganske sterk så man må ha med seg noen til å passe på deg etterpå siden man er rusa. 

Men skal du bare borre så trenger du ikke ha noen med deg. Den virker bare mens du sitter i stolen. Blir normal etterpå og ellers ikke noe problem. Du får undersøke litt.  

Anonymkode: bdd7c...adb

glemte å si at de 6 hullene ble tatt på en gang. Også kommer det helt an på hva man må gjøre osv. Men bruk tanntråd og puss hver dag og bruk munnskyll. Det hindrer større hull og nye hull :opplyser:

Anonymkode: bdd7c...adb

Ok. Det høres bra ut. Takk for at du deler erfaringen din med meg! Føler meg ikke så alene da, og tenker det er håp :) Skal sjekke de ut!

 

Pusser to ganger hver dag, bruker både tanntråd og munnskyll. Har alltid gjort det, men det hjelper ikke så mye på visdomstenner :(

Anonymkode: f1601...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wikerholmen. 

Anonymkode: e7052...7ed

Takk for tipset! Skal sjekke ut.

 

Så fint at dere skriver tannleger dere har brukt. Kanskje jeg får til dette?

Anonymkode: f1601...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvertfall en av de kommunale tannlegene i Oslo har spesialtilbud for folk med tannlegeskrekk. Den på Storo, tror jeg.

Anonymkode: 6b346...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok. Det høres bra ut. Takk for at du deler erfaringen din med meg! Føler meg ikke så alene da, og tenker det er håp :) Skal sjekke de ut!

 

Pusser to ganger hver dag, bruker både tanntråd og munnskyll. Har alltid gjort det, men det hjelper ikke så mye på visdomstenner :(

Anonymkode: f1601...a33

Jeg fikk kontakt med de via fylkestannlegen etter at jeg ble desperat etter å få ordnet opp i munnen og nektet å gå til vanlig tannlege.  Lykke til :)

Anonymkode: bdd7c...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...